I. Rész
4.) Fejezet
A Hindu vallás és filozófia
Az
önmegvalósítás és a tökéletesség elérésének hindu útja
A védikus civilizáció szerint az élet tökéletessége nem más, mint
megvalósítani kapcsolatunkat Krsnával, Istennel. A Bhagavad-gitából
—
melyet a transzcendentális tudomány valamennyi hiteles tekintélye úgy fogad el,
mint minden védikus tudás alapját — megérthetjük, hogy nem csupán az ember,
hanem minden élőlény Istennek szerves része. A részek azért vannak, hogy
szolgálják az egészet, ahogyan a láb, a kéz, az ujjak és a fül arra valók, hogy
a teljes testet szolgálják. Nekünk, élőlényeknek, mivel szerves részei vagyunk
Istennek, kötelességünk szolgálni Őt.
Valójában a helyzetünk az, hogy örökké szolgálatot végzünk valakinek,
akár a családunknak, akár az országnak, akár a társadalomnak. Ha nincs kit
szolgálnunk, akkor tartunk egy kedvenc macskát vagy kutyát, és azt szolgáljuk.
Ezek a tények azt bizonyítják, hogy eredeti természetünk az, hogy szolgálatot
végezzünk valakinek, mégis annak ellenére, hogy legjobb képességeink szerint szolgálunk,
nem vagyunk elégedettek, s az a személy sem elégedett, akinek a szolgálatot
végezzük.
Anyagi síkon mindenki csalódott. Ennek az az oka, hogy a szolgálat,
amelyet végzünk, nem a megfelelő helyre irányul. Ha például egy fát, akarunk
szolgálni, a gyökerét kell megöntöznünk. Ha a leveleket, ágakat, gallyakat
locsoljuk meg, annak kevés haszna lesz. Ha az Istenség Legfelsőbb Személyiségét
szolgáljuk, minden más rész automatikusan elégedett lesz. Következésképpen minden
jótékony cselekedet — a társadalomnak, a családnak, a nemzetnek végzett
szolgálat —megvalósul az Istenség Legfelsőbb Személyiségét szolgálva. Minden
emberi lénynek kötelessége, hogy megértse alapvető helyzetét Istennel, és ennek
alapján cselekedjen. Ha ez lehetséges, akkor az életünk sikeressé válik.
Ezt az emberi létformát nem azért kaptuk, hogy keményen dolgozzunk,
mint a disznók és a kutyák, hanem hogy elérjük az élet legtökéletesebb
szintjét. Ha nem akarjuk ezt a tökéletességet, akkor nagyon sokat kell
dolgoznunk, mert erre kényszerítenek a természet törvényei. A Kali-yuga (a
jelen korszak) végső napjaiban az embernek csupán egy szelet kenyérért cserébe
olyan nehéz munkát kell majd végeznie, mint a szamaraknak. Ez a folyamat már
elkezdődött, s évről évre egyre nehezebb munkát kell az egyre kevesebb bérért
végezni. Az ember nem arra született, hogy állatok módjára látástól vakulásig
dolgozzon, s ha valaki elmulasztja kötelességének végzését, mint emberi lény,
akkor a természet törvényei által arra kényszerül, hogy az élet alacsonyabb
rendű fajaiba vándoroljon. A Bhagavad-gita nagyon
szemléletesen írja le, hogyan születik meg és kap megfelelő testet és
érzékszerveket a lélek a természet törvényei szerint, hogy élvezhesse az
anyagot ebben az anyagi világban.
A Bhagavad-gita azt is állítja, hogy azok, akik próbálkoznak bár,
de nem jutnak végig az Istenhez vezető ösvényen — más szóval, akik nem érnek el
teljes sikert a Krsna-tudatban —, azok megkapják azt a lehetőséget, hogy
lelkileg fejlett vagy anyagilag tehetős kereskedő családokban szülessenek meg.
Ha a sikertelen lelki jelölt ilyen lehetőséget kap arra, hogy előkelő szülei lehessenek,
mit mondhatunk akkor azokról, akik valóban elérték a kívánt sikert? Ezért az az
igyekezet, amellyel vissza akarunk jutni Istenhez, még ha csupán félig
befejezett is, jó születést garantál a következő életben.
Amikor valaki az Isten iránti szeretetnek erre a szintjére jut el, az
a tökéletesség. Sem a karma, sem a jńáni,
sem a
yogi nem ismeri Istent — csak a bhakta. Ahogyan Krsna mondja
a Bhagavad-gitában (18.55): bhaktyá
mám abhijánáti — „Csak a bhakti folyamatán keresztül
lehet Istent megérteni.” Krsna sohasem mondja, hogy
más folyamatokkal meg lehet Őt érteni. Nem. Csak
bhaktin keresztül.
Ha valakit érdekel Isten megismerése és az Isten iránti szeretet, el kell
fogadnia az odaadás folyamatát. Semmi más folyamat nem segít.
Isten számtalan féle kapcsolatban áll sok-sok hívével, és e
kapcsolatok alapján nevezik Őt bizonyos neveken. Mivel számtalan híve van, s
velük megszámlálhatatlan féle kapcsolatban áll, ezért számtalan névvel is
rendelkezik. Nem illethetjük Őt találomra egyetlen névvel. Ám a Krsna név azt
jelenti: „mindenkit vonzó”. Isten mindenki számára vonzó; ez az Isten
meghatározása.
Sok képet láttunk már Krsnáról, és láthatjuk, hogy vonzódnak hozzá a tehenek, a
borjak, a madarak, a vadállatok, a fák, a növények, sőt még a vizek is Vrndávanában.
Ő vonzó a tehénpásztorfiúk, a gopik, Nanda Mahárája, a
Pándavák és az egész emberi társadalom számára. Ezért ha van valamilyen sajátos
név, amely Istennek adható, az a név „Krsna”.
Parásara Muni, a nagy bölcsnek, Vyásadevának — az egész Védikus
Irodalom szerkesztőjének
— apja a következő meghatározást adja Istenről:
aisvaryasya samagrasya
viryasya yasasah sriyah
jńána-vairágyayos caiva
sannám bhaga itinganá
(Visnu Purána 6.5.47)
Parásara Muni úgy definiálta Bhagavánt, az Istenség Legfelsőbb
Személyiségét, hogy Ő az, aki teljes a hat bőségben — minden erővel, hírnévvel,
gazdagsággal, tudással, szépséggel és lemondással rendelkezik. Bhagaván, az
Istenség Legfelsőbb Személyisége minden gazdagság tulajdonosa. Sok gazdag ember
van a világon, de egyikük sem állíthatja, hogy rendelkezik minden gazdagsággal.
Azt sem állíthatja senki, hogy nincsen más, aki nála gazdagabb lenne. Mégis, mi
megérthetjük a Srimad-Bhágavatamból, hogy amikor Krsna
jelen volt a Földön, Neki tizenhatezer-száznyolc felesége volt, s mindegyik
felesége egy-egy márványból készült, ékszerekkel díszített palotában élt. A
szobák elefántcsontból és aranyból készült bútorokkal voltak berendezve, s
mindenhol hatalmas volt a pompa. E színes leírásokat a Srimad-Bhágavatamban
találhatjuk
meg. Az emberi társadalom történelmében nem találunk senkit, akinek
tizenhatezer felesége vagy tizenhatezer palotája lett volna. És Krsna nem ment
egyik napon az egyik, másik napon pedig egy másik feleségéhez. Nem, Ő
személyesen volt jelen minden palotában, ugyanabban az időben. Ez azt jelenti,
hogy tizenhatezer-száznyolc formában terjesztette ki magát.
Ez lehetetlen egy közönséges ember számára, ám nem különösebben nehéz
Istennek. Ha Isten határtalan, akkor határtalan formában képes magát
kiterjeszteni, másképp nem lenne jelentése a határtalan szónak. Isten
mindenható; nem tizenhatezer, de tizenhat millió feleséget is el tud tartani, s
mégsem ütközik semmilyen nehézségbe, másképp nem lenne jelentése a mindenható
szónak.
Ezek mindenkit vonzó sajátságok. Ebben az anyagi világban azt tapasztaljuk,
hogy ha egy ember nagyon gazdag, akkor vonzó. Amerikában például Rockefeller és
Ford nagyon vonzóak a vagyonuk miatt. Vonzóak annak ellenére, hogy nem
rendelkeznek a világ összes kincsével.
Mennyivel vonzóbb akkor Isten, aki minden gazdagság tulajdonosa?
Krsna határtalan erővel is rendelkezik, s ereje már születése
pillanatától jelen volt. Amikor még csupán három hónapos volt, Putaná démon meg
akarta Őt ölni, de ehelyett Krsna ölte meg a démont. Ez Isten. Isten kezdettől
fogva Isten. Nem valamiféle meditáció vagy misztikus erő által válik Istenné.
Krsna nem az a fajta Isten. Krsna Isten volt megjelenésének kezdetétől fogva.
Krsnának a hírneve is határtalan. Természetesen mi, akik Krsna bhaktái
vagyunk,
ismerjük és dicsőítjük Őt, de rajtunk kívül a világon még sok millióan vannak
tudatában a Bhagavad-gitá hírességének. Szerte
a világon minden országban filozófusok, pszichológusok, vallásos emberek olvassák
a Bhagavad-gitát. És nagyon szép számban árusítják is a mi Bhagavad-gitánkat. Ez azért van, mert
az áru színtiszta arany. A Bhagavad-gitának számtalan kiadása van,
de azok nem tiszták. A miénket azért tudják jól eladni, mert a Bhagavad-gitát
úgy
adjuk elő, ahogyan az van. A Bhagavad-gitá hírneve Krsna hírneve.
Krsna egy másik bőséggel, a szépséggel is határtalan mértékben rendelkezik.
Krsna Maga nagyon gyönyörű, ahogyan minden társa is az. Azok, akik jámborak
voltak előző életükben, megkapják azt a lehetőséget ebben az anyagi világban,
hogy jó családban, jó népben születhessenek meg. Az amerikai emberek nagyon
gazdagok és szépek, s ez mind jámbor cselekedeteiknek az eredménye. Az egész
világon mindenki vonzódik az amerikaiakhoz, mert fejlettek a tudományban, gazdagok,
szépek és így tovább. Ez a bolygó egy jelentéktelen bolygó az univerzumban,
mégis e bolygón belül egy ország — Amerika — mennyi vonzó tulajdonsággal
rendelkezik. Képzeljük csak el, mennyi vonzó tulajdonsága van Istennek, aki az
egész kozmikus megnyilvánulás teremtője.
Milyen csodálatos lehet Ő — Ő, aki minden szépséget megteremtett!
Valaki nem csupán szépsége miatt lehet vonzó, hanem tudása miatt is.
Egy tudós vagy egy filozófus vonzó lehet a tudása miatt, de milyen tudás lehet
fenségesebb annál, amit Krsna nyújt a Bhagavad-tudás. Krsna
ugyanakkor teljes lemondással (vairágya) is rendelkezik.
Rengeteg dolog működik Krsna irányítása alatt ebben az anyagi világban, de Krsna
tulajdonképpen nincs itt jelen. Egy nagy gyár folytathatja a munkát akkor is,
ha a tulajdonos nincs jelen. Éppen így Krsna energiái az Ő segítőinek, a
félisteneknek az irányítása alatt működnek. Így Krsna maga távolmarad az anyagi
világtól. Ezt a kinyilvánított írások mind leírják.
Istennek tehát számtalan neve van, cselekedetei szerint, de mivel
annyi bőséggel rendelkezik, s mivel ezekkel mindenkit vonz, Krsnának nevezik. A
Védikus Irodalom kijelenti, hogy Istennek számtalan neve van, de „Krsna” az
alapvető név.
Az igazi tényező, az igazi vonzóerő a lélek.
Az anyagi világban minden halott anyagból van, ezért pusztán csak
utánzat. A dolgok realitása a lelki világban létezik. Azok, akik olvasták a Bhagavad-gitát, megérthetik, milyen
a lelki világ, hiszen a Bhagavad-gitá leírja:
paras tasmát tu bhávo 'nyo
'vyakto 'vyaktát sanátanah
yah sa sarvesu bhútesu
nasyatsu na vinasyati
„Ám létezik egy másik természet is, amely ehhez a megnyilvánult és
megnyilvánulatlan anyaghoz képest örök, transzcendentális, páratlan, és sohasem
semmisül meg. Az a világ még akkor is megőrzi eredeti létét, amikor ebben a
világban már minden megsemmisült.” (Bhagavad-gitá 8.20)
A tudósok próbálják kiszámítani ennek az anyagi világnak a
kiterjedését, de elkezdeni sem tudják. Ezer és ezer évre lenne szükségük ahhoz,
hogy csupán a legközelebbi csillagig eljussanak. Mit mondhatunk akkor a lelki
világról? Ha nem ismerhetjük meg az anyagi világot, hogyan ismerhetnénk meg
azt, ami mögötte van? A lényeg az, hogy hiteles forrásokból kell tudást szereznünk.
A leghitelesebb forrás Krsna, hiszen Ő minden tudás tárháza. Nincs senki, aki
Krsnánál bölcsebb vagy intelligensebb lenne. Krsna tudósít bennünket arról,
hogy e mögött az anyagi világ mögött van egy lelki világ, amelyet számtalan
bolygó tölt ki. Ez a világ messze van, meszszebb, mint az anyagi űr, amely az
egész teremtésnek csupán egynegyedét alkotja. Hasonlóan az élőlények összessége
ebben az anyagi világban nem több mint parányi hányada a teremtés élőlényeinek.
Ezt az anyagi világot a börtönhöz hasonlítják, és ahogyan a fogoly is csupán
kis százalékát képviseli a teljes népességnek, úgy az élőlények az anyagi
világban az összes élőlénynek csupán töredék részét képezik.
Azok, akik fellázadtak Isten ellen — akik bűnösök —, ebbe az anyagi
világba kerülnek. A bűnözők néha azt mondják, hogy ők nem törődnek a
kormánnyal, mégis letartóztatják és megbüntetik őket. Hasonlóan kerülnek ebbe
az anyagi világba azok az élőlények, akik kijelentik, hogy Istennel
szembeszállnak. Eredetileg az élőlények mind parányi szerves részei Istennek, s
úgy viszonyulnak hozzá, mint ahogyan a fiak viszonyulnak az apjukhoz. A
keresztények is a legfelsőbb atyának tartják Istent.
Nyolcmillió-négyszázezer féle létforma van — beleértve a vízi
élőlényeket, növényeket, madarakat, vadállatokat, rovarokat és az emberi
lényeket. Az emberi lények közül a legtöbb civilizálatlan, s a néhány
civilizált faj között csak kevés számú élőlény él vallásos életet. A sok úgynevezett
vallásos ember közül a legtöbben megjelölésekkel azonosítják magukat, azt
állítva: „én hindu vagyok”, „én muzulmán”, „én keresztény” és így tovább.
Vannak, akik emberbaráti munkákat végeznek, néhányan adományoznak a
szegényeknek, iskolákat, kórházakat nyitnak. Ezt az altruista folyamatot
nevezik karma-Millió és millió ilyen karma-kándi
között
talán egy, akad, aki jńáni („aki tud”). Millió és
millió jńáni között talán egy van, aki felszabadult, s millió
és millió felszabadult lélek közül talán egy képes megérteni Krsnát. Ez tehát
Krsna helyzete. Ahogyan Krsna maga mondja a Bhagavad-gitában
(7.3):
Manusyánám sahasresu
kascid yatati siddhaye
yatatám api siddhánám
kascin mám vetti tattvatah
„Sok ezer ember közül talán egy törekszik tökéletességre, s a
tökéletességet elértek közül igazán alig ismer Engem egy is.”
Krsnát megérteni tehát nagyon nehéz. De annak ellenére, hogy Isten
megértése nehéz dolog, Isten magyarázatot ad magáról a Bhagavad-gitában. Azt mondja: „Ilyen
és ilyen vagyok. Az anyagi természet ilyen, a lelki természet pedig amolyan. Az
élőlények ilyenek, a Legfelsőbb Lélek pedig olyan.” Így a Bhagavad-gitá
mindenről
tökéletes leírást ad. Bár Isten megértése nagyon nehéz, nem nehéz akkor, amikor
Isten Maga adja nekünk a róla szóló tudást. Tulajdonképpen ez az egyetlen folyamat,
amely által megérthetjük Istent. Istent megérteni saját spekulációnkon
keresztül lehetetlen, hiszen Isten határtalan, mi pedig behatároltak vagyunk. A
mi tudásunk és érzékelésünk egyaránt nagyon behatárolt, hogyan érthetnénk meg a
határtalant? Ha egyszerűen csak elfogadjuk a határtalan verzióját, megérthetjük
Őt. Ez a megértés a mi tökéletességünk.
Valódi fejlődés azt jelenti: ismerni Istent. Ha hiányzik belőlünk az
Istenről szóló tudás, akkor tulajdonképpen nem vagyunk fejlettek. Rengeteg
csaló tagadja Isten létezését, mivel ha Isten nem létezik, folytathatják bűnös
tetteiket. Nekik nagyon jó azt gondolni, hogy Isten nem létezik, de Isten nem
fog meghalni csupán azért, mert ők tagadják Őt. Isten létezik, s az irányítása
szintén. Az Ő elrendeléséből kel fel a Nap, kel fel a Hold, folynak, a folyók s
tartja fenn az ár-apályt az óceán. Így hát minden az Ő irányítása alatt
működik. Ha minden ilyen szépen megy, hogyan gondolhatná valaki valóságosan,
hogy Isten halott? Ha rossz irányítást tapasztalunk, mondhatjuk, hogy nincsen kormány,
de ha jó szervezés van, hogyan mondhatjuk, hogy nincsen kormány? Csak, mert az emberek
nem ismerik Istent, azt mondják, hogy Isten halott, hogy nincs Isten, vagy hogy
Istennek nincsen formája. Mi azonban szilárdan meg vagyunk győződve, hogy van
Isten, s hogy Krsna az Isten. Ezért imádjuk Őt. Ez a Krsna-tudat folyamata.
Próbálják megérteni ezt. Köszönöm szépen.
Vallás címszó alatt a
következő áll: „Emberfeletti
irányítás illetve erő, kiváltképpen egy személyes Isten elismerése, mely egy
megfelelő mentális attitűd hatására alakul ki.”
Az igazság olyan szép, hogy mindenkit vonz, magát az igazságot is beleértve.
Az igazság olyan szép, hogy számtalan bölcs, szent és bhakta
hagyott
el mindent az igazság kedvéért. Mahatma Gandhi, a modern világ bálványozott
személyisége annak szentelte az életét, hogy az igazsággal kísérletezzen, s
minden cselekedete csupán az igazságra irányult.
Az emberi élet megadja a lehetőséget, hogy megismerjük ezt az örök tényt,
vagyis az igazságot. Így hát a Vedánta-sutra már a legelején azt
tanácsolja, hogy mivel megkaptuk ezt az értékes kincset, az emberi életformát,
kötelességünk most, hogy érdeklődjünk: ki Brahman, az Abszolút Igazság?
Az az ember, aki nem eléggé intelligens, nem érdeklődik e
transzcendentális dolgok felől, ehelyett egy sor lényegtelen témáról kérdez,
amelyek nem érintik az ő örök létezését. Életének kezdete óta érdeklődik az
anyjától, az apjától, tanítóitól, professzoroktól, könyvekből és rengeteg más forrásból,
de nincs helyes információja valódi életéről.
Ahogyan az előbb említettük, Pariksit Maháráját figyelmeztették, hogy
hét nap múlva meg fog halni, s ő nyomban elhagyta palotáját, hogy felkészüljön
a következő szintre. A királynak hét napja volt, hogy felkészüljön a halálra,
de ami bennünket illet, bár legalább azt tudjuk, hogy a halálunk biztos, nem
ismerjük a bekövetkezés pontos időpontját. Nem tudom, vajon nem a következő pillanatban
fogok-e találkozni a halállal. Még egy olyan nagy ember, mint Mahatma Gandhi
sem tudta kiszámítani, hogy a következő öt percben meg fog halni, és kiváló
társai sem tudtak közelgő haláláról. Az ilyen úriemberek mégis úgy mutatják be
magukat, mint az emberiség nagy vezetői.
A Bhagavad-gitá azonban megmagyarázza, hogy a természet törvényeit
az Abszolút Istenség Személyisége kontrollálja. A természet és a természet
törvényeinek irányítója egyedül Isten. Ambiciózus materialisták néha vizsgálják
a természet törvényének egy darabját, de soha nem foglalkoznak azzal, hogy megtudják,
ki alkotta ezeket, a törvényeket. Legtöbbjük nem hisz egy abszolút személy vagy
Isten létezésében, aki irányítaná a természet törvényeit, hanem csupán azokkal
az elvekkel foglalkozik, amelyek által a különféle anyagok egymásra hatnak, de
nem hozzák ezeket kapcsolatba egy végső irányítással, amely ezeket az egymásrahatásokat
lehetővé teszi. Ezzel kapcsolatban nincsenek igazából fontos kérdéseik. A Vedánta-sutra
második
verse azonban választ ad a Brahmanról szóló kérdésekre. Kijelenti, hogy a Legfelsőbb
Brahman, a Legfelsőbb Transzcendencia Ő, akitől minden származik. Végső soron Ő
a Legfelsőbb Személy.
Sri Sukadeva Gosvámi, akitől Pariksit Mahárája útmutatást kért, a
király fontos kérdéseire a következő tanácsot adta:
tasmád bhárata sarvátmá
bhagaván isvaro harih
srotavyah kirtitavyas ca
smartavyas cecchatábhayam
„Óh, Bharata leszármazottja, a halandó embernek kötelessége, hogy
érdeklődjön, halljon az Istenség Személyiségéről, dicsőítse Őt, meditáljon
Rajta, Aki teljes gazdagsága miatt a legvonzóbb személy. Harinak nevezik Őt,
mert Ő tud egyedül véget vetni az élőlény feltételekhez kötött létezésének. Ha mindnyájan
meg szeretnénk szabadulni a feltételekhez kötött létezéstől, tudakozódnunk kell
az Abszolút Igazság felől, hogy elégedetté tegyük, s tökéletes szabadsággal
ajándékozzon meg bennünket az életben.” (Srimad-Bhágavatam
2.1.5)
Sukadeva Gosvámi különösen négy szót használt az Istenség Abszolút
Személyiségére vonatkozóan. Ezek a szavak megkülönböztetik az Abszolút
Személyt, Parabrahmant más személyektől, akik minőségileg egyek vele. Az
Abszolút Istenség Személyiségét sarvátmának szólítja, mindent
áthatónak, mivel senki sem lehet Tőle különálló, bár nem mindenkinek van erről megvalósítása.
Az Istenség Személyisége teljes értékű képviselője által mindenki szívében
jelen van, mint Paramátmá, a Felsőlélek, minden egyes egyéni lélekkel együtt.
Ezért minden egyéni léleknek van egy bensőséges kapcsolata Vele. Erről az
örökké létező bensőséges kapcsolatról való megfeledkezés az oka a feltételekhez
kötött állapotnak már végtelen idők óta. Ám mivel Ő Bhagaván, a legfelsőbb
személyiség, késedelem nélkül válaszol a bhakta érzékeny hívására.
Ezenfelül, mivel Ő a tökéletes személy, szépsége, gazdagsága, hírneve,
ereje, tudása és lemondása mind a transzcendentális gyönyör határtalan forrása
az élőlény számára. Az egyéni lélek vonzódni kezd e különféle gazdagságokhoz,
amikor ezeket más feltételekhez kötött lelkek tökéletlenül kimutatják, de az
egyéni lélek soha nem válik elégedetté az ilyen tökéletlen megnyilvánulásoktól,
s ezért örökké a tökéletes után kutat. Az Istenség Személyiségének sem
szépsége, sem tudása és lemondása nem hasonlítható semmihez. Mindenekfölött Ő isvara, a legfelsőbb
irányító. Ezért hát minden embernek kötelessége, hogy tudakozódjon Róla, s így visszamenjen
az Istenség Személyiségéhez.
A központi kérdés: „Hol van a lélek, és honnan jön?”
Ezt nem nehéz megérteni. Azt már kifejtettük, hogy miképpen lakozik a
lélek az élőlény szívében, s hogyan keres menedéket egy másik testben a halál
után. Eredendően a lélek Istentől származik. Éppúgy, mint ahogyan a tűzből
kipattanó szikra kialudni látszik, a lélekszikra is eredetileg a lelki világból
jön az anyagi világba. Az anyagi világban a lélek háromféle feltételhez
kötődik, ezeket a természet kötőerőinek hívják. Ezek a jóság, a szenvedély és a
tudatlanság. Ha a szikra száraz fűre hullik, akkor lángoló természete tovább
él, ha a földre esik, akkor tüzes természete nem nyilvánul meg, hacsak valami
gyúlékony anyag nincs a közelben. Amikor pedig a szikra a vízbe hull, akkor kialszik.
Így hát láthatjuk, hogy a lélek háromféle létállapotba kerülhet. Az egyik
élőlény teljesen megfeledkezik lelki természetéről, a másik szinte teljesen, de
van még hajlama a lelki dolgokhoz, a harmadik pedig teljesen belemerül a lelki
tökéletesség utáni kutatásba. A lélekszikra számára van egy hiteles módszer
arra, hogy elérje a lelki tökéletességet, s ha jól irányítják, könnyen
visszatérhet otthonába, vissza Istenhez, ahonnan eredetileg lezuhant. Hatalmas
jótétemény lenne az emberi társadalom számára, ha ez a hiteles információ a
Védikus Írásokból a modern tudományos megértés alapján közkinccsé válna. A
tények már megvannak. Egyszerűen csak a modern megértés számára kell
hozzáférhetővé tenni.
A guru szó
hallatán hajlamosak vagyunk arra, hogy lelki szemeink előtt egy karikatúraszerű
kép jelenjen meg: bizarr külsejű, idős alak, hosszú, dús szakállal, leomló
lepelben távoli, ezoterikus igazságokon meditál — vagy hatalmas szélhámosnak
gondoljuk, aki Istenkereső fiatalok lelki naivitásából húz hasznot. De ki is
valójában a guru? Mit tud ő, amit, mit nem tudunk?
Fel tud-e minket világosítani? Egy Angliában elhangzott beszédében Sirila
Prabhupáda megad néhány felvilágosító választ.
om ajńána-timirándhasya
jńánáńjana-Şalákayá
caksur unmilitam yena
tasmai sri-gurave namah
„Tiszteletteljes hódolatomat ajánlom lelki tanítómesteremnek, aki a
tudomány fáklyalángjával felnyitotta a tudatlanság sötétségétől elvakult
szememet.”
Az ajńána szó „tudatlanságot”,
„sötétséget” jelent. Ha ebben a szobában hirtelen kialudna minden fény,
képtelenek lennénk megmondani, hol ülünk mi, és hol ülnek a többiek. Minden
teljesen összezavarodna. Hasonlóan ehhez, mi mindannyian sötétségben vagyunk
ebben az anyagi világban, amely a tamas világa. Tamas
vagy timira
sötétséget
jelent. Ez az anyagi világ sötét, ezért szüksége van a napfényre vagy a
holdfényre, hogy világítsanak. Ám van egy másik világ e sötétségen túl: a lelki
világ. Azt a világot Sri Krsna így írja le a Bhagavad-gitában
(15.6):
na tad bhásayate suryo
na sasánko na pávakah
yad gatvá na nivartante
tad dháma paramam mama
„Az Én legfelsőbb hajlékomat nem a Nap, Hold vagy elektromosság
ragyogja be. És legyen az bárki, ha egyszer eljut oda, többé már nem tér vissza
az anyagi világba.”
A gurunak az a dolga, hogy tanítványát a sötétségből a
fényre vezesse. Jelenleg mindenki szenved a tudatlanságnak köszönhetően,
éppúgy, mint amikor valaki tudatlansága miatt megbetegszik. Ha valaki nem
ismeri a tisztaság alapelveit, nem tudja, mi szennyezi be. Ezért tudatlanságának
következtében megtörténik a fertőzés, és szenved a betegségtől. A bűnöző mondhatja:
„nem ismertem a törvényt”, de ez nem menti fel őt, ha bűncselekményt követ el.
A tudatlanság nem mentség. Éppen így egy gyerek, aki nem tudja, hogy a tűz
éget, megérinti a tüzet. A tűz nem kezd gondolkozni: „Ez csak egy gyerek, nem
tudja, hogy én égetek.” Nem, nincs mentség. Ahogyan vannak az államnak
törvényei, úgy a természetnek szintén szigorú törvényei vannak, és ezek a
törvények annak ellenére működnek, hogy mi nem tudunk róluk. Ha tudatlanságunk
miatt valami rosszat csinálunk, szenvednünk kell. Ez a törvény. Akár egy állam törvénye,
akár a természeté, a szenvedést kockáztatjuk a megszegésükkel.
A guru dolga gondoskodni arról, hogy egyetlen ember se
szenvedjen ebben az anyagi világban. Senki nem állíthatja, hogy nem szenved. Az
nem lehetséges. Ebben az anyagi világban háromféle szenvedés van: adhyátmika,
adhibhautika és adhidaivika. Ezek a szenvedések az
anyagi testtől és elmétől, más élőlényektől, valamint a természet erőitől
származnak. Szenvedhetünk elmebeli gyötrelmektől vagy más élőlényektől —
például hangyáktól, szúnyogoktól vagy legyektől —, vagy valamilyen felsőbb
erőnek köszönhetően. Lehet, hogy nincs eső, lehet, hogy árvíz van, lehet, hogy túlságosan
meleg van, lehet, hogy túlságosan hideg. A természet tehát sokféle szenvedéssel
sújthat bennünket. Így az anyagi világon belül háromféle szenvedés van, és
mindenki szenved vagy az egyiktől, vagy közülük kettőtől, vagy mind a háromtól.
Senki nem mondhatja, hogy tökéletesen mentes a szenvedéstől.
Megkérdezhetnénk ezek után, hogy miért szenved az élőlény. A
válasz: a tudatlanság miatt. Az ember nem gondolja: „Hibákat követek el és bűnös
életet élek, ez az, amiért szenvedek.” Ezért a guru
első
feladata, hogy kimentse tanítványát ebből a tudatlanságból. A gyerekeinket
azért küldjük iskolába, hogy megmentsük őket a szenvedéstől. Ha a gyerekeink
nem részesülnek oktatásban, félünk attól, hogy a jövőben szenvedni fognak. A guru
látja,
hogy a szenvedés a tudatlanság miatt van, amelyet a sötétséghez hasonlítanak.
Hogyan lehet valakit a sötétben megmenteni? Világossággal. A guru
fogja
a tudás fáklyáját, és felmutatja a sötétbe zárt tanítvány előtt. Ez a tudás
megmenti őt a tudatlanság sötétségétől.
A tanítványi láncolatban csupán ugyanannak a témának az ismétlését
találjuk. A Bhagavad-gitában (9.34) Sri Krsna azt
mondja:
man-maná bhava mad-bhakto
mad-yáji mám namaskuru
mám evaisyasi yuktvaivam
átmánam mat-paráyanah
„Elmédben gondolj mindig Rám, légy bhaktám, ajánld hódolatodat Nekem,
és imádj Engem! A Bennem való teljes elmélyüléssel biztosan eljutsz Hozzám.”
A hiteles guru egyszerűen csak azt
adja át, amit a legfelsőbb guru, Isten mond a hiteles
írásokban. Egy guru nem változtathatja meg
a tanítványi láncolat üzenetét.
Elfogadni egy gurut nem egyszerűen divat
kérdése. Annak, aki komoly a lelki élet megértésében, szüksége van egy gurura. A guru
szükség
kérdése, mert az embernek nagyon komolyan kell vennie a lelki élet megértését,
Istent, a helyes cselekvést és kapcsolatát Istennel. Amikor igazán komolyan
vágyunk arra, hogy megértsük ezeket, a témákat, szükségünk van egy gurura. Nem szabad azért
fordulnunk egy guruhoz, mert a guru
éppen
nagyon divatos. Meg kell hódolnunk, mert meghódolás nélkül nem tudunk tanulni
semmit. Ha azért megyünk egy guruhoz, hogy csupán kihívó
kérdéseket tegyünk fel neki, semmit nem fogunk tanulni. Úgy kell elfogadnunk a gurut, mint ahogyan Arjuna
fogadta el a guruját, Magát Sri Krsnát.
kárpanya-dosopahata-svabhávah
prcchámi tvám dharma-sammúdha-cetáh
yac chreyah syán niscitam brúhi tan
me
sisyas te 'ham sádhi mám tvám
prapannam
„Most zavarban vagyok a kötelességemet illetően, és gyengeségem miatt
elvesztettem a lélekjelenlétemet. Ebben a helyzetben kérlek Téged, mondd meg
világosan, mi a legjobb számomra! A tanítványod vagyok, egy lélek, aki
meghódolt Előtted. Kérlek, oktass engem!” (Bhagavad-gitá
2.7)
Ez a folyamata egy guru elfogadásának. A guru
Krsna
képviselője, az előző ácáryák képviselője. Krsna azt
mondja, minden ácárya az Ő képviselője,
ezért a gurunak ugyanazt a tiszteletet kell
megadnunk, amelyet Istennek adnánk.
A Bhagavad-gitában (18.66) Krsna a következő instrukciót
adja:
sarva-dharmán parityajya
mám ekam saranam vraja
aham tvám sarva-pápebhyo
moksayisyámi má sucah
„Add fel a vallás minden változatát, s hódolj meg egyedül Énelőttem!
Én megszabadítalak minden bűnös visszahatástól, ne félj!” Valaki így érvelhet:
„Hol van Krsna? Meghódolok Előtte.” De a folyamat az, hogy először Krsna
képviselőjének hódolunk meg, s azután Krsnának. Ezért mondják: sáksád-dharitvena
samasta-sástraih. A guru éppen olyan, mint Isten. Amikor felajánljuk
tiszteletünket a gurunak, azzal Istennek
ajánljuk fel. Mivel próbálunk Isten-tudatosak lenni, szükséges, hogy
megtanuljuk, hogyan kell felajánlanunk a tiszteletünket Istennek Isten
képviselőin keresztül.
A Bhagavad-g¦t§ban (4.34) Sri Krsna maga mondja el nekünk a
módszert, mellyel megtalálhatjuk és megközelíthetjük a gurut:
tad viddhi pranipátena
pariprasnena sevayá
upadeksyanti te jńánam
jńáninas tattva-darsinah
„Fordulj egy lelki tanítómesterhez, és úgy próbáld megérteni az
igazságot! Tudakozódj alázatosan, és szolgáld őt! Az önmegvalósult lélek képes
tudásban részesíteni téged, mert ő már látta az igazságot.”
Az első folyamat a meghódolás folyamata. Találnunk kell egy kiemelkedő
személyiséget, és készségesen meg kell hódolnunk előtte. A sástra
elrendeli,
hogy mielőtt elfogadnánk egy gurut, figyelmesen
tanulmányoznunk kell, hogy megtudjuk, meghódolhatunk-e neki. Nem szabad egy gurut
fanatikus
módon azonnal elfogadni — az nagyon veszélyes. A gurunak szintén meg kell
vizsgálnia azt, aki a tanítványa szeretne lenni, hogy megnézze, megfelel-e. Ez
a módja annak, hogy a guru és a tanítvány
kapcsolatát megalapozzuk. Minden készen áll, de a folyamatot nagyon komolyan
kell elkezdenünk. Azután már képzettek leszünk arra, hogy hiteles tanítványokká
váljunk. Először fel kell kutatnunk egy hiteles gurut, azután meg kell
alapozni a kapcsolatunkat vele, azután eszerint kell cselekednünk. Akkor az
életünk sikeres lesz, mert a guru fel tudja
világosítani az őszinte tanítványt, aki sötétségben él.
A Bhagavad-g¦t§ (14.26) megmondja, mi a jobb helyzet:
mám ca yo 'vyabhicárena
bhakti-yogena sevate
sa gunán samatityaitán
brahma-bhúyáya kalpate
„Aki teljesen az odaadó szolgálattal foglalja le magát, és nem esik
vissza semmilyen körülmények között, az egyszeriben túllép az anyagi természet
kötőerőin, s így elér a Brahman síkjára.”
Egy guru feladata az,
hogy meggyőzzön mindenkit, legyen Isten híve. És egy igazi guru azt mondja: „Én
Isten szolgája vagyok, és téged is Isten szolgájává teszlek.”
A hiteles guru Isten képviselője, és
nem beszél semmi másról, csak Istenről. A hiteles guru
az,
akit nem érdekel az anyagi élet. Ő Istent, egyedül Istent keresi.
A lelki élet nem függ sem a szegénységtől, sem a vagyontól. A lelki
élet transzcendentális. A lelki élet akkor kezdődik, amikor az ember megérti,
hogy ő nem ez a test. Ez az igazi kezdete a lelki életnek. Az önmaga és a teste
közötti különbséget látva az ember megérti, hogy ő egy lélek (aham
brahmásmi).
Az emberi élet valójában lemondásra és vezeklésre való. Ez a védikus
civilizáció útja. Lelki élet azt jelenti, hogy az ember önként elfogad bizonyos
lemondásokat Isten megvalósításának kedvéért.
sáksád-dharitvena samasta-sástrair
uktas tathá bhávyata eva sadbhih
kintu prabhor yah priya eva tasya
vande guroh sri-caranáravindam
„A kinyilatkoztatott írások, kijelentik, hogy a lelki tanítómestert
éppúgy kell imádni, mint az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, s ennek a
parancsnak az Úr tiszta bhaktái engedelmeskednek. A lelki
tanítómester az Úr legmeghittebb szolgája, így hát ajánljuk fel tiszteletteljes
hódolatunkat lelki tanítómesterünk lótuszvirág lábainak.”
Egyetlen guru van, aki formák
végtelenjében jelenik meg, hogy tanítsa önöket, tanítson engem és mindenki
mást. A Mundaka Upanisad azt mondja (1.2.12):
tad-vijńánártham sa gurum
evábhigacchet
samit-pánih srotriyam
brahma-nistham
„Annak érdekében, hogy az ember megismerje a transzcendentális
tudományt, a tanítványi láncon lévő hiteles lelki tanítómesterhez kell
fordulnia, aki szilárd az Abszolút Igazságban.”
sáksád-dharitvena samasta-sástrair
uktas tathá bhávyata eva sadbhih
kintu prabhor yah priya eva tasya
vande guroh sri-caranáravindam
„A kinyilatkoztatott írások, kijelentik, hogy a lelki tanítómestert
éppúgy kell imádni, mint az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, s ennek a
parancsnak az Úr tiszta bhaktái engedelmeskednek. A lelki
tanítómester az Úr legmeghittebb szolgája, így hát ajánljuk fel tiszteletteljes
hódolatunkat lelki tanítómesterünk lótuszvirág lábainak.”
Egyetlen guru van, aki formák
végtelenjében jelenik meg, hogy tanítsa önöket, tanítson engem és mindenki
mást.
A Mundaka Upanisad azt mondja (1.2.12):
tad-vijńánártham sa gurum evábhigacchet
samit-pánih srotriyam brahma-nistham
„Annak érdekében, hogy az ember megismerje a transzcendentális
tudományt, a tanítványi láncon lévő hiteles lelki tanítómesterhez kell
fordulnia, aki szilárd az Abszolút Igazságban.”
A Srimad-Bhágavatamban (11.17.27) az áll:
ácáryam mám vijániyán
návamanyeta karhicit
na martya-buddhyásúyeta
sarva-devamayo guruh
„Az embernek meg kell értenie, hogy a lelki tanítómester ugyanolyan
jó, mint Én vagyok — mondta az Áldott Úr. — Senkinek nem szabad féltékenynek
lennie a lelki tanítómesterre, vagy közönséges emberként gondolni rá, mert a
lelki tanítómester mindennek a lényege az összes félisten számára.”
Az ácáryát magával Istennel
azonosítják. Neki semmi dolga ennek a földi világnak a dolgaival. Nem azért
szállt ide alá, hogy az átmeneti szükség ügyeivel foglalkozzon, hanem hogy felszabadítsa
az elesett, feltételekhez kötött lelkeket — a lelkeket, az élőlényeket, akik az
elme és az érzékek élvezetének indítékával jöttek ide az anyagi világba.
Megjelent előttünk, hogy kinyilvánítsa nekünk a Védák fényét, s hogy a
teljesértékű szabadság áldását szórja ránk, amire életünk útjának minden
lépésekor vágyakozunk.
A Padma Puránában áll:
sampradáya-vihiná ye
mantrás te nisphalá matáh
„Anélkül hogy avatást nyertél volna egy hiteles lelki tanítómestertől
a tanítványi láncon belül, a mantrának, amit talán kaptál,
nincsen semmilyen értéke.”
Ahogyan a Svetásvatara Upanisadban áll (6.23):
yasya deve pará bhaktir
yathá deve tathá gurau
tasyaite kathitá hy artháh
prakásante mahátmanah
„Azoknak a nagy lelkeknek, akiknek egyidejűleg fenntartás nélküli
hitük van az Úrban és a lelki tanítómesterben, a védikus tudomány minden
lényege automatikusan megnyilvánul.”
A Bhagavad-gitá (4.34):
tad viddhi pranipátena
pariprasnena sevayá
upadeksyanti te jńánam
jńáninas tattva-darsinah
„Fordulj egy lelki tanítómesterhez, úgy próbáld megérteni az
igazságot! Tudakozódj alázatosan, és szolgáld őt! Az önmegvalósult lélek képes
tudásban részesíteni téged, mert ő már látta az igazságot.”
Annak érdekében, hogy transzcendentális tudásban részesülhessünk,
teljesen meg kell hódolnunk az igazi ácáryának, a lelkes érdeklődés
és szolgálat szellemében. Az ácárya irányítása alatt az
Abszolútnak végzett tényleges szolgálat az egyetlen eszköz, mely által a
transzcendentális tudományt magunkévá tehetjük. A mai találkozó, hogy
felajánljuk alázatos szolgálatunkat és tiszteletünket Ácáryadeva lábainál,
lehetővé teszi majd számunkra, hogy áldva legyünk azzal a képességgel, mellyel
elsajátíthatjuk a transzcendentális tudást, melyet olyan kedvesen juttatott el mindenkihez,
megkülönböztetés nélkül.
A Katha Upanisadban (1.3.14) ott találjuk a nyomatékos felhívást:
uttisthata jágrata
prápya varán nibodhata
ksurasya dhárá nisitá duratyayá
durgam pathas tat kavayo vadanti
„Kérlek, ébredj, és próbáld megérteni a kegyet, melyet most, ebben az
emberi létformában kaptál! A lelki megvalósítás ösvénye nagyon nehéz, éles,
akár a borotva éle. Ez a véleménye a művelt transzcendentalista tudósoknak.”
Az Ácárya küldetése az, hogy visszavigyen bennünket eredeti
otthonunkba, vissza Istenhez. Ezért hadd ismételjem meg: türelmesen kell őt
hallgatnunk, követnünk őt meggyőződésünk mértékében, s leborulni
lótuszlábaihoz, hogy megszabadítson bennünket jelenlegi oknélküli
vonakodásunktól az Abszolút és minden lélek szolgálatával szemben.
A Gitából megtudhatjuk, hogy az átmá, a lélek még a test
megsemmisülése után sem pusztul el; mindig ugyanaz marad, örökké új és fiatal.
Tűz nem égetheti meg, víz nem oldhatja fel, a levegő nem száríthatja ki, s kard
nem ölheti meg.
Folytonos és örök, s ezt a Srimad-Bhágavatam is megerősíti
(10.84.13):
yasyátma-buddhih kunape tri-dhátuke
sva-dhih kalatrádisu bhauma
ijya-dhih
yat-tirtha-buddhih salile na
karhicij
janesv-abhijńesu sa eva go-kharah
„Bárki, aki ezt a három elemből (epe, nyál és levegő) álló testi
zsákot, mint önmagát fogadja el, aki vonzódik ahhoz, hogy feleségével és
gyerekeivel intim kapcsolatban legyen, aki a szülőföldjét imádandónak tekinti,
aki megfürdik a szent zarándokhelyek vizeiben, de sohasem ragadja meg az alkalmat,
hogy társuljon azokkal, akik igazi tudással rendelkeznek — az nem jobb egy
szamárnál vagy egy tehénnél.”
A Bhagavad-gitában (7.4) ez áll:
bhúmir ápo 'nalo váyuh
kham mano buddhir eva ca
ahankára itiyam me
bhinná prakrtir astadhá
„Föld, tűz, víz, levegő, éter, elme, értelem és hamis ego — e nyolc
képezi az Én különálló anyagi energiámat.”
Ahogy a Srimad-Bhágavatam mondja (11.9.29):
labdhvá sudurlabham idam
bahu-sambhavánte
mánusyam arthadam anityam apiha
dhirah
túrnam yateta na pated anu mrtyu yávan
nihsreyasáya visayah khalu sarvatah
syát
„Ezt az emberi életformát sok-sok születés után lehet csak elérni, s
bár nem állandó, mégis a legnagyobb áldást nyújtja. Ezért egy józan és
intelligens embernek azonnal próbálkoznia kell, hogy küldetését betöltse, s
hogy még életében, egy újabb halál bekövetkezte előtt megkapja a legnagyobb nyereséget.
El kell kerülnie az érzékkielégítést, amely minden körülmények között
lehetséges.”
Ácáryadeva üzenetét hordozzák Sri Rúpa Gosvámi szavai (Bhakti-rasámrta-sindhu
1.2.255-256):
anásaktasya visayán
yathárham upayuńjatah
nirbandhah krsna-sambandhe
yuktam vairágyam ucyate
prápańcikatayá buddhyá
hari-sambandhi-vastunah
mumuksubhih parityágo
vairágyam phalgu kathyate
„Akkor mondhatjuk, hogy valaki az élet teljesen lemondott rendjében
él, ha élete a Krsna-tudattal összhangban van. Nem szabad, hogy rendelkezzen az
érzékkielégítés utáni vággyal, s csak azt szabad elfogadnia, ami a test
fenntartásához szükséges. Másrészt pedig az, aki azzal az ürüggyel, hogy
anyagiak, lemond olyan dolgokról, melyek Krsna szolgálatában használhatók, az
nem gyakorol teljes lemondást.”
Şyámác chavalam prapadye
Şavalác chyámam prapadye
„Hogy megkapjam Krsna kegyét, meghódolok energiájának (Rádhá), s hogy
megkapjam energiájának kegyét, meghódolok Krsnának.” A Rg
Vedában szintén
ez áll: (1.22.20):
tad visnoh paramam padam
sadá pasyanti súrayah
diviva caksur átatam
visnor yat paramam padam
„Az Úr Visnu lótuszlábai minden félisten legfelsőbb célja. Az Úr
lótuszlábai olyan világítóak, mint a nap az égen.”
Ha ő nem jelent volna meg, hogy megszabadítson ettől a durva világi
káprázattól, akkor bizonyos, hogy életekre és korszakokra a reménytelen fogság
sötétségében kellene maradunk.
Ha ő nem jelent volna meg, nem lennénk képesek megismerni a Brahma-samhitá
első Şlokájának
jelentőségét:
isvarah paramah krsnah
sac-cid-ánanda-vigrahah
anádir ádir govindah
sarva-kárana-káranam
„Krsna, akit Govindának is ismernek, a Legfelsőbb Istenség. Örök,
gyönyörteljes lelki testtel rendelkezik. Ő mindennek az eredete, Neki azonban
nincs más eredete, s Ő minden ok elsődleges oka.”
A Bhagavad-gitá halhatatlan nektárja
— 1 —
Óh, Bhagavad-gitá,
Tizennyolc fejezeteden át
Az Abszolút bölcsességének
Halhatatlan nektárjával
Árasztod el az embert.
Óh, áldott Gitá,
Általad maga az Úr Krsna
Világosította meg Arjunát.
Később a régi bölcs, Vyása
A Mahábháratába foglalt Téged.
Óh, szerető anya,
Aki elpusztítod az ember újraszületését
E halandó világ sötétségében,
Rajtad meditálok.
— 2 —
Üdvözlet néked, óh Vyása!
Te vagy a rendkívüli intelligencia,
S szemeid oly hatalmasok,
Akár a teljes virágzásában lévő
Lótuszvirág szirmai.
Te voltál,
Aki felgyújtottad a bölcsesség e lámpását,
Melyet megtöltöttél
A Mahábhárata olajával.
— 3 —
Köszöntelek Téged, óh Krsna,
Ki menedéke vagy
Az óceán szülötte Laksminak,
S mindenkinek, aki menedéket
A Te lótuszlábaidnál keres.
Valóban Te vagy
A kívánságteljesítő fa
Híveid számára.
Egyik kezed botot tart,
Teheneket terel,
Másik kezed fölemelve —
Hüvelykujjad a mutatóujj
Hegyét érinti
Az isteni tudást jelölve.
Dicsőség Néked, ó Legfelsőbb Úr,
Mert Te vagy a Gitá
Ambróziájának fejője.
Sripáda Sankarácárya világosan mondja: „Ti ostobák, imádjátok csupán
Govindát és a Bhagavad-gitát, melyet maga Náráyána
mondott el!” Az ostoba emberek mégis tovább folytatják a keresést, hogy
Náráyanát megtalálják; következésképpen mind szerencsétlenek, s idejüket a semmire
vesztegetik. Náráyana sohasem szerencsétlen, sohasem daridra,
sőt a
szerencse istennője, Laksmi imádja Őt, éppúgy, mint minden más élőlény. Sankara
magát „Brahmannak” jelenti ki, de elismeri Náráyanát, azaz Krsnát az Istenség
Legfelsőbb Személyiségeként, aki az anyagi teremtés mögött áll. Felajánlja
tiszteletét Krsnának mint a Legfelsőbb Brahmannak, Parabrahmannak, mivel Ő
(Krsna) mindenki számára imádandó. Csupán az ostobák és Kesna ellenségei nem
érthetik meg, mi a Bhagavad-gitá (bár magyarázatokat
fűznek hozzá), mondván: „Nem a személyes Krsna az, akinek
meg kell teljesen hódolnunk, hanem a születetlen, kezdetnélküli Örök, aki
Krsnán keresztül beszél.” Csak ostobák rontanak be oda, ahová még az
angyalok is félnek lépni. Míg Sankara, a legnagyobb imperszonalista felajánlja
a kellő tiszteletet Krsnának és a Bhagavad-gitának, az ostobák azt
mondják, hogy „nem kell meghódolnunk a személyes Krsnának”. Az ilyen felvilágosulatlan
ember nem tudja, hogy Krsna abszolút, s hogy az Ő esetében nincsen különbség a belső
és a külső között. A külső és a belső közötti különbséget csak a kettősségekkel
teli anyagi világban lehet tapasztalni. Az abszolút világban nincsen ilyen
különbség, mert az abszolútban minden lelki (sac-cid-ánanda),
s
Náráyana, Krsna az abszolút világhoz tartozik. Az abszolút világban csak a
tényleges személyiség van jelen, és nincsen különbség test és lélek között.
— 4 —
Az Upanisadok
Akár a tehéncsorda,
S az Úr Krsna, egy tehénpásztor fia
A fejőjük,
Arjuna a borjú,
A G¦t§ legfelsőbb rendű nektárja
A tej,
S a megtisztult intelligenciájú
Bölcs e tej élvezője.
— 5 —
Téged, Vasudeva fia
Kamsa és Cánúra démonok legyőzője,
Téged, Devaki Anya öröme,
Téged, univerzum guruja,
Világok tanítója,
Óh, Krsna, Téged üdvözöllek!
Krsna születése és cselekedetei mind természetfölöttiek. Ahogyan a Bhagavad-gitá
mondja
(4.9), Krsna születése és tettei rejtelmesek és transzcendentálisak, s ezért
csak Krsna bhaktái ismerhetik őket tökéletesen. Sankara nem volt
olyan ostoba, hogy Krsnát közönséges emberként fogadja el, hanem odaadó
tiszteletét ajánlja fel neki.
Öt különböző fajtája van a felszabadulásnak. Aki Krsna lelki
sugárzásába olvad, amelyet a személytelen Brahman-sugárzásként ismernek, annak
nem fejlődik ki teljesen a lelki teste. De aki teljesen kifejleszti lelki
létezését, az Náráyanának, Krsnának lesz társa különféle lelki lakhelyeken. Aki
Náráyana bolygójára megy, az éppen olyan lelki formát (négykarú formát) fog
kifejleszteni, mint Náráyanáé, aki pedig Krsna legfelsőbb hajlékára jut, melyet
Gokula Vrndávana néven ismernek, az olyan kétkarú lelki formát fejleszt ki, mint
amilyen Krsnáé. Sankara az Úr Siva inkarnációjaként tudott mindezekről a lelki
létezésekről, de nem tárta fel ezeket buddhista követőinek, mert lehetetlen
volt számukra, hogy tudjanak a lelki világról. Az Úr Buddha azt prédikálta,
hogy az üresség a legvégső cél, hogy érthették volna meg követői a lelki
változatosságot? Ezért mondta azt Sankara: brahma satyam
jagan mithyá, vagyis az anyagi változatosság hamis, de a lelki változatosság tény.
— 6 —
A Kuruksetrai csatamező
Rémítő folyójának,
Melyet a Pándavák győzelemmel szeltek át,
Magas partjai Bhisma és Drona voltak,
Jayadratha akár a folyó vize,
Gándhára királya a kék vízi liliom,
Salya a cápa, Krpa az áramlat,
Karna az erős hullámok,
Asvatthámá és Vikarna a rettegett aligátorok,
Duryodhana maga az örvény —
De Te, ó Krsna, Te voltál a hajós!
— 7 —
A Mahábhárata szeplőtlen lótusza,
Mely Vyása szavainak
Vizében nő,
S melynek ellenállhatatlanul édes illata
A Bhagavad-gitá,
Hőseiről szóló meséi
a virágzó szirmok,
melyek az Úr Hari szavától borultak virágba,
Aki elsöpri a
Kali-yuga bűneit,
S amely naponta fényt vet
A nektárt kereső lelkekre,
Mint számtalan
Boldogan rajzó méh —
Áldjon meg minket a Mahábhárata lótusza
A legnagyobb jóval!
— 8 —
Dicsőség az Úr Krsnának,
A legfelsőbb gyönyör megtestesítőjének,
Akinek kegyéből és együttérzéséből
A némából szónok lehet,
S a béna hegyeket szelhet át —
Őt dicsőítem!
— 9 —
Üdvözlet a legragyogóbbnak,
Akit a teremtő Brahmá, Varuna,
Indra, Rudra, Marut és minden isteni lény
Himnuszokkal dicsőít,
Akinek dicsőségét a Védák
Versei éneklik,
Akinek S§ma énekesei dalolnak,
Akinek dicsőségét az Upanisadok
Kórusban hirdetik,
Akit a yoi¦k látnak
Tökéletes meditációba
Mélyedt elméjükkel,
Akinek az istenek és a
Démonok egész serege
Sem ismeri határait,
Minden üdvözlet Neki, a Legfelsőbb Istennek, Krsnának —
Őt üdvözöljük! Őt üdvözöljük! Őt üdvözöljük!
Meditációja kilencedik versszakának elmondásával — amelyet a Srimad-Bhágavatamból
idézett
— Sankara megmutatja, hogy az Úr Krsna mindenki számára imádandó, önmagát is
beleértve.
A Bhagavad-gitá és Krsna a fény egyetlen forrásai. Mindezt azért,
hogy az igazság őszinte keresőit megtanítsa, ajánlják üdvözletüket az Úr
Krsnának, s hódoljanak meg Neki kételkedés nélkül. Ez az élet legmagasabb rendű
tökéletessége, s ez a legmagasabb szintű tanítása Sankarának, a nagy művelt
tudósnak, akinek tanításai Indián, a tudás földjén kívülre is eljuttatták
Buddha ürességet, hirdető filozófiáját.
A hindu vallás teljes mértékben Isten, azaz Visnu személyes felfogásán
alapszik. Isten személytelen felfogása egy mellékszempont, Isten három
arculatának egyike. Az Abszolút Igazság végső soron az Istenség Legfelsőbb
Személyisége, a Paramátmá felfogás az Ő mindenhol jelenlétének helyhez kötött
arculata, az imperszonalista felfogás pedig Isten hatalmasságának és
örökkévalóságának aspektusa. Ám mindezek együttesen alkotják a Teljes Egészet.
Dr. J. F. Staal állítása, miszerint a Krsna kultusz a keresztény és a
hindu vallás kombinációja, mint olyan dolog, amely spekuláció eredménye, nem
helyes. Ha a keresztény, a mohamedán vagy a buddhista vallás személyes, az
dicséretes. De a Krsna vallás személyes volt már hosszú-hosszú idővel azelőtt,
hogy a keresztény, a mohamedán, a buddhista vallások létrejöttek volna. A
védikus elmélet szerint a vallást alapvetően a személyes Isten hozta létre,
mint törvényeit. Vallást nem hozhat létre ember és senki más, Istent kivéve,
aki felsőbbrendű az emberhez képest. A vallás kizárólag Isten törvénye.
A Bhagavad-gitá azt mondja, hogy csupán a kevésbé intelligens
emberek vélik úgy, hogy Isten eredetileg személytelen, és formát akkor ölt,
amikor inkarnálódik. A Krsna filozófia azonban — mely a Védák hitelességén
alapszik — az, hogy eredetileg az Abszolút Igazság az Istenség Legfelsőbb
Személyisége. Teljesértékű kiterjedése jelen van mindenki szívében helyhez
kötött aspektusában, a személytelen Brahman-sugárzás pedig a transzcendentális
fény és hő, amely mindenhová eljut.
A Bhagavad-gitá világosan kijelenti, hogy az Abszolút Igazság
utáni kutatás védikus útjának célja a személyes Isten megtalálása. Aki
megelégszik az Abszolút Igazság többi arculatával is, azt úgy kell tekintenünk,
hogy szegényes tudással rendelkezik.
A Brhan-náradiya Purána világosan kijelenti, hogy csupán Hari
(Krsna) szent nevének vibrálása mentheti meg az
embereket
az anyagi létezés problémáitól, és nincs más lehetőség, nincs más lehetőség,
nincs más lehetőség ebben a Kali-korszakban.
A Legfelsőbb Úr és az
egyéni lélek úgy ülnek a testben, mint két madárbarát egy fán. Az egyik madár a
fa gyümölcseit eszi, vagyis az anyagi tettek visszahatásait, a másik madár
pedig — a Felsőlélek — csak tanúja ennek.
A Vedánta tanulmányok célja ezért megismerni a legfelsőbb
Urat, Krsnát. Ezt hangsúlyozza a Bhagavad-gitá nyolcadik fejezetének
13. verse, amely azt állítja, hogy a misztikus yoga folyamatával, a szent
om szótagot vibrálva az ember végül eljuthat Krsna
legfelsőbb lelki bolygójára. A Vedánta-sútrában, a Negyedik
Fejezetben (4. adhikarana, 22. sútra) határozottan az áll:
anávrttih sabdát — „Hangvibráció által az ember
felszabadulhat.” Az odaadó szolgálat által, az Istenség Legfelsőbb
Személyiségének alapos megértésével az ember eljuthat az Ő hajlékára, és soha
nem tér vissza többé az anyagi feltételek közé. Hogyan lehetséges ez? A válasz:
pusztán Krsna nevének állandó vibrálásával. Ezt fogadta el a példás tanítvány,
Arjuna, aki tökéletesen megtanulta a lelki tudomány végkövetkeztetését Yogesvarától, a misztikus tudomány
mesterétől, Krsnától. Krsnát Legfelsőbb Brahmanként felismerve Arjuna így
szólította Őt: stháne hrsikesa... — „A világ örvendezik
neved hallatán, s így mindenki vonzódik Hozzád.” (Bg. 11.36) A vibrálás
folyamatát itt úgy hitelesítik, mint közvetlen eszköze a Legfelsőbb Abszolút
Igazsággal, az Istenség Személyiségével való kapcsolatnak. Pusztán Krsna szent
nevének vibrálásával a lélek vonzódni kezd a Legfelsőbb Személyhez, Krsnához,
hogy hazatérjen, vissza Istenhez.
Azt mondják, Pariksit Mahárája puszta hallás útján ért el
felszabadulást, s ehhez hasonlóan Sukadeva Gosvámi a vibrálással érte el
ugyanezt. A mi odaadó szolgálatunkban kilenc különféle módszer van ugyanazon
cél, az Isten iránti szeretet elérése érdekében, s az első folyamat a hallás.
Ezt a hallási folyamatot nevezik srutinak. A következő folyamat
a vibrálás. A vibrálás folyamata a smrti.
A Sri Ísopanisad 11. mantrája:
vidyám cávidyám ca yas
tad vedobhayam saha
avidyayá mrtyum tirtvá
vidyayámrtam asnute
„Csak az tudja legyőzni az ismétlődő születést és halált — hogy azután
a halhatatlanság teljes áldását élvezze —, aki képes egyidejűleg megérteni a
tudatlanság és a transzcendentális tudomány folyamatát is.”
A Bhagavad-gitá
állítja
(7.19):
bahúnám janmanám ante
jńánaván mám prapadyate
vásudevah sarvam iti
sa mahátmá sudurlabhah
„Sok-sok születés és halál után az igazi tudást elsajátító ember
átadja magát Nekem [Krsna], mert tudja, hogy Én vagyok minden ok oka. Az ilyen
nagy lélek bizony ritka.”
A Bhagavad-gitá
(7.23):
antavat tu phalam tesám
tad bhavaty alpa-medhasám
deván deva-yajo yánti
mad-bhaktá yánti mám api
„A csekély értelmű emberek a félisteneket imádják, de az eféle hódolat
gyümölcsei korlátoltak és múlandóak. A félistenek imádói a hozzájuk tartozó
bolygókra jutnak, míg bhaktáim végül az Én legfelsőbb bolygómra kerülnek.”
Mivel jelen pillanatban hiány van bráhmanákból, lelki vezetőkből, és
ksatriyákból, irányító emberekből, s mivel az egész világot sudrák
irányítják,
a dolgozó osztály tagjai, ezért sok az ellentét a társadalomban. A Krsna-tudat
elfogadása csillapítaná ezeket, az ellentéteket. Ha a bráhmana
osztály
valóban helyreáll, a társadalmi jólét többi rendje automatikusan követni fogja,
éppúgy, mint amikor az agy tökéletesen rendben van, s a test többi része, mint
például a karok, a gyomor, a lábak, mind szépen működnek.
Krsna vagy Krisztus
—, a
név ugyanaz. A legfőbb dolog, hogy kövessük a Védikus Írások utasításait,
amelyek Isten nevének vibrálását ajánlják ebben a korszakban. A legkönnyebb
módszer a mah§-mantra vibrálása: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna,
Hare Hare, Hare Ráma, Hare Ráma, Ráma Ráma, Hare Hare. Ráma
és Krsna Isten nevei, Hare
pedig Isten energiája. Amikor tehát ezt a mahá-mantrát vibráljuk, Istent az Ő
energiájával együtt szólítjuk meg. Ez az energia kétféle: lelki és anyagi.
Jelenleg mi az anyagi energia csapdájában vagyunk. Ezért úgy kell imádkoznunk
Krsnához, legyen kedves, és szabadítson meg bennünket az anyagi energia szolgálatától,
s fogadjon minket a lelki energia szolgálatába. Ez az egész filozófiánk. Hare
Krsna azt
jelenti: „Ó, Isten energiája, ó, Isten, kérlek, fogadjatok engem a
szolgálatotokba!” Ez a mi természetünk, a szolgálat. Valahogyan az anyagi
dolgok szolgálatába keveredtünk, de amint ez a szolgálat a lelki energia
szolgálatába transzformálódik, életünk tökéletessé vált. A bhakti-yoga
(Isten
szeretetteljes szolgálata) gyakorlata azt jelenti, hogy az ember megszabadul az
olyan megjelölésektől, mint „hindu”, „muzulmán”, „keresztény” stb., és
egyszerűen csak Krsnát szolgálja. Mi megteremtettük a keresztény, a hindu, a
mohamedán vallást, de amikor egy megjelölések nélküli valláshoz eljutunk,
melyben nem gondoljuk magunkról, hogy hinduk, keresztények vagy mohamedánok
vagyunk, akkor beszélhetünk tiszta vallásról, azaz bhaktiról.
Kétféle tisztelet van: különleges és hétköznapi. Sri Krsna Caitanya azt
tanította, nem szabad elvárnunk magunknak semmiféle tiszteletet, de mindig
tisztelnünk kell mindenki mást, még ha az tiszteletlen is velünk szemben. De a
különleges tiszteletet Istennek és tiszta híveinek kell megadnunk.
A mi Bhagavad-gitánk azt mondja, sarva
yonisu: „a
lélek az élet minden fajtájában létezik.” A test olyan, mint egy öltözet. Önnek
fekete a ruhája, én sáfrányszínűbe vagyok öltözve. De a ruhán belül ön egy
emberi lény, és én is egy emberi lény vagyok. Hasonlóan a különféle fajták
testei olyanok, mint a különféle öltözetek. Négymillió-nyolcszázezer életfajta,
azaz öltözet van, de mindegyikben ott van a lélek, Isten szerves része.
A valódi yoga gyakorlása az érzékek
szabályozását, s e szabályozás megszilárdulása után az elme koncentrálását
jelenti az Istenség Legfelsőbb Személyisége, Sri Krsna Náráyana formáján. Az Úr
Krsna az eredeti Abszolút Személyiség, Isten, s minden más Visnu forma — négy
karral, kagylókürttel, lótuszvirággal, buzogánnyal és cakrával
díszítve
— Krsna teljesértékű kiterjedése. A Bhagavad-gitá azt ajánlja,
meditáljunk az Úr formáján. Az elme koncentrálásának gyakorlásához az embernek
le kell ülnie egy félreeső helyen, melyet szent atmoszféra tisztít meg. A yoginak
a brahmacarya
szabályozó
elveit kell követnie — szigorú önmegtartóztatásban és cölibátusban kell élnie.
Senki nem tudja a yogát gyakorolni a zsúfolt
városban, szeszélyes életet élve, amelybe beletartozik a korlátlan szexuális
élet és a nyelv imádata. Már elmondtuk, hogy a yoga
gyakorlása
az érzékek kontrollálását jelenti, s az érzékek kontrollálása a nyelv
szabályozásával kezdődik. Nem engedhetjük a nyelvünknek minden tiltott étel és
ital elfogadását, ha fejlődni akarunk a yoga gyakorlásában. Nagyon
sajnálatos az a tény, hogy sok eltévelyedett, nem hiteles, úgynevezett yogi
jött
Nyugatra, és kihasználta az emberek yoga iránti fogékonyságát.
Az ilyen nem hiteles yogik még azt is meg merték
tenni, hogy a nyilvánosság előtt azt mondják: az ember alkoholivás mellett is
gyakorolhatja a yogát.
Ötezer évvel ezelőtt a Bhagavad-gitá dialógusában az Úr
Krsna a yoga gyakorlását ajánlja tanítványának, Arjunának, de Arjuna világosan
kifejezi, hogy képtelen a yoga szigorú szabályozó
elveit követni. Az embernek a cselekedetek minden területén praktikusnak kell
lennie. Nem szabad az értékes időt yoga címen végzett
tornagyakorlatok végzésével vesztegetni. Az igazi yoga
a
négykarú Felsőlélek kutatása a szívben, az Ő folytonos szemlélése a
meditációban. Az ilyen folyamatos meditációt nevezik samádhinak. Ha valaki mégis
valami üres és személytelen dolgon
akar meditálni, nagyon hosszú időt igényel bármit is elérnie a yoga
gyakorlásával.
Nem tudjuk az elménket üres vagy személytelen dologra koncentrálni. Az igazi yoga
az,
amikor az elmét a négykarú Náráyana személyére irányítjuk, aki mindenki
szívében jelen van. Néha azt mondják, meditáció segítségével az ember
megértheti, hogy Isten mindig benne van mindenkinek a szívében, még akkor is,
ha az nem tud róla. Isten mindenkinek a szívében benne van. Nem csak az emberi
lények szívében van jelen, hanem a kutyák és a macskák szívében is. A Bhagavad-gitá
ezt
bizonyítja azzal a kijelentéssel, hogy Ísvara, a világ legfelsőbb irányítója
mindenkinek a szívében benne van. S nem csupán mindenki szívében van jelen,
hanem az atomokban is. Nincs üres hely; nincsen hely, amely nélkülözné az Úr
jelenlétét.
Az Úrnak azt az arculatát, amely által mindenhol jelen van,
Paramátmának nevezik. Átmá egyéni lelket jelent,
Paramátmá pedig az egyéni Felsőlélek. Átmá és Paramátmá egyaránt
egyéni személyek. A különbség közöttük mégis az, hogy az átmá, a lélek csak egy
adott helyen van jelen, míg Paramátmá mindenhol jelen van.
A Felsőlélek — mivel jelen van mindenkinek a szívében — tanúja
mindenki cselekedeteinek, múltjának, jelenének és jövőjének. Az Upanisadok
azt
mondják, a Felsőlélek, mint barát és tanú van együtt az egyéni lélekkel. Mint
barát, mindig azért aggódik, hogy hazavihesse az egyéni lelket, vissza
Istenhez. Mint tanú, Ő biztosítja azokat az áldásokat, melyeket az egyén tettei
eredményeznek. A Felsőlélek ad meg az egyéni léleknek minden lehetőséget, hogy
az elérje, amire vágyik. Barátját emellett tanítja is, így az végül feladhat
minden más elfoglaltságot, és egyszerűen meghódolhat, meghódolhat Istennek a
folytonos, tudással teli gyönyör és öröklét eléréséért. Ez a Bhagavad-gitá
— a
minden yoga folyamatról író leghitelesebb és széles körben
olvasott könyv — végső utasítása.
A Bhagavad-gitá tanításából világosan megérthetjük, hogy Arjuna
kezdetben nem akart harcolni rokonai ellen, ám miután megértette a Bhagavad-gitát, tudata Krsna-tudat
lett, amikor összekapcsolódott Krsna felsőbbrendű tudatával. A teljesen
Krsna-tudatú személy Krsna utasítása szerint cselekszik, s így Arjuna
beleegyezett, hogy megvívja a Kuruksetrai Csatát. A Krsna-tudat kezdetén az Úr
ezen utasításait a lelki tanítómester átlátszó közegén keresztül lehet
megkapni. Amikor valaki eléggé képzett, és alázatos hittel és szeretettel
Krsnáért cselekszik egy hiteles lelki tanítómester irányítása alatt, az
összekapcsolódási folyamat még szilárdabb és alaposabb lesz. Ezen a szinten
Krsna belülről adja utasításait. Kívülről a lelki tanítómester, Krsna hiteles
képviselője, belülről pedig az Úr, mint caitya-guru — aki mindenki
szívében jelen van — segíti a bhaktát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése