Egy tökéletes yogi nyolcféle felsőbbrendű
eredményt érhet el: 1) Kisebbé válhat, mint egy atom; 2) nagyobb lehet, mint
egy hegy; 3) könnyebb lehet, mint a levegő; 4) nehezebb lehet, mint a fém; 5)
elérhet minden anyagi eredményt, amelyre vágyik (bolygót teremthet például); 6)
képes lehet kontrollálni másokat, akár az Úr; 7) szabadon utazhat az
univerzumban (és azon túl); 8) megválaszthatja saját halálának idejét és
helyét, s ott születhet meg újra, ahol akar.
Az általánosan gyakorolt yoga rendszer légzési
gyakorlata csupán a kezdete a rendszernek. A Felsőlelken való meditálás csak
egy lépés előre. Csodálatos anyagi eredmények elérése is csak egy lépés előre.
Ám a Felsőlélekkel való közvetlen kapcsolat és az általa adott utasítások
elfogadása a legmagasabb szintű tökéletesség.
A yoga légző gyakorlatai és a meditáció gyakorlása nagyon
nehéz ebben a korban. Még ötezer évvel ezelőtt is nehéz volt, másképp Arjuna
nem utasította volna el Krsna tervét. Ezt a Kali korszakot elesett korszaknak
nevezik. Az emberek manapság rövid életűek, s nagyon lassúak az önmegvalósítás,
a lelki élet megértésében. Leginkább szerencsétlenek, s ezért ha valakit egy
kicsit is érdekel az önmegvalósítás, azt sok-sok szélhámos vezeti félre. Az
egyetlen út a yoga tökéletes szintjének
megvalósításához, ha követjük a Bhagavad-gitá elveit, ahogyan azokat
az Úr Caitanya Maháprabhu gyakorolta. Ez a yoga gyakorlásának
legegyszerűbb és legmagasabb rendű tökéletessége.
A Krsna-tudat nem olyan dolog, amelyet mi hoztunk létre elmebeli
spekulációnkkal. Ezt a Bhagavad-gitá írja elő, amely azt
mondja, hogy ha mi Krsnáról gondolkozunk, Krsnáról énekelünk, Krsnával élünk,
Krsnával eszünk, Krsnáról beszélünk, Krsnában reménykedünk, Krsnában létezünk,
minden kétség nélkül visszatérünk Krsnához. Ez a Krsna-tudat lényege.
A Bhagavad-gitá mondja. Ott Krsna így szól: „Amikor megjelenek,
misszióm az, hogy felszabadítsam a jámborokat és megsemmisítsem a gonoszokat.”
Amikor Krsna megjelent, sok démont kellett megölnie. Ha Visnu képét nézzük,
láthatjuk, hogy kagylókürtöt, lótuszvirágot, buzogányt és cakrát
tart.
Az utóbbi kettő a démonok, megölésére van. Ebben a világban az embereknek két
osztálya van: a démonok és a bhakták. A bhaktákat
félisteneknek
nevezik; majdnem olyanok, mint Isten, mert isteni tulajdonságokkal
rendelkeznek. A bhaktákat isteni személyeknek
nevezik, a nem bhaktákat — az ateistákat —
pedig démonoknak. Tehát Krsna — vagyis Isten — két misszióval jön:
megvédelmezni a bhaktákat és elpusztítani a
démonokat.
Ebben
a korban azonban más fegyvere van. Ez a fegyver nem buzogány, cakra
vagy
más halálos fegyver — az Ő fegyvere az Önnön valójából áradó Felsőbbrendű
Szeretet és Személyiségéhez való örök vonzalom.
Hasonlóképp, ebben a korban azok, akiknek elegendő intelligenciájuk
van, elfogadják ezt a sankirtana mozgalmat és gyorsan
fejlődnek. Az Úr Caitanyát „arany avatárának” nevezik.
„Avatára” azt jelenti: „aki
leszáll, aki lejön”.
Ahogyan valaki lejöhet egy épület ötödik vagy a századik emeletéről,
az avatára a lelki ég lelki bolygóiról jön le. Az ég,
amelyet szabad szemmel vagy teleszkóppal látunk, az csak az anyagi ég. De túl
ezen van egy másik égbolt, amelyet lehetetlen meglátni a szemeinkkel vagy a
műszereinkkel. Ezt az információt találjuk a Bhagavad-gitában
— ez
nem puszta képzelődés. Krsna azt mondja, hogy az anyagi égbolton túl van egy
másik égbolt, a lelki égbolt. Krsna szavát úgy kell elfogadnunk, ahogyan van.
A Srimad-Bhágavatamban megtaláljuk az avatárák
felsorolását,
s ott Úr Buddha neve is szerepel. A Srimad-Bhágavatam ötezer évvel ezelőtt
íródott, és különféle neveket említ az elkövetkezendő időkre. Elmondja, hogy az
Úr, mint Úr Buddha fog megjelenni, akinek anyját Ańjanának hívják, s Gayában
jelenik majd meg. Buddha kétezer hatszáz évvel ezelőtt jelent meg, s a Srimad-Bhágavatam, amely ötezer éve
íródott, megemlíti, hogy a jövőben meg fog jelenni. Ugyanígy az Úr Caitanyáról
is említést tesz, valamint megemlíti a Kali-yuga utolsó avatáráját
is. Ebben
a korban az utolsó avatára Kalki. Egy Visnu-yasá
nevű bráhmana fiaként jelenik majd meg, egy Sambhalának
nevezett helyen. Indiában van egy hely, amit így neveznek, ezért valószínű,
hogy az Úr ott fog megjelenni.
A Védikus Irodalom hitelessége, és olyan nagy és rendíthetetlen Gosvámik, mint Jiva Gosvámi —
aki a legnagyobb tudós és filozófus volt a világon — alapján elfogadhatjuk az
Úr Caitanyát Krsna inkarnációjaként.
Krsna azt mondja a Bhagavad-gitában: „Kedves Arjuna, ha
valaki megérti megjelenésemet, eltávozásomat és cselekedeteimet, az — mivel
megértette ezt — megkapja azt a lehetőséget, hogy a lelki világban szülessen
meg, miután ezt a testet elhagyta.” El kell hagynunk ezt a testet — ma, holnap
vagy talán holnapután. El kell hagynunk ezt a testet. De annak, aki megértette
Krsnát, nem kell elfogadnia egy másik anyagi testet. Egyenesen a lelki világba
megy és a lelki bolygókon születik meg. Tehát Krsna azt mondja, hogy amint az
ember megkapja ezt a testet — mindegy, hogy indiai, vagy a Holdról, vagy a
Napról, vagy a Brahmalokáról való —, az embernek tudnia kell, hogy ez bűnös
tetteinek az eredménye. A bűnös cselekedeteknek vannak szintjei, így a bűnösség
foka szerint kap az ember egy anyagi testet. Ezért valódi problémánk nem az,
hogy hogyan együnk, aludjunk, párosodjunk és védekezzünk — valódi problémánk
az, hogy olyan testet kapjunk, amely nem anyagi, hanem lelki. Ez a végső
megoldás minden problémára. Krsna garantálja, hogy ha valaki meghódol Neki, ha
valaki teljesen Krsna-tudatossá válik, akkor Ő megvédi bűnös életének minden
visszahatásától.
Ez az odaadó szolgálat a sravana módszerével kezdődik. sravana
azt
jelenti: „hallás”, kirtana pedig azt jelenti,
hogy „dicsőítés”. Az egyik embernek jellemeznie kell, a másiknak pedig hallania
—
vagy ugyanaz az ember jellemezhet és hallhat is. Nincs szüksége senki
segítségére. Amikor a Hare Krsnát vibráljuk, akkor vibráljuk is
és halljuk is. Ez így teljes. Ez a tökéletes folyamat. De mi
ez a
vibrálás és hallás? Visnuról, Krsnáról kell vibrálnunk és hallanunk. Nem bármi
másról. Sravanam kirtanam visnoh: a hallás folyamatával
érthetjük meg Visnut, a mindent átható Abszolút
Igazságot,
az Istenség Legfelsőbb Személyiségét.
Az emberi életnek az a célja, hogy előrelépjünk a felszabadulás
ösvényén. Ezt apavargának hívják, a
kötöttségektől való mentességnek. Kötöttek vagyunk. Az anyagi test elfogadása
azt jelenti, hogy már kötöttek vagyunk. De nem a
kötöttség folyamatában kell fejlődnünk. Amíg az elme a
karmában merül
el, addig anyagi testet kell elfogadnunk.
Minden Védikus Írás megerősíti, hogy az embernek a Legfelsőbb Abszolút
Igazságon, Visnun kell meditálnia, és nem bármi máson. Ám a különböző korokra
különböző meditációs folyamatok ajánlottak. A misztikus yoga
meditációs
folyamata lehetséges volt a Satya-yugában, amikor az emberek sok ezer évig
éltek. Abban a korban a nagy yogi, Válmiki Muni hatvanezer évig
meditált. Ez tehát egy hosszú időt igénylő folyamat, amely nem végezhető ebben
a korban. Ha valaki komédiázni akar, az egy másik dolog. De ha valaki tényleg
akarja ezt a meditációt gyakorolni, annak nagyon hosszú időbe telik, míg
tökéletességre viszi. A következő korban, a Tretá-yugában a Védákban ajánlott
különböző szertartásos áldozatok végzése volt a megvalósítás folyamata. Az azt
követő korszakban, a Dvápara-yugában a folyamat a templomi imádat volt. A
jelenlegi korban ugyanezt a eredményt lehet elérni a hari-kirtanával, Hari, Krsna, az
Istenség Legfelsőbb Személyiségének dicsőítésével.
Hogy megoldja a születési hely szegmens problémát, az Úr Caitanya
Maháprabhu előírta a Hare Krsna vibrálását. Ahogy a Hare Krsna vibrálása
megtisztítja a szívet, az anyagi létezés lángoló tüze kialszik. Hogyan alszik
ki? Amikor tisztítjuk a szívünket, megvalósítjuk, hogy nem tartozunk ehhez az
anyagi világhoz. Mivel az emberek az anyagi világgal azonosítják magukat, azt
gondolják: „Indiai vagyok, angol vagyok, ez vagyok, az vagyok.” De ha valaki
vibrálja a Hare Krsna mantrát, akkor megvalósítja,
hogy ő nem ez az anyagi test. „Nem tartozom ehhez a testhez vagy az anyagi
világhoz. Lélek vagyok, a Legfelsőbb szerves része. Örök kapcsolatom van Vele,
és nincs semmi közöm az anyagi világhoz.” Ezt hívják felszabadulásnak,
tudásnak. Ha nincs közöm az anyagi világhoz, akkor felszabadultam. Ezt a tudást
hívják brahma-bhútának. Annak a személynek,
aki megvalósította ezt, nincs kötelessége. Mivel létezésünket az anyagi
világgal azonosítjuk, nagyon sok kötelességünk van.
Ne gondold, hogy a Krsna-tudat egy új vallás. A hindu vallásnak és
filozófiának a Krsna-tudat az alapja és végső soron a mozgatórugója. Aki nem
fogadja el Krsnát, az a hindu vallást sem fogadja el, és ezáltal, nem tud
felszabadult lélek lenni, így öröké az anyagi világban fog maradni a lelke,
továbbá soha de soha nem fog menekülni a saját karmájától, így mindig el kell
majd fogadnia egy bizonyos anyagi testet itt a Földön.
A transzcendentális vibráció, amely a Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna
Krsna, Hare Hare, Hare Ráma, Hare Ráma, Ráma Ráma, Hare Hare vibrálásával jön
létre, a legmagasabb szintű módszer arra, hogy felélesszük transzcendentális
tudatunkat. Mint élő lelkek eredetileg mindannyian Krsna-tudatos lények
vagyunk, de mivel időtlen idők óta társulunk az anyaggal, most az anyagi atmoszféra
hamissá tette a tudatunkat. Az anyagi légkört, amelyben most élünk, máyának, illúziónak hívják. Máyá
azt
jelenti: „az, ami nincs”. És mi ez az illúzió? Az illúzió az, hogy az anyagi
természet urai próbálunk lenni, miközben valójában az anyagi természet szigorú
törvényeinek szorításában vagyunk. Amikor egy szolga mesterségesen utánozni
próbálja mindenható mesterét, akkor azt mondják róla, hogy illúzióban van.
Megpróbáljuk kihasználni az anyagi természet forrásait, de egyre jobban és
jobban belekeveredünk az összetettségébe. Ezért bár keményen küzdünk, hogy
meghódítsuk a természetet, egyre jobban függünk tőle. Ezt az illuzórikus harcot
nyomban meg lehet állítani örök Krsna-tudatunk felélesztésével.
A Krsna-tudat nem az elme mesterséges becsapása. Ez a tudat az élőlény
eredeti, természetes energiája. Amikor halljuk ezt a transzcendentális
vibrációt, ez a tudat újjáéled. A meditációnak ez a legkönnyebb módszere
ajánlott erre a korra. Gyakorlati tapasztalattal is meg lehet érteni, hogy a mahá-mantra, a Felszabadulást
Hozó Nagy Mantra vibrálása által az ember transzcendentális
eksztázist érez, amely a lelki szférából jön. Az anyagi életfelfogásban az
érzék kielégítéssel vagyunk elfoglalva, mint ahogyan ezt tettük alacsonyabb,
állati szinten is. Kissé felemelkedve az érzék kielégítésnek erről a
szintjéről, az ember az elmebeli spekulációba kezd, azzal a céllal, hogy
kikerüljön az anyagnak ebből a szorításából. Följebb emelkedve ebből a
spekulatív helyzetből, amikor az ember elég intelligens, próbálja megtalálni minden
ok okát — belül és kívül. Amikor pedig az ember tényleg a lelki megértés
repülőgépén ül, túljutva az érzékeken, az elmén és az intelligencián, akkor
valóban a transzcendentális gépen ül. A Hare Krsna mantra
vibrálása
a lelki szintről származik, s így túljut a tudat minden alacsonyabb szintjén —
vagyis az érzékek, az elme és az intelligencia szintjén. Ezért nincs szükség
arra, hogy értsük a mantra nyelvét, nincs szükség
sem elmebeli spekulációra, sem intellektuális szabályozásra a mahá-mantra
vibrálásához.
Ez automatikus, a lelki szintről jön, ezért mindenki részt vehet benne, minden
előzetes képesítés nélkül. Fejlettebb szinten, természetesen, az embernek nem
szabad sértéseket elkövetnie a lelki megértés területén.
Kezdetben lehet, hogy nincs jelen a transzcendentális eksztázisnak
mind a nyolc jele: 1) elnémulás, 2) izzadás, 3) a testszőr égnek meredése, 4) a
hang elcsúszása, 5) remegés, 6) a test legyengülése, 7) sírás eksztázisban, 8)
transz. Nem kétséges, hogy ha valaki egy ideig vibrálja ezt a mantrát, rögtön a lelki
szintre kerül, amelynek első jele az a késztetés, hogy táncolni kezdünk a mantra
éneklésével
együtt. Ezt gyakorlatban is láthattuk. Még egy gyerek is részt vehet az
éneklésben és a táncban. Természetesen annak, aki túlságosan belebonyolódott az
anyagi életbe, egy kicsit tovább tart, míg eljut a kívánt szintre, de még egy
ilyen anyagilag lekötött ember is nagyon gyorsan felemelkedhet a lelki életbe.
Amikor a mantrát az Úr egy tiszta bhaktája
vibrálja
szeretettel, akkor van a legnagyobb hatása a hallgatókra, ezért a vibrálást az
Úr tiszta bhaktájának ajkairól kell hallani, hogy azonnali hatást
érjünk el. Amennyire lehetséges, az abhakták mantrázásától
tartsuk
magunkat távol. Annak a tejnek, amelyet kígyó ajkai érintettek, mérgező hatása
van.
A Hará szó az Úr energiájának megszólító formája. A
Krsna és Ráma szavak Magának az Úrnak a megszólításai. Krsna
és Ráma
azt
jelenti: „legfelsőbb gyönyör”, Hará pedig az Úr legfelsőbb
gyönyörenergiája, amely Hare-ra változik megszólító
esetben. Az anyagi energia, amelyet máyának hívnak, egy az Úr sok
energiája közül. Mi élőlények szintén energia vagyunk, az Úr határenergiája. Az
élőlények felsőbbrendűek az anyagi energiához képest. Amikor a felsőbbrendű
energia az alsóbbrendűvel van kapcsolatban, akkor összeegyeztethetetlen helyzet
keletkezik, de amikor a felsőbbrendű határenergia a felsőbbrendű energiával, Harával, kerül kapcsolatba,
akkor létrejön természetes, boldog állapota.
Ez a három szó: Hare, Krsna és Ráma
a mahá-mantra
természetes
magjai. Ez a vibrálás lelki kiáltás az Úr és az Ő energiája felé, hogy védjék
meg a feltételekhez kötött lelket. Olyan ez, mint a gyerek őszinte sírása az
anyja után. Hará Anya segít bhaktáinak elérni Isten Apa
kegyét, és az Úr megnyilvánul annak a bhaktájának, aki őszintén
vibrálja ezt a mantrát.
Hat Gosvámi volt: Rúpa Gosvámi, Sanátana Gosvámi, Raghunátha Bhatta
Gosvámi, Jiva Gosvámi, Gopála Bhatta Gosvámi és Sri Raghunátha dása Gosvámi. A go
szónak
három jelentése van. Go jelenti azt, hogy
„föld”, jelenti azt, hogy „tehén” és jelenti azt, hogy „érzékek”. Svámi
azt
jelenti, hogy „mester”, így a gosvámi azt jelenti, hogy ők
az érzékeik mesterei voltak. Amikor az ember az érzékei mesterévé válik, akkor
fejlődést érhet el a lelki életben. Ez a svámi szó igazi jelentése. Svámi
azt
jelenti, hogy az ember nem szolgája az érzékeinek, hanem mestere.
A hat Gosvámi közül Rúpa Gosvámi volt a legfőbb, aki egy szép verset
állított össze Caitanya Maháprabhu tiszteletére. Így ír:
anarpita-carim cirát karunayávatirnam
kalau
samarpayitum unnatojjvala-rasám
sva-bhakti-sriyam
harih
purata-sundara-dyuti-kadamba-sandipitah
sadá hrdaya-kandare sphuratu vah
saci-nandanah
(Caitanya-caritámáta, Ádi 1.4)
Kalau ezt a kort, Kali
korát, a Vaskort jelenti, amely nagyon tisztátalan kor, a vita és a
nézeteltérések kora. Rúpa Gosvámi azt mondja, hogy ebben a Kali-korban, amikor
minden veszekedésből és vitából áll, „Te leszálltál, hogy elhozd a legmagasabb
rendű Istenszeretetet.”
Samarpayitum unnatojjvala-rasám: nem csak a
legfelsőbb, hanem egy ragyogó rasát vagy transzcendentális
kedvet. Purata-sundara-dyuti: a színed olyan, mint az arany
csillogása. „Olyan kedves vagy, hogy megáldok mindenkit, (a Gosvámik tudnak
áldani, mert ők az érzékek mesterei) hogy az Úrnak ez a formája, Úr Caitanya
Maháprabhu, örökké ott táncoljon mindenkinek a szívében.”
Amikor Rúpa Gosvámi először találkozott az Úr Caitanya Maháprabhuval
Prayágban, az Úr Caitanya énekelt és táncolt az utcán: „Hare Krsna, Hare
Krsna”. Rúpa Gosvámi akkor is felajánlott egy imát. Namo
mahá vadányáya krsna-prema-pradáya te: „Óh, Te vagy a legnagylelkűbb inkarnáció
minden inkarnáció között, mert Te az Istenszeretetet osztod.” Krsna-prema-pradáya
te, krsnáya
krsna-caitanya-námne gaura-tvise namah: „Te Maga Krsna vagy, mert ha nem lennél
Krsna, nem tudnád osztani a krsna-premát, vagyis az
Istenszeretetet, mert a Krsna iránti szeretetet nem lehet könnyen elérni. Te
mégis ingyen osztod ezt a szeretetet mindenkinek.”
A Satya-yugában — az Aranykorban — lehetséges volt a meditációs
folyamatot végezni. Válmiki Muni például hatvanezer évig meditált, hogy elérje
a tökéletességet. De hol van ehhez képest a mi öregkorunk? Emellett, ha valaki
a meditációs folyamatot akarja gyakorolni úgy, ahogy azt a Bhagavad-gitá
leírja,
akkor választania kell egy elhagyatott helyet, egyedül kell lennie, merev
pózban kell ülnie, teljes cölibátusban kell töltenie az életét — és így tovább.
Sok szabály és megkötés van. Így az astánga-yoga meditáció nem
lehetséges. Az más dolog, ha valaki az imitációval is megelégszik, de ha
tényleg a tökéletességre vágyik, akkor keresztül kell mennie az astánga-yoga
mind
a nyolc szintjén. Ha ez nem lehetséges, akkor az egész csak idővesztegetés. Mi
a yoga folyamat vagy a meditáció végső célja? A
Legfelsőbbel, a Felsőlélekkel, a Legfelsőbb Úrral való kapcsolat a végső célja
és tárgya minden yoga folyamatnak. A
filozófiai kutatás, a jńána folyamata, szintén a
Legfelsőbb Brahman megértésére irányul. Ezek kétségtelenül elismert folyamatok,
de a hiteles Írások szerint ebben a Kali-korban — a Vaskorban — nem
megfelelőek. Ezért kell elfogadnunk a hari-kirtana folyamatát. Minden
előképzettség nélkül bárki gyakorolhatja. Nem kell a filozófiát vagy a Vedántát
tanulmányoznunk.
Ez volt az Úr Caitanya Prakásánanda Sarasvatival való találkozásának
magyarázata.
Amikor az Úr Caitanya és Prakásánanda Sarasvati alaposan megvitatták a
Vedánta filozófiát, Prakásánanda Sarasvati először azt
kérdezte Caitanya Maháprabhutól: „Hallottam, hogy korábban nagy tudós voltál.
[Az Úr Caitanya valóban nagy tudós volt. Nimái Panditnak nevezték, és tizenhat éves
korában legyőzte a Kashmirból érkezett nagy tudóst, Kesava Kásmirit.]
Hallottam, hogy nagy szanszkrit tudós voltál, s különösen logikában vagy nagyon
tanult. Te is bráhmana családban születtél,
most pedig sannyási vagy. Hogy lehet, hogy énekelsz és táncolsz, és
nem a Vedántát olvasod?” Ez volt az első kérdés, amelyet
Prakásánanda Sarasvati kérdezett, s az Úr Caitanya így felelt rá: „Igen, ennek
az az oka, hogy amikor lelki tanítómesterem felavatott, azt mondta, hogy nagyon
ostoba vagyok. — Ne vitatkozz a Vedántáról! — mondta nekem. —
Csak vesztegeted az időd. Csak fogadd el a Hare Krsna mantra vibrálásának folyamatát,
és sikeres leszel.” Természetesen Caitanya Maháprabhu nem volt ostoba és a Vedánta
sem
az ostobáknak való. Az embernek szüksége van megfelelő oktatásra, s el kell
érnie egy bizonyos helyzetet, mielőtt megérthetné a Vedántát.
A mantrázás segítségével minden szennyeződés eltűnik a szívből.
Vibráld az Úr neveit! Nincs költség, nincs veszteség. Ha valaki csupán egy
hétig mantrázik, látni fogja, hogy mennyit fejlődik a lelki tudásban.
A következő lényeges dolog: bhava-mahádávágni-nirvápanam: ahogy a szív
megtisztult a szennyeződésektől, az anyagi lét összes problémája azonnal
megoldódik. Ezt a világot dávágnihoz hasonlítja, amely azt
jelenti, hogy lángoló tűz. Az anyagi létben senki sem akarja a boldogtalanságot,
de az mégis jön, erőszakkal. Ez az anyagi természet törvénye. Senki sem akar tüzet,
mégis bármikor bemegyünk a városba, a tűzoltóság mindig dolgozik. Mindig tűz
van. Éppen így, sok dolog van, amelyet senki sem akar. Senki sem akarja a
halált — halál mégis van. Senki sem akar öregséget — öregség mégis van. Ezek a
dolgok jelen vannak akaratunk ellenére.
Különösen Indiában sok nagy szent, sok nagy király, sok brahmacári
és sannyási
töltötte
életét nagy lemondásban, hogy véget vessen a további alvásnak. Az Úr Buddha egy
herceg volt, aki mindent feladott és tapasyába merült. Ez a valódi
élet. Bharata király, akiről Indiát Bhárata-varsának nevezték el, huszonnégy
éves volt, amikor elhagyta fiatal feleségét és kis gyermekeit, s elment, hogy
lemondást végezzen. Ebben a Kali-korban az életkor lecsökkent, s az emberek nem
indulnak el az önmegvalósítás útján, vagy ha mégis, a sok csaló vezető
különböző módokon megtéveszti őket. Ez a kor rendkívül tisztességtelen.
A Srimad-Bhágavatamban. A tizenkettedik ének harmadik
fejezetében Sukadeva Gosvámi elmondta Pariksit Mahárájának ennek a kornak a
hibáit, és most a Kali-kor minden tünete kétségtelenül megfigyelhető. A
következő részben mégis azt mondja
Sukadeva Gosvámi: kaler dosa-nidhe rájann asti hy eko
mahán gunah: „Kedves királyom, ez a Kali-kor tele van helytelen dolgokkal, de
mégis kínál egy nagyszerű lehetőséget.” S hogy mi ez? Kirtanád
eva krsnasya mukta-sangah param vrajet: „Pusztán a Hare Krsna mantra
vibrálásával
az ember felszabadulhat, és visszamehet Istenhez.”
Ez gyakorlati és hiteles folyamat, és az ember ellenőrizheti magát,
hogy lássa, mennyit fejlődött a mantrázás segítségével. Ez a
Krsna-tudatos mozgalom nem új dolog, s nem is valami olyan dolog, amit mi
vezettünk be, vagy mi hoztunk létre. A védikus szabályok teszik hitelessé,
valamint olyan ácáryák, mint Caitanya Maháprabhu
és mások. Ez a módszer nagyon egyszerű, s nem jár veszteséggel. Nem számolunk
fel érte semmit, nem kérünk tiszteletdíjat, nem egy titkos mantrát osztunk az
embereknek, megígérve nekik, hogy hat hónapon belül Istenné válnak. Ez a
folyamat mindenki számára nyitva áll — gyerekek, nők, lányok, fiúk, öregek —
mindenki mantrázhat és láthatja az eredményeket.
Érdeklődőnek kell lennie, hogy megtudja, ki ő, miért került a
születés, halál, öregkor és betegség nyomorúságai közé. A lelki élet azt
jelenti, hogy emberi élet, és az anyagi élet azt jelenti, hogy állati élet. Ez
minden. Követnünk kell azokat a szabályokat, amelyeket a Bhagavad-gitá
leír.
A Bhagavad-gitá leírja, hogy milyen az első osztályú, a jóság
minőségében lévő étel, milyen étel van a második osztályban, a szenvedély minőségében,
és a harmadik osztályban, a tudatlanságban. Fel kell emelnünk az emberi
civilizációt a sattvic (jóság) szintjére, s
akkor feléled transzcendentális tudatunk, vagyis Krsna-tudatunk.
evam prasanna-manaso
bhagavad-bhakti-yogatah
bhagavad-tattva-vijńánam
mukta-sangasya jáyate
(Bh§g. 1.2.20)
Ha az ember nem szabadul ki az anyagi természet három módjának karmai
közül, nem értheti meg Istent. Prasanna-manasah. Brahman-megvalósított
léleknek kell lennünk. Brahma-bhútah prasannátmá
na socati na kánksati (Bg. 18.54).
Az utasítások ott vannak, így élnünk kell a lehetőséggel, és
prédikálnunk kell. Ez az intelligens emberek felelőssége. Az emberek tömege
tudja, hogy Isten nagy, de nem tudja, hogy valójában milyen nagy. Ezt a Védikus
Irodalomban találjuk meg. Ez a kötelességünk a Vaskorban. Ez a hari-kirtana,
param vijayate sri-krsna-sankirtanam: a Legfelsőbb dicsőítése.
Krsna Isten egyik neve,
amely azt jelenti, hogy „mindenkit vonzó”. Ha valaki nem mindenkit vonzó, nem
lehet Isten. Tehát a Krsna-tudat Isten-tudatot jelent. Mindannyian Isten kis
részei vagyunk, minőségileg egyenlőek Vele. Mint élőlények, olyan a helyzetünk,
mint egy darabka arany helyzete a nagy tömegű aranyhoz viszonyítva.
A tűz és a szikra is tűz, de az egyik nagy, a másik nagyon kicsi. De a
tűz és a szikra kapcsolatától eltérően a mi kapcsolatunk Istennel örök, bár
jelenleg az anyagi energiával való társulás miatt elfelejtettük ezt a
kapcsolatot. Nagyon sok problémával kell szembenéznünk e miatt a feledékenység
miatt. Ha felélesztjük eredeti Istentudatunkat, akkor boldogok leszünk. Ez a
Krsna-tudat összefoglalása és lényege. Ez a legjobb folyamat arra, hogy
felélesszük eredeti Istentudatunkat. Az önmegvalósításnak különböző folyamatai
vannak, de a jelenlegi Kali-korban az emberek nagyon elesettek, és így a
Krsna-tudat egyszerű folyamatára van szükségük. Most azt hiszik, hogy az
úgynevezett anyagi fejlődés a megoldás a problémáikra, de ez nem így van. A
valódi megoldás arra, hogy az anyagi állapotból kikerüljünk, az, hogy
Krsna-tudatossá válunk. Mivel Isten örök, a mi létünk is örök, de az anyagi
feltételek között azt gondoljuk: „ez a test vagyok”, s ezért egyik testet a
másikra cseréljük. Ez a tudatlanságnak köszönhető. Valójában nem a testünk
vagyunk, hanem lelki szikrák, Isten szerves részei.
Olyan, mint egy autó. Ahogy az egyik helyről a másikra megyünk az
autónkkal, ugyanígy az anyagi életfeltételek mellett — a mentális spekulációnak
köszönhetően —egyik helyzetből a másikba kerülünk, és megpróbálunk boldogok
lenni. De semmi sem tesz bennünket boldoggá, hacsak nem kerülünk eredeti
helyzetünkbe, ami nem más, mint hogy Isten szerves részei vagyunk, és valódi
dolgunk az, hogy társuljunk Istennel és segítsük az élőlényeket, együttműködve
Vele. A civilizált emberi életet nyolcmillió-négyszázezer létformán keresztüli
hosszú evolúció után érjük el. Tehát ha nem élünk a civilizált emberi életnek
azzal a lehetőségével, hogy megérthetjük, kicsoda Isten, kik vagyunk mi és mi a
kapcsolatunk, hanem ehelyett, elvesztegetjük az életünket, mint a macskák és
kutyák, ide-oda futva az érzék kielégítés után, akkor elvesztettük a nagy
lehetőséget. A Krsna-tudatos mozgalom célja az, hogy megtanítsa az embereket,
hogyan használják ki az emberi létforma összes előnyét azáltal, hogy
megpróbálják megérteni Istent és Vele való kapcsolatukat.
A vágyaink szerint a halál pillanatában egy másik testet kapunk — ám
nem biztos, hogy az emberi test lesz. Már elmagyaráztam, hogy
nyolcmillió-négyszázezer különböző létforma van. Bármelyikbe belekerülhetünk
attól függően, hogy milyen az elmeállapotunk a halál pillanatában. Hogy mit
gondolunk a halál pillanatában, az attól függ, hogyan cselekedtünk életünkben.
Amíg anyagi tudatban vagyunk, addig cselekedeteinket az anyagi energia
ellenőrzi, amelyet három kötőerő — a jóság, a szenvedély és a tudatlanság —
igazgat. Ez a három kötőerő olyan, mint a három alapszín: sárga, piros és kék.
Ahogyan összekeverhetjük a pirosat, sárgát és a kéket, hogy színek millióit
hozzuk létre, ugyanígy keverednek össze a természet kötőerői, hogy létrehozzák
a különféle életformákat. Ahhoz, hogy megállítsuk a születés és halál
ismétlődését a különböző létformákban, túl kell jutnunk az anyagi természet,
okozta burkolaton, és a tiszta tudat szintjére kell kerülnünk. De ha nem értjük
meg a Krsna-tudat transzcendentális tudományát, akkor, halálunkkor egy másik
testbe kerülünk, vagy jobba vagy, rosszabba, mint a jelenlegi. Ha a jóság
módjában cselekszünk, akkor felemelkedhetünk a magasabb bolygórendszerekbe,
ahol magasabb színvonalú az élet. Ha a szenvedély módjában cselekszünk, ezen a
jelenlegi szinten maradunk. De ha tudatlanságból bűnös cselekedeteket követünk
el, és megszegjük a természet törvényeit, akkor állati vagy növényi létbe
süllyedünk. Akkor újra fel kell emelkednünk az emberi formába, ami egy olyan folyamat,
amely millió évekig is eltarthat! Ezért az emberi lénynek felelősségteljesnek
kell lennie. Meg kell ragadnia az emberi élet ritka lehetőségének előnyét úgy,
hogy megérti Istennel való kapcsolatát, és eszerint cselekszik. Akkor
kikerülhet a különböző létformákban való születés és halál körforgásából, és
hazamehet, vissza Istenhez.
A valódi meditáció azt jelenti, hogy elérjük azt az állapotot,
amelyben az elme átitatódott Istentudattal. De ha valaki nem tudja, kicsoda
Isten, az hogyan tud meditálni? Ráadásul ebben a korban az emberek elméje
annyira zaklatott, hogy nem tudnak koncentrálni. Láttam ezt az úgynevezett
meditációt: csak alszanak és horkolnak. Sajnos Istentudat vagy „önmegvalósítás”
név alatt sok csaló mutat be színvonaltalan meditációs módszereket, anélkül
hogy utalnának a védikus tudás könyveire.
A Krsna-tudat nem egy új folyamat. Nagyon régi és hiteles. Nem lehet
megváltoztatni. Amint megváltoztatják, rögtön elveszti az erejét. Ez az erő
olyan, mint az elektromosság. Ha elektromosságot akar valaki gerjeszteni,
követnie kell a szabványos előírásokat, és megfelelően elrendezni a negatív és
pozitív pólusokat. Nem készíthet saját szeszélye alapján egy generátort úgy,
hogy az elektromosságot hozzon létre. Ehhez hasonlóan a megfelelő forrásokból
jött Krsna-tudatos filozófia megértésének is van hiteles módszere. Ha követjük
a hiteles források instrukcióit, akkor a folyamat működni fog. Sajnos a modern
ember egyik veszélyes betegsége az, hogy mindent a saját szeszélye szerint akar
csinálni. Senki sem követi a hiteles utat. Ezért mindenki elbukik, mind lelkileg,
mind anyagilag.
Mi nem használjuk ezt a szót, hogy misztikus. A mi valóságunk Isten
megvalósítása, amely akkor következik be, amikor eljutunk a lelki szintre. Amíg
testi életfelfogásban élünk, az érzék kielégítést valósítjuk meg, mert a
testünk érzékekből áll. Amikor továbbfejlődünk a testi szintről, és az elmét
látjuk az érzéki tevékenységek középpontjának, akkor az elmét fogadjuk el az
önmegvalósítás végső szintjeként. Ez a mentális szint. A mentális szintről az
intellektuális szintre juthatunk, és az intellektuális szintről
felemelkedhetünk a transzcendentális szintre. Végül felemelkedhetünk a
transzcendentális szint fölé is, és elérkezhetünk az érett lelki szintre. Ezek
Isten megvalósításának szintjei. Ebben a korban, mivel az emberek olyan elesettek,
a sástrák (Írások) azt a különleges javaslatot adják az
embereknek, hogy kerüljenek rögtön a lelki szintre Isten neveinek vibrálása
segítségével: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare, Hare Ráma, Hare
Ráma, Ráma Ráma, Hare Hare. Ha ezt a gyakorlatot követjük a lelki szinten,
akkor azonnal megértjük lelki azonosságunkat. Akkor Isten megvalósításának
folyamata nagyon gyorsan sikeres lesz.
Az egész folyamat arra szolgál, hogy megtisztítson bennünket, az evés
pedig a tisztulás egy része. Azt hiszem, van önöknél egy szólás: „Az vagy, amit
eszel” — és ez így van. Testi felépítésünket és mentális atmoszféránkat
meghatározza, hogyan és mit eszünk. Ezért a sástrák azt ajánlják, hogy
váljunk Krsna-tudatossá, és együk a Krsna által meghagyott étel maradékait. Ha
egy tüdőbeteg eszik valamit, és valaki megeszi a maradékait, őt is megfertőzi a
tuberkolózis. Hasonlóképp, ha krsna-prasádát eszel, akkor a Krsna-tudat
fertőz meg. Így a gyakorlatunk az, hogy nem eszünk meg semmit rögtön. Először
felajánljuk az ételt Krsnának, aztán esszük meg. Ez segít fejlődnünk a Krsna-tudatban.
Krsna megehet bármit, mert ő Isten, de a Bhagavad-gitában
azt
mondja: „Ha valaki szeretettel és áhítattal áldoz Nekem egy levelet, virágot,
gyümölcsöt vagy egy kis vizet, Én elfogadom azt.” Sohasem mondja: „Adj Nekem
húst és bort!”
Tegyük fel, hogy valaki beteg és szeretne meggyógyulni. Követnie kell
az orvos utasításait. Ha az orvos azt mondja neki: „Ne edd ezt, csak azt edd!”,
akkor követnie kell az utasításokat. Ugyanígy van egy receptünk arra, hogyan
lehet meggyógyulni a testi életfelfogásból: vibrálni kell a Hare Krsna mantrát, hallani kell Krsna
cselekedeteiről, és krsna-prasádamot kell enni. Ez a
kezelés a Krsna-tudat folyamata.
Aki anyagilag gazdag, az elfelejti Istent. Ezért a túl nagy anyagi
gazdagság alkalmatlanná tesz arra, hogy megértsük Istent. Bár nincs abszolút
törvény arra, hogy csak a szegény ember értheti meg Istent, általában mégis, ha
valaki különösen gazdag, akkor egyetlen törekvése a pénzszerzés, s nehéz neki
megértenie a lelki tanításokat.
Igen, a vallás
hanyatlóban van. Ezt a Srimad-Bhágavatam is megjósolta
(12.2.1):
tatas cánudinam dharmah
satyam saucam ksamá dayá
kálena baliná rájan
nanksyaty áyur balam smrtih
„A Kali-yugában (a nézeteltérések és a képmutatás jelen korában) a
következő dolgok hanyatlanak majd: vallás, igazságosság, tisztaság, kegy,
élettartam, testi erő és emlékezet.”
Ezek azok a kincsek, melyek az emberi lényt megkülönböztetik az
állattól. Ezek a dolgok azonban hanyatlóban vannak. Nem lesz kegy, nem lesz
igazságosság, az emlékezet rövid lesz, az élettartam megrövidül. A vallás
szintén el fog tűnni. Ez azt jelenti, hogy fokozatosan az állati szintre
kerülünk.
Azoknak az embereknek nincs tudásuk Istenről, mégis vallásról
prédikálnak. Mi a vallás? Dharmam tu sáksád
bhagavat-pranitam: „A vallás útját a Legfelsőbb Úr közvetlenül jelentette ki.” Ezeknek,
az embereknek nincsen elképzelésük Istenről — nem tudják, kicsoda Isten —,
mégis valamilyen vallást hirdetnek. Mennyi ideig mehet ez így mesterségesen
tovább? A vallás meg fog szűnni. Ez a jelenlegi helyzet. Nincs Istenről
alkotott képünk, így aztán hogyan tudnánk, mi Isten parancsolata? A törvény
például az állam rendeletét, jelenti. Ha nincsen állam, hol van a rendelet?
Nekünk tiszta képünk van Istenről — Krsnáról. Ő adja a parancsokat, mi pedig
elfogadjuk. Ha nincs Isten, nincs Istenről alkotott kép, nincs Istennek
parancsolata, akkor hol a vallás? Ha nincsen állam, hol vannak a törvények?
venum kvanantam
aravinda-daláyatáksam
barhávatamsam asitámbuda-sundarángam
kandarpa-koti-kamaniya-visesa-sobham
govindam ádi-purusam tam aham
bhajámi
„Govindát imádom, az elsődleges Urat, aki kitűnő a fuvolajátékban,
kinek virágzó szemei olyanok, akár a lótuszvirág szirmai, akinek fejét
pávatollak díszítik, akinek csodálatos testét a kék felhők árnyalata színezi, s
akinek egyedülálló kedvessége Cupidók millióit bűvöli el.” (Brahma-samhitá 5.30)
Az embereknek nincs ismeretük Istenről, ezért nem értik a vallást. Ez
a hanyatlás, és mivel a vallás hanyatlik, az emberek egyre inkább olyanná
válnak, mint az állatok. „Állat” azt jelenti, hogy nincs emlékezete.
Amikor Istenre való emlékezésünk lecsökken, akkor lecsökkennek emberi
tulajdonságaink. A Kali-yugában az emberi tulajdonságok degradálódnak. Ez azt
jelenti, hogy az emberek olyanok lesznek, mint a kutyák és a macskák.
Ezért kell az emberi energiát a fejlődésre használni, nem pedig a
kutyákkal való versengésben alkalmazni. A szent ember nem azt csinálja, mint a
kutya. Manapság az emberek azt hiszik, ez a kutyaság az élet, de a valódi élet
a lelki fejlődés. Ezért mondja a Védikus Irodalom:
tasyaiva hetoh prayateta kovido
na labhyate yad bhramatám upary
adhah
tal labhyate duhkhavad anyatah
sukham
kálena sarvatra gabhira-ramhasá
„Azoknak, akik valóban intelligensek és hajlanak a filozófiára, csak
arra a céltudatos végre kell törekedniük, amelyet még a legfelsőbb bolygótól
(Brahmalokától) le a legalacsonyabb bolygóig (Pátáláig) való vándorlásban sem
lehet elérni. Ami az érzéki élvezetekből eredő boldogságot illeti, idővel
automatikusan el lehet érni, éppúgy, mint ahogyan a boldogságot és a szenvedést
is megkapjuk, bár nem vágyunk rájuk.” (Srimad-Bhágavatam 1.5.18)
Az embernek arra a dologra kell fordítani az energiáját, amelyet
sok-sok életen keresztül nem kapott meg. Sok-sok életen át a lélek kutyák,
macskák, madarak, vadállatok testében volt. A testeknek
nyolcmillió-négyszázezer típusa van. Lélekvándorlás történik, és a cél minden
esetben az érzékkielégítés.
A Védák tanítása szerint minden egyes teremtett lélek karmája eleve el
van rendelve. Ez az eleve elrendelés elve, mely kimondja, hogy a világra azért
születünk, mint emberi lény, mert egy bizonyos küldetést kell végrehajtanunk,
amelyet Sri Krsna eleve elrendel számunkra. Ebben az eleve elrendelésben kell
az egyéni teremtett léleknek megtalálnia saját önnön valóját és az
önmegvalósítás útját. Amit Sri Krsna eleve elrendel azt megváltoztatni, nem lehet,
és aki ezt mégis megpróbálja a karmáján belül az a következő életében biztosan,
megkapja a büntetését, de az is lehet, hogy még ebben a Földi életben szenvedni
fog a bűne miatt. Bűnnek nevezem ebben a tekintetben azt, hogy az eleve
elrendelés ellen lázad valaki. Lázadni ugyan lehet, de semmi értelme és
ostobaság is. Sri Krsna tudja, hogy miért teszi ezt vagy azt, hiszen ő az
Istenség Legfelsőbb Személyisége, aki minden tudás tárháza, ennél fogva tudja,
hogy melyik embernek melyik sorsot (karmát) kell élnie ahhoz, hogy elérje a
tökéletesség emberi szintjét. Persze vannak kivételek, akik az emberi létforma
mellett többre is hivatottak, azért is kaptak jelentőségteljes küldetést Tőle.
Ilyen Személyiség könyvem főszereplője (Sri Joakim), aki maga a megtestesült Sri
Nárájána lótuszvirágon ülve.
Manapság az emberek azt hiszik, civilizáció annyit jelent, mint
felhőkarcolókat építeni. De a védikus civilizáció azt mondja: nem, ez nem
fejlődés. Az emberi élet igazi fejlődése az önmegvalósítás, hogy hogyan tudjuk
megismerni az önvalónkat, nem pedig az, hogy felhőkarcolókat építünk.
A védikus civilizáció a varnásrama rendszerrel kezdődik.
A varnásrama rendszer elrendezése a következő: bráhmanák
(értelmiségiek,
tanácsadók), ksatriyák (irányítók,
szervezők),
vaisyák (kereskedők, földművelők), súdrák
(munkások);
brahmacárik (tanulók), grhasták (házasok), vánaprasthák
(visszavonult
házasok) és sannyásik (lemondott
szerzetesek). A végső cél Krsna, a Legfelsőbb Úr
imádata. Ha tehát Krsnát imádjuk, teljesítjük a
foglalkozásunkkal
kapcsolatos összes kötelességünket, mint bráhmana,
ksatriya, vaisya, súdra, brahmacári stb. Fogadják el ezt minél előbb, fogadják el a
Krsna-tudatot! Ez nagyon fontos, a megértés és elsajátítás tekintetében.
A védikus civilizáció Isten megvalósítására szolgál. Ez a lényeg.
Indiában még mindig azt látjuk, hogy a fontos ünnepek idején sok millió ember
megy el, hogy megfürödjön a Gangeszban, mert érdekli őket, hogyan
szabadulhatnának fel. Ezek az emberek nem lusták. Ezer, kétezer mérföldet is
gyalogolnak, hogy megfürödjenek a Gangeszban. Nem lusták, de nem is a kutyák
versenyével törődnek. Sőt már gyermekkoruk óta azzal foglalkoznak, hogy
igyekeznek elérni az önmegvalósítást. Kaumára ácaret prájńo dharmán
bhágavatán iha. Olyan szorgalmasak, hogy már egész gyermekkorukban akarják kezdeni a
munkájukat. Rossz felfogás, tehát azt gondolni, hogy lusták.
A fejlődés az, hogy lelkileg tudjuk őket nevelni. Ezért mondják: tasyaiva
hetoh prayateta kovidah: az energiádat az önmegvalósítás érdekében kell
használnod. Ahaituky apratihatá: az odaadó
szolgálatot, a Krsna-tudatot nem lehet befolyásolni. Ahogyan az anyagi
sorsot
nem befolyásolhatjuk, úgy a lelki életben való fejlődést sem, ha törekszünk rá. Tulajdonképpen Krsna
megváltoztatja a sorsot, de csak hívei számára. Azt mondja: aham
tvám sarva-pápebhyo moksayisyámi — „Én megszabadítalak minden bűnös
visszahatástól.” (Bhagavad-gitá 18.66)
Ezért a mi dolgunk az, hogy meghódoljunk Krsnának. Ha mi mesterségesen
több boldogságot akarunk az anyagi fejlődés által, az nem lehetséges.
Isten iránti szeretet — ez a Krsna-tudat. Ha az ember nem tanulta meg,
hogyan kell Istent szeretni, akkor mi a vallás jelentősége? Ha az ember valóban
az Isten iránti szeretet szintjén van, megérti kapcsolatát Istennel — „Istennek
parányi szerves része vagyok.” Azután kiterjeszti szeretetét az állatokra is.
Ha az ember igazán szereti Istent, akkor a rovarokat is szereti. Megérti:
„Ennek a rovarnak másféle teste van, de ugyanúgy szerves része az én atyámnak,
ezért testvérem.” Akkor nem tudna vágóhidakat fenntartani. Ha vágóhidakat tart
fenn és megtagadja Krisztus parancsolatát: „Ne ölj!”, és kereszténynek vagy
hindunak vallja magát, az nem vallás. Egyszerűen csak idővesztegetés, mert nem
érti meg Istent. Nincs szeretete Isten iránt, mégis valamilyen szekta tagjának
vallja magát — de ez nem igazi vallás. Ez történik szerte a világon.
Krsna az Istenség Legfelsőbb Személyisége. Ha nem fogadja el valaki,
hogy Krsna a legfelsőbb élőlény, akkor próbálja azt megérteni. Ez a műveltség:
van egy legfelsőbb valaki. Krsna nem indiai — Ő Isten. A nap először Indiában
kel fel, de ez nem azt jelenti, hogy a nap indiai. Hasonlóan, bár Krsna
Indiában jelent meg, most eljött a nyugati országokba a Krsna-tudat mozgalmán
keresztül.
Senki részéről nincs veszteség a Hare KĄ˘Łát vibrálva, a nyereség
pedig csodálatos. A Bhagavad-gitá (3.21) szerint, amit
a vezetők elfogadnak, azt elfogadják az egyszerű emberek is:
yad yad ácarati sresthas
tad tad evataro janah
sa yat pramánam kurute
lokas tad anuvartate
„Bármit is tegyen egy nagy egyéniség, a közönséges emberek a
nyomdokába lépnek; és bármilyen irányadó mértéket is szabjon meg saját
példájával, az egész világ követi őt.”
A Védák tanítási szerint a teremtett egyéni léleknek joga van ahhoz,
hogy boldog legyen. De az egyéni lélek csak akkor válhat teljesen boldoggá, ha
elfogadja és meghódol Sri Krsna előtt. A boldogságot pedig csakis és
kizárólagos módon Sri Krsna adhat az embernek.
Megérteni, mi Isten akarata, és gondoskodni arról, hogy a társadalom e
cél elérése érdekében dolgozzon. Akkor az emberek boldogok lesznek. De ha az
emberek rossz irányba haladnak, hogyan lehetnének boldogok? A kormánynak
kötelessége gondoskodni arról, hogy jó irányba haladjanak. A jó irány ismerni
Istent és parancsai szerint cselekedni. De ha maguk a vezetők nem hisznek Isten
felsőbbrendűségében, és ha nem tudják, mit akar Isten tenni, vagy mit vár el
tőlünk, akkor hogyan lehet ott jó kormányzat? A vezetők félre vannak vezetve és
másokat is félrevezetnek. Ez a kaotikus állapot uralkodik ma a világban.
Én nem az egyházról beszélek. Egyház vagy nem egyház — nem ez a
lényeg. A lényeg az, hogy a vezetőknek el kell fogadniuk, hogy van egy
legfelsőbb irányító. Hogyan tagadhatják ezt? A természetben minden a Legfelsőbb
Úr irányítása alatt működik. A vezetők nem tudják a természetet kontrollálni,
miért nem fogadják hát el egy legfelsőbb irányító létét? Ez a baj a
társadalomban. A vezetők minden tekintetben érzik, hogy lennie kell egy
legfelsőbb irányítónak, és még mindig tagadják Őt.
Isten. Isten
tökéletes, Ő határozza meg. A védikus szemlélet szerint Isten minden élőlény
irányítója (nityo nityánám cetanas cetanánám). Különbözünk Tőle,
mivel Ő teljesen tökéletes, mi pedig nem vagyunk azok. Megvannak bennünk Isten
tulajdonságai, de nagyon kevés mértékben. Ezért csak nagyon parányi tudással
rendelkezünk — ez minden. Egy kevéske tudással gyárthatsz 747-es repülőket, de
nem gyárthatsz egy szúnyogot. Isten megteremtette a szúnyog testét, ami szintén
egy „repülőgép”. És ez a különbség Isten és miközöttünk: van tudásunk, de nem
olyan tökéletes, mint Istené. A kormány vezetőinek tehát Isten tanácsát kell
kérniük, s akkor tökéletesen fognak irányítani.
A modern civilizáció nagy hibája az, hogy mások tulajdonát bitorolja,
mintha sajátja lenne, s ezáltal szükségtelenül megzavarja a természet
törvényeit. Ezek a törvények nagyon erősek. Egyetlen élőlény sem szegheti meg
őket. Csupán az, aki Krsna-tudatos, tud úrrá lenni a természet törvényeinek
megszorításain, s lehet ezáltal boldog és békés a világban. Ahogyan az államot a
törvények, és rendeletek minisztériuma védelmezi, úgy az Univerzum államát is,
melynek ez a Föld csupán jelentéktelen része, védelmezik a természet törvényei.
Ez az anyagi természet egyike Isten különféle energiáinak, Aki a végső
tulajdonosa mindennek, ami létezik. Ez a Föld ezért Isten tulajdona, de mi,
élőlények, különösen az úgynevezett civilizált emberi lények, Isten tulajdonát
sajátunknak nyilvánítottuk, egyéni és kollektív hamis felfogás alapján. Ha békét
akarsz, el kell távolítanod ezt a hamis felfogást az elmédből és a világból. A
tulajdonjognak az emberi faj által való hamis kinyilvánítása részlegesen vagy
teljesen előidézője a béke minden zavarának a földön.
Az ostoba, úgynevezett civilizált emberek kinyilvánították
tulajdonjogukat Isten tulajdona felett, mivel istentelenné váltak. Nem lehetsz
boldog és békés egy istentelen társadalomban. A Bhagavad-gitában Krsna azt mondja, Ő a
valódi élvezője az élőlények minden tettének, Ő minden univerzum Legfelsőbb Ura
s minden élőlény jóakaró barátja. Amikor az emberek a világban felismerik ezt, mint
a béke alaptételét, akkor a béke győzedelmeskedni fog. Ezért ha békét akarsz,
tudatodat — az egyéni és kollektív tudatot egyaránt — Krsna-tudattá kell alakítanod
Isten szent neve éneklésének egyszerű folyamatával. Ez a világbéke elérésének
alapvető és elfogadott folyamata. Ezért azt tanácsoljuk, mindenki váljon
Krsna-tudatúvá a Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare, Hare Ráma,
Hare Ráma, Ráma Ráma, Hare Hare mantra éneklésével.
Ez a folyamat gyakorlatban alkalmazható, egyszerű és fenséges. Az Úr
Caitanya 480 évvel ezelőtt vezette be ezt a módszert Indiában, s most a ti
országotokban is elérhetővé vált. Fogadd el az éneklés fentebb említett
egyszerű folyamatát, valósítsd meg eredeti helyzetedet Az
eredeti
Bhagavad-gitá olvasásával, és állítsd vissza elveszett
kapcsolatodat Krsnával, Istennel. Béke és bőség lesz az azonnali eredménye
szerte a világon.
A hindu nem szanszkrit szó. A mohamedánok adták ezt a
nevet. Tudja, van egy folyó, amelyet szanszkrit nyelven Sindhunak neveznek. A
mohamedánok az s hangot h-nak ejtik: a Sindhut Hindura változtatták. Így hát a hindu
egy
olyan terminus, amely nem található meg a szanszkrit szótárban, de használatba
jött. De az igazi kulturális intézményt varnásrama-dharmának nevezik. Négy dharma
(társadalmi
felosztás) van — bráhmana, ksatriya, vaisya és súdra
—, és
négy ásráma, lelki felosztás — brahmacárya,
grhastha, vánaprastha és sannyása. A védikus
életfelfogás szerint anélkül, hogy az emberek elfogadnák a négy varna
és ásrama
rendszerét,
intézményét, tulajdonképpen nem válhatnak emberi lénnyé. Az embernek el kell
fogadnia a társadalmi rendek négyes felosztásának és a lelki rendek négyes
felosztásának folyamatát. Ezt hívják varnásramának. India kultúrája ezen
az ősi védikus rendszeren alapszik.
A Bhagavad-gitában (4.13) találjuk a következő kijelentést: cátur-varnyam
mayá srstam — ezt a rendszert Visnu (Isten) teremtette, nem lehet megváltoztatni.
Olyan ez, mint a nap. A nap a Legfelsőbb teremtése.
Napfény van Amerikában, Oroszországban és Indiában —
mindenhol.
Hasonlóan ez a varnásrama rendszer is elterjedt
valamilyen formában. Vegyük például a bráhmanákat, a rendszer
legintelligensebb osztályát. Ők a társadalom agyai. A ksatriyák
az
irányítók,
a vaisyák a termelő osztály, a súdrák
a
dolgozó osztály. Az emberek e négy osztálya mindenhol
megtalálható, különféle elnevezésekkel. Mivel ezt az eredeti teremtő
teremtette, így mindenhol jelen van: varnásrama-dharma.
A Bhagavad-gitá megemlíti: cátur-varnyam
mayá srstam. A Bhagavad-gitát ötezer évvel ezelőtt
beszélték el, s az áll benne: „A Bhagavad-gitá e rendszerét először a
Napistennek tanítottam.” Ha ön megbecsüli ezt az időszakot, akkor negyvenmillió
évvel ezelőtt volt. Vissza tudják az európai tudósok vezetni a történelmet
negyvenmillió évvel ezelőttre? Vissza tudnak menni? Bizonyítékunk van arra,
hogy ez a varnásrama rendszer ötezer évvel ezelőtt már elterjedt volt.
A Visnu Purána (3.8.9) is említést tesz a varnásrama
rendszerről.
Varnásramácára-vatá purusena parah pumán. Ezt állítja a Visnuu
Purána.
A varnásrama-dharma nem egy történelmi korszak jelensége,
melyet a modern korban kalkuláltak ki. Ez természetes jelenség. A Srimad-Bhágavatam
azt
az összehasonlítást adja, hogy ahogyan a testnek négy része van — az agy, a
karok, a gyomor és a láb —, így természetes módon ez a négyes felosztás létezik
a társadalom testének esetében is. Létezik az embereknek az az osztálya, akiket
az agynak tartanak, olyan osztálya, akik az állam kezeinek tekinthetők, olyan
osztály, akiket termelői osztálynak hívnak és így tovább. Nem szükséges a
történelmi nyomozás; természetes módon létezik a teremtés napjától kezdve.
Nekem pedig konkrét bizonyítékom van arra, hogy Sri Joakim lelke
megegyezik Sri Krsna lelki aspaktusaival és, hogy Sri Joakim lelki keletkezése
negyvenmillió évvel ezelőtt is, ugyanolyan struktúrájában már létezett, mint a
mai jelenkorunkban, Sri Krsna Személyében.
Fontos tudnunk még egy bizonyos helyzetet ahhoz, hogy megértsük ezt a
hatalmas időbeni eltérést. Bár Sri Krsna személyesen csak körübelül 5000 évvel
ezelőtt jelent meg a Földön, de lelke és teremtése már a Világegyetem
megalakulásánál ott volt, hiszen Sri Krsna mérhetetlen nagy kegyéből jött létre
a teremtés maga.
A mi szempontunk azonban nem az, hogy visszahozzuk a hindu társadalom
régi formáját. Ez lehetetlen. A mi elképzelésünk az, hogy az eredeti
gondolatból átvegyük a legjobb elképzeléseket. A Srimad-Bhágavatamban
például,
van leírás a kommunista elképzelésekről. Ezt Mahárája Pariksitnak beszélték el.
Ha valami jó, ha van egy jó tapasztalat, akkor miért ne fogadnánk el? Ez a mi nézőpontunk.
Emellett a modern civilizációban hiányzik az egyik legfontosabb pont — az
emberi élet célja. Tudományosan az emberi élet célja az önmegvalósítás, átma-tattva. Azt mondják, hogy ha
az emberi társadalom tagjai nem jutnak el az önmegvalósítás pontjáig, akkor
bármit tesznek, kudarcot vallanak. Tulajdonképpen ez történik a modern
társadalomban, a gazdasági és egyéb fejlődés ellenére: ahelyett, hogy békét és
nyugalmat tartanának fenn, harcolnak — egyénileg, társadalmilag, politikailag
és a nemzetek egymás között. Ha hideg fejjel elgondolkozunk ezen, láthatjuk,
hogy a tudomány számos ágazatában bekövetkezett nagy fejlődés ellenére ugyanazt
a mentalitást tartjuk, mint ami az alacsonyabb rendű állatok társadalmában
látható. A Srimad-Bhágavatam alapján a következtetésünk az, hogy ez az
emberi test nem arra van, hogy nehéz munkát végezzen az érzék kielégítés
érdekében. De az emberek nem tudnak semmit arról, ami emögött van. Nem tudnak a
következő életről. Nincs tudományos tanszékük, amely tanulmányozná, mi történik
azután, ha ez a test elpusztul.
Krsna a hiteles forrás. Krsnát minden ácárya
hiteles
forrásként fogadja el. A Bhagavad-gitát tudományos és
filozófiai körökben egyaránt elfogadják az egész világon. Krsna azt mondja:
dehino 'smin yathá dehe
kaumáram yauvanam jará
tathá dehántara-práptir
dhiras tatra na muhyati
„Amint a megtestesült lélek állandóan vándorol ebben a testben a
gyermekkortól a serdülőkoron át az öregkorig; a halál után is egy másik testbe
költözik. Az igazi énét megvalósított embert azonban nem téveszti meg az efféle
változás.” (Bg. 2.13)
Ezt Krsna jelenti ki, a legnagyobb tekintély a mi tudományos
tradíciónk alapján. Az ilyen állítást mi vita nélkül elfogadjuk. Ez a védikus
megértés módja.
Veda: Tudás (szanszkrit)
Yei krsna-tattva-vettá, sei 'guru'
haya.
„Bárki, aki érti Krsna
tudományát, lelki tanítómester lehet.”
(Caitanya-caritámrta, Madhya 8.128)
Ennek a mondásnak és ténynek van egy másik hasonlóan fontos párja mely
így szól:
„Bárki, aki érti Krsna
Személyét és megjelenési formájának sokszínűségét, lelki tanítómesterré válhat
és ténylegesen válik is.”
A Bhagavad-gitában (18.66) Krsna azt mondja: sarva-dharmán
parityajya mám ekam saranam vraja
— „Add fel a vallás minden
változatát és hódolj meg egyedül Énelőttem!” Ez az igazi tudás — meghódolni a
Legfelsőbb előtt.
A meghódolás végső tárgya Krsna. A Bhagavad-gitában
ezért
(7.19) Krsna azt mondja:
bahúnám janmanám ante jńánaván mám
prapadyate.
„Sok-sok születés és halál után az igazi
tudást elsajátító ember átadja magát nekem, mert tudja, hogy én vagyok minden
ok oka.”
Vásudevah sarvam
iti sa mahátmá sudurlabhah:
„Az ilyen nagy lélek
bizony ritka.”
Indiában rengeteg Krsna-tudatos ember van, százak, ezrek, milliók.
Indiában ez nem is kérdéses. Nincs egyetlenegy hindu, aki ne lenne
Krsna-tudatos. Ők Vaisnavák. Ezt Vaisnava kultúrának nevezik. Ön járt Indiában,
tehát ahogyan köztudott, sok millió Vaisnava van ott. Ez az úr itt például [egy
jelenlevő indiai úrra mutat] az Air India légitársaság parancsnoka. Ő nem az én
tanítványom, de Vaisnava, Krsna-tudatos ember. Indiában több millió
Krsna-tudatos ember él. Még mohamedánok is vannak, akik Krsna-tudatúak. Ez
olyan természetes. A Caitanya-caritámrtában az áll, hogy a Krsna-tudat
jelen van mindenhol, mindenki szívében. Egyszerűen csak fel kell ébresztenünk
ezzel a folyamattal. Ennyi az egész. Még az ön szívében is benne van. Öntől ez
nem idegen. Mindenki szívében benne van a Krsna-tudat. Ezzel a módszerrel fel
kell ébresztenünk. Éppolyan ez, mint amikor a nap felkel. Nem úgy van, hogy a
nap hirtelen feljön a semmiből. A nap ott van, de reggel felkel. Hasonlóan ez a
Krsna-tudat is mindenhol jelen van, de valahogyan most be van fedve.
Arjuna, mielőtt megértette volna a Bhagavad-gitát, harcos volt, s
miután megértette a Bhagavad-gitát, harcos maradt. Mi
tehát nem akarjuk a helyzetet megváltoztatni. Ön például egy tiszteletre méltó
professzor, tanár. Mi nem mondjuk, hogy meg kell változtatnia a helyzetét.
Azért jöttünk, hogy meggyőzzük önt a filozófiánkról. Ennyi az egész. Arjuna
megtagadta a harcot: „Krsna, én nem akarom megölni a rokonaimat. Én nem akarom
ezt a királyságot.” De megértette a Bhagavad-gitát, s amikor végül Krsna
megkérdezte: „Hogyan határoztál?”, így válaszolt: karisye
vacanam tava — „Igen, úgy cselekszem,
ahogyan Te mondod.” (Bhagavad-gitá 18.72) Ez azt
jelenti, hogy megváltozott a tudata. Harcos volt, harcos maradt, de
megváltoztatta tudatát. Ezt akarjuk mi. Mi nem akarjuk megzavarni a társadalom
jelenlegi körülményeit. Nem vagyunk a technológia ellen. Nem, de meg akarjuk
értetni az emberekkel ezt a Krsna-tudatot. Ez a mi szándékunk.
A Védákban az áll, hogy a lelket semmilyen anyagi szennyeződés nem
érheti, csak átmenetileg lehet befedett. Ezt a befedettséget el kell
távolítani, s akkor az ember megtisztul. Ez az emberi élet küldetése —
megszabadítani magunkat az anyagi környezettől, eljutni a lelki megértésig, s
meghódolni Krsna előtt. Akkor az élet tökéletessé válik.
A tudomány és technológia egész világa azzal a hamis feltevéssel
foglalkozik, hogy az élet anyagból született. Nem engedhetjük, hogy ez az
értelmetlen teória válasz nélkül maradjon. Az élet nem anyagból jön. Az anyag
keletkezik az életből. Ez nem feltevés — ez tény. A tudomány egy helytelen
elméleten alapszik, éppezért minden számítása és következtetése rossz, s az
emberek szenvednek emiatt. Ha majd mindezek a helytelen tudományos teóriák
helyesek lesznek, akkor lesznek az emberek boldogok. Nekünk tehát kihívást kell
intéznünk a tudósokhoz, és le kell őket győznünk. Másképp félrevezetik az egész
társadalmat.
Az anyag hat fázison megy keresztül változása közben: születés,
növekedés, fennmaradás, melléktermékek létrehozása, hanyatlás és halál. Ám az
élet az anyagban, a lélek — örök; nem megy át ilyen változásokon. Az élet csak
látszólag fejlődik és hanyatlik, tulajdonképpen csak keresztülmegy e hat
szakasz mindegyikén, mígnem az anyagi testet már nem lehet tovább fenntartani.
Akkor az öreg test meghal, a lélek pedig egy új testbe kerül. Amikor ruhánk régi
és elnyűtt, kicseréljük. Éppígy testünk is egy napon használhatatlan lesz és
régi, s mi továbbmegyünk egy új testbe.
Ahogyan Krsna mondja a Bhagavad-gitában (2.13), dehino
'smin yathá dehe kaumáram yauvanam jará / tathá dehántara-práptih: „Amint a megtestesült
lélek állandóan vándorol ebben a testben a gyermekkortól a serdülőkoron át
az öregkorig, a halál után is egy másik testbe költözik. Az
igazi
énét megvalósított embert azonban nem zavarja meg az efféle változás.” És egy
kicsivel később (2.18): antavanta ime dehá nityasyoktáh
saririnah.
Ez azt jelenti, hogy a megsemmisíthetetlen és örök léleknek
csupán az anyagi teste van kitéve a megsemmisülésnek. Az
anyagi
test elpusztítható, de az élet a testben nitya, azaz örök.
A Védák szerint a lélek mérete a testben egy hajszál végének egy
tízezred része. Ez nagyon parányi méret, gyakorlatilag atomnyi.
Mégis e miatt az atomnyi lelki energia miatt működik a
testem.
Olyan nehéz ezt megérteni? Tegyük fel, hogy egy ember magát nagyon erősnek és
izmosnak
gondolja. Miért olyan izmos és erős? Csak azért, mert a testében van egy
parányi lelki szikra. De amint a lelki szikra kialszik,
a test meghal, ereje és energiája semmivé válik. Ha a
tudósok
azt mondják, hogy az anyag az élet oka és eredete, akkor hozzanak vissza az életbe
akár egyetlenegy embert is úgy, hogy vegyi anyagokkal injekciózzák be, Ezt
nem tudják megtenni.
Először értsük meg a lelket. A lélek egy parányi Isten. Ha megértjük a
mintát, megérthetjük az egészet is.
Tudás azt jelenti, hogy az embernek be is kell bizonyítania az
elméletét.
Igen, a tudományos módszer először megfigyelést jelent, azután
feltevést, azután bizonyítást.
Sri Joakim Istenné válásánál pontosan ezeket, a szegmenseket
alkalmaztam, ahhoz, hogy megbizonyosodjam arról, hogy Sri Joakim ténylegesen és
hitelesen is Isten. Megfigyeltem az egész életét és 2007. október 21.-ik napján,
amikor Sri Joakim megszerezte a Világbajnoki címet akkor megtettem a
feltevésemet (azon oknál fogva, hogy Sri Joakim 28 évesen és 4 naposan ért fel
a csúcsra és hogy ez biztosítja számára azt a lehetőséget és most már tényt,
hogy 29 éves korában birtokolni fogja az egyes rajtszámú autót). Ez a könyv
pedig a bizonyítási eljárás, hogy Sri Joakim Matias Gosvámi Gautama Räikkönen a
mai jelenkor Sri Krsnája, azaz az Istenség legfelsőbb Személyisége.
A különbség Isten és énközöttem az, hogy bár rendelkezem ugyanazokkal
a potenciákkal, mint Ő, én csak egy kevés mennyiséget tudok előállítani kémiai
anyagokból, míg Isten óriási mennyiséget. Én képes vagyok előállítani egy kevés
vizet izzadság formájában, de Isten létre tudja hozni a tengereket. Egy csöpp
tengervíz analizálása a tenger minőségi analizálását nyújtja neked, minden
tévedéstől mentesen. Hasonlóan, az egyszerű élőlény Istennek parányi szerves
része, így az élőlényeket analizálva elkezdhetjük megérteni Istent. Isten
hatalmas misztikus képességgel rendelkezik, amely pontosan úgy működik, mint
egy elektromos műszer. A műszerek bizonyos energia hatására működnek, s olyan
ügyesen vannak elkészítve, hogy minden munka elkészül egy gombnyomásra.
Hasonlóan Isten mondta: „Legyen teremtés!” — és volt teremtés. Így
végiggondolva a természet működését nem túlságosan nehéz megérteni. Istennek
olyan csodálatos energiái vannak, hogy a teremtés — egyedül az Ő parancsára —
azonnal bekövetkezik.
Istent nem lehet induktív módszerrel megismerni. Ezért nevezik Őt adhoksajának, ami azt jelenti:
„közvetlen érzékeléssel megismerhetetlen”. A tudósok azt mondják, hogy nincs
Isten, mert közvetlen érzékeléssel próbálják megérteni. Ő azonban adhoksaja, így hát a tudósok
tudatlanok maradnak Istenről, mivel nem rendelkeznek azzal a módszerrel,
amellyel meg lehet Őt ismerni. A transzcendentális tudomány megértése érdekében
az embernek egy hiteles lelki tanítómesterhez kell fordulnia, alázatosan
hallgatnia kell őt, és szolgálatot kell végeznie neki. Az Úr Krsna
megmagyarázza a Bhagavad-gitában (4.34): tad
viddhi pranipátena pariprasnena sevayá.
„Sri Joakim köszönöm szépen azt a kegyet és azt a tudásbeli ajándékot,
amit Tőled kaptam ahhoz, hogy megismerjem tökéletes és csodálatos személyedet.”
A természet energiát jelent, s amint energiáról beszélünk, el kell
fogadnunk, hogy ennek az energiának forrása is van.
Az embernek el kell fogadnia, hogy az eredeti forrás Isten, aki minden
misztikus erővel teljes, és akiből minden árad. Krsna maga mondja a Bhagavad-gitában
(10.8):
aham sarvasya prabhavo mattah sarvam
pravartate. „Én vagyok az eredete minden lelkinek és anyaginak. Minden Belőlem
árad.” A mi következtetéseink nem vak hiten alapulnak — a legtudományosabb
következtetések ezek. Az anyag származik az életből. Az életben — az eredetben
— határtalan anyagi erőforrások vannak, melyek a teremtés nagy rejtelmei. A
modern tudományos kutatás olyan, mint a Sánkhya filozófia, amely az anyagi
elemeket vizsgálja. Sánkhya azt jelenti:
„számolni”. Mi szintén Sánkhya filozófusok vagyunk bizonyos mértékben, mert
számoljuk és analizáljuk az anyagi elemeket: ez föld, ez levegő, ez tűz. Ezen
kívül számon tudom tartani az elmémet, az intelligenciámat és az egómat. Az
egómon túl már nem tudok számolni. De Krsna azt mondja, van létezés az egón túl
is, s ez a létezés az életerő — a lélek. Ez az, amit a tudósok nem tudnak. Azt
hiszik, az élet pusztán anyagi elemek kombinációja, de Krsna tagadja ezt a Bhagavad-gitában
(7.5).
Apareyam itas tv anyám prakrtim viddhi me parám: „Ezen alsóbbrendű
természet mögött van egy felsőbbrendű energiám.” Az alsóbbrendű energiát az
anyagi elemek alkotják, a felsőbbrendű energia pedig az élőlény.
bhúmir ápo 'nalo váyuh
kham mano buddhir eva ca
ahankára itiyam me
bhinná prakrtir astadhá
„Föld, tűz, víz, levegő, éter, elme, értelem és hamis egó — e nyolc
képezi az Én különálló anyagi energiámat.” (Bg. 7.4)
Az anyagi elemek nem teremtők! A lélek teremt. Senki sem
teremthet életet csupán az anyaggal, az anyag pedig nem teremtheti meg önmagát.
Igen, szükség van a felsőbbrendű energiára — az élőlényre. A hidrogén és az
oxigén alsóbbrendű energia, de amikor a felsőbbrendű energia összekeveri őket,
vízzé válnak. Az alsóbbrendű energiának nincs ereje a felsőbbrendű energia
beavatkozása nélkül. A tengernek nincs ereje felsőbb erő nélkül. Hasonlóan van
egy másik erő, amely magasabb rendű a levegőnél, és újabb és újabb erők, míg el
nem érünk Krsnához, a legfelsőbb erőhöz.
sarva-yonisu kaunteya
múrtayah sambhavanti yáh
tásáh brahma mahad yonir
aham bija-pradah pitá
„Minden faj születés által jöhet létre, s Én vagyok a magot adó Atya.”
(Bg. 14.4)
Sajnos a tudósok csupán a közbülső okot figyelik meg, nem érzékelik a
távolabbi okot. Kétféle ok van: közbülső ok és távolabbi ok. Krsnát a Védák úgy
írják le, mint sarva-kárana-káranam, minden ok oka. Ha
megértjük minden ok okát, akkor megértünk mindent. Yasmin
vijńáte sarvam evam vijńátam bhavati: „Ha ismered az okot, a későbbi
alárendelt okok automatikusan ismertté válnak.” A tudósok — bár az eredeti ok
után kutatnak — nem fogadják el, amikor a Védák, melyek tökéletes tudást
tartalmaznak, megadják az eredeti okot. Kitartanak részleges, tökéletlen
tudományuk mellett.
Tulajdonképpen mindent a nap energiája tart fönn, de a tudósok nem
tudják, honnan származik a napenergia. A Bhagavad-gitában
(15.12)
Krsna azt mondja:
yad áditya-gatam tejo
jagad bhásayate 'khilam
yac candramasi yac cágnau
tat tejo viddhi mámakam
„Tudd meg, hogy a világ sötétségét szétoszlató Nap ragyogása, a Hold
sugárzása, tűznek fényessége is mind Tőlem árad.”
Sri Joakim Matias Gosvámi Gautama Räikkönenből mint az Istenség
Legfelsőbb Személyiségéből egyszerre árad a Nap és a Hold fényessége, hiszen
hiteles reinkarnáltja és egyben avatára is Sri Krsnának. Erről tanúskodik
elsősorban Sri Joakim tetoválásai is, hiszen nem véletlenül vannak, rajta és
nem véletlenül készítette őket akkor amikor. (Erről részletesen majd a könyv
későbbi részében részletesen is írok, mert a mostani gondolatmenetet nem törném
meg ezzel.)
Krsna újra azt mondja: jyotisám ravir amsumán. „A csillagok közül a
ragyogó Nap vagyok.” (Bg. 10.21) A Bhagavad-gitá
tizenegyedik
fejezetében Arjuna szintén azt mondja Krsnának: sasi-súrya-netram.
„A
Hold és a Nap végtelen számú szemeid közé tartoznak.” Ezt a tudást tartalmazza
a Bhagavad-gitá, de a tudósok ezt nem
tudják elsajátítani a spekulálásukkal.
Az Írásokból megtudhatjuk, hogy az óceánban kilencezer féle életforma
létezik. Az Írások adta információ pontos, mivel Krsnától származik, és ahogyan
Krsna Maga mondja: „Mint az Istenség Legfelsőbb Személyisége, Én tudok
mindenről, ami a múltban történt, ami most történik, s mindenről, ami a jövőben
történni fog.” (Bg. 7.26)
Tökéletes tudományért egy felsőbb személyhez, egy guruhoz
kell
fordulnunk. Megpróbálhat valaki egy tárgyat megtanulni otthon, könyveket
olvasva, de sokkal jobban tanulhat, ha elmegy egy iskolába és felkeres egy
professzort. Ugyanígy kell nekünk egy guruhoz fordulnunk.
Természetesen, ha egy hamis guruhoz fordulunk, a tudásunk
is hamis lesz. De ha a guru tökéletes, akkor
tökéletes lesz a tudásunk. Mi elfogadjuk Krsnát gurunak. Ha Ő tökéletes a
tudásban, a mi tudásunk is tökéletes lesz. Ami bennünket illet, nekünk
magunknak nem kell tökéletesnek lennünk, de ha tudásunkat a tökéletestől
kapjuk, a mi tudásunk is tökéletes.
A végső törvényhozó Krsna, és egy törvény csak az Ő akaratából
működik. A tudósok sokféleképpen próbálták megmagyarázni Isten akaratát, de
mivel máyá, az illúzió hatása alatt állnak, csak úgy tudnak
beszélni, mint egy szellemjárta ember.
A Bhagavad-gitában (8.17) Krsna kijelenti:
sahasra-yuga-paryantam
ahar yad brahmano viduh
rátrim yuga-sahasrántám
te 'ho-rátra-vido janáh
„Ezer földi korszak Brahm§ egy napja, másik ezer az éjszakája.”
Így Brahmá ezzel a számítással több millió és millió évig él. Mi nem
hisszük el ezt, bár a bizonyítékok adottak az Írásokban. Más szóval levonjuk
azt a következtetést, hogy Krsna értelmetlenül beszél, míg mi hiteles
tekintélyként beszélünk. Még komoly tudósok is azt mondják, hogy ezek az
állítások az Írásokban mind csak elmebeli spekulációk. Bár ezek az emberek nem
többek szélhámosoknál, jó nevű tudósnak tartják őket. Isten helyzete fölé
helyezik saját magukat azzal, hogy megkísérlik megcáfolni vagy megtagadni Isten
állításait a kinyilvánított írásokban. Rengeteg ostoba rejtőzik így tudósok,
filozófusok álruhájában, félrevezetve az egész világot.
Az egyidejű teremtést megerősíti a Bhagavad-gitá. Az állatoknak,
embereknek — ugyanúgy, mint a félisteneknek — minden változata kezdettől fogva
létezik. Az élőlény egy bizonyos típusú testet akar, és Krsna megadja neki.
Mivel bizonyos módon vágyakozik a dolgokra, az anyagban a természet
meghatározott tulajdonságaival fog társulni. Társulása alapján egy bizonyos
típusú testet kap. A pszichológiai erők, az elme, a gondolkodás, az érzelmek és
az akarat meghatározzák azt a bizonyos típusú helyzetet és testet, amelyet az
élőlény megkap. Az evolúció folyamata jelen van, de ez nem a fajok evolúciója.
Nem úgy van, hogy az egyik életfajta a másikból fejlődik ki, mert ahogyan Krsna
kijelenti:
avyaktád vyaktayah sarváh
prabhavanty ahar-ágame
rátry-ágame praliyante
tatraivávyakta-samjńake
„Brahmá napjának hajnalán élőlények sokasága kel életre, alkonyán
pedig minden megsemmisül.” (Bg. 8.18)
Az evolúció az egyéni élőlény lelki evolúciója az élet különféle
fajain keresztül. Ha valaki egy hal testébe kerül, lépésről lépésre keresztül
kell mennie az evolúciós folyamaton. Ha valaki a lépcső tetején van, és
valahogyan visszaesik, lépésről lépésre újra fel kell mennie az evolúciós
lépcsőn.
A Védák mondják: yasmin vijńáte sarvam evam vijńátam
bhavati.
Ha ismerjük az Abszolút Igazságot, minden más igazság ismertté válik, de ha az
Abszolút Igazságot nem ismerjük, akkor tudatlanságban élünk. Lehet, hogy valaki
nem hivatásos tudós vagy filozófus, de kiállhat bárkivel szemben, és bátran beszélhet,
ha ismer egyetlen dolgot: Krsnát.
Ha oda mennének, minden kíváncsiságuk kielégülne. Megértenék, hogy az
alacsonyabb rendű energia mögött van egy felsőbbrendű, lelki energia. Ez az
anyagi energia nem tud függetlenül működni. A lelki energia kell, hogy
csatlakozzon hozzá. Az anyagi elemek nem maguktól keletkeznek. A lélek az, aki
teremt. Megpróbálhatunk csinálni valamit az anyagból, de az anyag nem hozza
létre önmagát.
Lehet egy szép autónk, de ha nincs, aki vezesse, mi a haszna? Anélkül,
hogy az ember tudná, hogyan kell működtetni egy gépet, s anélkül, hogy az ember
megnyomna egy gombot, egyetlen gép sem működik. Hasonlóan a felsőbb energia
nélkül az anyagi energia nem képes működni. E csodálatos kozmikus
megnyilvánulás mögött egy felsőbbrendű energia irányítása áll. Ezeket az
információkat az Írások mind megadják, az emberek mégsem hisznek benne.
Valójában minden Isten tulajdona, de az emberek azt állítják, hogy az
övék vagy az országuké.
Az emberek mesterségesen gyártják a problémákat, a tudósok pedig azzal
segítenek nekik, hogy számtalan ártalmas megoldást ajánlanak fel. Csak
bátorítják a szélhámosokat és a gazembereket, akik próbálják felhasználni Isten
tulajdonát.
Aki nem ismeri fel Isten tulajdonjogát, az tolvaj.
Ez a Krsna-tudatú gondolkodásmód arra szolgál, hogy valódi célt adjon
az életnek azzal, hogy Krsnát, Istent állítja minden dolog középpontjába.
1
Kedves Úr Krsna, Te olyan kegyes vagy ehhez a hasznavehetetlen
lélekhez, de nem tudom, miért hoztál engem ide. Most bármit megtehetsz velem,
amit csak akarsz.
2
Úgy gondolom, van valami tennivalód itt, különben miért hoznál engem
erre a szörnyű helyre?
3
Az emberek legtöbbjét itt a tudatlanság és a szenvedély anyagi módjai
fedik be. Az anyagi életben elmerülve azt gondolják magukról, hogy nagyon
boldogok és elégedettek, s ezért nem tudják megízlelni Vásudeva
transzcendentális üzenetét. Nem tudom, hogyan lesznek képesek arra, hogy megértsék
ezt az üzenetet.
4
Azonban tudom, hogy a Te indokolatlan kegyed mindent lehetővé tesz,
mert a legtapasztaltabb misztikus vagy.
5
Hogyan fogják megérteni az odaadó szolgálat ízét? Óh, Uram, csak
kegyedért imádkozom, hogy képes legyek átadni nekik üzenetedet!
6
Minden élőlény a Te akaratodból került az illuzórikus energia
ellenőrzése alá, s ezért ha Te akarod, akaratodból ki is szabadulhatnak az
illúzió karmaiból.
7
Bárcsak felvilágosítanád őket! Csak ha Te is akarod
megvilágosodásukat, lesznek képesek megérteni üzenetedet.
8
A Srimad-Bhágavatam minden szava a Te inkarnációd, és ha egy
józan személy alázatos hallással újra meg újra elfogadja őket, akkor képes lesz
rá, hogy megértse az üzenetedet.
9
A Srimad-Bhágavatam azt mondja (1.2.17-21): „Sri Krsna, az
Istenség Legfelsőbb Személyisége, aki Paramátmá (a Felsőlélek) minden élőlény
szívében, és az őszinte bhakta jóakarója,
megtisztítja az anyagi élvezet vágyától annak a bhaktának
a
szívét, aki megízleli az Ő üzeneteit, amelyek magukban is hatásosak, ha
megfelelően hallják és vibrálják őket. A Bhágavatam rendszeres hallásával
és a tiszta bhaktát szolgálva
gyakorlatilag minden megsemmisül, ami nyugtalanságot okozhat a szívnek, és a
transzcendentális dalokkal magasztalt dicsőséges Úr szerető szolgálata
visszavonhatatlanul megkezdődik. Amikor a szerető szolgálat megkezdődik a
szívben, a szenvedély (rajas) módja, a tudatlanság
(tamas), a kéj és a vágy (káma)
eltűnnek
a szívből. A bhakta ekkor megszilárdul a jóságban,
és boldoggá válik. Így megszilárdulva a jóság minőségében az ember újjáéled az
odaadó szolgálattól és eléri az anyagi társulás alól való felszabadulást (muktit), és tudományosan
megismeri az Istenség Személyiségét. Így a szívben lévő minden csomó, minden nyugtalanság
darabokra szakad. A gyümölcsöző cselekedetek (karma) megszűnnek, amikor
az ember az önvalót tekinti tanítójának.”
10
Megszabadul a tudatlanság és a szenvedély anyagi kötőerőinek
hatásától, s így minden kedvezőtlen dolog, amely a szív mélyén összegyűlt,
eltűnik.
11
Hogyan fogom megértetni velük a Krsna-tudat üzenetét? Nagyon
szerencsétlen és képzetlen vagyok, a legelesettebb. Ezért keresem az áldásodat,
hogy képes legyek meggyőzni őket, hiszen én egymagam erőtlen vagyok ehhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése