Előszó
Mindenki Krsnát keresi.
Néhányan nem tudnak róla, de
Krsnát keresik ők is.
Krsna Isten, minden létező
Forrása, Oka mindannak, ami van, volt és valaha lesz.
Isten végtelen, ezért számtalan
neve van. Allah, Buddha, Jehova, Rama: mind Krsna, mind Egy. Isten nem
absztrak. Személyisége, melynek személytelen és személyes jegyei egyaránt
vannak, a LEGFELSŐBB, ÖRÖK, GYÖNYÖRTELJES és teljes TUDÁSSAL rendelkezik.
Ahogyan az óceán egyetlen csöppje olyan minőségű, mint maga az óceán,
hasonlóképpen rendelkezik a mi tudatunk is ISTEN tudatának tulajdonságaival. Az
anyagi energiával (az anyagi testtel, az érzékek örömével, az anyagi
tulajdonnal, énképzetünkkel stb.) való azonosulásunk és ragaszkodásunk miatt
eredeti TRANSZCENDENTÁLIS TUDATUNK beszennyeződött, s mint egy porlepte tükör,
nem képes tiszta képet adni.
Az IDEIGLENESSEL való
kapcsolatunk életeink során egyre mélyebb lett. Ezt az átmeneti testet, mely
nem más, mint egy zsák csont és hús, összetévesztjük igazi énünkkel, s ezt az
ideiglenes állapotunkat véglegesnek fogadjuk el.
Korszakokon keresztül nagy
szentek voltak élő példái annak, hogy az ISTEN-TUDAT nem ideiglenes, hanem
állandó állapota minden élő Lélekben megnyilvánulhat. Minden lélekben isteni
tulajdonságok rejlenek.
Krsna azt mondja a Bhagavad-gitában: „Az önvalóban
szilárdan horgonyzó, az anyagi szennyeződésektől megtisztult yogi a Legfelsőbb Tudattal állandó
kapcsolatban kerülve eléri a legmagasabb rendű boldogságot.” (6.28)
A YOGA (Isten és énünk
megvalósításának tudományos módszere) az a folyamat, mellyel megtisztíthatjuk
tudatunkat, véget vethetünk a további szennyeződéseknek, és eljuthatunk a
Tökéletesség, a teljes TUDÁS és a BOLDOGSÁG szintjére.
Ha van Isten, akkor szeretném Őt
látni. Nincsen értelme olyasmiben hinni, mely nem igazolható. A Krsna-tudat és
a meditáció az a módszer, amellyel megláthatod Istent. Láthatod Istent,
hallhatod Őt és játszhatsz Vele. Lehet, hogy őrültségnek hangzik, de Ő valóban
ott van veled.
Oly sok yoga-folyamat van – Rája, Jnána, Hatha, Kriyá, Karma, Bhakti -, s
mindegyiket MESTEREI javasolják nekünk.
Svámi BHAKTIVEDENTA, ahogy neve
is jelzi, BHAKTI yogi, aki az ODAADÁS
ösvényét járja. Minden gondolatával és TETTÉVEL ISTENT szolgálva, SZENT NEVEIT
zengve egy bhakta gyorsan kifejlesztheti Isten-tudatát, s a
Hare Krsna, Hare Krsna
Krsna Krsna, Hare Hare
Hare Ráma, Hare Ráma
Ráma Ráma, Hare Hare
mantra éneklésével kétségtelenül eljut a Krsna-tudatig. (A puding
próbája az evés!)
Arra kérlek, ragadd meg a
lehetőséget, amelyet ez a Krsna-könyv nyújt, s próbálj elmerülni benne. Tűzz ki
egy időpontot, hogy találkozhass Istennel, a YOGA (az ÖSSZEKAPCSOLÓDÁS)
felszabadító folyamatán keresztül, s ADJ ESÉLYT A BÉKÉNEK!
Amire
szükséged van, nem más, mint szeretet (Krsna). Hari Bol.
Srimán George Harison, 1970.
március 31.
Manapság ha a nyugati országokban
valaki megpillantja a Krsna könyvet, nyomban felteszi a kérdést: „Ki az a
Krsna? És ki az a leány Krsnával?”
A válasz azonnal elhangzik: Krsna
az Istenség Legfelsőbb Személyisége. S hogy miért? Mert teljes pontossággal
illenek Rá azok a leírások, melyek a Legfelsőbb Lényről, Istenről szólnak.
Krsna Isten, mert mindenkit vonzó. Azon az alapelven kívül, hogy mindenkit
vonzó, az Isten szónak nincs más jelentése. Hogyan lehet valaki mindenkit
vonzó? Ha valaki nagyon gazdag, ha óriási vagyona van, az emberek számára
vonzóvá válik. Éppen így ha valaki rendkívüli hatalommal rendelkezik, ha nagyon
híres vagy nagyon szép, ha bölcs vagy nem ragaszkodik semmiféle anyagi
tulajdonhoz, az emberek vonzódni kezdenek hozzá.
Mindennapi tapasztalataink során
megfigyelhetjük, hogy valakit a következő tulajdonságok tehetnek vonzóvá: (1)
gazdagság, (2) hatalom, (3) hírnév, (4) szépség, (5) bölcsesség és (6)
lemondás.
Arról, aki egy időben,
korlátlanul rendelkezik e hat fenséges tulajdonsággal, tudhatjuk: Ő az Istenség
Legfelsőbb Személyisége. Isten e fenséges tulajdonságairól Parásara Muni, a
kiváló védikus tekintély adott leírást.
Számtalan gazdag, hatalmas,
híres, gyönyörű embert láttunk már, sok tanult tudóst és sokakat, akik az élet
lemondott rendjében élnek, nem ragaszkodva semmiféle anyagi tulajdonhoz. Ám az
emberiség történelmében nem találunk senkit, aki korlátlanul és egy időben
gazdag, hatalmas, híres, szép, bölcs és lemondott lenne, mint Krsna. Krsna, az
Istenség Legfelsőbb Személyisége történeti személyiség, aki ötezer évvel
ezelőtt jelent meg a Földön. Százhuszonöt évig volt itt jelen, s pontosan úgy
viselkedett, akár egy emberi lény, de cselekedetei példa nélkül állók voltak.
Megjelenése pillanatától eltávozása pillanatáig minden cselekedete páratlan
volt a világ történelmében, ezért aki tudja, mit értünk az „Isten” kifejezés
alatt, az elfogadja Krsnát, mint az Istenség Legfelsőbb Személyiségét. Senki
sem egyenlő Istennel és senki sem hatalmasabb, mint Ő. Ez az értelme a jól
ismert szólásnak: „Isten hatalmas.”
Az embereknek számtalanféle
csoportja él a világon, akik mind másképpen beszélnek Istenről, de a Védikus
Írások és a különböző korok nagy acaryai,
az Istenről szóló tudományban jártas hiteles tekintélyek – mint Sankara
Rámánuja, Madhva, Visnusvámi, az Úr Caitanya, valamint követőik a tanítványi
láncolaton – mindannyian egyetértenek abban, hogy Krsna az Istenség Legfelsőbb
Személyisége. Mi, a védikus kultúra követői, elfogadjuk az egész univerzum
védikus történelmét. Ezt az univerzumot különböző bolygórendszerek, név szerint
Svargaloka, a felső bolygórendszer, Martyaloka, a középső bolygórendszer és
végül Pátálaloka, az alsó bolygórendszer alkot. E Föld modern történészei
képtelenek történelmi bizonyítékokkal szolgálni azokról az eseményekről,
amelyek ötezer évvel ezelőtt történtek. Az antropológusok azt állítják, hogy a
Homo sapiens negyvenezer évvel ezelőtt még nem jelent meg ezen a bolygón, mivel
az evolúció akkor még nem jutott el arra a szintre. Ezzel szemben a védikus
történelemkönyvek, a Puránák és a Mahábhárata az emberiség történelmének
olyan korszakairól beszélnek, amelyek millió és millió évre nyúlnak vissza.
Ezekből az írásokból többek
között Krsna sok millió évvel ezelőtti megjelenéseinek történetét is megismerhetjük.
A Bhagavad-gitá negyedik fejezetében
Krsna ekmondja Arjunának, hogy mindketten számtalanszor megszülettek már a
múltban, s hogy Arjunával ellentétben Ő (Krsna) képes minden egyes születésére
emlékezni. Ez érthetően szemlélteti a különbséget Krsna és Arjuna tudása
között. Arjuna mindamellett, hogy hatalmas harcos és egyben a Kuru dinasztia
művelt fia volt, mégis közönséges emberi lény volt, míg Krsna az Istenség
Legfelsőbb Személyisége határtalan tudást mondhat Magáénak. S mivel tudása
határtalan, emlékezete sem ismer semmiféle határt.
Krsna tudása olyan tökéletes,
hogy képes emlékezni minden eseményre, ami megjelenései idejében történt a
múltban, a sok millió év alatt, ám Arjuna emlékezőtehetségét és tudását
behatárolja az idő és a tér, hiszen ő közönséges emberi lény. A negyedik
fejezetben Krsna kijelenti, hogy emlékszik arra, mikor néhány millió évvel
ezelőtt a napistent, Vivasvánt okatatta a Bhagavad-gita
tudományára.
Manapság az ateista emberek
körében divattá vált, hogy valamiféle misztikus folyamat követésével
megkíséreljenek Istenné válni. Az ateisták általában vagy képzeletük, vagy
merész meditációjuk segítségével próbálnak Istenné válni. Krsna azonban nem
ilyen Isten. Ő nem titokzatos meditációs folyamatok kitalálásával, misztikus yoga-gyakorlatok végzésével vagy szigorú
lemondásokat végezve válik Istenné. Helyes kifejezéssel élve Ő sohasem válik Istenné, mert Ő Isten minden
körülmények között.
Anyai nagybátyja, Kamsa
börtönében, ahol apja és anyja raboskodott, Krsna négykarú Visnu-Náráyanaként
jelent meg anyja testén kívül. Aztán újszülötté változott, s arra kérte apját,
vigye Őt Nanda Mahárája és felesége, Yasodá házába. Krsna még apró csecsemő
volt, amikor a hatalmas démon – Putaná – megpróbálta megölni Őt. Putaná a
keblét nyújtotta Krsnának, ám Krsna kiszívta a démon életét. Ez a különbség a
valódi Isten, s egy misztikus folyamattal létrehozott Isten között. Krsnának
nem volt alkalma gyakorolni a misztikus yoga
folyamatát, mégis minden pillanatban – csecsemőkorában, gyermekkorában, ifjúként
és felnőttként egyaránt – tanújelét adta, hogy Ő az Istenség Legfelsőbb
Személyisége. Krsna című könyvünkben minden olyan tettéről olvashatunk, amelyet
emberi lényként hajtott végre. Bár emberi lényként cselekszik, mindig megtartja
azonosságát, mint az Istenség Legfelsőbb Személyisége.
Mivel Krsna mindenkit vonzó,
tudnunk kell, hogy minden vágyunkat Krsnára kell irányítanunk. A Bhagavad-gitában az áll, hogy egy egyén
tulajdonosa, ura a testének, de Krsna, aki Felsőlélekként jelen van mindenki
szívében, a legfelsőbb tulajdonosa és legfelsőbb ura mindenki testének. Ezért
ha szeretetvágyunkat kizárólag Krsnára irányítjuk, nyomban megvalósulhat az
univerzális szeretet, egység és béke. Ha valaki a fa gyökerét öntözi, azzal az
ágak, gallyak, levelek és virágok is vízhez jutnak. Ha valaki ellátja étellel a
gyomrot, azzal kielégíti az összes többi testrészt is.
Azt a tudományt, amely által a
figyelmünket a Legfelsőbbre irányíthatjuk, és szeretetünkkel Őt áraszthatjuk
el, Krsna-tudatnak nevezik. Azért alapítottuk meg a Krsna-tudat mozgalmát, hogy
mindenkinek lehetősége nyíljon arra, hogy vágya – hogy másokat szeressen –
beteljesüljön pusztán azáltal, hogy szeretetét Krsnára irányítja. Az egész
világ vágyik arra, hogy mások iránti szeretetének szunnyadó hajlamát fölébressze,
de a különféle módszerek kiagyalása – a szocializmus, a kommunizmus, az
altruizmus, a humanizmus, a nacionalizmus és minden egyéb, amit a világ békéje
és jóléte érdekében találnak ki – hasznavehetetlen és kiábrándító, mert
tudatlanok vagyunk a Krsnára irányuló szeretet művészetét illetően. Általában
az emberek azt hiszik, hogy az erkölcsi alapelvek és a vallási rítusok terén
tett fejlődés következményeképpen boldogok lesznek. Mások azt gondolják, hogy a
boldogságot az anyagi gyarapodás által lehet elérni, megint mások pedig azt
hiszik, hogy pusztán érzékeik kielégítésével boldogok lesznek. A valóság
azonban más: az ember csakis Krsnát szeretve válhat boldoggá.
Krsna képes tökéletesen
viszonozni a szeretetünket, különféle kapcsolatokon keresztül, amelyeket
ízeknek, rasáknak nevezünk. Tizenkét
szeretetteljes kapcsolat van. Krsnát lehet szeretni úgy, mint a legfelsőbb
ismeretlent, a legfelsőbb mestert, a legfelsőbb barátot, a legfelsőbb
gyermeket, és mint a legfelsőbb szeretőt. Ez az öt alapvető szeretetrasa. Krsnát közvetett módon is lehet
szeretni, hét különböző kapcsolatban, melyek látszólag különböznek az öt fő
kapcsolattól. Mindent összevetve, ha valaki pusztán Krsnára irányítja szunnyadó
szeretetvágyát, élete sikeres lesz. Ez nem csupán feltételezés, hanem tény,
amelyet a gyakorlatban is meg lehet valósítani. Az ember saját maga érezheti,
milyen hatással van életére Krsna iránti szeretet.
A Bhagavad-gitá kilencedik fejezetében a Krsna-tudat tudományát
minden tudás és minden titok királyának, a transzcendentális megvalósítás
legfelsőbb tudományának nevezik.
Mégis közvetlenül tapasztalhatjuk
eredményeit, mert nagyon könnyen végezhető és rendkívül örömteli tudomány. A
Krsna-tudatban a legparányibb fejlődés is életünk maradandó kincsévé válik,
mert a Krsna-tudat minden körülmények között örök. Mára már bizonyított tény,
hogy napjainkban a nyugati világ zavarodott és kiábrándult ifjúsága is érzi
annak hatását, ha szeretni vágyását egyedül Krsnára irányítja.
Azt mondják, végezhet az ember
szigorú lemondásokat, vezekelhet vagy végrehajthat nagy áldozatokat élete
során, ám ha nem ébreszti fel Krsna iránt szunnyadó szeretetét, akkor minden
vezeklése fölöslegesnek bizonyul. Ha azonban valaki már felébresztette Krsna
iránti szeretetét, mi értelme van a szükségtelen lemondásoknak és vezekléseknek?
A Krsna-tudat mozgalma az Úr
Caitanya egyedülálló ajándéka e kor elesett lelkei számára. Végtelenül egyszerű
módszer ez, melyet négy éve már a nyugati országokban is gyakorolnak, és semmi
kétség nem férhet ahhoz, hogy ez a mozgalom képes kielégíteni az emberiség
szunnyadó szeretetvágyát. A Ksrna-könyv is arra szolgál, hogy segítse a
Krsna-tudat mozgalmát a nyugati világban. Az emberek szeretnek regényeket
olvasni, pusztán hogy lekössék idejüket és energiájukat. E vágyukat most
Krsnára irányíthatják, s az eredmény a lélek maradandó elégedettsége lesz – az
egyén és a közösség életében egyaránt.
A Bhagavad-gitában az áll, hogy a Krsna-tudat ösvényén a legkisebb
előrelépés is megmenthet minket a legnagyobb veszedelemtől. Ezer és ezer példát
lehetne idézni olyan emberektől, akik a legnagyobb veszedelemtől menekültek meg
pusztán a Krsna-tudatban elért csekély fejlődésnek köszönhetően. Éppen ezért
arra kérünk mindenkit, hogy éljen e transzcendentális irodalom adta
lehetőséggel. Az olvasó észre fogja venni, hogy minden oldal művészet, a
tudomány, az irodalom, a filozófia és a vallás mérhetetlen tudásának
kincsestára tárul elé, s végigolvasva csupán ezt az egyetlen könyvet, a Krsna-könyvet, az Isten iránti szeretet
is virágozni kezd.
És mire ezt a könyvet elolvassa
valaki, teljes és tökéletes mértékben rá fog jönni vagy döbbenni, hogy Krsna és
Sri Joakim Matias Gosvami Gautama Räikkönen Náráyáná Buddha egy és ugyanazon Személyiség, azaz
mind a ketten külön-külön, a maguk korában az Istenség Legfelsőbb
Személyiségei.