I. Rész
1.) Fejezet
A Hindu vallás és filozófia -
A Hindu vallás és filozófiáról általánosságban
A Hindu vallás és filozófia
A Wikipédiából, a szabad
enciklopédiából
Ennek a lapnak a címében vagy szövegében az újind nevek nevek nem a magyar nyelvű
Wikipédiában irányelvként elfogadott magyaros átírás szerint
szerepelnek, át kellene javítani őket.
|
Hinduizmus
|
Hindu források
|
Hindu pantheon
|
Vallási élet
|
Kapcsolódási pontok más vallásokkal
|
Kapcsolódó fogalmak
|
|
India autentikus ősi vallását hinduizmusnak vagy brahmanizmusnak
nevezzük. A hinduizmus nehezen definiálható, a történelem során
dinamikusan fejlődő vallási rendszer, amely napjainkban is alakul, formálódik. A kereszténység és az iszlám után a
harmadik legnépesebb vallási formáció, a világon több, mint 900 millió ember világnézetét
képezi. Lényege nem isteni kinyilatkoztatáson alapul, hanem a rendkívül
differenciáltan rétegződött indiai társadalmi rendszer sajátos képződménye.
A hinduk ősidők óta ugyanazon névvel jelölik a
vallásuk alapjául szolgáló elvet, magát az egyetemes hindu vallásrendszert: Szanátana
Dharma (a. m. „Örök Rend” vagy „Örök Törvény”). A hinduizmus tehát
azoknak a különféle, egymástól igen távolinak tűnő hitrendszereknek,
gyakorlatoknak és szent írásoknak a gyűjtőneve, amelynek alapvető világnézetét
a Szanátana Dharma határozza meg.
A világ vallásai közül kitűnik
dogmatikamentességével, nagy toleranciájával és a missziós tevékenységek teljes
hiányával is. Nézetrendszere és filozófiája kísérletet tesz a létezés csaknem
minden aspektusának feltárására.
A brahmanizmus és hinduizmus fogalma
A két elnevezés egymással felcserélhető fogalmak,
bár a két kifejezés eredete eltér egymástól. Néhány indológus a 19-20.
században úgy vélte, indokolt bizonyos árnyalatbeli megkülönböztetés a két
megnevezés között, azonban ma már szinonim fogalmak, bár a hinduizmus
szóhasználat elterjedtebb.
Brahmanizmusról az i.e. első évezred
kezdete óta beszélhetünk, a monopolhelyzetbe került papság (brahmanák)
széles körű társadalmi szerepvállalásának megjelenésétől. A szó az indiai papok
kasztjának (brahmanák) nevéből származik, és nem Brahmá isten
nevéből, mint azt korábban feltételezték. Hasonlóan a lámaizmushoz,
amely azokat a buddhistákat jelöli, akiknek lámák a papjai.
A hinduizmus földrajzi eredetű szó, az
Észak-Indiát elözönlő muszlimok az Indus-vidék lakóit nevezték hinduknak, a folyónév perzsa
alakjából [1]
képezték a nem iszlám hitű lakosság nevét. Tágabb értelemben az i.e.
3.évezredbeli, az árják megjelenése előtti vallási formációkat is a hinduizmus
megnyilvánulásaként értelmezhetjük.[2]
Szűkebb, mai értelmezésben a hinduizmus kifejezést attól az időszaktól
használjuk, amikor az őslakók által hirdetett vallási (autochon) elképzelések
összeolvadtak az upanisadok [3]
lélekvándorlást és megváltást hirdető tanaival. Ettől az időszaktól jellemző a brahmanák
kiváltságos helyzetének elismertsége is.
Téves az a nézet tehát, hogy a hinduizmus a
brahmanizmus valamiféle megreformált változata, vagy annak a modern korhoz
igazított továbbfejlesztése lenne. Az indiai szubkontinens uralkodó vallása
annyira sokrétű és összetett, hogy európai értelemben vett vallási fogalmak nem
alkalmazhatók rá. Talán az egyetlen, ami biztos pontot jelenthet a vallás
lényegének megértéséhez, az a Örök
érvényű világtörvény, a Szanáthana Dharma általános tisztelete,
amely minden hindu számára vallásának alapját képezi.
A hinduizmus fogalmát ma a kutatók szinte
egyöntetűen az indiai kultuszok és vallási formák gyűjtőnevének tekintik, ezért
ezt a terminust meglehetősen tág összefüggésben tárgyalják. A hinduizmus
magában hordozza a védikus vallást, a brahmanizmust, a tantrizmust
és az indiai lokális vallásokat is.
Az indiaiak bár használják a ‘Hindu’ kifejezést,
vallási hovatartozásukat annak alapján határozzák meg, hogy kit tekintenek a
legfőbb istenüknek. A két legnagyobb vallási csoport a visnuiták (vaisnavák,
vaiśyák vagy vaiśvák) – azaz Visnu (Viśnu) isten és megtestesüléseinek (Krisna,
Rama) követői, illetve a sivaiták (śaivák) – azaz Siva (Śiva)
isten követői.
India vallásai
A hinduizmus
elterjedése
A hinduizmus rendkívül heterogén vallási formáció.
A több száz, vagy ezer isten, vagy istenként imádott „létező” (mitológiai
alakok, növények, hegyek, állatok, tárgyak) a vallás természetének hagyományos
megközelítését rendkívül megnehezíti.
A különböző indiai vallások kapcsolatban állnak
egymással vagy a gyökereiket tekintve, vagy a filozófiai elképzeléseikben.
Ugyanakkor a különböző szekták még azonos istenhit mellett is szélsőségesen
eltérhetnek egymástól.
India lakosságának (~1 134 000 000)[4]
mintegy 83%-a hindu vallás valamelyik áramlatát képviseli. Ugyanakkor az iszlám
befolyása erős, a lakosság 11%-a muszlim. Jelen vannak ugyanakkor a keresztények (2,5%), a szikhek (2%)
és a buddhisták[5]
is (0,7%). A dzsainák (0,5%) és a zsidók, párszik (0,4%)
közé a népesség töredéke tartozik. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ez a
kisebbség az indiai szubkontinens népességéből adódóan meglehetősen nagy
lélekszámot jelent.
A tan
Alapfogalmak
A hindu vallásrendszer nem kinyilatkoztatott
vallás, fejlődése évezredeken keresztül nyomon követhető a legrégebbi
totemisztikus, fetisiszta hitek megjelenésétől, napjainkig. A fejlődés nem
egységes. A különböző változatok, ágazatok és szekták egymás
mellett, egymást tolerálva fejlődtek, így kialakult, minden hívő számára kötelező
és elfogadható dogmatikája nincs.
A sokféleség és a változatosság alapja az az egész hitrendszert átható nézet, hogy a végső „egy” a hívőtől függetlenül létező valóság, a hozzá való utak, a megközelítés másodlagos. Híveitől nem követeli meg azonban egy túlvilági, mindenható-teremtő és a történelem során megtestesülő lény tiszteletét (kereszténység, iszlám, zsidó vallás) , sem pedig, hogy megtagadják azt (buddhizmus). Az egyén dönti el, vajon ateista [6] teista vagy panenteista kíván-e lenni. Nincsenek egységes, határozott elméletek a világ kialakulásáról, a lélek lényegéről vagy más, nyugaton vitatott metafizikai kérdésekről.
A hindu pantheon megszámlálhatatlan istenei a mitológiák különböző változataiban eltérő, önmaguknak is ellentmondó tulajdonságokkal rendelkeznek, istenek és istennők egyik változatban jóságos és gondoskodó, másikban vérengző és pusztító alakot ölthetnek.
A sokféleség és a változatosság alapja az az egész hitrendszert átható nézet, hogy a végső „egy” a hívőtől függetlenül létező valóság, a hozzá való utak, a megközelítés másodlagos. Híveitől nem követeli meg azonban egy túlvilági, mindenható-teremtő és a történelem során megtestesülő lény tiszteletét (kereszténység, iszlám, zsidó vallás) , sem pedig, hogy megtagadják azt (buddhizmus). Az egyén dönti el, vajon ateista [6] teista vagy panenteista kíván-e lenni. Nincsenek egységes, határozott elméletek a világ kialakulásáról, a lélek lényegéről vagy más, nyugaton vitatott metafizikai kérdésekről.
A hindu pantheon megszámlálhatatlan istenei a mitológiák különböző változataiban eltérő, önmaguknak is ellentmondó tulajdonságokkal rendelkeznek, istenek és istennők egyik változatban jóságos és gondoskodó, másikban vérengző és pusztító alakot ölthetnek.
A hindu vallás nem egy olyan kert, amelyet
kertészek hoztak létre, és utódaik évszázadokon keresztül gondoztak, ápoltak,
alakítottak, hanem buja dzsungel, amelybe gondolkodók, szentek és próféták
megpróbáltak ösvényeket vágni. [7]
A hindu filozófusok a Dharmát, illetve a Karma
törvényét, mint a világ felett álló legfőbb princípiumot tekintik
elsődlegesnek, szemben a Visnut vagy Sivát, mint a mindenben jelenlévő és megnyilvánuló legfőbb urat
imádó istenhívőkkel. Az ellentét azonban csak látszólagos. A hinduk nem hisznek
abban, hogy létezik - létezhet - olyan koherens metafizikai rendszer, amely
önmagában képes leírni a világ teljességét.
A Dharma mint világtörvény
A hindu vallás követői vallásukat, a hinduizmust,
a Dharma (vallás) elnevezéssel illetik. A Dharma
egyetemes, a mindenséget átható világtörvény, amelyhez minden létezőnek
igazodnia kell, legyen az élő, élettelen vagy isteni eredetű a világegyetemben.
A Dharma nem keletkezik, nem múlik el, öröktől fogva létezik és örökké létező
is marad, eredete a végtelenbe vész. Átfogja a természeti törvények rendszerét,
az ember mentális életében pedig erkölcsi kötelezettséggé lényegül.
Visnu, a hindu „szentháromság” (trimurti)
egyik istene a világkorszakok légüres terében álmodja újra a világot,
amelynek minden létező atomja már keletkezésekor (Brahmá a „teremtő”
munkája nyomán) a Dharma törvényét fogja követni. A taohoz (→taoizmus)
hasonló, de attól kényszerítő erejében különböző ősprincípium, amelynek nem a
tanulmányozása hozza meg az üdvözülést a kiválasztottak számára, hanem
mindentől független kényszerítő erő a világegyetemben. A Dharma tehát a
természeti törvényeket, az ember erkölcsi
törvényeit és a vallási előírások bonyolult rendszerét szabályozza. A Dharmának
ellenállhatunk, hiszen az ember szabad akarattal megáldott lény, de akkor
szembe kell néznünk a negatív következményekkel, amelyek előbb vagy utóbb
teljes bizonyossággal bekövetkeznek. Erkölcsi szempontból a Dharma nem csak
általános emberi, etikai vagy rituális előírásokat tartalmaz az
egyén teljes életében követendő cselekedetekről, hanem a mélyen
differenciálódott társadalmi rétegek (kasztok) számára
különleges, csak rájuk vonatkozó rendelkezéseket is előír, sőt ezek az előírások
még életszakaszok szerint is eltérhetnek.
A Karma mint cselekvés
Illusztráció a
karmához
Ha a Dharmát, mint a világegyetemet átszövő hálót
képzeljük el, amelyhez minden létező kötelező érvénnyel kapcsolódik, úgy a
Karma mint tett és cselekvés, a hálóra felfűzött létezők kölcsönhatása, amely
az ok-okozati összefüggések végtelen láncolatát hozza létre.
A kölcsönhatások rendszere nem valami
fátumszerűen ható, megmásíthatatlan felsőbb akarat következménye, hanem a
létező közvetlen cselekvésének és előző cselekedetei jutalmának vagy
büntetésének eredője. Sors tehát abban az értelemben, hogy döntési helyzeteink
már eleve bizonyos kiindulási feltételek szerint alakulnak, azonban döntéseink
során mindig megmarad a választás szabadsága. Mivel az elképzelhetetlenül sok
élőlény, amely világunkat lakja, az öröktől fogva létező „lélek” egy
bizonyos megnyilvánulási formája, a jó és rossz cselekedetek száma szinte
végtelen.
Az eredendő Karma, az ősanyag (prakriti)
első rezdülése. Első megnyilvánulásában különböző létfokozatokon keresztül
átívelő cselekedetek láncolatát hozza létre. Az „élő” e létfokozatok egyre
magasabb szintjein haladva tapasztalja meg a teljes Létezést, ismeri meg
a Mindenséget. Erőfeszítéseket tesz, karmája szerint él, lázad vagy
beletörődik sorsába, de lelke visszavágyódik a karma nélküli világ
örökkévalóságába.
A lélekvándorlás
A lélekvándorlás ábrázolása
A lélek örökkévaló, a test átmeneti. A lélek útja
a létformák megismerése, az öntudat tökéletesítése a dharmának megfelelő tettek
által. A lélek útja tehát a dharmától vezényelt újjászületések útja. Az élő
útjának tökéletesedését a Szanátana Dharma biztosítja, vagyis az „Örök
Törvény” egyre tisztább megismerése.
Az öröktől fogva létező lélek (atman)
szüntelenül járja körforgását(szanszára) a létformák milliárdjai között,
újjászületéseinek anyagi minősége előző tetteinek jutalma vagy büntetése. A
lélek nem szűnik meg és nem keletkezik, a nagy világkorszakok végén az anyagi
semmi állapotában is megmarad, és az új anyagi világ létrejöttekor testesül
meg.
A körforgás célja a mindenség teljességének
megismerése, a létezés minden aspektusának átélése. A hindu filozófusok és
hittudósok annak függvényében, hogy ateista, teista, vagy panenteista
iskolát képviselnek, eltérő választ adnak arra a kérdésre, hogy a szanszára
ciklusából milyen módon lehetséges a szabadulás, létezhet-e a teljes
megismerés, vagy hogy ennek elérésekor mi történik a lélekkel. A Dharma
tisztelete, betartása és megőrzése szükséges, de nem elégséges feltétele a szanszárából
való megszabadulásnak. A lelki, szellemi és testi lemondások (jógák), a
vallásos hit és áldozatok (bhakti), a jó cselekedetek és rítusok (karma-jóga),
vagy a megismerés útja (dnyána) mint lehetőség áll a hívő
rendelkezésére, hogy egyesüljön a „végső valósággal”.
A kasztok és törvények
A Dharma törvénye az összességében rendezett
világegyetem vezérlő fonala, amely az embert mint társadalmi lényt is pontosan
körülhatárolt feladatokra készteti. Ezek a feladatok nem egyéni választás vagy
kinevezés, hanem öröklődés (beleszületés) útján kerülnek kiosztásra, az
ősidőktől fogva kijelölt szabályok szerint. A társadalom rétegei, a kasztok,
szigorúan előírják tagjaik számára azt, hogy mit tehetnek és mit nem a vallási rituális
megnyilvánulásaikban, a munkában, házasságban, étkezésben és a legegyszerűbb
mindennapi tennivalókban.
A legfelsőbb kaszt a brahmanák (papok) kasztja, akik a legnagyobb mértékű szellemi és erkölcsi tisztaságuk miatt a legközelebb állnak az istenekhez.
Az utánuk következő második kaszt a harcosok kasztja (ksatriják) akik a fennálló társadalmi rend védelmét látják el, számukra bizonyos előírások módosulnak (például a hús fogyasztása engedélyezett).
A harmadik kaszt a dolgozók (vaisják) kasztja, elsősorban a gazdasági tevékenységeket folytatók tartoznak ebbe a körbe, az ipar, kereskedelem, földművelés és az állattenyésztés területein dolgozók.
Ez a három felső kaszt jogosult a védák tanulmányozására, az ez alatt létező kaszt tagjai alantas foglalkozást űznek, szolgálnak a felső három kaszt számára (súdrák).
A négy kaszton kívül esők az (asprisják), érinthetetlenek. Ők tisztátalan mesterséget folytatnak, mint például az utcaseprők, WC-tisztítók, vagy a tolvajok. Az említett kasztok számtalan alcsoportra bonthatók, a hindu társadalom rétegződése szempontjából több ezer kasztról beszélhetünk. Az azonban, aki nem hinduként született, az összes kasztbelihez képest alacsonyabb helyet foglal el a világban, nincsenek kaszt szerint besorolva, nem kaptak eredendő, rájuk nézve kötelező törvényeket.
Az ortodox hindu iskolák a kasztok tagjait szinte eltérő fajként tartják számon, akiknek bár vannak azonos tulajdonságaik, ám jogaik és kötelességeik szempontjából alapvetően különböznek.
A legfelsőbb kaszt a brahmanák (papok) kasztja, akik a legnagyobb mértékű szellemi és erkölcsi tisztaságuk miatt a legközelebb állnak az istenekhez.
Az utánuk következő második kaszt a harcosok kasztja (ksatriják) akik a fennálló társadalmi rend védelmét látják el, számukra bizonyos előírások módosulnak (például a hús fogyasztása engedélyezett).
A harmadik kaszt a dolgozók (vaisják) kasztja, elsősorban a gazdasági tevékenységeket folytatók tartoznak ebbe a körbe, az ipar, kereskedelem, földművelés és az állattenyésztés területein dolgozók.
Ez a három felső kaszt jogosult a védák tanulmányozására, az ez alatt létező kaszt tagjai alantas foglalkozást űznek, szolgálnak a felső három kaszt számára (súdrák).
A négy kaszton kívül esők az (asprisják), érinthetetlenek. Ők tisztátalan mesterséget folytatnak, mint például az utcaseprők, WC-tisztítók, vagy a tolvajok. Az említett kasztok számtalan alcsoportra bonthatók, a hindu társadalom rétegződése szempontjából több ezer kasztról beszélhetünk. Az azonban, aki nem hinduként született, az összes kasztbelihez képest alacsonyabb helyet foglal el a világban, nincsenek kaszt szerint besorolva, nem kaptak eredendő, rájuk nézve kötelező törvényeket.
Az ortodox hindu iskolák a kasztok tagjait szinte eltérő fajként tartják számon, akiknek bár vannak azonos tulajdonságaik, ám jogaik és kötelességeik szempontjából alapvetően különböznek.
A kasztrendszer Indiában a mai napig fennmaradt
és máig a társadalom gerincét alkotja. Amíg az európai kultúrkörben a vallás-
és államrendszerek, valamint a pénzügyi hierarchikus
rétegződések szerint tagozódtak a társadalmak, addig Indiában szigorú, vallási,
örökletes szabályok szerint, amelyben a gazdagság, a hatalom másodlagos. Így a
magasabb kasztok tagjai lehetnek szegények, az alacsonyabb kasztbeliek
gazdagok. A vagyoni helyzet nem befolyásolja az egyénre kiszabott Dharmát,
amely öröktől fogva létezik. Mivel a kasztrendszerhez való tartozás nem
kinevezés kérdése, hanem csak beleszületni lehet, és a hindu törvények kasztra
és személyekre szabottan adottak, a hinduizmus sajátosan indiai jelenség, így
ilyen szempontból nem világvallás.
Térítő tevékenységet sem folytat.
A hindu időfelfogás
A hindu időszámítás mértékegységei
|
Egy világkorszak (csatur-juga)
1 truti = 1/1687,5 sec (18 atom egyesülésének ideje)
100 truti = 1 védha (8/135 sec) 3 védha = 1 lava (8/45 sec) 3 lava = 1 nimésa (8/15 sec) 3 nimésa = 1 ksana (8/5 sec) 5 ksana = 1 kástha (8 sec) 15 kástha = 1 laghu (2 perc) 15 laghu = 1 nádika v. danda (30 perc) 2 danda = 1 muhúrta (1 óra) 6-7 danda = 1 praha (1/4 nappal v. éj = 3 óra) 24-28 danda = 1 nappal (12 óra) 15 nap s éj = 1 paksa (lunáris félhónap) 2 paksa = 1 lunáris hó (=1 nap s éj a Pitá-lókán) 2 hónap = 1 évszak 6 hónap = Nap félpálya (Déltől Északig) 12 hónap = 1 év (teljes nappálya, egy félisteni nap s éj) 100 év = 1 emberi élettartam 360 humán év = 1 félisteni év 4800 félisteni év = 1 Krita- (szatya)-juga (1 728 000 földi év) 3600 félisteni év = 1 tréta-juga (1 296 000 földi év) 2400 félisteni év = 1 dvápara-juga (864 000 földi év) 1200 félisteni év = 1 kali-juga (432 000 földi év) 12 000 félisteni év = 1 csaturjuga (=4.320.000 emberi év) 71 csaturjuga = 1 manvantara (Manu élet) 1000 csaturjuga = 1 kalpa (Brahmá 1 napja) 1000 csaturjuga = 1 kalpa (Brahmá 1 éje) 2000 csaturjuga = Brahmá teljes napja (nap s éj) 30×2000 csaturjuga = Brahmá hónapja 12×30×2000 csaturjuga = Brahmá egy éve 50×12×30×2000 csaturjuga = 1 parárdha (Brahmá fél élete) 100×12×30×2000 csaturjuga = Brahmá élete (311 040 000 000 000 földi év) 1 Brahmá élet = 1 nimésa (kevesebb, mint egy pillanat Krisnának) |
Az időfogalom az ind
filozófia és a hindu mitológia egyik legfontosabb pillére. Egyrészt
elhelyezi az embert a végtelen időben, másrészt hatalmas mértékeivel rávilágít
annak időben sodródó, esendő voltára.
A mitológiai felfogás az Egyetlen Isten
megsokszorozódásaként értelmezi Brahmá születését, amikor Visnu köldökéből
lótuszlevélen megjelenik a teremtő Brahmá, aki a világ dolgait hivatott
megteremteni.
Az idő Brahmá életének folyama, amely egymásba
ágyazott ciklusok
sorozatából áll.
Hossza száz Brahmá-év, ami 311 040 000 000 000 emberi évnek (több mint háromszázezer-milliárd év!) felel meg.
Brahmá egy napja a nappalból és az éjszakából áll. Az élet csak Brahmá nappalai alatt lehetséges, ennek végén bekövetkezik a világvége, amely azonban csak egyetlen világrendszert érint, itt is csak az emberek lakta földet, az alvilágot és a menny alsó rétegét. Ezután hosszú Brahmá-éj következik, amelynek végén elkezdődik az új világ teremtése. A Brahmá-nappal, a kalpa (aión), ezer világkorszakot (csatur-juga) foglal magába, amelyek időtartama 4 320 000 emberi év. A nagy világkorszakok kisebb részekre (jugák) bonthatók:
Hossza száz Brahmá-év, ami 311 040 000 000 000 emberi évnek (több mint háromszázezer-milliárd év!) felel meg.
Brahmá egy napja a nappalból és az éjszakából áll. Az élet csak Brahmá nappalai alatt lehetséges, ennek végén bekövetkezik a világvége, amely azonban csak egyetlen világrendszert érint, itt is csak az emberek lakta földet, az alvilágot és a menny alsó rétegét. Ezután hosszú Brahmá-éj következik, amelynek végén elkezdődik az új világ teremtése. A Brahmá-nappal, a kalpa (aión), ezer világkorszakot (csatur-juga) foglal magába, amelyek időtartama 4 320 000 emberi év. A nagy világkorszakok kisebb részekre (jugák) bonthatók:
- Krita-(Satya)juga = 4800 istenév, 1 728 000 emberi év
- Trétá-juga = 3600 istenév, 1 296 000 emberi év
- Dvápara-juga = 2400 istenév, 864 000 emberi év
- Kali-juga = 1200 istenév, 432 000 emberi év
A jugák hajnalokra, nappalokra és alkonyokra
oszthatók, a nappalok és alkonyok hossza a teljes juga mintegy egytizedét
teszik ki. Mi most a jelenlegi Brahmá életének második felében, egy kali-juga
hajnalán vagyunk. Maga a kali-juga időszámításunk előtt 3102. február 18-án
kezdődött Krisna halálával, a tulajdonképpeni kali-juga (nappal) időszámításunk
szerinti 32899. évben veszi kezdetét.
A Krita korszakot a jog, az igazság és
az erény
jellemzi, de a korszak végén már feltűnik a rossz, a gonosz is. A további korszakok
fokozatos erkölcsi romlása - dacára a korszakonként esetleg többször is
megjelenő Visnu megtestesüléseknek - már megállíthatatlan. Visnu utolsó
megtestesülése után, amikor majd lófejű harcosként (Kalki) felveszi a harcot a
gonosszal, a földön megszűnik az emberi élet, és egy újabb Krita-juga veszi
kezdetét.
Amikor egy Brahmá élete letelik, Siva elpusztítja a világot. Ekkor a teljes világ, az összes rétegével együtt megsemmisül, visszaalakul differenciálatlan ősanyaggá. Ebből a nyugalom hosszú időszaka után új, romlatlan univerzum keletkezik.
Amikor egy Brahmá élete letelik, Siva elpusztítja a világot. Ekkor a teljes világ, az összes rétegével együtt megsemmisül, visszaalakul differenciálatlan ősanyaggá. Ebből a nyugalom hosszú időszaka után új, romlatlan univerzum keletkezik.
A világ mindenkori erkölcsi állapota tehát
egyfajta szükségszerűség következménye, a gyakorlatban az idő, a korszak az,
amely megszabja az erkölcs mibenlétét. Első látásra úgy tűnik, hogy a jugák
törvénye a szabad emberi cselekvés ellen hat, azonban az emberi akarat (iccsha)
és a megkülönböztetés képessége (vicsaksana) lehetővé teszi számára a
produktív döntést a helyes élethelyzetek kialakítására. A hinduk úgy tartják,
hogy a hanyatló korszakokban az istenek különösen jó oldalukat mutatják az
emberek felé, hiszen tudják, hogy helyzetük nehéz.
A korszakokon belül, amúgy is előfordulnak
különösen könyörületes időszakok (múrták), amely alatt végrehajtva
bizonyos cselekvéseket, az sikerrel kecsegtet. Ezeknek az időszakoknak a pontos
kiszámítása a hindu asztrológia feladata. Az asztrológiai kalendárium (pancsángam)
tájékoztat a hold állásáról, a telő vagy fogyó hold egy tizenötöd részéről, a
hét napjáról, az asztronómiai konstellációk összhatásáról, de a hosszú
távon várható időjárásról, a politikai stabilizációról, a szomszédos államokkal
fennálló békéről, illetve olyan konkrét gazdasági-piaci kérdésekről is, mint az
élelmiszerek ára.
A hinduizmus forrásai
Rigvéda
A hinduizmus alapvető forrásai a védák (Véda, azaz
tudás). Nem egy ember alkotása, hanem évezredek során formálódó hittételek
összessége, amely kiegészítéseivel (brahmanák és upanisádok)
hatalmas mennyiségű ismeretanyagot, vallási előírást, filozófiai tézist
tartalmaznak. A kutatók i.e. 1500-i.sz. 1500 közötti időszakra datálják a
teljes mű létrejöttét.
A védák a teisták szerint isten (Isvara)
kinyilatkoztatásai, ebben hasonlít a bibliai ószövetség
vallásos értelmezésére, azonban részei valójában időben távoli korszakokban
jöttek létre és egymástól eltérő, sőt egymásnak ellentmondó elképzeléseket is
tartalmaznak.
Az ateista mimánszászák szerint a Véda
öröktől fogva létező szubsztancia, az ateista szánkhják szerint azonban
nem öröktől fogva létezik, mégis minden világban egyformán jelen van, mivel az
öröktől fogva létező lélek emlékszik rájuk és átmenti korról korra a Védák
szellemiségét. A panenteisták a mindent átható ősanyag (prakriti)
első megnyilvánulásaként, leheleteként, mint dallam, harmónia tekintenek rá.
A védák négy fő részből (szanhitá) állnak:
- Rigvéda - 1028 himnuszból álló gyűjtemény
- Számavéda - Az áldozati szertartások előkészületeinek énekei
- Jadzsurvéda - Áldozati szertartások közben mondott énekek
- Atharvavéda - "Varázsénekek"
Ezeket kiegészíti a brahmanák gyűjteménye, amelyben az áldozati szövegeket magyarázzák meg, illetve az upanisadok, amely a védákhoz kapcsolódó filozófiai értekezések gyűjteménye.
Az upanisadok legtöbb része az i.e. 7-5. században jött létre, mint a Védák utolsó fejezetei. A Védantáknak ( „A Védák összefoglalásai”-nak) is nevezett szövegek eltérnek az eredeti Védák hangvételétől, a rituális áldozatokkal kapcsolatos kérdéseket már filozófiai tárgyú gondolatok váltották föl. Az upanisadok 108 fejezete a hinduizmus későbbi filozófiai alapjait teremtette meg.
A védákat csak a legfelsőbb négy kaszt tagjai
tanulmányozhatják, illetve a brahmanák magyarázhatják.
A védákhoz járulnak a szent hagyomány szövegei(szmritik),
amelyek tartalmazzák a legkülönfélébb tudományok vezérfonalait (szútráit)
és tankönyveit (sásztráit). Szmritinek számít a hinduk két leghíresebb eposza, a Ramajána,
és a Mahábhárata is.
A Ramajána Visnu egyik megtestesülésének (avatára),
Rámának a harcát meséli el a feleségét elrabló gonosz démonkirállyal Rávanával,
míg a több mint kétszázezer verssorban leírt Mahábhárata
Bharata király leszármazottainak harcait, viszontagságait, testi és lelki
gyötrődéseit önti költői formába. Ez utóbbi eposzt az teszi különösen fontossá,
hogy tartalmazza azt a legtöbbször külön kezelt filozófiai tankölteményt,
amelyet (tévesen, de érzékletesen) a „Hindu Bibliának” neveznek. Ez a költői
betét a Bhagavad-gíta, azaz a „Magasztos szózata”, amelyben
Visnu nyolcadik avatárja Krisna elmagyarázza Isten, a világ és a lélek lényegét.
A két eposzon kívül jelentős forrás a 18 purána. A
purána szó jelentése „ősi” és elsősorban a védikus írások metafizikai,
transzcendentális eredményeit foglalják össze, elsősorban isten megtestesülései
és híveinek cselekedetei köré építve. Tizennyolc fő puránát különböztetünk meg,
amelyek közül hat Visnuval, hat Sivával, hat pedig Brahmával foglalkozik.
Kérdés-felelet formában írták őket. A legismertebb és legkiforrottabb puránának
a Bhágavata
Puránát vagy más néven Srímad-Bhágavatamot
tartják, amely a lélek tökéletesítésének módszereiről tanít.
Filozófiai iskolák
Már a hinduizmus fejlődésének korai szakaszában
megjelentek olyan törekvések, amelyek a rendkívül kiterjedt és sokrétű mitológiai
rendszernek egységes filozófiai hátteret kívántak nyújtani. Ez elsősorban a
megkérdőjelezhetetlen és nagy tekintélyű Védák magyarázataiban és
értelmezésében nyilvánul meg. A filozófiai iskolák kimagasló alakjairól keveset
tudunk, mert egyrészt az indiai szellem nem tartja különösen fontosnak a
halandó személyek neveinek megőrzését, hiszen az általuk kifejtett gondolatok
jelentősége számít, másrészt az alaposan rendszerezett, jól körvonalazott
gondolati struktúrák meglehetősen ritkák. Az eszmei áramlatok elsősorban u.n.
vezérfonalakban (szútrákban) körvonalazódtak, amelyeket egyfajta világnézeti
alapelveknek is tekinthetünk. Nem a nyugati értelemben vett filozófiai
rendszerekről, hanem egyfajta "szemléletmódokról" (darsana)
beszélhetünk tehát, amelyek egymás mellett és egymást kiegészítve fejlődnek.
Az ortodox hindu hagyomány hat darsanát
ismer el, amelyek alapvetően eltérő módon értelmezik a világot és annak
jelenségeit:
- Karma-mimánszá - eredetileg vallási rituálék végrehajtásával kapcsolatos tanulmányok, melynek szabályait Dzsamini (i.e. 300 körül) hozta létre, majd az i.sz. 700. körül önálló filozófiai áramlatként élt tovább a hagyományokban. A lélek valós mibenlétét elemzi. Tagadja az örökké létező, mindenható isten meglétét, az egyetlen vezérlő elvnek a Dharmát tekinti.
- Védánta - A védák vége, amely a már említett upanisadok végső célját taglalja. Fő könyve a Brahmaszútra,[9] amely sokszor kétértelmű, talányos, aforizma jellegű szövegeivel a legkülönfélébb nézetek és istenértelmezések alapját képezi. Megtalálhatók benne az isten-lélek-anyag háromság elmélete csakúgy, mint az isteni emanáció (tulajdonképpen panenteizmus, a mindenség isten kisugárzása) és olyan jellegű illúzióelmélet is, amely szerint a világ illúzió, valójában csak Isten létezik.
- szánkhja - A világalapelvek rendszerezett gyűjteménye,[10] amely számba vette (szankhja a.m. szám) a Minden Egytől származtatott elméleteket. Az i.sz. 5. századtól a szánkhja letisztult, elvetette a monisztikus létfelfogást, és elsődlegesen a megismerésre képes individuumok, önálló lelkek létezését tanította, amelyek az anyagi világtól elszakadva képesek megismerni az anyagtól független öröklétet. Az elsődleges vezérlő elv, a mimánszához hasonlóan, itt is az Örök Törvény.
- Jóga[11] (a.m. megfeszítés, edzés) - A meditáció gyakorlati megvalósításának szútrája, a szankhájával rokon eszmei alapokon, amely bár elismeri az isten létezését, de szerinte a világ történéseire istennek nincs befolyása.
- Njája[12] (a.m. logika), világnézetileg a Vaisésikával rokon, dialektikus logikai rendszer.
- A Vaisésika [13] természetfilozófiai vizsgálódásokat tartalmaz, amely a kategorizált létezőkben fellelhető különbségeket és azonosságokat tárja fel. Kilenc egységet (szubsztanciát) különböztet meg, ezek a négy atomi elem (föld, víz, tűz, levegő), a három mindent átható entitás (az éter, a tér, és az idő), a lelkek összessége, valamint a lelkekhez kapcsolódó atomi "gondolat-szubsztancia".
A két utóbbi darsana álláspontja a mindenható és
mindenütt jelenlevő isten létezését illetően csaknem azonos: a világ ura és
irányítója, a mindenben jelenlevő és megnyilvánuló Isten létezik, aki maga is
ős-szubsztancia, és akár személyes vagy személytelen, Visnunak vagy Sivának
hívják (az egyénre bízzák ennek eldöntését), befolyással van az univerzum
minden történésére.
Látható, hogy a vallásos darsanák, eszméiket
illetően, igen eltérő álláspontot képviselnek olyan alapvető kérdésben is, mint
maga isten létezése. Ez a nyugati szemlélet számára rendkívül szokatlan vallási
megközelítés alapvetően a Dharma tágabb értelmezésében nyer feloldást. Az Örök
Világtörvény végső soron magára istenre is érvényes, akinek cselekedetei nem
független megnyilvánulások. A legtöbb istenhívő filozófiai iskola istent
egyenesen az ősoknak tekinti, amely a Dharmát mint akaratának megnyilvánulását
értelmezi, és ha akarja, vissza is vonhatja. "Az egész világtörténet nem
egyéb tehát, mint isten játéka önmagával".[14]
A hinduizmus az indiai szubkontinens hatalmas
kiterjedésének és nagyszámú népességének köszönhetően már korai története során
különböző tanításokra, iskolákra, szektákra tagolódott. Ezek a szekták, attól függően, hogy kit
tekintenek hitük központi alakjának, Sivát, Visnut vagy másokat (Brahmának
gyakorlatilag nincs kultusza) a gazdag pantheon lakói közül, saját
hitrendszereket dolgoztak ki, amelyek többsége valamelyik darsanához kötődik.
Sok szekta központi gondolata az istennek való
áhítatos odaadás, (→bhakti), amely a végső üdvösség egyedüli lehetséges útja.
Tantételük szerint az emberi gyengeség nem teszi lehetővé a megváltást, a
szanszára kötelékeitől való megszabadulást, erre csak isten végtelen hatalma
képes, akinek jóindulatát feltétlen odaadásunkkal kell megnyernünk.
Sankara,
az i.sz. 8. században élt brahmana és filozófus [15]
nagyszabású kísérletet tett arra, hogy a védánta szövegek újraértelmezésével
egységbe fogja a különböző, párhuzamos tantételeket és szektariánus nézeteket.
A buddhista filozófusok tanításaihoz hasonlóan (kétfokozatú igazság) úgy vélte,
hogy bár a vallási formák sokfélék lehetnek, a végső igazság az ember számára
rejtve marad. A világillúzió (májá) mögött rejtőzik a végső valóság,
amelynek megragadásához meditációval juthatunk közelebb. Világnézete szerint a
személytelen „Minden-Egy” létezik, akinek hatása csak a „máján” belül
érvényesül. A kultuszok és rituálék csak lépcsőfokok az abszolút megértéséhez,
amely maga túl van minden szón és gondolaton. Sankara filozófiája a mai napig
érezteti hatását, az ortodox hindu világnézet alapja.
A hindu világkép és pantheon
A puránák a világrendszert egy földkorongként
képzelik el, amelynek középpontjában a Méru hegy áll. A föld alatt szellemek és
démonok laknak, ide kerülnek a gonosztevők és itt van a hindu pokol. A föld
felett egymásra rétegezett világok, az istenek és szellemek lakóhelyei vannak.
A világrendszert burok veszi körül és végtelen számú hasonló társával, időtlen
idők óta lebeg a világegyetemben.
Az upanisadok óta az istenek rangsora és
jelentősége a mitológiákban folyamatosan változott, ma a hindu pantheon első
helyét a trimurti, azaz a három isten: Visnu (a megtartó), Siva (a pusztító) és Brahma (a teremtő)
foglalja el.
A védikus istenek tisztelete is megmaradt, így Indra,
az istenek királya, vagy Varuna,
Agni (a tűzisten) és
Mitra sem
vesztettek jelentőségükből. Ezek az úgymond másodlagos istenek megfelelnek a
nyugati hitvilág "angyalainak", többnyire egy bizonyos ügyért,
dologért, cselekedetek végrehajtásának sikerességéért felelnek (például az
elefántfejű Ganésa
[16]).
Emberfeletti képességekkel bírnak, ám ugyanúgy alávetettjei a Dharma, a Karma
törvényeinek, és cselekedeteiktől függően akár alantasabb, esetleg emberi
formában születhetnek újjá. Az ezernyi démon (ráksaszák), a több száz isteni,
vagy isteni tulajdonságokkal felruházott lény, aszkéta, brahmana, az indiai
vallást rendkívül sokszínű formációvá teszik, így szinte adódik a mitológiai
tanköltemények és csodás elbeszélések hatalmas mennyisége.
A három főisten mégis különleges helyet foglal el
a mitológiai rangsorban, mivel nemcsak egyfajta uralkodószerep jutott számukra,
hanem minden lényhez hasonlóan, dharmájukat teljesítik be, amely a legmagasabb
szintű Dharma, a világ egészére kiható következményekkel. Ennek megfelelően
értékelik szerepüket a legkülönfélébb vallási irányzatok, szekták és filozófiai
iskolák is, sőt, több iskola a "minden egy" elve alapján egyazon
végső valóságot látja bennük, amelynek a három megszemélyesített isteni lény
csak más-más megnyilvánulása.
Visnu a Védákban még kevéssé előkelő istenség volt,
jelentősége az évszázadok során egyre nőtt, ahogy különféle hősökkel és
istenségekkel azonosították. A világ fennmaradása felett őrködik, az emberiség
erkölcsi tisztaságáért felel és veszély esetén, a romlás időszakaiban
megtestesülései (avatárák) útmutatást nyújtanak a társadalmak fennmaradásához.
Ezek a megtestesülések a következők voltak: hal, teknős, vadkan,
ember-oroszlán, törpe, Parasuráma (baltás Ráma), Ráma és Krisna. A jövőben, a
jelenlegi világkorszak végén mint Khalki, a lófejű istenség fog megtestesülni,
hogy felvegye a harcot a gonosszal.
Visnu az örökké létező megtartó, aki a
nagy világkorszakok (jugák) között emlékszik az összes lélekre vonatkozó
karmikus elrendelésre, megálmodja az új világot, annak minden
megnyilvánulásával együtt és vigyáz annak rendjére. Létrehozza (köldökéből
kihajtó lótuszlevélen) Brahmát, a teremtőt, aki fizikailag
teremti meg a világokat, a körforgásban a lelkeket fizikai testtel látja el, és
mint demiurgosz,
építőmesterként felfűzi a sorsokat az Örök Világtörvény mindent átható
szövetére. Brahma dharmáját teljesítve visszavonul az öröklétbe, várva újabb
jelenésére.
A trimurti legproblémásabb és leginkább vitatott
alakja Siva,
a pusztító, aki a védikus Rudra
természetisten utódjaként, kezdetben mint a betegségek terjesztője és a
pusztítás istene, de mint a nemzőerő megszemélyesítője (linga -phallosz-
képében tisztelt isten) is megjelenik. Ő az, aki mérhetetlen aszketizmusával
szellemi lénnyé válva, a világegyetem szövedékét uralja és bármikor képes
felbontani azt. Dharmája a pusztítás, aki a nagy világkorszakok végén
megsemmisíti a mindenséget, hogy Visnu majd tiszta lapokkal újjáteremthesse
azt.
Ahogy Visnut, úgy Sivát is sok hindu a legfőbb
istennek tartja, így Indiában két vallási párt vetélkedik egymással: a
visnuiták és a sivaiták. A nagyfokú vallási tolerancia természetesen nem engedi
meg, hogy éles törésvonalak, háborúk szabdalják a vallásrendszert, a
különbségek elsősorban a vallásfilozófiai iskolák eltérő értelmezéseiben
jelennek meg. Visnu- és Siva-templomok százával találhatók minden nagyvárosban,
míg Brahmának ezzel szemben csak két vagy három templomot szenteltek egész
India-szerte, utalva arra, hogy Brahma "csak" meghatározott
feladatokat lát el, nincs közvetlen hatása mindennapi életünkre.
A legnagyobbak mellett a régi védikus istenek is
folyamatos szereplői a különböző korokban létrejött mitológiáknak, akik a
védákban még mint az égtájak őrei szerepeltek, így a szélisten Váju
(Délkelet), vízisten Varuna (Nyugat), a tűzisten Agni
(Délnyugat), a viharisten Indra (Kelet), a holdisten Csandra
(Északkelet), a gazdagság istene Kubera (Észak), és a halál istene Jama
(Dél) játszik fontos szerepet. A rendkívül színes, szerteágazó és sokszor
egymásnak ellentmondó mondakört a nagyszámú szellemek, démonok, félistenek,
hősök, jósok és aszkéták teszik változatossá. Mivel isten személye mindenben
megnyilvánul, és létezésével a legfőbb jót testesíti meg, a hinduizmusban a
démonok (ráksaszák) sem feleltethetők meg a nyugati felfogás szerinti ördög
képzetének. Félelmetes pusztító erejüket a főistenektől kapták, szolgálataikért
cserébe.
Káli
Gomátá - a Szent
Tehén imádása
Fontos szerepet töltenek be a trimurti istenségek
feleségei, akikről feltehetőleg a termékenységkultusz maradványaként, kiterjedt
mondakört alakítottak ki. Sokan hiszik, hogy a trimurti istenei csak
feleségeikkel együtt, azokkal együttműködve fejthetik ki isteni
tevékenységüket.
Mandala
Visnu felesége, Laksmi a szerencse
istennője, Brahmáé Szaraszvati, aki a tudomány istenasszonya.
Siva felesége azonban, akárcsak maga Siva is, az évezredek folyamán
ellentmondásos, így gyönyörű és szerelmes, de egyben félelmetes pusztítóként is
megjelenik. Az ellentétes tulajdonságokkal bíró alakjait eltérő nevekkel is
illetik, így egyszer Durgá, a "nehezen megközelíthető",
máskor Parvati az odaadó, de nevezik Umának, Gaurínak
is. A természet örök körforgását személyesíti meg, amely létrehozza, majd
elpusztítja a világ jelenségeit. Bizonyos indiai vidékeken, például
Bengáliában, tisztelete még férjét, Sivát is háttérbe szorítja, mert az őserő
(sakti) megtestesülését látják benne, aki nyakában halálfejes láncával,
összekuszált hajjal és félelmetes ábrázattal, tánc közben pusztítja el a
világot. Más helyen ennek az istenségnek a neve Káli, és a sötét
halálkultuszok legfőbb alakja.
Külön kategóriát jelentenek az istenként tisztelt
állatok és növények. A tehén a hinduk legszentebb állata, neve Gomátá,
a tehénanya. Úgy tartják, hogy az összes isten székhelye. Testének minden
részét más-más istenség lakja.
A kobrát Siva fia, Szubrahmanja
megtestesülésének tartják, az asszonyok férjük hosszú életéért, a lányok
férjhezmenetelük elősegítéséért imádkoznak hozzá. Az isteni megtestesülések miatt
szent állat a holló, papagáj, kutya, tigris, teknős, ezerlábú.
A szent növények közül kiemelkedően fontos a szikomorfa
(Ficus religiosa) melyről úgy tartják, hogy Visnu teljes alakja. Gyökere
Brahma, törzse Visnu, koronája Siva. Ágaiban istenek laknak, gyökerében a
Védák. Teljes alakjában a szent om szócskát is megtestesíti. Képes
minden kívánságot teljesíteni. Ugyanígy szent növénynek tartják a banjan-fát
is, ami alatt szívesen meditálnak Visnu és Laksmi tiszteletének adózva. Szinte
minden hindu háztartásban megtalálható a tulaszi-növény, amely az
Ajurvédában is feltűnt, Visnu tisztelőinek kedves növénye.