Az Úr Buddha vallása és filozófiája
Buddhát Visnu tíz fő inkarnációja
egyikének tartják. Ezért őt nem csak a buddhisták, hanem a hinduk is mélyen
tisztelik. A buddhizmust Délkelet-Ázsiában számos országban gyakorolják, de
eredetileg Indiában alakult ki.
Egy-két évezreddel ezelőtt a
buddhizmus még az egyik legelterjedtebb vallás volt Indiában, hamarosan azonban
gyors hanyatlásnak indult. Az 1951-es népszámlálás adatai szerint csupán 181
ezer buddhista volt Indiában. Ez a szám a mai napig körülbelül 5 millióra
emelkedett.
Buddha életével négy fontos hely
áll kapcsolatban: a szülőhelye, Lumbini a mai Nepál területén; Bodh Gaya az indiai Bihár nevű
államban, ahol elérte a megvilágosodást; Sarnath városa Varanaszi közelében,
ahol az első főbb prédikációját tartotta; és végül Kusinagar Uttar Pradesh
államban, ahol eltávozott e világból. Amikor Buddha meghalt, a testét elégették,
s hamvait a tanítványainak adták. A hamvak egy részét az India-szerte
felépített buddhista szentélyek, sztupák alá temették el.
Radzsgirben Buddha meggyőzte
Bimbisar királyt, hogy fogadja el életében a buddhizmus alapelveit. E városban
tartották az első buddhista tanácsot. Buddha Vajsaliban mondta el utolsó
tanítását, amelyben tudatta tanítványaival, hogy a nirvána felé közeledik. A
ránk maradt emlékek közül pedig Nalandában található egy ősi buddhista egyetem
romja. Ez a három város Bihár államban, Patna közelében található.
Természetesen, sok más olyan híres zarándokhely van Indiában, amely szintén a
buddhizmus hagyományaihoz kötődik, s ahol különböző emlékműveket, templomokat
vagy barlangtemplomokat találunk. A legfontosabbak ezek közül a Maharásztra
állambeli Adzsanta és Ellóra, a Madhya Pradesh-beli Sancsi, valamint Amaravati,
India Andra Pradesh államában.
Buddha "négy nemes
igazságot" prédikált:
1. Az élet szenvedés, mert az
anyagi világban semmi sem örökkévaló, minden ideiglenes.
2. Ezt a szenvedést az érzéki
élvezet utáni vágy, illetve szomj, valamint a tudatlanság okozza.
3. Van egy állapot ezen a
szenvedésen túl, amelyet nirvánának neveznek.
Bár Buddha elutasította a védikus
szentírások tanításait és a félistenek imádatát, elfogadta a karma törvényének
működését. A hindu felfogás szerint mindezt azért tette, hogy jó útra térítse
azokat az embereket, akik a Védák bizonyos utasításaira hivatkozva állatokat
mészároltak le abból a célból, hogy megehessék azok húsát. Mindezt vallásos
áldozat címén cselekedték. Buddha azzal, hogy kétségbe vonta a Védák
hitelességét, egyben megkérdőjelezte ezen emberek eldeformálódott vallásos
gyakorlatának létjogosultságát is. Bár Buddha filozófiája tagadja Isten és az
örök lélek létezését, az erőszaknélküliség elvének hirdetésével jámborabb,
vallásosabb életre ösztönözte a társadalmat. Így, bár a Védák követői
elfogadják Buddhát az Úr Visnu inkarnációjának, filozófiai tanításait
határozottan elutasítják.
A buddhizmus Asóka király
uralkodása idején (Kr. e. 272-232) szinte egész Indiában elterjedt. A király,
aki maga is buddhista volt, embereket küldött Dél-Ázsiába, hogy a buddhizmus
tantételeit prédikálva honosítsák meg e vallást ezen a területen. A Krisztus
utáni VII. századtól a XII. századig azonban a buddhizmus gyors hanyatlásnak
indult Indiában. Ebben az időben Sankarácsárja, Rámánudzsácsárja és
Madhvácsárja intenzív prédikálásával fokozatosan helyreállt a védikus irodalom
tekintélye, és előtérbe kerültek e szentírások végkövetkeztetései. A buddhizmus
Indiában végbemenő végső hanyatlását a muzulmánok teljesítették be, akik
sokezer szerzetest megöltek, s elpusztították a kolostorokat és a templomokat.
Daksa és Siva története
Daksa, az Úr Brahmá fia, illetve
Szatí apja egyszer egy nagy áldozatot (jagját) végzett. Amikor Daksa belépett a
nagy bölcsek, filozófusok és félistenek gyülekezetébe, akik az áldozatra
gyűltek össze, tisztelete jeléül a gyülekezet minden résztvevője felállt,
Brahmát és Sivát kivéve. Daksa nagyon megsértődött, amikor látta, hogy az Úr
Siva ülve marad, s nem mutat iránta tiszteletet. Sivát alárendeltjének
tekintette, mivel lánya, Szatí férje volt. Dühében megátkozta Sivát. Az átok
pedig így szólt: "A félistenek alkalmasak arra, hogy megkapják részüket az
áldozat felajánlásaiból, de az Úr Siva nem. Ő nem kaphatja meg részét az
áldozatokból." Daksa ekkor hazament, s az Úr Siva követői megátkozták
mindazokat, akik Daksát támogatták az átkában. Az Úr Siva ezután valamennyi
követőjével együtt elhagyta a gyülekezetet.
A következő áldozatra Daksa már
meg sem hívta Sivát. Szatí, az Úr Siva felesége nem tudta szó nélkül elviselni,
hogy kirekesztik őket az áldozatokból, s elment apja házába, ahol éppen a
védikus ceremóniához készülődtek elő. Amikor apja büszkeségétől hajtva nem is
szólt hozzá, Szatí sértettségében lángra lobbantotta saját testét a jóga, a
meditáció által élesztett tűzzel. Felesége halálának hírére Siva megteremtette
Vírabhadrát, a félelmetes fekete démont, hogy az megölje Daksát. Vírabhadra
hatalmas termetével az égig ért, és ezernyi kezében megszámlálhatatlanul sok
halálos fegyvert tartott. Daksa áldozati arénájára támadva Vírabhadra és az Úr
Siva követői tönkretették a készülő áldozatot, s levágták Daksa fejét.
Vírabhadra feladatát teljesítve bedobta a levágott fejet az áldozati tűzbe.
Később Brahmá kérésére Siva életre keltette Daksát, s egy kecske fejét helyezte
az eredeti emberi fej helyére.
Dharma
A dharma szónak nincsen olyan magyar
nyelvű megfelelője, amely teljes mértékben visszaadná eredeti jelentését. A
dharma az, "ami fenntartja az ember létezését". Alapjában véve egy
bizonyos fajta elfoglaltságra, cselekvésre utal. Úgy tartják, hogy a dharma
elvei alapján az embernek erkölcsösen, törvénytisztelő módon kell viselkednie,
s így kell végeznie kötelességét is. Irányítása alatt kell tartania a magában
lévő rossz késztetéseket, a kéjt (káma), a mohóságot (lobha) és a dühöt
(krodha).
Dzsainizmus
A dzsain kifejezés a dzsinából,
vagyis a "hódító" szóból származik. A dzsainisták a hódító Adinát
követői, aki a dzsainizmus első tanítója volt. Huszonnégy nagy tanítóból álló
vallási vonaluk tagjait tirthankaráknak, vagyis "az Út Megtalálóinak"
nevezik. Mahávíra (a nagy hős) volt a huszonnegyedik tanító. Ő körülbelűl Kr.
e. 526-ban halt meg. A dzsainista templomok mindegyike egy-egy tirthankarának
van szentelve. India dzsain híveinek száma körülbelül 4 millió.
A dzsainisták az
erőszaknélküliség (ahimszá) komoly követői. Az ortodox dzsainisták szigorú
vegetáriánusok, és hagymát vagy fokhagymát sem esznek. Nem művelnek földet sem,
hogy elkerüljék a földben lakó rovarok és kis állatok elpusztítását.
A dzsainisták nem fogadják el a
Védákat, de hisznek a reinkarnációban. Úgy tartják, hogy az univerzum végtelen,
s az ember végül elérheti a felszabadulást (móksa) azzal, hogy követi a
tirthankarák útját. Bár a tirthankarák a dzsainista imádat legfőbb tárgyai,
vallásos gyakorlatukban Laksmí és Ganésa tisztelete is helyet kap.
A hívek nagyon jámbor emberek.
Kerülik a hazugságot, a haszontalan tevékenységeket, a felesleges beszédet vagy
gondolatokat, s csak tiszta ételt esznek. Mahávíra azt tanította, hogy az ember
tudatállapotát rendkívüli mértékben befolyásolja az, hogy milyen táplálékot
eszik.
Dzsíva
Dzsíva a lélek egyik neve. A
lelket elpusztíthatatlannak, megmérhetetlennek, születetlennek és örökkévalónak
tekintik. A Svetásvatara Upanisádban az áll, hogy a lélek akkora, mint a
hajszál végének tízezred része. Olyan parányi, hogy közönséges gondolkodással
fel sem fogható. A léleknek a testben való jelenlétét a tudat bizonyítja. Ez a
tudat az egész testben szétterjed, s enélkül az anyagi test csupán halott
anyag. A Mundaka Upanisád szerint az atomnyi méretű lélek minden élőlény szívében
jelen van, s a dzsívák cselekedeteik és vágyaik szerint kapnak egy bizonyos
fajta testet.
Dzsjótisa (asztrológia)
A dzsjótisa magába foglalja az
asztrológiát és az asztronómiát is. A védikus asztrológia nagyon fontos
tudomány. Indiában az emberek többsége komoly asztrológiai számításokat végez,
mielőtt bármiféle nagyobb jelentőségű tevékenységbe kezdene. Általában egy
házasságot sem kötnek meg addig, amíg el nem készítették a leendő pár
horoszkópját, s meg nem bizonyosodtak arról, hogy valóban egymáshoz illik-e a
fiú és a lány. A hagyomány szerint Bhrighu Muni volt az, aki minden született
és születendő ember horoszkópját leírta. A Brighu Szamhitának nevezett írás
rendkívül bonyolult összefüggéseken keresztül fedi fel az egyes személyek
múltját, jelenét és jövőjét. Ma már csak néhány asztrológus él, aki el tudja
olvasni, s megfelelően tudja értelmezni Brighu e művét.
Ékádasí
Az ékádasí egy böjtnap, amelyen
az emberek tartózkodnak a gabona és a hüvelyesek fogyasztásától. Vannak, akik
ezen a napon semmilyen táplálékot sem fogadnak el, s szomjukat sem
csillapítják, így tartanak teljes, másfélnapos böjtöt. Egy hónapban két ékádasí
van, az egyik az újhold utáni tizenegyedik, a másik pedig a telihold utáni
tizenegyedik napon. Az ékádasí szó azt jelenti, "a tizenegyedik nap".
A böjtöt másnap reggel (dvádasin) törik meg gabonával készült ételt fogyasztva.
A koplalás célja az, hogy az ember több időt tudjon fordítani a lelki élet
gyakorlására azáltal, hogy Istenről szóló elbeszéléseket hallgat és mesél másoknak.
Filozófiai iskolák
A hinduizmuson belül négy
fontosabb vallási-filozófiai iskolát különböztethetünk meg. Az első a vaisnava
irányzat, amelyben a követők Visnut és Krisnát imádják, a második pedig a
saivita iskola, amelyben Siva imádatát gyakorolják. Durgá vagy Kálí istennő
követőit sáktáknak nevezik, ők képezik a harmadik fő csoportot, a negyedik
irányzat pedig a szmárták vonala, akik öt fő istenséget, az Úr Visnut, Sivát,
Saktit, Ganésát és Szúrját, a napistent imádják.
A saivita iskolában nagy szerepe
van még Ganésa és Kárttikéja (Szkanda) imádatának is. Ők ketten Siva fiai. A
sákták Párvatín kívül imádhatják még Durgát és Kálít is, akiknek tisztelete e
kultuszban a legelterjedtebb. Mindkét istennőnek számtalan temploma van
Indiában, ahol a hívek nap mint nap különféle áldozatokat ajánlanak e két
istenalaknak, akik az anyagi energiát személyesítik meg.
A különböző vallási irányzatok
tagjai bizonyos jeleket viselnek a homlokukon, a mellkasukon és a karjaikon,
ezzel jelezve hovatartozásukat. Ezek a jelek nem csupán vallási-filozófiai
beállítottságukat jelzik, hanem nézeteik szerint kedvező lelki hatást is
eredményeznek viselőjük életében. E jelek felfestése közben megfelelő mantrákat
énekelnek, ezzel biztosítva a jelek kedvező hatását.
A vallási irányzatok közötti
különbséget legkönnyebben a homlokon viselt jelek alapján észlelhetjük. A
függőleges vonalak Visnu vagy Krisna híveire utalnak, a vízszintes vonalak
pedig Siva követőire.
Siva imádói általában kettő vagy
több vízszintes vonalat festenek a homlokukra, a vonalak fölött vagy alatt egy
ponttal, esetleg anélkül. A jelek között szerepelhet még félhold vagy háromágú
szigony is, melyek Siva jelvényei, illetve a Siva harmadik szemét jelképező
ovális rajzolat.
A vaisnavák csoportjai vagy
Krisnát és társát, Rádhát imádják, vagy pedig Visnunak és hitvesének, Laksmínak
az imádói. Dél-India vaisnava közösségei - bár nagy tisztelettel viseltetnek
mind Krisna, mind pedig Visnu alakja iránt - jobban vonzódnak Rámacsandra és
hitvese, Szítá imatához. A különböző vallási irányzatok követőinek homlokán
megfigyelhető, már említett jeleket általában valamelyik szent folyó vagy tó
agyagjából, esetleg az áldozati tűz hamujából, tehéntrágyából, szantálfából,
kurkumából, illetve mészkőből készítik. E jelek színe lehet sárga, piros,
fekete vagy hamufehér.
Guru Parampará
A guru "súlyosat"
jelent. E szó a lelki tanítómesterre utal, akinek tanításai, tudása és lelki
megvalósítása nagyon "súlyosak", lényegesek. A lelki tanítómester
tanítványainak lelki vezetője, aki a lelki életben való fejlődésre őszintén
törekő tanítványait hiteles avatásban részesíti. Ezzel szélesre tárja előttük
az önmegvalósítás kapuját. A valódi, hiteles gurut a Legfelsőbb Úr
képviselőjének tartják, akinek a legfőbb vágya az embereket az Istenről szóló
tudásra és az Ő szolgálatára tanítani. Saját magát az Úr legjelentéktelenebb
szolgájának tekinti, s nagyon együttérző a szenvedő emberiséggel.
Hitelességét, tanításainak
eredetiségét az adja, hogy hiteles forrásból, egy tanítványi láncolaton
keresztül szerezte meg azt a tudást, amely eredetileg magától Istentől
származik. E közvetítő láncolat révén az Abszolút Igazságról szóló teljes
tudásnak a birtokában van. A lelki tanítómester komoly, őszinte és a lelki
elvekhez hűséges tanítványai mesterük eltávozása, "halála" után
szintén guruvá válva tanítványokat fogadhatnak el. Így a tanítómesterek e
sorában mindenkinek nagyon szoros kapcsolata van nemcsak a saját gurujával vagy
tanítójával, hanem lelki tanítómesterének lelki tanítómesterével is, és így
tovább, végig a mesterek töretlen láncolatán. Ezt a tanítványi láncolatot
nevezik szampradájának vagy paramparának.
A valódi guru saját példájával
tanít. Életében mentes a négy bűnös tevékenységtől: 1) a kábító-mámorítószerek
használatától, 2) a szerencsejátéktól, 3) a törvénytelen, házasságon kívüli
nemi élettől és 4) a húsevéstől. Teljesen uralkodnia kell elméjén, érzékein és
beszédén is.
A tanítvány feladata az, hogy
teljesen meghódoljon a gurujának, és alázatosan szolgálja őt. A guru utasítását
élete küldetéseként kell elfogadnia. Tulajdonságai között a hit, a szolgálat és
az alázatos érdeklődés nagyon fontos helyen állnak. A tanítványnak nemcsak
vakon kell szolgálnia lelki tanítómesterét, hanem kérdeznie is kell az élet
problémáinak végső megoldásáról, a lelki fejlődésről és az Abszolút Igazságról.
Mielőtt valaki gurut választ, meg kell győződnie arról, hogy leendő mestere
ténylegesen gyakorolja-e azt, amire tanítja őt.
Az élet végső céljának elérését,
a lelki élet folyamatát egy hiteles guru mindenkinek megnyilvánítja, tekintet
nélkül arra, hogy valaki milyen társadalmi rétegben született, milyen vallási
felekezetbe tartozik, illetve milyen nemzetiségű. Az oktatás egyetlen szükséges
feltétele az őszinte vágy az Abszolút Igazság megértésére.
Kétféle guru van: az avató lelki
tanítómester (diksa guru), aki avatást ad, és az utasítást adó lelki
tanítómester (siksa guru). A diksa guru siksa guru is egyben, hiszen ő is
tanít, de a lelki élet gyakorlása során a tanítvány számos olyan szent
személlyel találkozhat, akik a tanításaikkal segítik lelki fejlődését. Őket is
guruként, de siksa guruként tiszteli.
A "hindu" szó
A "hindu" szót először
a perzsák használták azokra az emberekre utalva, akik a Szindu folyó (a mai Indus ) déli oldalán éltek.
A Szindu folyó választja el az egykori Közép-Keletet (Perzsiát) és Afganisztánt
Indiától, amelyet akkor még Bharatának neveztek. Mivel a perzsák a nyelvükben
nem tudták az "sz" hangot kiejteni, a folyót egyszerűen csak
"hindunak" nevezték, s a Szindu másik oldalán élő emberekről csak
mint hindukról beszéltek.
A "hindu" név egy idő
után már nemcsak az adott népre, hanem e nép vallására is utalt. Manapság a
hindu szót Visnu, Krisna, Siva vagy Durgá stb. imádóira utalva használják.
Szentírásaikat Védáknak, a tudás könyveinek nevezik (sásztrának is hívják),
amelyek a "hindu" és "hinduizmus" szavakat még csak meg sem
említik. Ezeket a kifejezéseket egyetlen szentírás vagy lelki tanító (ácsárja)
sem használta. A védikus társadalomra utalva a szentírások az árjan vagy a
szanátana-dharma szavakat használják. A szanátana-dharma különbözik a dharma
szótól. A dharma alatt általában azt értik, hogy az ember családját és országát
szolgálva végzi kötelességét. A szanátana azt jelenti, "örökkévaló, vagy
az, aminek sem kezdete, sem vége nincs". A szanátana-dharma az élőlény
örök elfoglaltságára, kötelességére utal, amely a hindu felfogás szerint Isten
szolgálata.
A hindu háromság
A hinduizmus három leginkább
ismert istenségét (Visnut, Sivát és Brahmát) a modern tudomány a "hindu
háromság" néven említi. Hármójuk közül Visnu az, aki a védikus irodalom
szerint az Istenség Személyisége, Siva és Brahmá pedig általa felhatalmazott
félistenek. Így Brahmá az univerzum változatosságának és az élőlényeknek a
megteremtője, Siva pedig az anyagi világ elpusztítója, aki a megfelelő időben
elpusztítja azt. Bár Visnu a kozmikus megnyilvánulás és az élőlények
fenntartója, valójában ő a végső oka a teremtésnek és a pusztításnak egyaránt.
Az anyagi természetben működő kötőerők, amelyek az élőlényeket erősre csomózott
kötelekként lekötik az anyagi világba, szintén e három istenség irányítása
alatt állnak. A jóság kötőerejét Visnu, a szenvedély kötőerejét Brahmá, a
tudatlanságét pedig Siva irányítja.
Imádat
A hindu emberek többsége egy kis
oltárt készítve nap mint nap rendszeresen imádja a vallásának megfelelő Isten
vagy félisten képét vagy múrtiját (szobrát). Házuknak vagy lakásuknak gyakran
egy egész szobáját templomként használják, amelyben kizárólag templomi
illemszabályok szerint szabad viselkedni. Az oltárra családi isteneik képeit
teszik ki, és ezeknek a képeknek ajánlják fel imádatukat. Van-nak, akik Visnut,
Krisnát vagy Rámacsandrát, mások pedig Sivát, Ganésát, Durgát stb. imádják. A
legtöbb ember ezen istenségek mindegyikét nagy tiszteletben tartja. A
Legfelsőbb Személy imádói azért tisztelik a félisteneket, mert úgy tekintenek
rájuk, mint Isten legkiválóbb szolgáira, a félistenek imádói pedig - akik a
tőlük kapható anyagi áldások reményében végzik az imádatot - azért tisztelik a
Legfelsőbb Urat, mert tudják, ez a fajta imádat a transzcendens szintjén van,
és messze felette áll a gyarló anyagi vágyaknak.
Oltárukon imádhatják valamely
istenség múrti formáját is, vagy egy Siva-lingát (lásd később). Az imádatot
nagy pontossággal és figyelemmel általában kora reggel, illetve este végzik.
Így sok ember már napkelte előtt felkel, hogy elkezdhesse a szertartást, amely
az egyik legfontosabb teendője a nap során. Ilyenkor "áratival"
kedveskednek a múrtinak. Ez a szertartás általában illatos füstölő, lámpás és
néhány virág felajánlásából áll. Természetesen vannak bonyolultabb imádati
formák is, amelyek során tiszta ruhát, hűsítő szantálfapépet, illatos olajokat,
ékszereket és szépen elkészített ételeket is felajánlanak a múrtinak.
Minden hindu fontosnak tartja,
hogy rendszeresen látogassa a templomokat. Van olyan hindu, aki minden nap vagy
naponta akár többször is elmegy egy templomba. Mások, különösen azok, akik
nagyon távol laknak a templomoktól, csak az ünnepekkor látogatnak oda, s
egyébként otthon végzik vallásos szertartásaikat. A templomi és az otthoni
imádathoz egyaránt szervesen hozzátartozik a mantra-meditáció, amely főleg
Isten szent neveinek éneklését foglalja magába. Ez az egyik legfontosabb
imádati forma.
Jantra
A jantrák kép formájában
kifejezett mantrák vagy imák. Általában egy bizonyos múrtit vagy istenséget
képviselnek. Bár kétdimenziós ábrák, szimbolikájuk a mélységek több dimenzióját
is megjeleníti. A jantrákat festik, rajzolják vagy fémlapra karcolják. Azt
tartják róluk, hogy magukban hordozzák az általuk képviselt istenség teljes
energiáját. Bizonyos bolygók, illetve az ezeket irányító félistenek jantráit
imádva az emberek semlegesíteni próbálják az adott égitesthez kapcsolódó
kedvezőtlen asztrológiai hatásokat. A jantra általában geometriai formák
összetett diagramjai melyek egy középpont, a bindu körül koncentrálódnak.
Gyakran több háromszögből állnak, melyeket egy vagy több négyszög vesz körül
meghatározott módon. Formájuk a szentírások által meghatározott forma, amely
szigorú matematikai pontossággal írja le az adott jantra jellemzőit. Több mint
900 különféle jantra van, amelyek Krisnát, Visnut, Sivát, Durgát vagy Ganésát
képviselik. Az egyik legismertebb jantra a Srí Jantra vagy a Srí Csakra, amely
Sivát és Saktit képviseli, s gyakran látható Sakti templomaiban. Ebben a
jantrában középen van egy pont (bindu), melyet 9 háromszög vesz körül
(tirkona). 5 lefelé néz, 4 pedig felfelé. A 9 háromszög metszetei összesen 43
kisebb háromszöget alkotnak. Ezeket a háromszögeket két kör veszi körül, a
belső körön 8, a
külsőn pedig 16 lótusszirom van. Ezt újabb 3 kör övezi. Kívülről 4 négyzet
található, mindegyik oldal közepén egy-egy nyílással.
Jóga
A jóga szó azt jelenti,
"összekapcsolódni". Arra az útra utal, amelyet járva az ember
összekapcsolódhat Istennel. E folyamat komoly szellemi út, amely nem csupán
testgyakorlatokat jelent. A különböző testhelyzetek, gyakorlatok pusztán azt a
célt szolgálják, hogy a jógát végző személy fizikailag és szellemileg
felkészüljön a meditációra, a Legfelsőbbön való elmélkedésre. A legismertebb jógarendszer
az "astánga", vagyis a nyolcfokú jóga, amely nyolc lépcsőben vezet el
Isten végső megvalósításához, megértéséhez. Ennek alapelveit Patandzsali
Jóga-szútra című munkájában írta le, amelyben megemlíti, hogy a tökéletesség
eléréséhez vezető út egyik feltétele a Legfelsőbb Személy előtti meghódolás. E
cél nélkül a jóga gyakorlása csupán kellemes időtöltés, amelynek semmi komoly,
transzcendentális eredménye nem várható.
Jugák
A védikus írások szerint négy
juga vagy világkorszak van, amelyek a teremtés ideje alatt ismétlődve
váltogatják egymást. Az első ilyen korszak a Szatya-juga, amely 1 728 000 évig
tart. Azután következik a 1 296 000 éves Tréta-juga, a 864 000 éves
Dvápara-juga, végül pedig a jelen korszak, a Kali-juga, amely 432 000 évig
tart. Azt mondják, hogy az emberi társadalom és természetesen az egyének
jellemének degradálódása miatt a vallás négy legfontosabb alapelve (a lemondás,
a tisztaság, a kegyesség és az igazmondás) korszakról korszakra eltűnnek a
világból. A Szatya-jugában még mind a négy alapelv jelen volt, s később
korszakról korszakra egy-egy alapelv eltűnt. Úgy mondják, hogy a mai Kali-jugában már
csak az igazmondás maradt meg valamilyen mértékben, ez is azonban fokozatosan
eltűnik az emberi társadalomból. Amikor a vallás alapelvei teljesen
elpusztulnak, akkor következik be az univerzum pusztulása. A Puránák, amelyek a
védikus irodalomhoz tartozó szentírások, leírják, hogy a Szatya-jugát erény,
bölcsesség és vallásosság jellemzik, és ebben a korban gyakorlatilag nincs
semmi tudatlanság és bűn. Aranykornak is nevezik, amelyben az emberek százezer
évig élnek. Ez a korszak rendkívül alkalmas az önmegvalósítás elérésére, mert
az emberek hosszú meditációt végezhetnek. A Tréta-jugában már megjelenik a bűn.
Az emberek elveszítik a képességüket a lemondásra amiatt, hogy megnövekszik az
érzéki élvezet iránti vágyuk. Ezüstkornak is nevezik, amelyben az emberek
tízezer évig élnek, s az önmegvalósítást nagy védikus áldozatok végzésével érik
el. A Dvápara-jugában a lemondás és a tisztaság erénye tovább csökken, s a
bűnös cselekedetek egyre inkább tért hódítanak. Az emberek élettartama ekkor
ezer év, s az önmegvalósítást Isten templomi imádatával érik el. A Kali-jugában
már eltűnik a lemondás, a tisztaság és a kegyesség, és sok viszály, tudatlanság
és bűn van. Valódi erény gyakorlatilag nem létezik, s az emberek csak
szenvednek az általuk kitalált hamis értékek világában. E korszakban az emberek
maximális élettartama már csak száz év, és a szentírások által javasolt
önmegvalósítási folyamat Isten szent nevének éneklése, dicsőségének és
kedvteléseinek elbeszélése, valamint hallása.
A jelen Kali-korszakból csupán
ötezer év telt el eddig. Azt mondják, a bűn annyira megnövekszik majd, hogy a
juga végén maga a Legfelsőbb Úr jelenik meg a Kalki-avatár alakjában, hogy
elpusztítsa a démonikus természetű lényeket, és megmentse híveit. Mindezek után
egy újabb Szatya-juga következik, s a körforgás kezdődik elölről.
Kalpa
A kalpa szó Brahmá egy nappalára
és egy éjszakájára utal. Mindegyik kalpa kétezer mahá-jugából, vagyis négyes
korszakból áll, amelyet a már fentebb említett Szatya- (1 280 000 év), Tréta-
(1 296 000 év), Dvápara- (864 000 év) és Kali-jugák (432 000 év) alkotnak. Ez
összesen 4 320 000 évig tart.
Brahmá 100 évig él, s mindegyik
éve 360 napból áll. Élete a mi időszámításunk szerint 311 billió 40 milliárd
földi év. A Védák leírásai alapján Brahmá élete fantasztikusnak és végtelennek
tűnik, a végtelenhez képest azonban ez is csak egy villanásnyi idő. Brahmá is
halandó lény, egy félisten, aki ennek az univerzumnak az irányítója. Életének
végén, amikor egy teljes pusztulás révén az egész univerzum elpusztul
(mahápralaja), elkezdődik egy újabb teremtés, s jön egy újabb Brahmá, aki a
Visnu köldökéből kinövő lótuszvirágból születik meg. Brahmá nappala idején az
élőlények különféle testeket kapnak, hogy anyagi tevékenységeket végezhessenek,
éjszakája során pedig anyagi testüket "levetve" Visnu testébe
áramlanak vissza. Ekkor a durva anyagi megnyilvánulás, a bolygók, a
bolygórendszerek stb. nem semmisülnek meg, csak az élet tűnik el a világból. Ez
egy részleges pusztulás vagy pralaja.
Karma
A karma az ok és hatás törvénye.
A megfelelő hindu szentírások elmondják, hogy bármit tegyen is az ember, az
később vissza fog hatni rá, s ha nem ebben az életében, akkor következő
születései valamelyikében. Az egyéni lélek időtlen idők óta cselekszik az
anyagi világban, s élvezi vagy elszenvedi tetteinek visszahatásait. Tettei
okozzák azt, hogy egyik anyagi testből a másikba vándorol. A jámbor és a bűnös
tettek egyaránt a lélekvándorlás kerekéhez kötözik az embert, hiszen
mindkettőnek megvan a visszahatása, amelyet itt, az anyagi világban kell
elfogadnia. Lehet az akár kellemes visszahatás vagy esetleg valami szenvedés,
mindkettőnek az az eredménye, hogy az élőlénynek újra meg kell születnie az
anyagi világban, hogy élvezze vagy elszenvedje tetteinek gyümölcsét. Mindenki
maga teremti meg saját karmáját, sorsát annak a vágyának köszönhetően, hogy
meghatározott módokon élvezni akarja ezt a világot. A szentírások szerint az élőlény
egyedül saját maga felelős a karmájáért. Mindenki a maga szerencséjének a
kovácsa. Az élet célja az, hogy megszabaduljunk ettől a karmától, s ezzel
felszabaduljunk az ismétlődő születés és halál körforgásából (szamszára).
Az ember nem szabadulhat meg a
karmától csupán azzal, hogy feladja a munkát és más tevékenységeket. Amíg
cselekedetei nem válnak transzcendentálissá azáltal, hogy az Istenség
Legfelsőbb Személyiségét szolgálja, még a tétlensége is anyagi eredményeket fog
szülni. A Legfelsőbb szolgálatával az ember megtisztul előző életeinek minden
visszahatásától, s a vallásos élet elveinek elfogadásával már nem követ el
karmikus tetteket. Az Isten-tudatban cselekvő ember transzcendentális
tevékenységeket végez. E tetteket olyan tevékenységeknek tekintik, amelyeknek
nincs visszahatásuk.
Kumbha-mela
A Kumbha-mela ünnepet 12 évente
rendezik meg India négy fontos szent helyén. Ez a négy zarándokhely Prajág
(Allahabad), Haridvar, Naszik és Uddzsain. A prajági (allahabadi) Kumbha-mela a
világon a legnagyobb vallási ünnep, amelyen több mint 15 millió ember vesz
részt. A legutóbbi alkalommal, 1998-ban az indiai sajtó közel 20 millió
résztvevőről számolt be. A szent emberek különböző vallási irányzatokba tartozó
csoportjai jelennek meg itt leginkább, de a hétköznapi, vallásos hitüket
megélők is eljönnek, hogy tiszteletüket fejezzék ki imádott istenségük előtt. A
Nága Babák, Siva imádói nagyon híresek. Meztelenül járva, testüket hamuval
kenik be, s hajuk csimbókokban lóg. A Kumbha-mela fő fürdőző napjain mindig ők
merítkeznek meg először a Gangesz hullámaiban.
A Kumbha-mela idejét a Jupiter és
a Nap asztrológiai helyzete alapján határozzák meg. Prajágban (Allahabadban) a
Kumbha-melát január-februárban tartják, amikor a Jupiter a Bika jegyében van, a
Nap pedig átlép a Baktérítőn. Haridvarban április-májusban tartják meg ezt az
ünnepet, amikor a Jupiter a Vízöntőben, a Nap pedig a Nyilasban van. Naszikban
július-szeptemberben hónap a Mela ideje. Ekkor a Jupiter és a Nap is az
Oroszlánban van. Uddzsainban az összejövetelre május-júniusban kerül sor,
amikor a Jupiter a Skorpióban, a Nap pedig a Nyilas jegyében áll.
A Kumbha-mela mindössze egy
hónapig tart, míg a Nap áthalad az állatöv bizonyos jegyén. A hónap során
vannak bizonyos fontos, kiemelt fürdőző napok, mint például a Szankranti
(amikor a Nap belép a következő jegybe), az Ékádasí és az Amavaszja. A
legfontosabb fürdőző nap akkor van, amikor a nektár valóban aláhullik az égből.
Az ekkor végzett fürdőzés különösen kedvezőnek számít.
A Kumbha-mela valójában egy
"jógi-kongresszus", ahová jógik, szádhuk, vagyis szent emberek és más
zarándokok jönnek el egész Indiából. Sok remete, szent jön el más különböző
zarándokhelyekről, a legeldugottabb erdőkből és a Himalájában rejtőző hegyi
barlangokból is.
A Kumbha-mela története
A félistenek (dévák) és a démonok
(aszurák) egyszer fegyverszünetet kötöttek - kis időre megszakítva a köztük
dúló állandó csatározást -, hogy a tejóceánból kiköpüljék a halhatatlanság
nektárját (amrita). Mindezt Visnu tanácsolta a félisteneknek, akik felett a
démonok egyre nagyobb hatalmat kezdtek gyakorolni. A félisteneket már az a
veszély fenyegette, hogy elveszítik az univerzumot irányító pozícióikat.
Kompromisszumot kötve a démonokkal, Vászukit, a legnagyobb kígyót kötélnek, a
Mandara-hegyet pedig köpülőrúdnak használva közösen elkezdték a tejóceán
köpülését.
A köpülés közben tizenhárom dolog
jött létre az óceánból. Először hatalmas mennyiségű méreg (haláhala)
keletkezett, amely a Földön élő összes embert el tudta volna pusztítani. Sivát
hívták segítségül, aki megitta s a torkában tartotta a méregóceánt. A méregtől
Siva torka kékké vált, s ettől kezdve Nilakantának (kéktorkú) is nevezik.
A köpülés eredményeként jött
létre még a sanka (kagylókürt), egy szurabhi tehén, egy Uccsaisravá nevű ló, az
Ajrávata nevű elefánt, aki később Indra hordozó állata lett, egy Kaustubha nevű
drágakő, a paridzsáta virág, egy apszará (ledér hölgy a mennyei bolygókon),
Csandra (a Hold), és Laksmí, a szerencse istennője, valamint Varuní, az ivás
istennője. Végül megjelent Dhanvantari, az istenek orvosa, az Úr Visnu
részleges inkarnációja, kezében a halhatatlanság nektárját tartalmazó korsóval.
A félistenek a nektárt
Brihaszpatira, Szúrjára, Csandrára és Szánira bízták. Ezek a félistenek
elfutottak a démonok elől az amritával, mert a démonok erősebbek voltak, mint
ők, és féltek, hogy elrabolják tőlük az értékes nedűt. Amikor a démonok
rájöttek erre az összeesküvésre, rendkívül dühösek lettek, s üldözni kezdték a
négy félistent. Ez az üldözés a félistenek időszámítása szerint tizenkét napig
tartott, amely 12 napévvel egyenlő. Ezalatt a dévák és az aszurák bejárták az
egész univerzumot, s közben nektárcseppek hullottak a Földre Haridvarnál,
Prajágnál, Udzsainnál és Nasziknál. Egy másik változat szerint a démonok ellopták
a nektárt tartalmazó korsót Dhanvantaritól, aztán harcolni kezdtek egymással, s
a négy csepp nektár ekkor hullott alá az említett négy helyre.
Végül a démonok megszerezték a
nektárt, s harcolni kezdtek egymás között, hogy ki igyon belőle először.
Hirtelen megjelent Mohiní (az Úr Visnu részleges inkarnációja), az univerzum
leggyönyörűbb hölgye. A démonok mind megzavarodtak szépségétől, s nagyon
vonzódni kezdtek hozzá. Úgy döntöttek, hogy Rá bízzák, ki kapja meg a nektárt.
Mohiní tudta, hogy a démonok teljesen alkalmatlanok a nektár elfogyasztására,
ezért becsapta őket, s az összes nektárt a félisteneknek osztotta ki.
Kundalini-jóga
Misztikus értelemben a csakrák a
test középvonalában vannak, s a hat csakra, amellyel az ember rendelkezik, a
test különböző szintjein a gerincoszlop mentén helyezkedik el. A kundalini nevű
jógafolyamatban az ember megfelelő sorrendben meditálva a testben lévő
különböző csakrákon, életenergiáját a gerinc aljától a fejtetőig emeli. A
kívánt hatás eléréséhez egy megfelelő tanítómester irányítása szükséges. Azt
mondják, hogy a csakra lótusz formájú, és szirmai a különböző misztikus
képességeket képviselik. Mindegyik csakra más és más istenséget képvisel,
amelyek a testben zajló életfolyamatokat irányítják. Azt mondják, hogy Déví istennő
(kundalini, a kígyóerő) veszi körül a muladhara csakrát. Amikor ezt különböző
tantrikus jógafolyamatokkal felébresztik, akkor a szahaszra-padma csakrába
emelkedik. A testben hat főbb csakra van. Ezek a muladhara (a gerinc alja),
szvadisthana (a nemi szervek környéke), manipuraka (gyomor tájéka), anahata (a
mellkas alsó része), visuddha (a nyak alja) és az agja (a fej közepe,
közvetlenül a két szem fölött). Az agja csakrára gyakran a harmadik szemként
utalnak. A fej tetején van a szahaszra csakra, amit hetedik csakrának is
neveznek. A test elhagyásakor egy jógi nem közönséges módon hal meg.
Gyakorlatának fejlett szintjén ő maga határozhatja meg, hogy mikor akarja
elhagyni anyagi testét. Ekkor a jógi a sarkával elzárja a végbélnyílását, s
fokozatosan felemeli életlevegőjét a hat különböző csakrán keresztül. Eléri a
szvadisthána csakrát, amely az életlevegő "erőműje", aztán
továbbhalad felfelé, elérve az agja csakrát. Mindezek után életlevegőjét
felnyomja a szemöldökök között, s az agyi nyílás felé irányítja azt. Eközben
bezárja mindazokat a lehetséges utakat (a két szemet, a két orrlyukat, a két
fület és a szájat), amelyeken egyébként eltávozhatna. Feladva anyagi
kapcsolatait, végül ezen az agyi nyíláson keresztül hagyja el a testét, s eljut
a Legfelsőbb Úrhoz, akin lelki gyakorlata közben állandóan meditált.
A mai korban az efféle
folyamatokat lehetetlen gyakorolni, illetve a gyakorlat eredményét megkapni.
Manapság az emberek képesítetlenek az ilyen folyamatra, hiszen képtelenek
bármilyen lemondásra, az elme rögzítésére. Szokásaik, melyek a húsevésben, a
kábító-mámorítószerek fogyasztásában, a szerencsejátékban és a korlátlan
szexuális életben tetőznek, alkalmatlanná teszik őket az élet magasabb rendű
értékeinek megértésére, az önvaló tanulmányozására. Ezekkel az életelemekkel
lehetetlen az izgága elmét és az érzékeket megzabolázni, s lelki útra vezetni.
Mahábhárata
A Mahábhárata India talán
leghíresebb történelmi eposza. Vjászadéva állította össze szanszkrit nyelven.
Azt mondják, hogy 110 000 versével a világirodalom legterjedelmesebb alkotása.
A Bharata szó India eredeti neve, illetve arra az uralkodó dinasztiára is utal,
amelynek élén Bharata Mahárádzsa, a világ akkori legfőbb uralkodója volt. A
Mahábhárata cím így a "Hatalmas India" történetét vagy "Bharata
nagy nemzetségét" jelenti. Ez a mű Pándu király (Bharata nemzetségének
egyik tagja) öt fiáról - Judhisthiráról, Bhímáról, Ardzsunáról, Nakuláról és
Szahadéváról -, valamint a kuruksetrai csatáról szól.
Volt két testvér - Pándu és
Dhritarástra -, akik India trónjának örökösei voltak. Dhritarástra, az idősebb
testvér vak volt, ezért nem uralkodhatott. Így hát öccse, Pándu lett a király.
Amikor Pándu király meghalt, Durjódhanának, Dhritarástra száz fia közül a
legidősebbnek nem tetszett, hogy Judhisthira, Pándu legidősebb fia örökölte a
trónt. Durjódhana azért érzett így, mert apja volt az idősebb testvér, s ha
apja nem lett volna vak, akkor őt, Durjódhanát illette volna a királyság. Az öt
Pándavát, Pándu fiait az udvari intrikák végül száműzetésbe kényszerítették.
Száműzetésük alatt az öt testvér feleségül vette Draupadít, és sok kalandban
volt részük India számos vidékén. A száműzetés letelte után a Pándavák
visszatértek birodalmukba, s arra kérték Dhritarástra fiait, hogy osszák fel
egymás között a királyságot, ami egyébként az ő jogos tulajdonuk lett volna.
Durjódhana nem akarta teljesíteni a Pándavák kérését, de udvari miniszterei
meggyőzték Dhritarástrát, hogy egyenlően ossza fel a királyságot a két párt
között. A Kauravák (Dhritarástra fiai) Hasztinapurt kapták meg fővárosukként, a
Pándavák (Pándu fiai) pedig Indraprasztát, a mai Delhit. Az idők során
a kicsinyes viták végül egy kockajátékban tetőztek, amelyben a Pándavák
elveszítették egész királyságukat, beleértve feleségüket, Draupadít is. A
Kauravák a nyilvánosság előtt le akarták vetkőztetni Draupadít, de Krisna
megvédte őt azzal, hogy isteni hatalmával végtelenítette száriját. A
Pándaváknak ezután tizenkét évre száműzetésbe kellett menniük, s a
tizenharmadik évben egy királyt kellett szolgálniuk úgy, hogy közben nem
fedhették fel a kilétüket. A tizenkét év elteltével a Pándavák egy évre Virata
király szolgálatába léptek. A száműzetés elteltével a Pándavák visszatértek
egykori birodalmukba, s csak öt kicsi várost kértek, melyek felett
uralkodhattak volna. Kérésük azonban elutasításra talált. Ez volt az a helyzet,
amely végül a kuruksetrai csatához vezetett. Itt, a Delhitől északra fekvő
kuruksetrai zarándok-helyen mondta el Krisna a Bhagavad-gítát kedves barátjának
és hívének, Ardzsunának.
Ardzsuna és Durjodhana a csata
kezdete előtt választhattak, hogy Krisna álljon-e az oldalukon úgy, hogy Ő nem
fog fegyvert, vagy az Ő felszerelt és harcra kész serege. Durjódhana Krisna
hadseregét választotta, Ardzsuna pedig Krisnát. Krisna, mivel fegyvert fogni
egyik fél ellen sem akart, Ardzsuna kocsihajtója lett. A Bhagavad-gítá, melyet
minden idők legkiválóbb filozófiai művének tartanak, a csata első napjának
reggelén hangzott el. Krisna a lelki megvalósításról és a léleknek Istennel
való kapcsolatáról, valamint az odaadó szolgálatról tanította Ardzsunát.
A Kauravák seregét először Bhísma
nagyatya vezérelte, aki végül a harc során megsebesült. A tizennyolc napig
tartó küzdelem során sok millió katona halt meg. A Kauravák legnagyobb része
elpusztult a csatában. A harc utolsó napján Bhíma és Durjódhana buzogánnyal
harcoltak egymással. E borzasztó csata után Bhíma összetörte Durjodhana
combját, és megnyerte a csatát a Pándavák részére. Krisna isteni segítségével
tehát a Pándavák nyertek, és visszakapták királyságukat. Judhisthirát ekkor
India uralkodójává koronázták. Nem sokkal a kuruksetrai csata után a Pándavák
királyságukat feladva unokájukat, Pariksitot ültették a trónra. Ezt követően a
Himalájába indultak, hogy megkezdjék útjukat a lelki világba. Végül csak Judhisthira
érte el a célját, de ragaszkodott ahhoz, hogy testvéreivel és Draupadíval
együtt léphessen be oda.
Mandala
A mandala egy bonyolult jantra.
Maga a mandala szó "kört" jelent. Rajzolata körökből és vonalakból
áll, amelyek geometrikusan helyezkednek el. A központ általában egy pont
(bindu) körül helyezkedik el. A mandala mintázatát nagy szakértelemmel, pontos
számítások alapján helyezik el, amelynek köszönhetően minden mandalának más és
más hatása van. A mandalákat megfesthetik valamilyen vászonra vagy fára, de ki
is faraghatják őket, amelyek aztán a különböző templomokban díszítőelemekként
is láthatóak. Lehetnek egészen kicsik vagy könyvlap nagyságúak, sőt léteznek
templomterem méretűek is.
Mantra
A mantra szó az elme
felszabadítására utal, és olyan védikus himnuszt takar, amely gyakorlatilag egy
bizonyos istenségen való meditációt idéz elő. Egy hiteles gurutól kell
megkapni, mert csak így van teljes hatása. A mantra lehet csak egy szó vagy
csak egy mantra-mag (bídzsa), mint például az om (aum) szótag, vagy pedig
állhat több szóból is. Többszöri, alig hallható ismétlését dzsapának nevezik,
amely egy nagyon komoly meditációt jelent. Általában gyöngyökön, illetve
imafüzéren történik a mantrázás, mert ez elősegíti a koncentrációt. Vannak
olyan szádhuk, szent személyek, akik naponta több mint 100 000-szer ismétlik el
Isten neveit. A Gaudíya-vaisnavák úgy tartják, hogy az Úr szent neveinek,
különösen a Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Hare, Haré Ráma, Haré
Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré mantrának az éneklésével az ember eléri az Isten
iránti transzcendentális szeretetet és odaadást. A szentírások azt mondják,
hogy Krisna és neve nem különböznek egymástól, ezért ha valaki az Ő neveit
énekli, akkor valójában magával Krisnával lép kapcsolatba. A saiviták az
"Om Namah Sivája" mantrát éneklik. Egy másik híres mantra a "Srí
Rám, Dzsaja Rám, Dzsaja Dzsaja Rám; Srí Rám, Dzsaja Rám, Dzsaja Dzsaja
Rám". A leghíresebb mantrák a fenti Haré Krisna mantra, a Gájatrí Mantra
és az om (aum). A Gájatrí Mantrát a bráhmanák vibrálják azután, hogy azt a
lelki tanítómestertől egy lelki avatás során megkapták. Ez utóbbi feltétel
elengedhetetlen ahhoz, hogy a mantra megnyilvánítsa hatását.
Manuk
Manu az emberiség irányítója, aki
egy "manvantara" nevű időszakon keresztül él. Egy kalpában (Brahmá
egy napjában) 14 Manu születik, akik az emberiség életére, az univerzumban
folyó dolgok rendjére ügyelnek. Egy kalpa 8 640 000 000 évig tart. Egy Manu
életének elteltével jön a következő Manu, leszármazottjaival együtt. Ők
irányítják a különböző bolygókat. Brahmá életében 504 000 Manu van, ezek
mindegyike 311 040 000 évig él. Jelenleg Vajvaszvata Manu uralkodik. Azt
mondják, hogy az első Manu, Szvájambhuva Manu írta a Manu-szamhitát, az
emberiség törvénykönyvét. A 14 Manu, aki Brahmá egy napjában születik, a
következő: 1) Szvajambhuva Manu 2) Szvarocsisa 3) Uttama 4) Tamasza 5) Rajvata
6) Csaksusa 7) Vajvaszvata (a jelen korban) 8) Szávarni 9) Daksa Szávarni 10)
Brahma Szávarni 11) Dharma Szávarni 12) Rudra Szávarni 13) Déva Szávarni 14) Indra
Szávarni.
Móksa
Móksa a születés, a halál, az
öregség és a betegség anyagi világából való felszabadulást jelenti. Nem egy
negatív fogalom, amely a "nem-lét" állapotára utal, hanem arra,
amelyet a karmától való megszabadu-lás után érnek el az emberek. Aki elérte a
felszabadulást, az még látszólag végezhet anyagi tevékenységeket, a szívében
azonban állandóan Isten szolgálatát végzi. Az ilyen transzcendentalistát
dzsivan-muktának, vagyis olyan személynek nevezik, aki már ebben az életében
felszabadult, s nem ragaszkodik az anyagi világ érzéktárgyaihoz.
Mudra
A mudra szó bizonyos kéztartásra utal, amelynek meghatározott jelentése
van. A hindu templomok legtöbb
múrtija valamilyen mudrában tartja a kezét. A legfontosabbak ezek közül az
Abhaya Mudra, a Sankha Mudra, a Yoni Mudra, a Gada Mudra, a Padma Mudra és a
Tattva Mudra. Sok hindu istenség Abhaya Mudrában tartja a kezét, ami azt
jelenti: "Ne félj, megvédelek!"
Namaszté
A namaszté vagy namaszkár egy
általános üdvözlési mód Indiában. Az egymást köszöntő emberek összetett kezüket
a homlokukhoz érintik, s közben kissé meghajolva azt mondják:
"Namaszté". Ez azt jelenti: "Hódolatomat ajánlom neked
(leborulok előtted)." Amikor az emberek ily módon hódolatukat ajánlják
egymásnak, akkor valójában a mindenki szívében jelen lévő Visnu előtt fejezik
ki tiszteletüket.
Nirvána
A nirvána az anyagi lét
megszűnését jelenti, miután az ember eléri a Legfelsőbb Úr vágyai szerint való
élet tökéletes szintjét. Bár a buddhista értelmezésben ez a lét és az egyéniség
teljes megsemmisülését jelenti, valójában csupán a lelki szintre való
emelkedésre utal, ahol az élőlény immáron szabad, tiszta lélekként függetlenné
válik az anyagi kötőerőktől. Ebben az állapotban a lélek nem semmisül meg, és
nem is válik eggyé Istennel, hanem az Ő szolgálatát végzi. A lélek egy személy,
s ez elidegeníthetetlen tulajdonsága, akár az anyagi létben, akár eredeti,
transzcendentális helyzetében van.
Padma (lótuszvirág)
A lótusz egy vízinövény, melynek
szára a víz alól nő ki, s csak a levelei érintik a vizet, virága a víz fölött
helyezkedik el. Minden egyes növény egy gyökérhálózatból nő ki, amely gyakran
az egész tó aljzatát behálózza. A fehér lótusz a tisztaság jelképe. Azért
tekintik tisztának, mert nem érinti sem az iszapot, sem pedig a vizet, amelyből
kinő. Brahmá az Úr Visnu köldökéből eredő lótuszon jelent meg, s ez a lótusz az
az ülőhely, amelyen az egész univerzumot megteremti. E könyv első részében
tárgyalt istenségek közül sokan tartanak lótuszvirágot a kezükben. Többségük a
különböző ábrázolásokon lótuszvirágon ül, amelyet padmászanának neveznek
(ászana=ülőhely). E virágot tekintik a leggyönyörűbb virágnak, és lelki hatását
is rendkívül kedvezőnek tartják.
Puránák
A Purána szó azt jelent, hogy
"ősi", s az e néven ismert védikus szentírások transzcendentális
végkövetkeztetéseket hirdető történeteket tartalmaznak. Általában Isten
különböző inkarnációinak, valamint híveinek a cselekedeteit írják le.
Tizennyolc fő Purána van, amelyek közül hat Visnuval, hat Sivával, hat pedig
Brahmával foglalkozik. Általában kérdések és az azokra adott válaszok
formájában íródtak. A különböző Puránákat különböző istenségekről nevezték el.
A bennük foglalt transzcendentális tudás segít megérteni a Védák
mondanivalóját. A legmagasabb szintű Puránának a Bhágavata Puránát vagy
másnéven Srímad-Bhágavatamot tartják, amely a tökéletes lelki élet útjáról
tanít.
Puskar története
Egyszer Brahmá Kártika hónap
(október-november) teliholdas napján egy áldozatot (jagja) hajtott végre.
Megfelelő helyet keresve az áldozathoz, kezéből kiesett a lótuszvirág, és három
helyre hullottak le a szirmai. E helyeken víz tört elő a földből, s csodálatos
tavak keletkeztek.
Brahmá úgy döntött, hogy
Puskarnál végzi el a jagját, de addig nem kezdhette azt el, amíg felesége,
Szavitrí meg nem érkezett. Mivel Szavitrí késett, Brahmá megkérte Indrát, hogy
rendezzen el számára egy házasságot, hogy teljesíthesse vallásos kötelességeit.
Így a pap megnyilvánított egy lányt, Gájatrít. Mivel a lány érinthetetlen volt,
belerakták egy tehén szájába, hogy megtisztuljon. Amikor Szavitrí megérkezett,
látta, hogy Brahmá az ő engedélye nélkül megházasodott, s dühében megátkozta
Brahmát, hogy sehol a világon ne imádják őt, csak Puskarnál. A csalódott
Szavitrí dühösen elhagyta a házassági ceremónia színhelyét, és Puskarnál egy
dombtetőn megalapított egy templomot. Azt mondják, hogy Szavitrí haragja miatt
Brahmát főként csak ezen a helyen imádják.
A Rámájana
Ez a történet az Úr
Rámacsandráról, az Istenség Személyiségéről szól. Dasaratha királynak három
felesége volt: Kausaljá, Kajkéji és Szumitrá. A királynak sajnos egyik
feleségétől sem született fia, ezért elvégzett egy áldozatot, amelytől vágyai
beteljesülését várta. Az áldozat eredménye egy varázslatos nektár volt, amelyet
Dasaratha felesé-geinek kellett meginniuk. Kausaljá, a legidősebb feleség
megkapta a nektár felét, a másik két feleség pedig a másik felét. Szumitrá két
részre osztotta a saját részét. Miután megitták ezt a nektárt, Kausaljának
született egy Ráma nevű fia. Kajkéji fiát Bharatnak, Szumitráét pedig
Laksmannak és Satrugnának nevezték.
Ráma később feleségül vette
Szítát, Dzsanaka király leányát. Dzsanaka király egy szvajamvará (férjválasztó)
ceremóniát rendezett, ahol a kérők versenyezhettek egymással a királylány
kezéért. A ver-seny győztesének utolsó próbaként fel kellett ajzania az Úr Siva
íját, majd el kellett találnia a kijelölt célt. Kizárólag Rámacsandra volt
képes felhúrozni az íjat, s minden nehézség nélkül eltalálta a célt. Mivel Ráma
maga az Úr Visnu, Szítá pedig Laksmídéví, az Ő örök társa, e házasság előre el
volt rendelve. Dasaratha király úgy döntött, visszavonul Ajodja trónjáról, s
megkoronázza Rámát, legidősebb fiát.
A koronázás előestéjén Kajkéjit,
Dasaratha legfiatalabb feleségét szolgálója, Mandara öncélú tanácsával rávette,
hogy kérje meg férjét, koronázza meg az ő saját fiát, Bharatot, Rámát pedig
küldje el 14 évre száműzetésbe. Dasaratha vonakodva bár, de kénytelen volt
beleegyezni ifjabb felesége kérésébe, mivel egy alkalommal, amikor Kajkéji
megmentette az életét, Dasaratha ígéretet tett arra, hogy teljesíti egy
kívánságát, bármi legyen is az. Így aztán Ráma hűséges feleségével, Szítával és
öccsével, Laksmannal együtt száműzetésbe vonult. Amikor a távollévő Bharata
visszatért Ajodjába, testvére iránti szeretete miatt nem akarta elfogadni a
királyi trónt. Felkutatta Rámacsandrát, hogy könyörögjön neki, térjen vissza a
birodalmába, s foglalja el az őt megillető helyet. Ráma visszautasította
Bharata ajánlatát, hogy megtartsa apja ígéretét.
Míg a száműzetésben voltak,
Rávana, Lanka királya elrabolta Szítát, és elvitte a saját királyságába. Ráma
és Laksman ekkor Szítá keresésére indultak. Ekkor találkoztak Szugrívával, a
majmok királyával és Hanumánnal, a miniszterével. A hűséges Hanumán végül
megtalálta Szítát Lankán, Rámacsandra pedig Laksmannal és szövetségeseikkel az
oldalán megtámadta Rávana birodalmát. Hosszú harc során megölték a tízfejű
Rávanát, és Szítát is kiszabadították. Ráma ekkor visszatért Ajódhjába, és
elfogadta a királyi trónt.
Reinkarnáció
A reinkarnáció az ismétlődő
születés és halál folyamata, amely során a lélek életről életre, egyik testből
a másikba vándorol, egyszer emberi, másszor pedig állati vagy növényi létformát
elfogadva. A reinkarnáció, illetve a lélekvándorlás filozófiája szerint a lélek
örökkévaló, míg a fizikai test átmeneti. Ennek megfelelően, amikor valaki
meghal, csak durva fizikai teste hal meg, a lelke azonban a karmája szerint egy
másik testet kap. Így a karma eredményeképpen az ember megszülethet akár egy
gazdag kereskedő családjában vagy éppen egy rovartársadalomban is. A Padma
Purána szerint 8 400 000 életforma van az univerzumban, amelyek mindegyike a
teremtés által jött létre. Evolúciós kialakulásukat nem fogadják el a hindu
hagyományok. Úgy tartják, hogy itt az anyagi világban a feltételekhez kötött
lélek kerül egyre fejlettebb helyzetbe a különböző testeken keresztül, míg el
nem éri az emberi életformát, ahol végre lehetősége van az önmegvalósítás
gyakorlására és a felszabadulásra.
Sálagrám síla
A sálagrám sílák Visnu vagy
Krisna kis fekete kövekként megjelenő, önmegnyilvánult múrtijai. Egyedüli
természetes lelőhelyük Nepálban van, a Gandhaki folyó medrében, Muktináthtól
nem messze. Általában feketék vagy sötét színűek, kerek vagy ovális formával.
A sálagrám sílára úgy tekintenek,
hogy nem különbözik magától Krisnától. A Padma Purána így ír: "Az Úr
Visnut múrti formájában lehet imádni, amely 4 féle anyagból, kőből, fából,
fémből és agyagból készülhet. Imádható még írás, föld, drágakő és az elmében
lévő szavak formájában is, de tudnod kell, hogy a sálagrám síla imádata magának
az Úr Krisnának az imádata, mivel az Úr örökké létezik benne."
A sálagrám sílán található jelek
vagy cakrák alapján lehetséges e sílákat azonosítani, vagyis megállapítani,
hogy egy adott sálagrám síla az Úr számos inkarnációja közül melyiket
képviseli. Léteznek például Naraszimha, Matszja, Varáha stb. sílák is. A
bráhmanák általában e sálagrám síla formájában imádják az Urat otthonukban,
ahol minden nap megfürdetik Őt, és áratit ajánlanak Neki.
Siva-lingam
Sivát a templomaiban általában
Siva-lingamként imádják. E lingam, amely három részből áll, leginkább kőből
készül. Az alapja négyzet alakú, tetején egy ovális vagy nyolcszögletű
emelvénnyel, melyen egy henger (kúp) alakú, gömbölyded tetejű kő található.
Siva templomában Sivának gyakran nincs is múrtija, csak egy lingam, amely őt
képviseli.
A linga lehet mesterségesen
készített vagy természetes. A természetes lingákat általában egy folyóágyból, a
Krisná folyó medréből emelik ki Dél-Indiában. A Siva-lingamot az imádat
részeként megfürdetik, virágfüzéreket adnak rá, tejjel öntözik, és ételt
ajánlanak fel neki. Lehet mozdítható (csala) vagy mozdíthatatlan (acsala). A
csala linga lehet egy házi oltáron álló, szállítható múrti, vagy egy nyakban
hordozható, személyes imádati tárgy. Az acsala lingákat a templomokban avatják
be.
Sivát Dél-Indiában az öt anyagi
elemnek megfelelő lingaként imádják öt különböző, hatalmas templomban. A Tamil
Nadu állambeli Csidambaramban - ákás (éter vagy űr) lingam (1), a
Tirucsirappalli (Trichy) közelében álló Dzsambukesvaram templomban apu (víz)
lingam (2), a Tiruvanamalay-ban lévő Arunacsalesvar templomban agni (tűz)
lingam (3), Kancsipuranban, vagy néhányak szerint Gokarnában, illetve
Karnatakában prithivi (föld) lingam (4), az Andhra Pradesh állambeli Sri
Kalahasztiban pedig váyu (levegő) lingam formában imádják őt.
Sráddha ceremónia
Az élőlények többségének életét
jámbor és bűnös tettek alkotják, amelyeknek visszahatásait az élőlény a
következő életében (vagy az azután következőben) kapja meg. A karma törvénye
szerint az ebben az életben végzett jámbor tettek a következő életben jó
eredményt, a bűnös cselekedetek pedig rossz eredményt hoznak. A karma törvénye
minden tettet figyelembe vesz, így még a legjámborabb lelkeket is gyakran érik
keserű csapások. Ennek megakadályozására vagy enyhítésére Indiában a
fiúgyermekek apjuk halála után évről évre elmennek Gajába, vagy valamely más
szent helyre, hogy nagy odaadással imád-ják Visnut vagy Krisnát. Az imádat
célja az, hogy megmentse az elhalálozott szülő lelkét a bűnös visszahatások
által okozott nehézségektől, például a lehetséges pokoli körülményektől,
esetleg a szellemléttől. Úgy tartják, hogy egyedül Visnu, illetve Krisna az,
aki - mivel Ő a Legfelsőbb Úr - képes a felszabadulás adományozására. Amikor
egy jámbor fiú felajánlást tesz az Úr Visnunak, majd egy szertartással és
meditációval eltávozott apjának adja a felajánlás maradékait, akkor az apa
ezáltal megtisztul a bűnöktől, s felszabadul abból a szellemtestből vagy pokoli
életből, amelybe előző életeinek bűnös tettei miatt került.
A védikus hagyományok szerint e
felajánlás elvégzése egy fiú kötelessége. A jámbor fiúgyermeket ezért putrának,
azaz olyan személynek nevezik, aki "képes kiszabadítani apját a
pokolból". A 15 napig tartó sráddha ceremóniát általában a legidősebb fiú
végzi el. A ceremóniának része az is, hogy madarakkal kis rizslabdákat etetnek.
Mielőtt a zarándok elhagyná
otthonát, hogy Gajába utazzon, ötször körbejárja a faluját, hogy őseinek lelkét
magával hívja az utazásra.
Srímad-Bhágavatam
A Srímad-Bhágavatamot Bhágavata
Puránának is nevezik. E nagyszerű alkotás Krisnának, illetve Visnunak van
szentelve, és az Ő különféle inkarnációinak megjelenését, cselekedeteit,
illetve tanításait foglalja össze. 12 énekből, 332 fejezetből és 18 000 versből
áll. A vaisnavák szerint ez a legfontosabb Purána, amely közvetlenül az
Istenség Legfelsőbb Személyiségének dicsőségével foglalkozik.
Sríla Vjászadéva írta lelki
tanítómestere, Nárada Muni utasítására. A Srímad-Bhágavatam valójában egy beszélgetés,
amelyben Paríksit király, a Pándavák dinasztiájának utolsó sarja kérdéseket
tesz fel Sukadéva Goszváminak (Vjászadéva fiának) az élet céljáról. Sukadéva
Goszvámi ekkor elmeséli az Úr Visnu 10 inkarnációjának történetét, s levonja a
legvégső következtetést, mely szerint mindezen inkarnációk forrása Maga Krisna.
E Purána tizedik éneke az ő kedvteléseivel foglalkozik részletesen. Az utolsó
énekben pedig a mai
Kali-korszakról ír megdöbbentő jóslatokat, amelyek napjaink
eseményeire utalnak.
Szádhuk
A szádhu szent személy, aki
lemondott az anyagi világról és minden saját tulajdonáról. Teljes mértékben
Isten szolgálatát végzi, s kiváló tulajdonságai révén a legmagasabb szinten
álló embernek fogadják el. A szádhuk általában az élet lemondott (szannyásza)
rendjébe tartoznak.
Az Indiában látható szádhuk
Krisna, Visnu vagy Siva követői. Attól függően, hogy melyik vallási irányzathoz
tartoznak, különbözőképpen néznek ki. Siva néhány imádójának hosszú, csimbókos
haja van, testüket hamuval fedik, s általában mezítelenek. Kezükben háromágú
szigonyt és rudráksa gyöngyöket tartanak, s gyakran gandzsát (hasist) szívnak.
Ők az imádat tantrikus formáját követik, amely a tudatlanság kötőerejének
hatása alatt áll. A homlokukon vízszintes vonalak (tilak jelek) vannak, amelyek
azt jelzik, hogy Sivát imádják. Általában a Himalájában, Varanasiban vagy más,
Sivával kapcsolatos szent helyen találkozhatunk velük. Ők egyébként állandóan
vándorolnak, sohasem telepednek meg hosszú időre.
Krisna vagy Visnu tiszta híveit
vaisnava szádhuknak nevezik. Lehet hosszú hajuk vagy borotvált fejük.
Sáfrányszínű vagy fehér ruhát hordanak. Homlokukon függőleges tilakjel látható,
amely, attól függően, hogy melyik irányzathoz tartoznak, különböző alakú lehet.
Általában tulaszíból készült nyakláncot hordanak, és tulaszí-gyöngy imafüzért
tartanak a kezükben.
Szamszára
A szamszára az ismétlődő születés
és halál körforgását jelenti, amely során az élőlények lelke a haláluk után
egyik testből a másikba vándorol (lélekvándorlás). Az ember karmája eredményeképpen
újra és újra megszületik, néha gazdag, néha pedig szegény emberként, esetleg
állatként vagy növényként. A Padma Purána szerint, ahogy már említettük, 8 400
000 létforma van az univerzumban, és a feltételekhez kötött léleknek ezek
mindegyikében meg kell születnie. Miután a lélek (dzsíva) keresztülment e sok
millió születésen, végre eléri az emberi létformát. Ekkor lehetőséget kap arra,
hogy elkezdje az önmegvalósítás folyamatát. A védikus szentírások szerint, ha
valaki elpazarolja az emberi létformát azzal, hogy életét csupán az érzéki
élvezetek mámorának adja át, az ismételten rákényszerül az alacsonyabb
létformákban való megszületésre.
Szamszkára vagy tisztító folyamat
A szamszkárák olyan védikus
szertartások, amelyeket az ember élete során a fogantatásától kezdve újra és
újra elvégeznek. E tisztító folyamatok célja az, hogy a születendő gyermek a
kedvező népességet gyarapítsa, s hogy istentudatos életével értékes tagja
lehessen a társadalomnak.
A szamszkárák közül a következő
fontosabbakat kell megemlítenünk: a garbhadhana szertartás, vagyis a fogantatás
rítuációja; a szimantonnajana, a magzat védelmére szolgáló rítus; a
dzsatakarman, a születéskor végzett rituáció, amely a horoszkóp elkészítését is
magába foglalja. Az annaprasana ceremónia során a gyermeket először etetik meg
gabonával, a csudakarana pedig az első hajvágás ünnepe. Az upanájana a szentelt
zsinór adományozásának ceremóniája, amikor is a fiú kétszerszületetté válik, a
vivéha ceremónia pedig a házassági szertartás. Az anthjésti szertartás az
elhalálozással, illetve a temetéssel áll kapcsolatban, amely után a sráddha
szertartás következik. Ezt az elhunyt rokonai végzik el az elhalálozott
számára. A legfontosabb szent helyek meglátogatását szintén fontos, követendő
szertartásnak tekintik, legalább egyszer (de ha lehetséges, akkor többször is)
az ember életében.
Szudarsan-csakra
Visnu csakráját (harci korongját)
szudarsannak nevezik, amely "ked-vező vagy gyönyörű látványt" jelent.
Bármikor is hajítja el Visnu ezt a korongot, az sohasem téveszt célt. Nagyon
éles, s azt mondják, még egy hegy tetejét is le tudja vágni, vagy egy egész
várost képes felégetni. Csatában szempillantás alatt képes elpusztítani sokezer
ellenséget. Egyszerre vág és éget. Ez a leghatásosabb fegyver, amely nem tesz
különbséget a magas és az alacsony rangú bűnösök között.
Szvasztika
A szvasztika Indiában egy nagyon
elterjedt, kedvező jel. A neve is "kedvezőségre" és
"jólétre" utal. Az ajtófélfára festve a szellemek távoltartásában
tulajdonítanak neki jelentős szerepet. Általában fekete alapon fehér színnel
ábrázolják. E szimbólum valójában a Napistennek, Szúrjának a jele. A jobbkezes
szvasztika az óramutató járásával megegyező, a balkezes pedig az ellenkező
irányba mutat. A balkezes szvasztikát gyakran kedvezőtlennek tekintik.
Tantra
A tantra egy gyakorlat, amely
során a gyakorló valamilyen misztikus rituálé által próbál transzcendentális
extázist elérni. Maga a tantra szó azt jelenti, hogy "kiterjedni". A
tantrikus rituálé általában Dévíre (Párvatí), Siva feleségére irányul. Azt
mondják, hogy ő Siva különleges energiája (sakti), amelyre szükség van a
mágikus szertartásokhoz és a nemi élethez. A tantrikus szertartásokhoz öt
mágikusan befolyásolt dologra (makara) van szükség. Ezek a hús (vamsza), hal
(matszja), bor (madja), szexuális egyesülés (maitunja) és misztikus gesztusok
(mudra). Saktit néhány imádója Umáként és Gauríként imádja, mások pedig
Kálíként vagy Durgáként csoportos nemi rituálék, orgiák közben. Ezek az
erotikus tantrikus szertartások szemben állnak a hinduizmus vallásos
alapelveivel.
A megfelelő mantrákat vibrálva a
tantrikus jógi arra próbálja kényszeríteni a félisteneket, hogy misztikus
képességekkel ruházzák fel őt, amelyek által isteni extázisban lehet része. A
híres "om mani padme hum" például egy ilyen, hat szótagból álló
tantrikus ének, ami azt jelenti: "öröm, a lótuszban lévő drágakő".
Néhány tantra azt tanítja, hogy az ember csak az élvezet által szabadulhat fel
az anyagi világból. A tantrikus irodalom nagy részét titokban tartják, s így
sok szertartás ismeretlen. Ezeknek a rituáléknak általában semmi közük nincsen
a Védákhoz, illetve az általuk képviselt alapelvekhez.
Tehenek
A tehenet a hinduizmusban a
vallás jelképének tartják. Tejével táplálja az embereket, így érthető, hogy a
Védák az emberiség hét anyja közül az egyiknek tekintik. Mivel az egyik
legnagyobb bűnnek számít az, ha valaki megöli az anyját, Indiában a tehénnek
semmilyen körülmények között sem eshet bántódása. A vallási hagyományok szerint
a tehenek nagyon kedvesek az Úr Krisnának, s a hindu ember ezért is bánik vele
megkülönböztetett tisztelettel és szeretettel.
A tehéntől származik például a
védikus áldozatok (jagja) végzéséhez oly nélkülözhetetlen tej, joghurt, vaj és
ghí (tisztított vaj).
Templomi imádat
Templomi látogatások során
megfigyelhető, hogy a hindu templomok imádati rendszere a nyugati
zsidó-keresztény kultúrkör gyakorlatától teljesen eltérő. E templomokban Isten
szobor formáját - amelyet nemcsak az Ő hiteles képviselőjének, hanem Magának
Istennek fogadnak el - változatos kellékekkel imádják.
Ez az imádat általában a
következő felajánlásokból áll:
reggel a múrti megfürdetésével
kezdődik a nap, majd az öltöztetés, különféle ételek felajánlása, árati,
felvonulások és ünnepségek következnek. A templomi imádatot "púdzsának",
az imádatot végző papokat pedig púdzsáriknak nevezik. A vaisnavák Krisna vagy
Visnu templomaiban főként a következő 16 részből álló imádatot ajánlják fel a
templom múrtijainak:
1. ülőhely (ászana) felajánlása a
mozdítható múrtinak, aki a templom fő múrtiját képviseli;
2. az Úr üdvözlése (szvagata);
3. víz felajánlása az Úr lótusz
lábaihoz (padja);
4. kedvező dolgok felajánlása
(arghja);
5. víz felajánlása a száj
kiöblítésére (ácsman);
6. ismét valamely kedvező dolog
felajánlása (madhuparka);
7. víz felajánlása a múrti
szájához (punar-ácsman);
9. tiszta ruha felajánlása a
múrtinak (vastra);
10. korona és ékszerek
felajánlása (ábharanáni);
11. szantálfapép felajánlása
(gandha);
12. virágok felajánlása (puspa);
13. füstölő felajánlása (dúpa);
14. ghíből (tisztított vaj)
készült lámpások felajánlása (dhípa);
15. ételfelajánlás (naivedja) és
16. imák felajánlása (pranáma).
Az imádat más formái közé
tartozik az oltár tisztítása, tükör, árati s hangszeres zene felajánlása,
védikus himnuszok éneklése, valamint a naponta többszöri ételfelajánlás.
Az imádat kora reggel, hajnali 4
és 5 óra között kezdődik, s egész nap, körülbelül este 9 vagy 10 óráig tart. A
templomban a vendégeknek kínált édes folyadék az a víz, melyben reggel a múrtit
fürdették. E fürdetést minden reggel elvégzik, amelynek során általában tejet,
joghurtot, ghít, cukrot, mézet és vizet használnak. A fürdetés során dicsőítő
imákat is énekelnek, s a ceremóniát követően a múrtit új ruhába öltöztetik, s
felékszerezik. Ezután ajánlják fel mindazokat az ételeket, amelyeket a reggeli
órákban főztek.
A napi imádat mellett
rendszeresen kisebb-nagyobb ünnepségeket is tartanak az Úr tiszteletére,
amelyet a város és a környékbeli falvak lakói is meglátogatnak.
A templom fő istenségének társa
A fő templomi múrti mellett
általában ott áll az adott imádott istenség társa is. Krisna templomában
Rádháránít vagy Rukminít, Visnu templomában Laksmít, Siva templomában pedig
Párvatít láthatjuk. A Krisna-templomokban Rádhá közvetlenül Krisna mellett áll,
a Visnu-templomokban azonban Laksmí, az Úr Visnu lábainál vagy közvetlenül
mellette ül. Néha - mint például Tirupatiban - a fő múrti hitvese lehet egy
kicsit távolabb, egy másik templomban. Srí Vénkatésvara (Visnu) hitvese, Srí
Padmávatí Tirucsanur városában található, 23 kilométerre a tiruvalai
főtemplomtól. Hasonlóan a Rukminínek, Srí Krisna feleségének szentelt templom
is Dváraká városán kívül van, néhány kilométerre a Krisnának szentelt dvárakái
főtemplomtól.
Templomok és templomvárosok
Tirupati
Tirupati városa Srí Vénkatésvara
(Srí Krisna vagy másnéven Báládzsí) otthona. Egész Indiában ez az egyik
leglátogatottabb temp-lom. Egy átlagos napon több mint 25 ezer ember jön el, s
ajánlja hódolatát az Úr előtt. A templom egy festői dombtetőn helyezkedik el,
és nagyon békés, lelki atmoszférát áraszt. A tirupati templomot tekintik az
egyik legfontosabb templomnak Dél-Indiában. Külföldiek is beléphetnek a
templomba.
Vaisnava filozófia
A vaisnava filozófia felfogása
szerint csak egy Isten van, aki a létező világnak és a benne lakó élőlényeknek
a végső forrása, teremtője. Isten egy, de sok neve és sok formája van. A világ
különböző vallásaiban különféle neveken utalnak rá. A keresztények nevezhetik
őt Jehovának, a muzulmánok Allahnak, a hinduk Visnunak vagy Krisnának. Visnu
híveinek nagy része Krisnát tekinti az Istenség Legfelsőbb Személyiségének, aki
minden ok legvégső oka. Azt mondják, hogy az élőlények eredeti helyzetükben
Isten szolgái, de erről a kapcsolatról az anyagi világhoz fűződő ragaszkodásuk
miatt megfeledkeztek. A nyugati indológiának a vaisnavizmusról alkotott
felfogása kissé felületesen minden imádott isteni formát Visnu inkarnációjának
tart. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy maguk a vaisnava szentírások
mást mondanak. A legfontosabbak ezek közül kijelentik, hogy minden isteni
inkarnációnak van egy forrása, Krisna, aki még magának Visnunak is az eredete.
Érdemes megjegyezni, hogy Visnunak is három formája van, akik a teremtés
folyamán különböző funkciókat látnak el. Krisna felsőbbrendűsége a
vaisnavizmuson belül tehát nem egy szektás eltorzítása az eredeti vallásnak,
hanem magának az eredeti vaisnava felfogásnak a végkövetkeztetése. Ezt mindazok
a szentírások is alátámasztják, amelyek a vaisnavizmus alapját képezik. Bár
Krisnát tekintik a legfelsőbbnek, Visnu bizonyos tekintetben nem különbözik
Krisnától. Ezt ahhoz lehetne hasonlítani, amikor egy gyertyával meggyújtanak
egy másik gyertyát. Ekkor mind a két gyertya ugyanolyan, ám az egyik a másiknak
az eredete. Amíg Visnu ily módon Krisnának a "teremtésben aktív"
formája, addig Krisna a kedvteléseit végző s híveivel viszonzó eredeti
Legfelsőbb Személy maga.
Vaisnava tanítványi láncolatok
Négy vaisnava tanítványi láncolat
(szampradája) van: a Brahmá-szampradája, a Srí-szampradája, a
Kumára-szampradája és a Rudra-szampradája. Ezeket a tanítványi láncolatokat
Madhva-szampradájának, Rámánudzsa-szampradájának, Nimbárka-szampradájának és
Visnuszvámi-szampradájának nevezik az egyes láncolatokban megjelent négy fő
lelki tanítómester vagy ácsárja után.
Varnásrama Dharma (kasztrendszer)
A Védák szerint a
varnásrama-dharma, vagyis a társadalom négy rendre való felosztottsága időtlen
idők óta létezik. A társadalom négy rendre (varna) osztható: a bráhmanák, vagyis
tanítók és lelki tanácsadók; a ksatriják, vagyis adminisztrátorok és harcosok;
a vaisják, vagyis földművesek és üzletemberek; valamint a súdrák, a munkás- és
mesteremberek. Ezek a varnák nem politikai vagy társadalmi pártok, hanem
természetes társadalmi rendek, melyek minden emberi civilizációban
megtalálhatók.
Az Indiában jelenleg létező
kasztrendszer ennek a varnásrama-társadalomnak a degradált, korrupt formája,
melyben az emberek egyedül születésük alapján tartják magukat bráhmanának vagy
ksatrijának, holott lehet, hogy már a bráhmanák, illetve a ksatriják egyetlen
tulajdonságával sem rendelkeznek. A szentírások tanítása az, hogy az embereket
jellemük, természetük és az általuk végzett cselekedetek szerint - nem pedig
születésük alapján - kell egy bizonyos társadalmi rendhez tartozónak tekinteni.
Jelenleg az eredeti védikus társadalomnak (varnásrama-dharma) nem létezik
tiszta rendszere, amelyben ez a tulajdonságok szerinti megkülönböztetés és
társadalmi helyzet érvényes lenne. A társadalmi rendek közötti viszony alapja
eredetileg a társadalom struktúrájában betöltött eltérő szerep volt. Különböző
képességeikkel és tevékenységeikkel az egyes társadalmi rétegek egyenlő
hangsúllyal vettek részt a társadalom egészének életében.
A társadalom fent említett négyes
felosztása mellett négy lelki osztályt is meg szoktak említeni. E négy osztály
a "brahmacsárja", vagyis a nőtlen tanulók; a grihaszta, vagyis a
háztartók; a vánapraszta, vagyis a visszavonult életet élők; és a szannyásza,
vagyis a lemondott életrendbe lépett szerzetesek osztálya.
Brahmacsárja (cölibátus) - tanuló
élet
Ez az emberi élet első
szakaszához kapcsolódik, amely általában a 25. életév betöltéséig tart. Ha
azonban a tanuló a szerzetesi életet választva lemond a családalapításról, és
nem házasodik meg, akkor a lemondott rendbe (szannyásza) való lépéséig
brahmacsáriként él tovább. A brahmacsárit arra tanítják, hogyan szabályozza
érzékeit a lemondás és a lelki tanítómester szolgálata által. A brahmacsárik
elhagyják otthonukat, és elmennek a tanítómester iskolájába, a gurukulába, ahol
ásramban laknak. Fő kötelességük a tanulás és az alázatos munka az ásram
környékén. Tanulóéveik alatt a szentírásokkal, a művészetekkel és más
tudományokkal is megismerkednek, miközben nagyon egyszerű életet élnek.
Vánaprasztha - visszavonult élet
A szentírások azt javasolják,
hogy az ember házasélete végén, 50-55 éves kora körül vonuljon vissza a
családos élettől, és teljes idejét szentelje a lelki életnek. Ekkor az ember
először a vánaprasztha életrendbe lép, amikor a férj és a feleség feladják az
egymással való nemi érintkezést, de a feleség segítőként férje mellett marad.
Ilyenkor együtt meglátogatják a különböző szent zarándokhelyeket, mint például
Purit, Haridwart, Rishikést és Vrindávanát. Bár együtt élhetnek a családjukkal,
mégis elkülönülnek a világi élettől, ahhoz hasonlóan, ahogy a vízben álló
lótusz szirmát sem érintik a vízcseppek.
Szannyásza - a lemondott élet
Élete alkonya felé (kb. 70 éves
korában) a férj megszakít minden kapcsolatot a családjával, és belép a
lemondott életrendbe, hogy teljesen a lelki élet gyakorlásának szentelje
idejét. Hozzátartozóiról ekkor már legidősebb fiúgyermeke gondoskodik.
Lemondva a világról a
meditációban és Isten szolgálatában foglalja le magát. Adományokból tartja fenn
a testét, s vándorolva a Legfelsőbb Úr szolgálatáról és az önmegvalósítás
folyamatáról tanítja az embereket. Tilos bármiféle bensőséges kapcsolatot
fenntartania nőkkel, s vagyongyűjtésre és kényelmes életre sem törekedhet.
Teljesen a Legfelsőbb Úr kegyére kell bíznia magát.
A Védák
A Védák a hinduizmus szentírásai.
Nyelvük a szanszkrit, a világ egyik legősibb (ha nem a legősibb) nyelve. A véda
szó azt jelenti, hogy "tudás". A Bhavisja Purána szerint a védikus
irodalom magába foglalja az eredeti négy Védát - Rig, Atharva, Jadzsur és Száma
- az Upanisádokat, a Mahábharatát (amelynek a Bhagavad-gítá az egyik fejezete),
a Pancsarátrát, a Rámájanát és a Puránákat. Ennek ellenére sok nyugati tudós
azon az állásponton van, hogy ezek közül csak a Rig, a Jadzsur, a Száma és az
Atharva Védák tartoznak az eredeti védikus irodalomhoz. Ezt a véleményt azonban
sem maguk a hindu szentírások, sem pedig az olyan fontos tanítók, mint Sankara,
Rámánudzsa vagy Madhvácsárja nem fogadják el. A Cshándogja Upanisád szerint a Puránák
és az Itihászák az ötödik Védát alkotják. A legfőbb feltétele annak, hogy egy
irodalmat védikusnak fogadjanak el, az, hogy ugyanazon az alapelveken
nyugodjon, mint a védikus szentírások.
A hagyomány szerint bármely mű,
amely a Védák végkövetkeztetéseit tárgyalja azok jelentésének megváltoztatása
nélkül, védikus írásnak fogadható el, még akkor is, ha a Védákkal nem egy
időpontban keletkezett. A védikus szentírások hatalmas terjedelműek. A
Mahábharata 110 000 verset, a Rig Véda 1 017 himnuszt, a 18 fő Purána pedig sok
százezer versszakot tartalmaz. A Rig Védában Indrát (a Mennyek Királyát),
Szúrját (a Napistent) és Agnit (a tűz félistenét) dicsőítő himnuszokat
találhatunk. A Jadzsur Véda néhány vallásos szertartás szabályait magyarázza
el, s leírja a védikus áldozatok végzésének, valamint az áldozati helyek és az
oltárok készítésének módját. Az 1 549 himnuszt tartalmazó Száma Véda főleg a
zene és az éneklés tudományával foglalkozik (száma = dallam), s olyan
istenségekhez intéz imákat, mint Indra, Agni és Szóma, a hold félistene. Az
Atharva Véda, amely 6 000 versből áll, leginkább az áldozatok során használatos
mantrákat tartalmazza, s ezenkívül az orvostudományról, bizo-nyos
varázslatokról és a felszabadulásról is ír.
Az Upanisádok közé körülbelül 108
filozófiai értekezést sorolnak, amelyek a transzcendensről, vagyis Istenről és
az egyéni lélekről szóló okfejtéseket tartalmaznak. Tizenhármat ezek közül
különösen fontosnak tartanak: a Katha, az Ísa, a Cshándogja, a Prasna, a Kéna,
a Mundaka, az Aitaréja, a Taittiríja, a Brihad-áranyaka, a Kaushitaki, a
Maitri, a Mándukya és a Svetásvatara Upanisádokat.
A védikus irodalom egyik
legfontosabb műve a Manu-szamhita, vagyis Manunak, az emberiség ősatyjának a
törvénykönyve. E mű egyike azoknak a Dharma Szútráknak, amelyek megadják az
erkölccsel és a viselkedéssel kapcsolatos szabályokat, betartandó erkölcsi
törvényeket és elvégzendő kötelességeket az emberek számára. A mű azt is
taglalja, hogy bizonyos bűnök elkövetéséért milyen büntetést kell kiszabni,
hogyan kell áldozatot végezni, mik a nők kötelességei stb. Beszél a temetési
ceremóniákról, a tisztulási szertartásokról és sok más témáról is, amelyek a
társadalomban élő emberek életéhez szorosan kapcsolódnak.
A védikus irodalom legfontosabb
célja az, hogy az embereket felvilágosítsa az önmegvalósításról, valamint az
anyagi kötöttségektől és szenvedésektől való megszabadulás (móksa)
tudományáról. A Védák azt tanítják, hogy az anyagi test és ez a világ csupán
átmeneti, míg a lélek örök, s eredeti otthona a lelki világ, ahová meg kell
próbálnia visszatérni. Ennek legeredményesebb útjának Isten szolgálatát
tartják.
A Védákat örökkévaló
szentírásoknak tekintik, amelyek magától a Legfelsőbbtől származnak. Száraz
anyagi logikával vagy tapasztalati úton nem lehet megérteni ezeknek az
írásoknak a mondanivalóját. Úgy tartják, hogy a közönséges, materialista
gondolkodású emberek számára mindez felfoghatatlan. A Védák tudását teljesnek
és csalhatatlannak tekintik, amely megértésének hiteles módja az, ha valaki
megfelelő, autentikus forrásból, egy lelki tanítómestertől hallja azt.
Védikus tudományok
Az ősi Indiában a tudományos
ismeretek nagy része a Védákból származott. A matematika már Kr. e. 2500-ban
nagyon fejlett volt. A nulla és a tizedesvessző használatának rendszerét is indiai
matematikusok fejlesztették ki. Az asztronómia tudománya például a korabeli,
rendkívül bonyolult algebrát használta. Az Kr. e. 2000 körül írt Szúrja
Sziddhánta, amely a bolygók tudományával foglalkozó csillagászati könyv,
gyakorlatilag a trigonometria és a geometria teljes rendszerét alkalmazza
számításai során. Az asztronómia tudományának alapelvei a védikus irodalom
bizonyos könyveiben már 5000 évvel ezelőtt megjelentek. Az építészet
tudományával is külön szentírás, a Silpa Sásztra, illetve a Szthápana Véda
foglalkoznak. Már több ezer évvel ezelőtt is voltak megtervezett városok
templomokkal, kertekkel, házakkal, palotákkal, mesterséges tavakkal és
erődökkel. India templomai között még ma is találhatunk olyat, amely több mint
ezer évvel ezelőtt épült. A Dhanur Véda a harcászat tudományáról beszél
részletesen, amelyben a fegyverkészítésről és a durva, illetve finom fizikai
fegyverekkel történő hadviselés módszereiről esik szó.
A LEGFONTOSABB HINDU ÜNNEPEK
Indiában a fesztiválok a boldog
ünneplés és a lelki tisztulás idejét jelentik. Ünnepnapokon az emberek gyakran
böjtölnek, hogy megtisztuljon szívük a szennyeződésektől. A templomokat
feldíszítik, és pompás ételeket ajánlanak a múrtiknak. Az ünnepek általában az
indiai holdnaptárt (Vikramaditját) követik, és emiatt a nyugati naptár szerint
minden évben más-más napra esnek. Ez a naptár a teliholddal kezdődő
holdhónapokon alapszik, s 30 havonta egy szökőhónapot fogad el, hogy a hónapok
egyezzenek az évszakokkal. Ez a rendszer 79 évvel jár a keresztény naptár
előtt.
Az indiai holdhónapok és nyugati
megfelelőik
Mágha - január, február, Phalguna
- február, március Csaitra - már-cius, április, Vaisáka - április, május,
Dzsjaista - május, június, Aszada - június, július, Sravana - július,
augusztus, Bhadra - augusztus, szeptember, Asvina - szeptember, október,
Kárttika - október, november, Aghan - november, december, Pausa - december,
január.
Dushéra
A Dushéra Rámacsandra Rávana
felett aratott győzelmének ünne-pe. A Ráma feleségének, Szítának a
kiszabadítását felelevenítő megemlékezés mintegy tíz napon át tart, amelynek a
végén Ráma megöli Rávanát (valójában elégeti Rávana hatalmas képmását).
Ugyanekkor ünneplik Durgá
győzelmét a bivalydémon, Mahisászura felett. Egyes helyeken még egy bivalyt is
feláldoznak a megemlékezés során. Ez az ünnepség szintén tíz napig tart. Az
első kilenc nap éjszakáján Durgá különböző formáit imádják. Durgá kilenc
formája a következő: Sailputrí, Brahmacsáriní, Csandraghantá, Kusmandá,
Szkandamátá, Katyájání, Kálarátrí, Mahágaurí és Siddhidhátrí. A tizedik napon
sok városban hatalmas felvonulással egybekötött parádét tartanak.
Dzsanmástamí
Ez a fesztivál Krisna
megjelenésének az ünnepe. A hagyomány szerint Krisna körülbelül ötezer éve
született Mathurában. Az ünnepség részeként a hívek éjfélig böjtölnek, mivel
Krisna ekkor jelent meg. A templomokat feldíszítik, Krisna múrtiját pedig egy
különleges, nyilvános ceremónia keretei között megfürdetik (abhisék). Krisna
ilyenkor tejben, joghurtban, ghíben, mézben, valamint olyan vízben fürdik,
amelyet valamely szent folyóból, például a Jamunából vagy a Gangeszből hoztak.
Nagyon kedvezőnek tekintik, ha valaki részt vesz ezen az ünnepen. Az
"abhisék" után végezetül egy különlegesen szép, új ruhát ajánlanak
fel a múrtinak.
Ezt az ünnepet Vrindávanában és
India-szerte minden Krisna-templomban gondosan kidolgozott rendszer szerint
ünneplik meg. A templomok általában színdarabokat és táncokat szerveznek,
amelyek az Úr Krisna különböző kedvteléseit jelenítik meg, s éjfélkor nagy
áratit tartanak. Krisna templomaiban ez a Bhadra hónap (augusztus-szeptember)
két sötét hetének 8. napjára eső nap a leglátogatottabb az év során.
Gítá-jáyanti
Krisna ezen a napon mondta el a
Bhagavad-gítát Ardzsunának a kuruksetrai csatamezőn. Kuruksetrán, a híres
zarándokhelyen ebben az időben különleges ünnepséget tartanak, amelynek keretén
belül hangosan szavalva újra elismétlik a Gítá nagyszerű verseit a vendégsereg
nagy elégedettségére. Ezt a fesztivált december-január hónap fényes két hetének
11. napján (ekádasín) tartják. A Bhagavad-gítát a hinduk többsége a
legfontosabb szentírásnak tekinti.
Navarátrí
A Navarátrí kilencnapos ünnepség
(nava=kilenc). Ezen a fesztiválon három fő istennőt imádnak. Az első három
napon először Durgát, aztán Laksmít, végül pedig Szaraszvatít imádják. Az
istennők képmásait elkészítésük és imádatuk után a tengerbe vagy egy tóba
süllyesztik. A fesztivál utolsó napját Dusherának vagy Vijayadasaminak nevezik.
Ilyenkor Gudzsarátban a nők és
néha a férfiak is garbha táncot járnak, amely során ringó léptekkel egy nagy
körben táncolnak, s közben ritmikusan tapsolnak. Jelentős társadalmi és vallási
ünnepség, amelyet szeptember-október hónapban tartanak. Általában szeptember
végén kezdődik, még a hold megtelése előtt.
Rádhásztamí
Rádhásztamí Srímatí Rádháránínak,
Srí Krisna hitvesének a megjelenési napja. Ez az ünnep Bhadra hónap
(augusztus-szeptember) fényes két hetének 8. napjára esik, 15 nappal Krsna
megjelenése után. Vrindávanában rendkívüli népszerűségnek örvend ez a
fesztivál, s a város minden lakója késő estig ünnepel e napon.
Siva Ratri
Siva Ratri az Úr Siva megjelenési
napja Phálguna (február-március) hónapban. Varanasziban, Kalahasztiban,
Csidambaramban, Srisailamban és más helyeken, ahol fontos Siva-templomok
vannak, különleges ünnepségeket tartanak e napon. A templomokban álló
Siva-lingákat szent vízzel (általában a Gangesz vizével), tejjel, ghível
(tisztított vajjal), joghurttal, mézzel, virágszirmokkal és más kedvező
dolgokkal fürdetik meg. A hívek a nap egy részében böjtölnek, és Sivát dicsőítő
himnuszokat énekelnek.
Sráddha
Ezt az eseményt
szeptember-októberben tartják, amelynek folyamán a gyermekek felajánlásokat
tesznek halott őseiknek. Ezt általában a legidősebb fiú végzi el. A
felajánlásokkal az ősök eltávozott lelkének békéjéről gondoskodnak. A sráddha
ceremónia idején az emberek tartózkodnak az ünnepléstől, a vigadalomtól, s
megpróbálnak lemondani az érzékeik elégedettségét célzó cselekedetekről.
Vámana dvádasí
Vámana dvádasít
augusztus-szeptember folyamán ünneplik. A szentírások azt javasolják, hogy a
hívő emberek ezen a napon az Úr Visnut Vámana formájában imádják. Úgy tartják,
hogy aki megtartja ezt az ünnepet, és ezen a napon adományoz a bráhmanáknak, az
a következő életében királyként fog megszületni egy olyan mennyei királyságban,
mint amilyen Bali Mahárádzsának volt.
Avatára - szó szerint azt
jelenti: "aki alászáll". Isten részlegesen vagy teljesen
felhatalmazott inkarnációja, aki egy bizonyos küldetés beteljesítése végett
száll alá ebbe a világba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése