I. Rész
2. Fejezet
A Hindu vallás és filozófia -
A Hindu vallás és filozófia alapjai
A Hindu vallás filozófiája,
gondolkodásmódja, lélektana és a Világegyetemre gyakorolt hiteles hatása
A hindu istenségek közül például
Brahmát és Sivát is Visnu által teremtetett lényeknek tartják, akik azonban
maguk is különleges hatalommal rendelkeznek. Ekképpen könnyen megérthetjük
Louis Renon megfigyelését: „Valójában, mint vallás és filozófia, a hindu vallás
leginkább úgy értelmezhető és összegezhető, mint visnuizmus (vaisnavizmus).”
Egyes vallással foglalkozó
tudósok úgy mondják helytelenül, hogy a vallások egy bizonyos izmusok által
megfogalmazott hittudomány és helytelenül beszélnek a vallásokkal kapcsolatban
katolicizmusról stb…, hinduizmusról vagy éppen buddhizmusról. De mivel a hindu
vallás és a buddha-i vallás nem egy közönséges vallás, amit be lehet
skatulyázni e vallás gondolkodási mechanikája és lélektana okán ezért én és
persze a vallás tisztaságát figyelembe vevő sok más embertársam mellet érvelve
a hindu és buddha vallását így fogom alkalmazni és nem például úgy, hogy hinduizmus
vagy buddhizmus. Ezzel is megadva a tiszteletet és méltóságot a hindu vallásnak
és filozófiának és természetesen a buddha vallásának, mely részben a hindu
vallásra épült és alakult ki, formálódott.
Visnu nevét szinte mindig együtt
említik Krisna nevével. Ennek oka az, hogy a vaisnavák felfogása szerint Krisna
és Visnu nem különböző személyek, hanem azonosak. Visnu valójában Krisna négykarú
formája. Bár a legtöbb könyvben azt olvashatjuk, hogy Krisna Visnunak az
inkarnációja, a szentírások kijelentik, hogy Krisna maga az eredete nemcsak
Visnunak, hanem végső soron az egész anyagi teremtésnek.
Ez nemcsak a megfelelő hindu
szentírások álláspontja, hanem annak a 180 millió vaisnavának is, akik a
Visnu-hívők 230 milliós táborából nap, mint nap imádják Krisnát a különböző
szertartásokon keresztül.
A hinuk másik része abban hisz,
hogy Siva a legfölsőbb úr, s hogy az élet szenvedéseinek végső megszűnését az Ő
jóvoltából nyerhetik majd el. Mások abban hisznek, hogy minden egy, s amikor
elérjük az önmegvalósítás szintjét, akkor eggyé válunk Istennel, akit
Brahmanként említenek. E szó Isten nagyságára utal („ami nagy”), de semmi
információt nem tartalmaz az Ő személyes tulajdonságát illetően.
A hindu vallás felfogása szerint
Isten számtalan formában képes megnyilvánítani, kiterjeszteni magát. Ezek a
formák nemcsak különböző időpontokban, hanem egyszerre, egyidejűleg is
megnyilvánulhatnak a létező világ valamely részén. Isten e formáit avatáráknak
(inkarnációk) nevezik, akik egy bizonyos cél beteljesítése érdekében
„alászállnak” a lelki világból. E formák közvetlenül Isten formái, amelyeket
meghatározott okból vesz fel.
Istennek vannak olyan szolgái is,
akik különleges hatalmat kapnak azért, hogy az univerzum teremtésében és
irányításában szerepet vállalhassanak. Őket félisteneknek nevezik, mert
bizonyos”szakterületeken” különösen nagy erőt kapnak Istentől. Annak ellenére,
hogy anyagi vágyaik beteljesítése érdekében sok ember imádja Őket Indiában, Ők
is csak Isten szolgái, akik – bár az embereknél sokkal hatalmasabbak – nem
Istenek. A leírások szerint kb. 33 millió félisten van, s Ők maguk is a
Legfelsőbb Urat imádják.
Mindez annak a már említett tényezőnek
köszönhető, hogy a félistenek különböző anyagi lehetőségekért felelősek az
anyagi világban.
Visnu illetve Krisna avatárjai
örökkévalóak, s a Védák örök idők óta említik Őket. Nem kitalált vagy az idők
során „kifejlesztett” személyek, hanem mindig is létezőek.
Krsna
Krsnát a hinduk többsége a
Legfelsőbb Istennek, az Istenség Legfelsőbb Személyiségének fogatja el, aki Vasudéva
és Dévakí fiaként jelent meg itt a Földön. Testének színe olyan, mint a friss
esőfelhőé. Az Őt ábrázoló képeken, három helyen meghajló formában láthatjuk,
amint éppen fuvolázik, elbűvölve ezzel lakhelyének, Vrindávanának minden
lakóját. A templomokban imádott mútrija mellett gyakran látható örök társa,
Rádháráni, aki az Isten iránt végtelen szeretet példája. Krisnát a különböző
festményeken gyakran a tehénpásztorlányokkal (gopíkkal) táncolva, vagy a
tehénpásztorfiúkkal játszadozva, illetve a kuruksetrai csatamezőn kedves
barátja, Ardzsuna harci szekerét hajtva ábrázolják. Gyakran láthatótehenekkel
körülvéve, hiszen a tehénpásztorfiúként született. Mútri-formájában pedig
előszeretettel jelenítik meg kisdedként, amint egyik kezében édességet tartva
másuik, megörvendeztetve szülei és hívei szívét.
Krisna Mathura városában, Uttar
Pradesh államában (India) jelent meg, körübelül ötezer évvel ezelőtt.
Kedvteléseinek nagy részét Vrindávanában végezte. E két hely még ma is létezik,
s évente zarándokok milliói látogatják meg a lelki tisztulás érdekében. Mathura
és Vrindávana kb. 120 km-re található Delhitől délre, az Agrát és Delhit összekötő
út mellett.
Földi jelenléte alatt megölte a
gonosz Kamszát, Mathura királyát, valamint sok más démont is, hogy megvédje
híveit s a veszélybe került, tiszta, vallásos elveket. Elbeszélte a
Bhagavad-gítát, melyet a hindu vallás Bibliájának tekintenek.
Krisna Brahmá – az univerzumot és
az élőlényeket megteremtő félisten – minden napjában csupán egyetlen alkalommal
jelenik meg, vagyis a mi időszámításunk szerint 4 milliárd 320 millió évente
egyszer. A Srimad-Bhágavatam szerint Krisna minden avatára (inkarnációja) végső
forrása. Ezért nemcsak a belőle közvetlenül kiáradó Visnu-avatárok (három
Visnu-forma), hanem Visnu minden inkarnációja is jelen van benne. Amikor Krisna
eredeti formájában jelenik meg a világban – amely örökléttel, teljes tudással
és boldogsággal rendelkező lelki test -, akkor a többi inkarnáció minden
jellegzetessége jelen van benne. Krisnát így az eredeti személyként
megszületetlennek és örökkévalónak tartják, aki a végső eredete az anyagi és a
lelki világnak. Erről a Bhagavad-gíta és más védikus írások is említést
tesznek. Bár hatalma és fensége felfoghatatlan, kedves tulajdonságai inkább
tiszta szeretetet és ragaszkodást ébresztenek iránta híveiben, mint
tiszteletet, amely esetleges gátja lehet a vele való bensőséges kapcsolat
kialakításának. Krisna arcát csodálatos ékszerek díszítik, füle nagyon szép,
orcái pedig ragyogóak. Mosolya mindenki számára vonzó. Krisna arcának és
testének látványa teljes elégedettséggel tölti el az élőlényeket.
Felnőve, a Yadu-dinasztia
királyaként Krisna 16 108 nőt vett feleségűl. Dvárakában fő hitvese
Rukminí volt, aki Laksmínak, a szerencse istennőjének az inkarnációja.
Bhismaka, Vidarbha királyának lányaként született meg. A Krisna-templomokban
néha Rukminí mútrija is látható. Rukmíninek tíz fia született, akik közül a
legidősebb Pradjumna. Egyetlen lányát Csarumatinak hívták.
Krsna kedvtelései
Krsna Dévakínak, Vaszudéva
feleségének gyermekeként született meg mathurai fogságuk ideje alatt. Bár a
szentírások szerint Ő örök, céljainak beteljesítése érdekében elfogadta ezt a
szerepet. Vaszudévát és Dévakít azért vetették börtönbe, mert egy jóslat
szerint kettőjük nyolcadik gyermekének,
Krisnának kellett majdan megölnie a gonosz Kamsza királyt. Krisna születésekor
a börtön kapui titokzatos módon megnyíltak, az őrök pedig mély álomba merültek.
Vaszudéva kisétált a börtönből, és elvitte Krisnát a Jamuná folyó túlpartjára,
Gokula városába. Ott mostohaszüleire, Nandára, a pásztorkirályra és feleségére,
Jásódára bízta Őt, akik odaadó szeretettel viselték gondját a gyermek Krsnának.
Amikor Vaszudéva megérkezett Gokulába, Jásódát mély álomban találta, mivel
éppen előtte hozott a világra egy leánygyermeket. Ekkor Vaszudéva kicserélte
Krisnát a kislánnyal, s a leánygyermeket magához véve visszatért a börtönbe.
Amikor Kamsza megtudta, hogy megszületett Dévakí nyolcadik gyermeke, nyomban elrohant a börtönbe. Megragadta
a kisbabát, hogy megölje, de a gyermek kicsúszva a kezéből, a levegőbe
emelkedett. A kislány – aki valójában az anyagi energia istennője, Durgá volt –
ekkor felnőtt nővé változva így szólt: „Kamsza te ostoba! Nem ölhetsz meg
engem! A gyermek, aki végezni fog veled, már megszületett valahol, s
biztonságban van!”
Krsna gyermekkorát Vrindávanában
töltötte Nandával és Jasódával. A Vrindávanában eltelt évek alatt Kamsza számos
démont küldött oda, hogy megölje Krisnát. Először Pútanát, a rút boszorkányt
küldte el, aki egy gyönyörű nő alakját felöltve közelítette meg Őt.
Felajánlotta, hogy anyjaként megszoptatja a kis Krisnát, miközben a mellét,
melyet neki ajánlott, méreggel kente be. Krisna azonban a tejjel együtt az
életlevegőt is kiszívta a veszélyes démon melléből.
Később megölte Trinávartát, a
széldémont is, aki megragadta Krisnát, s elrepült vele. Megsokszorozva a
súlyát, Krsina nagyon nehézzé vált, s így a démon a földre esett és meghalt.
Aghászura démon a hatalmas kígyó alakjában lenyelte Krsinát és tehénpásztorfiú
barátait. Krsina ekkor Aghászura gyomrában a sokszorosára növekedett, a halálát
okozva ezzel. Arisztászura, a bikadémon és Késí, a lódémon szintén megtámadták
Krsinát, de az ő sorsuk is hasonlóan alakult.
Megbüntette Káliját is, aki egy
sokcsuklyás kígyó volt. Ez a kígyó megmérgezte a Jamuná folyót, számos élőlény
halálát okozva ezzel. Krisna a kígyó fejein táncolva végül meghódolásra
kényszerítette Káliját, aki megértette, hogy Krsina az Istenség Legfelsőbb
Személyisége.
Kedvtelései a
tehénpásztorfiúkkal, a tehenekkel es a gópíkkal (tehénpásztorlányokkal) az
indiai művészetek kedvelt témáit alkotják. Festmények, kézimunkák, faragványok
ábrázolják Krisnát, amint a tehénpásztorlányokkal táncol. Ezt a táncot
rásza-táncnak hívják. Krsina kiterjesztette magát sok-sok formában, s minden
egyes pásztorlányka mellett ott volt a táncban. A leánykák mindegyike úgy
gondolta, hogy Krsina csak vele táncol, s ettől nagyon boldogok voltak.
Egy napon Krisna megkérte apját,
Nanda Mahárádzsát, hogy hagyja abba Indrának, az eső félistenének imádatát, s
helyette imádja Góvardhana-hegyet, mely egy szent hegy Vrindávanában. Nanda
Mahárádzsá teljesítette szeretett Krsinájának kérését, amelytől azonban Indra,
a félistenek királya nagyon dühös lett. Szakadó esőt zúdítva Vrindávanára
megpróbálta elpusztítani a város lakóit. Krisna azonban felemelte a
Góvardhana-hegyet, s mint egy esernyőt, Vrindávana lakói fölé tartotta. Ezt a
kedvtelést számos festmény és szobor ábrázolja.
Krsina ezt követően elment
Mathurába, hogy megölje Kamsza királyt. Huszonnyolc
éves koráig Mathurában maradt, azután pedig Dvárakába költözött. A kuruksetrai
csatában kedves híve, Ardzsuna harci szekerét hajtotta. E csata előtt mondta el
a híres Bhagavad-gítát, amely a hindu vallás és filozófia alapjának tekinthető.
Rádhárání
Rádhá és Rádhiká neveken ismerik.
Ő a vrindávanai tehénpásztorlányok (gópík) közül a legfontosabb. Krsina fő
kedvese, aki gyakran láthatunk Krsnával együtt a templomok oltárán. Rádhárání
Krisna társa a vrindávanai kedvtelések során. Mindig gyönyörő nőként
ábrázolják. Isteni személyisége nagyon fontos Krsina hívei számára, mert úgy
tartják, hogy Rádhárání kegye nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki
megközelíthesse Krsinát. Krsina és Rádhárání kapcsolata az Isten iránti
szeretet végtelen aspektusait mutatja be, amelyről a hindu vallás „bhakti” irányzata tanít részletesen.
Visnu
Ő az anyagi teremtés fenntartója.
Etimológiailag a Visnu szó azt jelenti, hogy „aki mindent áthat, mindenbe
behatol”. Ő a hindu vallás három fontos istensége (Brahmá, Siva, és Visnu)
közül az egyik. Brahmá és Siva, akik az anyagi világban ható szenvedély és
tudatlanság működéséért felelősek, csupán félistenek, Visnu pedig a Legfelsőbb
Úr megnyílvánulása, aki az összes félistennek (Brahmának és Sivának is) az
irányítója. Ő maga a jóság minőségénak irányításáért felelős. A Legfelsőbb
Úrként teljes mértékben rendelkezik a hat fenséggel, amely a gazdagság, a
hatalom, a szépség, a hírnév, az erő, és a lemondás. Lemondott, mivel semmihez
sem ragszkodik az anyagi világban, bár minden az Övé.
Visnunak egy másik közismert és
igen népszerű neve Nárájana. A szó a következőket jelenti: a) aki az okozati
vizeket választotta lakhelyéül (Visnu az okozati óceánon fekve teremti meg az
univerzumokat); b) aki minden emberi lény lakhelye; c) aki az emberek szívét
választotta lakhelyéül; vagy d) aki minden ember végső célja.
Az előző ciklusbéli univerzum
elpusztítása után és a következő univerzum megteremtése előtt Nárájana, a
Legfelsőbb Istenség elaludt hatalmas, Ananta Sésa nevű kígyóágyán, mely a
Ksíramudra (tejóceán) vizén lebeg. Egyik lábát hitvese, Laksmí ölében
pihenteti, aki lágyan masszírozza azt. Ahogyan így álmodik a következő teremtésről,
egy lótuszvirág sarjad köldökéből, melyen Brahmá istenség ül. Miután felébred,
arra utasítja Brahmát, hogy folytassa a teremtés folyamatát.
Visnu az anyagi teremtés
érdekében három formában nyilvánul
meg.
Ezek a formák teremtik meg és
tartják fenn az univerzumot.
Az első forma Mahá-Visnu, vagy
más néven Káranodakasájí-Visnu, aki
az Okozati-óceánon egy kígyóágyon fekve, pusztán ki – és belégzéssel teremti
meg és pusztítja el az univerzumokat. A kígyóágyat Ananta Sésa, Visnu kígyó
alakú kiterjedése alkotja.
A második forma Garbhodakasájí-Visnu, aki behatol
minden univerzumba, és megteremti bennük az élőlényeket.
Harmadik formájában Ksírodakasájí-Visnuként megjelenik
minden élőlény szívében (sőt behatol minden atomba is), s ezért az élőlények Felsőlelkeként
is ismeretes. E Ksírodakasájí-Visnuból terjednek ki mindazok az isteni formák,
amelyek a későbbiekben „Visnu inkarnációiként” fognak részletesebben
szerepelni.
A Garbhodakasájí-Visnu köldökéből
kinövő lótuszvirágon születik meg Brahmá, az első élőlény, aki teremtő hatalmat
kapva folytatja az univerzumon belüli teremtés folyamatát, létrehozva más
élőlényeket (pl. a félisteneket) és megteremtve az univerzum változatosságát.
Visnu örök társa Laksmí, a
szerencse istennője, aki Srídévínek is neveznek. Srídéví általában kinyílt
lótuszvirágot tart a kezében. Visnu másik hitvese Bhúdéví, kezében kék
lótuszvirággal (melynek szirmai néha össze vannak csukódva). Ha mindkét hitvese
jelen van az Úr Visnuval, akkor Laksmí a jobb oldalán, Bhúdéví pedig a bal
oldalán áll. Gyakran láthatjuk Őket úgy is, ahogy a kígyóágyon fekvő Visnu
lábainál ülve szolgálják Őt.
Vannak templomok, ahol Laksmí és
Nárájana mútriját úgy láthatjuk, hogy az Úr Nárájana (Visnu) ül, Laksmídéví
pedig az ölében foglal helyet.
Visnut általában négy karral ábrázolják, melyekben
kagylókürtöt (sankha), harci korongot (csakra), buzogányt (gada) és
lótuszvirágot (padma) tart. Harci korongját Szudarsannak, buzogányát pedig
Kaumodakinak hívják. Van egy Nandaka nevű íja is. Visnu, ahogyan Krsina is, kék
színű, és sárga ruhát hord. Mellkasán a Kaustubha nevű ékszert viseli. Néha nyolc karja is lehet, amelyekben
kagylókürtöt, korongot, buzogányt, lótuszvirágot, íjat, nyilat, kardot és
pajzsot tart.
A buzogány és a korong azt
jelképezik, hogy az Úr megbünteti a démonokat és a gonosztevőket. A
lótuszvirággal és a kagylókürttel megáldja híveit. Amikor valamely inkarnációja
megjelenik ezen a bolygón, amellett, hogy elpusztítja a démonokat, a vallásos
elvek ellenségeit, híveit is megvédi.
Az Úr Vsinu arca vidám, s a
lótusz virágához hasonlít. Mellkasán a Srívaszta jelet viseli, amely egy fehér
szőrtincs. A ragyogó Kaustubha drágakő ékkövekkel és gyöngyökkel díszitve függ
nyakában, amely mellett gyönyörű virágokból készült füzér emeli ki arcának szépségét.
Azt tartják, hogy az Úr Visnu mosolygó arca az egész világnak örömöt szerez.
Visnu inkarnációi
Visnu inkarnációit avatáráknak nevezik, amely arra utal,
hogy az anyagi világban megjelenve nem foglalnak el anyagi testet, hanem saját
lakhelyükről, saját transzcendentális testükben „szállnak alá”. Ezt tévesen
néha úgy értelmezik, hogy az avatára
olyan inkarnáció, aki húsból, vérből és csontból álló anyagi formát vesz fel.
Valójában azonban Visnu avatára egy
magasabb régióból, a transzcendentális birodalomból száll alá, hogy egy adott
szerepben végrehajtsa a küldetését, feladatát. Visnu a leírások szerint akkor
száll alá a Földre, amikor a vallás gyakorlása hanyatlik, a vallástalanság
pedig eluralkodik a világon.
A Védákban az áll, hogy bár az Úr
egy, második nélkül, mégis számtalan formában nyilvánítja meg Magát.
Minden egyes inkarnációnak van egy bizonyos küldetése,
melyről a kinyilatkoztatott szentírások részletesen beszámolnak. Ezen inkarnációk mindegyike csak annyit
beszél a vallásos elvekről és az emberiség kötelességeiről, amennyit az emberek
adott körülményeik között megérthetnek. A cél azonban mindig ugyanaz: az
embereket az Isten-tudat útjára vezérelni, s arra ösztönözni őket, hogy
engedelmeskedjenek a vallás elveinek.
Visnu néha személyesen száll alá,
néha pedig hiteles képviselőjét küldi el fia vagy szolgája alakjában.
Előfordul, hogy saját maga jön el, de rejtett formában. Ezen inkarnációk –
amelyek mindegyikének az Isteni-tudatnak az emberi társadalomban való
felébresztése a célja – száma határtalan, de van tíz fő inkarnáció, akiknek a szentírások kitüntetett szerepet
tulajdonítanak.
Matszja, a hal (1), Kúrma, a
teknős (2), Varáha, a vadkan-inkarnáció, aki megölte a Hiranyáksa nevű démont,
s megmentette a Földet (3). A következő az ember-oroszlán Naraszima (4), aki
megölte Hiranyakasipu démont, s megmentette tiszta hívét, Prahládot. Az ötödik
(5) inkarnáció Vámana, aki három lépés földet koldult Bali Maharádzsától, a
démonok királyától, hogy visszaszerezze az általa meghódított világot a
félistenek számára. A következő (6) Parasuráma („csatabárdos Ráma”), aki bár bráhmanaként a bölcs pár, Dzsamadagni és
Rénuká fiaként született, huszonegyszer pusztította el a Kártavírya által
vezetett, hatalmukkal visszaélő ksatriyákat
(a harcos társadalmi rendet).
A hetedik inkarnáció (7)
Rámacsandra, aki, aki bár Visnu inkarnációja, az ideális király szerepében
tanította és mutatta be a vallás elveit. Tetteit a híres óind eposz, a Rámájána
beszéli el. Balaráma a nyolcadik (8) inkarnáció, akit Krsinával együtt szoktak
említeni a hindu vallásról szóló könyvek. Balaráma Krisna testvére. Vannak,
akik Krsinát is csupán Visnu egyik avatárjának
tartják, a vaisnavák (Visnu-hívők)
nagyobb része azonban az eredeti Istenként, Visnu forrásaként tekint rá.
A kilencedik avatára (9) Buddha, a tizedik (10) pedig Kalki, aki
a Kali-juga (a jelen 432 000 évig tartó világkorszak) végén elpusztítja
majd a démonikus népességet. A főbb inkarnációk mellett, ahogy említettük,
számtalan más inkarnáció is létezik.
Amellett, hogy Visnu néha
személyesen jelenik meg transzcendentális testében, gyakran úgynevezett
saktyávésa avatárként is megnyilvánul. A saktyávésa avatárok Visnu hatalmának
inkarnációi, akik az Ő erejével, hatalmával felruházott élőlények. Az egyéni
élőlények (a különböző anyagi létformában lakozó lelkek) szintén Visnu szerves
részei, de nem olyan hatalmasak, mint Ő. Ezért, ha valamelyiküknek Visnu
különleges hatalmát kell képviselnie itt az anyagi világban, csak úgy
lehetséges, ha Visnu maga hatalmazza fel Őt személyesen.
Mivel az ismeretanyag és a
tanulmány egy bizonyos küldetés megértéséért íródik, ezért a továbbiakban
csakis és kizárólag a kilencedik és
a tízedik Visnu-avatárral foglalkozik részletesebben. A többi fent említett
avatárok csak tájékoztatásul szolgálnak a rendszer felépítését illetően.
Sri Sziddharta Gautama Buddha (Kr. E.
544 – Kr. E. 464.)
Buddha az Úr Visnu kilencedik
inkarnációja. Sziddharta Gautama, akit később Buddhának is neveznek, Kr. E.
544-ben egy őszi, októberi napon látta meg a Napvilágot. 16 éves korában
megházasodott, s egy fia született. Mikor betöltötte a huszonkilencedik
életévét, elhagyta otthonát, hogy megkeresse a választ élete legfontosabb és
legalapvetőbb kérdéseire. Hat évvel később eljutott Bodh Gayába, ahol egy bodhi
fa alatt ülve mély meditációba merült. Meditációja során egy Mara nevű démon
megkísértette, felajánlva neki mindent, ami kívánatos lehet ebben a világban.
Buddha visszautasította a démon javaslatát, s nem fogadta el az felajánlott
javakat. Röviddel ez után Buddha elérte a nírvána állapotát.
Ezeket, a jelenteket India-szerte
sok buddhista fafaragvány megörökítette. Buddhát általában lótuszon ülve, sárga
ruhában ábrázolják. Kezei védelmező és áldásosztó helyzetben vannak.
Életében saját felfogását
prédikálta az erőszakmentesség elvéről, elítélve a Védákban szentesített
állatáldozatokat. Abban az időben, amikor Buddha megjelent, az emberek a
védikus áldozatok ürügyén korlátlanul gyilkolták az állatokat, hogy féktelen
nyelvüket kielégítsék. Az Úr Buddha, szembeszállva e gyakorlattal, az
erőszaknélküliségről prédikált. Tanításaiban kétségbe vonta a Védák tanait, s
az állatmészárlás kedvezőtlen pszichológiai hatásait hangsúlyozta. Úgy tartják,
hogy Buddha azért jelent meg a világban, hogy ezt a folyamatot megállítva
megalapozza az erőszaknélüliség védikus alapelvét.
Kalki
A szentírások jövendölése szerint
Kali-juga (a jelen korszak) végén megjelenik Kalki, a tizedik inkarnáció. Fehér
lovon vágtatva lángoló kardot emel a feje fölé, amellyel elpusztítja a világ
ateista, démonikus népességét. A pralaya az egész univerzumot elárasztó özönvíz
idején jelenik meg. A Kali-juga végére az erkölcsnek, a törvényeknek és a
rendeknek írmagja sem marad. A védikus áldozatokról megfeledkeznek, s barbár
lények uralják majd a Földet. Ekkor az Úr Visnu Kalki alakjában eljön, hogy
helyreállítsa a vallás alapelveit, a törvényt és a rendet.
Laksmí
Laksmí az Úr Visnu hitvese, aki a
gazdagság és a szerencse istennője. Az ábrázolásokon vagy az Úr Visnu lábainál
foglal helyet, vagy mellette áll illetve ül. Látható úgy is, amint az Úr Visnu
mellkasára dől. Amikor valamely templomban Visnuval együtt imádják, akkor
kettő, amikor pedig egyedül, akkor négy karja van. A tejóceánból jelent meg,
amikor a félistenek és a démonok a nektárt köpülték.
Laksmít rendszerint elbűvölően
gyönyörűnek írják le, amint egy lótuszon áll vagy ül, s gyakran lótuszvirágot
tart a kezében. Talán ezért is hívják Padmának vagy Kamalának is. Amikor négy
karja van, két felső kezében lótuszokat tart, az alsó kettő pedig áldásosztó
helyzetben van, vagy aranypénzek hullanak belőlük.
Általában ragyogó aranyszínű.
Laksmít gyakran láthatjuk a képeken derékig vízbe merülve, két oldalán egy-egy
elefánttal, amelyek vizet permeteznek rá. Rukminí, Krisna dvárakái felesége,
valamint Szítá, az Úr Rámacsandra felesége mindketten Laksmí inkarnációi. Néha
az Úr Visnuval együtt Garuda hátán utazik. Azt mondják, hogy Laksmí eredeti
alakja Krisna vrindávanai hitvese, Rádhárání.
Nincsenek kizárólag neki szentelt
templomok, de gyakran láthatjuk őt Visnu-templomok oltárán az Úr Visnu
lábainál. Indiában szinte minden ember imádja az otthonában Laksmít.
Gyakran egymagában imádják őt,
hogy meggazdagodjanak, mert nem tudják, hogy Laksmí (a szerencse istennője)
csapongó, s ha nem hitvesével, az Úr Visnuval együtt imádják, akkor kegye csak
átmeneti lesz.
A Dipávali fényfesztivál
(október/november) Laksmíval kapcsolatos. A házakat e napon lámpásokkal
világítják ki, mert azt tartják, hogy a gazdagság (Laksmí) nem lép be egy sötét
házba. A legtöbb házat ezen az estén olajlámpásokkal és elektromos fényekkel
díszítik fel.
Siva
Visnu, Brahmá és Siva együtt
alkotják a hindu háromságot. Siva a pusztító, aki a kali-júga, tehát a
jelenlegi korszak végén eljárva a pusztítás táncát az egész univerzumot
megsemmisíti. Siva a tudatlanság kötőerejének, a tama-gunának az irányítója.
A Kajlász-hegyen lakik, amely a
tibeti Himalájában található. Arccal dél felé ül, s személye a lemondást és az
univerzális pusztítást képviseli.
Az őt ábrázoló képeken jóképű
ifjú, aki olyan fehér, mint a kámfor. Hamuval beszórt végtagjai erősek és
simák. Három szeme van, melyek közül a harmadik a homlokán található, két
szemöldöke között. Ezt a pusztítás idejét kivéve mindig csukva tartja.
E harmadik szem keletkezésének
története szerint egyszer Umá, a hitvese játékosan Siva két szeme elé tartotta
a kezét. Azon nyomban sötétség borult az egész univerzumra, és még a Napot vagy
a Holdat sem lehetett látni. Siva ekkor megnyilvánította e harmadik szemet,
hogy a fény visszatérhessen az univerzumba. Később ezt a harmadik szemét,
melyet az emberiség iránti végtelen kegyéből egyébként csuk-va tartott, csak
azért nyitotta ki, hogy elégesse vele Kámadévát, a kéj urát.
Egyik szeme olyan, mint a Nap, a
másik mint a Hold, harmadik szeme pedig a tűzhöz hasonlatos. Ez a szeme, ahogy
már fentebb utaltunk rá, lángot kilövelve képes bármilyen hatalmas élőlényt
elpusztítani.
Bár ő az anyagi világ ura, a
múlt, a jelen és a jövő ismerője, mentes az anyagi szennyeződéstől. Nem áll
kapcsolatban senkivel, és nincsen senki, aki az ellensége lenne.
Ikonográfikusan Sivát
ábrázolhatják kettő, három, négy, nyolc, tíz vagy akár harminckét karral is. A
kezeiben tartott különböző tárgyak a következők: háromágú szigony (triszúla),
harci korong (csakra), harci bárd (parasu), homokóra alakú dob (damaru),
imafüzér (aksamálá), szarvas (mriga), hurok (pása), bot (danda), íj (pináka
vagy adzsavaga), varázspálca (khatvánga), lándzsa (pasupata), lótusz (padma),
koponyából készült ivóedény (kapála), tükör (darpana), kard (khadga) és így
tovább.
Hosszú, befont hajából álló
koronáját a félhold díszíti, s hajfürtjei közül a Gangá folyó árja zuhog alá.
Ruhaként egy tigrisbőrt és egy elefántbőrt visel. Egész testén kígyók
találhatók, melyek a nyakláncát, az övét, a szentelt zsinórját és a karpereceit
képezik. Nyaka körül egy koponyákból álló füzért hord. Meditációja során
tigrisbőrön ül, és soha nem fogad el semmilyen fényűző ruhát, füzért, ékszert
vagy illatszert.
Az Úr Siva torka kék, mert
megitta azt a mérget, amely akkor keletkezett, amikor a félistenek és a démonok
az óceánt köpülték. Ez a méreg olyan roppant mennyiségű volt, hogy képes lett
volna az egész emberiséget elpusztítani. Siva, torkában tartva az óceánnyi
mérget, megmentette az élőlényeket a pusztulástól. Torka e méreg hatására
kékült meg, s azóta Nilakanthának, "kéktorkúnak" is nevezik.
Sivát háromágú szigonyával
díszített templomaiban leginkább lingaként vagy fallosz-szimbólum formájában
imádják. E linga-forma Siva ősnemző szerepét hangsúlyozva képviseli őt.
Ősnemzőként ő mozdította ki egyensúlyából az anyagi energiát, rábírva azt a
teremtés folyamatában való részvételre.
Gangadharának is nevezik, vagyis
annak, aki a Ganga (Gangesz) folyó súlyát tartja. Amikor a Gangesz a mennyei
régiókból alászállt a Földre, először Siva fejére hullott. Keresztülfolyva
hajcsimbókjain sok kis patakká vált, amelyek végül Haridvárnál egyesülve
létrehozzák a Gangeszt.
Natarádzsaként, a kozmikus
táncosként is ismerik, akinek híres tánca, a "tándava" képes
atomjaira oszlatni az anyagi világot. Nevezik őt Rudrának (üvöltő), Mahadévának
(nagy úr), Sankarának (jótevő), Trilocsannak (háromszemű), Pasupatinak (a
vadállatok ura), valamint egyik elborzasztó formáját Bhairavának. Asutosának is
hívják, vagyis olyan személynek, akit könnyen elégedetté lehet tenni, Bhútanátha
néven pedig a közönséges emberek uraként utalnak rá. Az őt imádók főleg azért
ragaszkodnak hozzá, mert nagylelkű ajándékokat tud adni anélkül, hogy
megfontolná az ajándékok későbbi hatásait. Daksinamúrtiként (meditáló
bölcsként), Kaljana-szundaraként (Párvatí férjeként), Mahésvaraként (a tudás
uraként) és Tripurantakaként (Tripura démon elpusztítójaként) is imádják őt.
Mahadévának, "nagy úrnak" azért nevezik, mert ő a leghatalmasabb
félisten, akivel az anyagi világban senki sem lehet egyenlő.
Hitvese Párvatí, az anyagi
energiát irányító félistennő. Különböző formáiban Kálíként, Durgáként, Umáként
stb. is ismerik.
Tekintsünk át most néhány
történetet Siváról, amelyekről a védikus irodalom tesz említést.
(1) Amikor a mennyei folyó, a
Gangesz alászállt erre a földre, büszkeségből erőteljesen zuhant Siva fejére,
aki azonban fogva tartotta őt a fején. Csak azután engedte továbbfolyni, hogy
Bhagíratha király (aki felelős volt azért, hogy e folyót a földre hozza) sokáig
imádkozott és könyörgött hozzá, a Gangesz pedig illő módon bocsánatot kért.
(2) Amikor a tejóceánt, vagy
másik nevén a ksíramudrát köpülték, az egyik dolog, ami kiemelkedett belőle, a
hűs félhold volt. Siva megragadta azt, és diadémként a fejére helyezte. Amikor
a háláhala nevű halálos méreg is létrejött, s perzselő hevével és
lángnyelveivel elkezdte pusztítani a három világot, Siva összegyűjtötte azt a
tenyerébe, s megitta, hogy megmentse a világot. Párvatí, aki rendkívüli módon
aggódni kezdett hitvese biztonságáért, összeszorította férje torkát, hogy a
méreg ne mehessen le a gyomrába. A méreg így a torkán maradt, kékes színt
kölcsönözve annak.
(3) Dáruka erdejének bölcsei,
akiket nagyon bosszanott, hogy feleségeik vonzódtak Siva szépségéhez,
megpróbálták varázslatok útján megölni őt. Áldozatukból egy tigris, egy szarvas
és egy vörösen izzó vasdarab született. Siva a tigrist megölte, a szarvast a
bal kezével elkapta (amelyet dicsősége jeleként azóta is a kezében tart), a
vasdarabot pedig fegyverei egyikévé tette.
(4) Más történetek arról szólnak,
hogyan tette tönkre Daksa áldozatát azzal, hogy levágta a fejét
tiszteletlensége miatt, hogyan rombolta le a Tripurászura démon által épített
öt várost, hogyan pusztította el Gadzsászurát, az elefántdémont, és viselte
magán bőrét, hogyan ajándékozta meg Ardzsunát a Pásupata-asztra nevű
fegyverrel, s hogyan vált Ardhanárísvarává, hogy szétoszlassa Bhringi nevű híve
tudatlanságát.
Siva különböző formái
Sivát sok más aspektusban is
ábrázolják, illetve imádják. Ezeket általában kilenc kategóriába sorolják.
Az első csoportba Siva békés és
kegyes formái tartoznak, akik például az áldásukat adták Csandésának,
Nandísvarának vagy Rávanának. Rávana, a démon, aki elrabolta Rámacsandra
feleségét, Szítát, Siva kegyéből lett olyan hatalmas, hogy még a félisteneket
is rettegésben tartotta.
A következő, második csoportba
Siva összes szörnyűséges (ugra) aspektusa tartozik.
Bhairava Sivának az a formája,
aki levágta Brahmá ötödik fejét, amiért az becsmérelte őt, s akinek tizenkét
éven át koldusként kellett bolyongania, hogy megszabaduljon e bűnétől.
Gadzsászuravadha-múrti formájában megölte Níla démont, aki egy elefánt formáját
vette fel. Kálári-múrti alakjában legyőzte Yamát, a halál istenét, aki el
akarta venni Márkandéjának, Siva nagy hívének az életét. Kámántaka-múrti formájában
elpusztította a szerelem és a kéj istenét a harmadik szeméből kibocsátott tűz
segítségével.
A tánc királya
Siva a tánc nagymestere. A
táncról szóló írásokban ismertetett 108 táncolási mód mind tőle származik. Azt
mondják róla, hogy minden este táncol azért, hogy enyhítse a teremtmények
szenvedéseit, és hogy szórakoztassa az isteneket, akik Kajlászán gyűlnek össze.
Körülbelül kilenc táncos formája
van, melyek közül Natarádzsa - a tánc királya a leginkább ismert. Natarádzsának
négy karja és két lába van, s táncoló pozícióban áll. Felső jobb kezében a
damaru nevű dob található, a balban pedig a tűz, ami a végső pusztítást
jelképezi. Alsó jobb kezét védelmet adó helyzetben tartja, az alsó bal kéz
pedig a felemelt bal lábra mutat. Jobb lába az Apaszmara nevű démonon nyugszik,
akiről azt mondják, hogy a tudatlanságot vagy a hamis egót képviseli, amely
elfeledteti az élőlényekkel, hogy kik is valójában. Natarádzsa az, aki
elpusztítja a hamis önérzetet, büszkeséget.
E forma története szerint Siva
egyszer elment az erdőbe, hogy legyőzzön tízezer szentet, akik ellene
fordultak. A szentek feldühödve egy tigrist küldtek rá, hogy az megölje Sivát.
Ő azonban elpusztította a tigrist, s a bőrét köpönyegnek használta. Később egy
mérges kígyót küldtek reá, Siva azonban azt is megfékezte, s füzérként a saját
nyakába helyezte. Ezután egy buzogánnyal felfegyverzett fekete törpét
(Apaszmara) küldtek, hogy megölje őt. Siva ekkor járta el csodálatos táncát a
törpe hátán. E cselekedete olyannyira lenyűgözte a bölcseket, hogy végül
mesterükként fogadták el őt.
Natarádzsáról egy másik történet
a következőképpen mesél: Egyszer az Úr Siva ellátogatott a Tillai erdőbe (amely
most Tamil Naduban, Csidambaram városában található), hogy két hívét,
Patandzsalit és Vjagrapádát megörvendeztesse táncával.
Ennek az erdőnek a védelmező
istennője Kálí volt, akinek nem volt ínyére, hogy Siva meglátogatta az erdőt.
Kálí, hogy megleckéztesse Sivát, egy táncversenyre hívta ki őt, s a vesztesnek
el kellett hagynia a Tillai rengeteget. A verseny bírája az Úr Visnu volt. A
tánc közben Kálí istennő hamarosan megértette, hogy nem versenyezhet Sivával,
így aztán elhagyta az erdőt.
A tanító
Siva legalább olyan nagy mestere
a jógának és a lelki tudományoknak, mint a zenének, a táncnak és más
művészeteknek. Negyedik formájában univerzális tanítóként Daksinámúrtinak
nevezik, mivel arccal dél (daksiná=dél) felé ült, amikor a bölcseket tanította
a Himalája egyik félreeső pontján. Három szeme és négy karja van, s egyik
lábával Apaszmara démont tapossa. Két karja (az elülső jobb, illetve bal)
tudást adó, illetve áldást osztó helyzetben van. Hátsó kezeiben imafüzért,
kígyót és tüzet tart. A tökéletes tanító példája, akit számos bölcs vesz körül,
mohón hallgatva tőle az önvaló tudományát.
Lingodbhava, Bhiksátana,
Haryardha, Ardhanárísvara
Siva említett nyolc formája közül
az utolsó négy aspektus a követ-kező. Lingodbhavaként a Siva-linga szívében
megnyilvánulva jelenik meg. Biksátanaként koponyából készült edényével koldul.
Haryardhát, akit Hari-harának és Sankaranárájanának is neveznek, Siva és Visnu
kombinált formája. Jobb oldala Siva, a bal pedig Visnu maga. Az Ardhanárísvara
(félig férfi, félig nő) forma bal oldalát Párvatí képezi.
Sivával kapcsolatos más
istenségek
Párvatí
Párvatí Sivának, az anyagi világ elpusztításáért
felelős félistennek a hitvese. A hinduizmus istennőinek túlnyomó többségét
Párvatí különböző aspektusai, formái teszik ki. Fel sem lehetne sorolni
mindazokat a neveket, amelyeken ismerik, illetve imádják őt, utalva sokrétű
funkcójára, valamint cselekedeteire az univerzum irányításában. Ha a Párvatí,
Haimavatí, Giridzsá és Dáksájání nevek a Himalájától, illetve Daksától (az
emberiség egyik ősatyja) eredő származására utalnak, akkor más nevei, mint
például a Sivá, Mrigání, Rudrání és Sarvání azt hangsúlyozzák, hogy ő Siva
hitvese. Más nevei, mint az Aparná vagy az Umá, illetve a Durgá és a Kálí a
puránikus irodalomban található bizonyos történetekben elfoglalt szerepére,
valamint cselekedeteire utalnak.
Erre az istennőre többek között a
Kéna-upanisadban (3.12) találhatunk utalást, ahol Umá Haimavatíról megemlítik,
hogyan világosítja fel Indrát, az istenek királyát a Brahmanról, az
Abszolútról, vagyis Istenről. Ez az utalás elég ahhoz, hogy levonhassuk belőle
azt a következtetést, mely szerint ezen istennőnek az imádata rendkívül ősi.
A Puránák (ősi védikus
szentírások) leírásai szerint "első" inkarnációjában Dáksájaní volt,
Daksa és Praszúti leánya, aki Sivához ment feleségül. Daksa, aki képtelen volt
megérteni Siva komoly helyzetét, tiszteletreméltó személyiségét, egy alkalommal
nyilvánosan becsmérelte Sivát, gyűlöletet táplálva iránta. Amikor egy nagy
áldozat végrehajtásába kezdett, Siva kivételével minden tiszteletreméltó
személyiséget meghívott. Férje tanácsa ellenére Dáksájaní hívatlanul beállított
erre az áldozatra, ahol végül mélyen megbántották. Dáksájaní a jóga tüzének
lángralobbantásával feladta életét. E tette miatt Szatí néven is ismerik,
melynek jelentése "tiszta". Később Párvatí eredeti formájában,
Himaván és Mená leányaként született meg. Rendkívüli lemondások végzése által
sikerült elégedetté tennie Sivát, aki újra elfogadta őt hitvesének.
Ezen komoly vezeklésének végzése
során még azt is visszautasította, hogy száraz leveleket egyen, s így lett a
neve Aparná. Édesanyja, Mená, aki nem bírta elviselni, hogy leányát így
megviselik a lemondások, megpróbálta eltéríteni őt e folyamattól, azt mondván:
"U má" ("Kedvesem, ne tedd ezt!"). Innen kapta aztán
Párvatí az Umá nevet. Az univerzum anyjaként Ambának, illetve Ambikának
nevezik. Mindkét név anyát jelent.
Férjéhez, Sivához hasonlóan neki
is két aspektusa van: szelíd és félelmetes. Párvatí és Umá néven a szelíd,
kedves és szépséges aspektusában jelenik meg. Ebben az aspektusában szinte
mindig Sivával együtt ábrázolják. Ilyenkor csupán két keze van, amelyek közül a
jobban kék lótuszvirágot tart, bal kezét pedig lazán leengedi maga mellett.
Egymagában ábrázolva négy karral jelenik meg, kezeiben piros, illetve kék
lótuszvirágot tartva.
Bár a női istenségeket férfi
megfelelőjük saktijának (sakti = energia) nevezik, a Sakti illetve Déví
elnevezéseket különösen - sőt, csaknem kizárólagosan - Siva hitvesének, Párvatí
számtalan aspektusának jelölésére használják.
Durgá
Párvatí déví egyik legismertebb
formája. Kálí vagy Umá néven is utalnak rá. Néha csodálatos, gyönyörű nőként
jelenik meg, néha pedig szörnyűséges, vérengző formáját mutatja. A durgá szó
azt jelenti: "áthatolhatatlan, legyőzhetetlen, mint egy hegyi erőd",
s a Durgá általa képviselt anyagi energia rendkívüli erejére utal.
Ő Siva hitvesének egyik sötétebb
formája, aki büntető és megfélemlítő hangulatban van.
Megjelenhet négy vagy nyolc
karral is, melyekben kést, kardot, poharat, kereket, kagylókürtöt, csengőt,
nyilat, háromágú szigonyt, kígyót, buzogányt, vizeskorsót és levágott fejeket
tarthat. Néhány keze "ne félj" gesztust mutat, s áldásokat ad.
Látható jógahelyzetben ülve is egy lótusztrónuson. Hordozója általában egy
tigris vagy egy oroszlán.
Durgát önmagában is gyakran
imádják saját templomának oltárán. Hívei főként anyagi nyereség érdekében
imádják.
Egy bivaly-démon (Mahisaszura)
megölése miatt Mahisaszura-mardinínek (Mahisaszura démon elpusztítója) is
nevezik. Azt mondják, Durgá azért született meg, hogy megölje ezt a démont, aki
Brahmától azt az áldást kapta, hogy sem férfi, sem nő, sem pedig állat nem
ölheti meg.
Csámundá formájában borzasztóan
néz ki. Koponyákból készült füzért visel, s kígyók és skorpiók ékesítik a
testét.
Kálí
Kálí Siva hitvesének (Párvatínak)
talán a legvadabb formája. Tigrisen utazik, tüzet okád, s emberi koponyákból és
kígyókból készült füzért visel. Kálí azt jelenti: "fekete", s ő
valóban fekete színű. Ebben a formájában Bhadrakálínak vagy Mahákálínak is
nevezik. Lángoló szemei vannak, és hosszú nyelve gyakran kilóg. Nyaka köré
kígyók tekerednek, s mind a tíz kezében fegyvert tart. Kezeiben íjat, nyilat,
korongot, kardot, pajzsot, hurkot, lándzsát, kagylókürtöt, egy kopo-nyát és egy
holdkorongot tart. Néha nyolc, illetve négy kézzel is ábrá-zolják.
Ganésa
Ő a bölcsesség és a gazdagság,
valamint a tudomány és a képességek elefántfejű istene. Siva és Párvatí két fia
közül ő az idősebb. Hívei leginkább azért imádják őt, hogy eltávolítson az
útjukból minden akadályt, amivel az ember szembekerülhet élete során. Ganésának
két felesége van, Sziddhi (eredmény) és Riddhi (siker). Ganapatinak, a törpe
démonok vezetőjének is nevezik. Dél-Indiában Vinajakának hívják.
Ormánya általában a bal oldalra
hajlik. Derekán övként vagy esetleg a mellkasán egy kígyót visel. Általában
piros vagy sárga testszínnel, négy, hat, nyolc vagy tíz karral ábrázolják.
Három kezében többek között fejszét, ösztökét, kötelet és egy tál édességet
tarthat. Negyedik keze áldásosztó helyzetben van. Hordozó állata egy egér,
amely a legkisebb lyukon is át tud menni, illetve keresztül tudja magát rágni
bármilyen akadályon.
Sok templom van, ahol önmagában,
egyedül imádják. Más hindu templomok bejáratánál szintén megtalálható, mert úgy
tartják, hogy imádatával megszűnnek azok az akadályok, amelyek a templom fő
istensége imádatának útjában álltak. Indiában az üzletemberek irodájában,
illetve a különböző üzlethelyiségekben is gyakran találkozhatunk vele.
Egyszer, amikor Siva hosszú
távollét után hazatért, Ganésát anyja, Párvatí ajtajában őrként állva találta.
Siva be akart lépni, de Ganésa megállította. Mivel nem gondolta, hogy a fia
távolléte alatt így felnőtt, Siva levágta a fejét. Amikor később tisztázódott a
helyzet, Párvatí rávette Sivát, hogy keltse életre a fiát. Ez azonban csak úgy
volt lehetséges, hogy Siva annak az élőlénynek a fejét helyezi vissza Ganésa
nyakára, akit először meglát. Ez az élőlény pedig egy elefánt volt.
Ganésát "Ekadantának"
is hívják, mert az egyik agyara törött. Azt mondják, ez az agyara akkor tört
el, amikor az elefánt fejét levágták. Egy másik történet szerint Parasuráma
volt az, aki eltörte az agyarát. Egy nap Parasuráma megérkezett, hogy
meglátogassa Sivát, de Ganésa nem engedte be őt az apjához. Amikor Parasuráma
megpróbált elmenni Ganésa mellett, verekedni kezdtek, és Parasuráma eltörte az
agyarát. Párvatí éppen meg akarta átkozni Parasurámát, látva fiának
szerencsétlenségét, de Brahmá megakadályozta ebben. Megígérte neki, hogy annak
ellenére, hogy csak egy agyara van, Ganésát minden ember, még a félistenek is
tisztelni fogják.
Amikor Vjászadéva rendszerezte és
elmondta a Védákat illetve a Mahábháratát, Ganésa volt az, aki papírra vetette
az írásokat.
Karttikéja
Karttikéja a háború istene, és a
félistenek seregének fővezére. Azért lett a félistenek fővezére, hogy megöljék
a Taraka nevű démont. Karttikéja Siva legkisebb fia, Ganésa testvére. Azt is
mondják, hogy Agni, a tűzisten fia. Nevezik még Szubrahmanyának, Kumárnak,
Murugannak, Szkandának és Szénapatinak (hadseregparancsnok) is. Általában hat
fejjel és tizenkét karral látható, de néha egy fejjel és két karral is
ábrázolják. Egy Paravani nevű sárga páva a hordozója. Két felesége van,
Dévaszéná és Vallí. A nők fiúgyermek születéséért imádkoznak hozzá.
Kezeiben kagylókürtöt, kardot,
íjat, nyilakat, lándzsát, hurkot, pajzsot, zászlót és korongot hordoz. Egy keze
lehet védelmező, egy másik pedig adományozó helyzetben. Néha tizenkét karral is
látható.
Dél-Indiában, ahol hat fő
temploma van, általában Subrahmanya néven jámbor és szent személyként imádják.
Más fontos személyiségek
Brahmá
Brahmá az univerzum
változatosságának és az élőlényeknek a te-remtője. Ő maga a Visnu köldökéből
kihajtó lótuszvirágon született. Négy feje és négy karja van, s haja csimbókos.
A kezeiben kanalat, egy korsó szent vizet, jogart, imafüzért és a Védák egy
kötetét tartja, de láthatunk a kezében íjat, lótuszt vagy jogart is. Két keze
néha védelmező és áldásosztó helyzetben van.
Négy arca a négy Védát képviseli,
négy karja pedig a négy irányt. Pitámahának vagy Nagyapának is nevezik, mert
Brahmá az univerzum teremtője, s ezért mindenki nagyapja.
Meditációban elmélyedve szemét
gyakran becsukja. Ő Siva apja. Tigrisbőrt vagy egy fekete antilop bőrét viseli.
Hordozóállata a hattyú. Ezen vagy pedig egy hét hattyú által húzott szekéren ül
lótuszülésben. A hattyúkról azt mondják, hogy a hét világot képviselik. Bőre
rózsaszínes árnyalatú vagy piros.
Hitvese Szaraszvatí, de Gájatrít
is a feleségeként imádják. Azt mondják, hitvese, Szaraszvatí Puskarnál
megátkozta őt. Erről azonban a Puskarról szóló részben fogunk beszámolni.
Brahmá a szentírások szerint száz
félisteni évig él. Ez a száz év azonban a mi időszámításunkat alapul véve
rendkívül hosszú idő. Brahmának egy napja a négy világkorszak (júga) ezer köre,
ami 4,32 milliárd évig tart. Éjszakája ugyanilyen hosszú. A mi mértékünkkel
mérve tehát Brahmá 2 X 4 320 000 000 X 365 X 100 évig él. Élete végén az egész
univerzum elpusztul, és Visnu testébe áramlik vissza, egészen az újabb
teremtésig, amelyet Visnu kilélegzése indít el.
Brahmának csupán néhány temploma
van Indiában. A legfontosabb ezek közül Rádzsasztánban a puskari templom.
Szaraszvatí
Szaraszvatí a tanulás és a tudás
istennője, de valójában mindenféle tudás - művészetek, tudományok, kézművesség
stb. -, különösen az irodalom, a költészet és a zene irányító istenségének
tartják. Ő Brahmá hitvese. Szaraszvatí egy gyönyörű hölgy, akinek színe
tejfehér, s általában fehér ruhát vagy arannyal hímzett szárit visel. A
különböző ábrázolások páván, hattyún vagy lótuszvirágon ülve jelenítik meg.
Kettő vagy négy karja van, s kezeiben különböző tárgyakat, például könyvet
(pálmaleveleket), imafüzért (aksamálá), elefánthajtó botot, lótuszt, kereket,
hurkot, nektárral telt kelyhet, buzogányt és kagylókürtöt tart. Gyakran
láthatjuk húros hangszerén, a vínán játszva is. Őt tekintik a szanszkrit nyelv
és az írás létrehozójának.
Ő a tudósok, a diákok és a művészek
imádandó istensége. Ő a beszéd istennője is, amelyen keresztül a tudást ki
lehet fejezni. A szaraszvatí szó jelentése "hömpölygő, áramló". A Rig
Véda szerint ő a híres szent folyónak, a Szaraszvatínak az istensége. Imádóját
intelligenciával, bölcsességgel és jó emlékezettel áldja meg.
Többféle néven is ismerik, mint
például Száradá (az esszencia adományozója), Vágísvarí (a beszéd úrnője),
Bráhmí (Brahmá felesége), Mahávidjá (a legfelsőbb tudás) stb.
Ő a tudatlanság sötétségének
ellentéte, s emiatt tiszta fehér színben ábrázolják. Nagyon szép és
méltóságteljes.
Nárada Muni
Nárada Muni híres bölcs, aki a
hindu szentírások szerint Brahmá homlokából jelent meg. Sok Purána tesz
említést róla. Ő volt az, aki lelki tanítómestereként azt az utasítást adta Vjászának,
hogy a Védák (a hinduizmus szent könyvei) összeállítása után írja meg a
Srímad-Bhágavatamot. Ebben a könyvben Vjásza útmutatást adott az emberek
számára az élet legmagasabb rendű célja - az Isten iránti szeretet -
eléréséhez. Ő inspirálta Valmikit arra, hogy megírja a Rámájanát, a híres óind
eposzt. Azt mondják, hogy ő találta fel a vínát, amely egy csodálatos hangú
húros hangszer, s a gandharvákat, a mennyei bolygók zenészeit és énekeseit is ő
tanította a zene művészetére. Múrti-formájában általában vínát tartva áll.
Garuda
Garuda Visnu félig ember, félig
madár (sas) hordozója. Gyakran Visnu temploma előtt, térdelő helyzetben
ábrázolják. Ő a madarak királya. Visnu és hitvese, Laksmí gyakran az ő hátán
ülve tesznek látogatást az univerzum különböző helyeire. Garuda, Kasyapa a
bölcs és felesége, Vinatá fia. Ő a kígyók legfélelmetesebb ellensége. Vörös
szárnyai vannak, melyekkel megüti és elpusztítja a démonokat.
Ananta Sésa (Sésa-nága)
Ananta Sésa a nágák, vagyis a
kígyók királya. Anantának nevezik, ami azt jelenti: "örökkévaló". A
Patala nevű Föld alatti régiókban elhelyezkedő, alsó bolygórendszerek
irányítója. Sok ezer csuklyája van. Visnut gyakran láthatjuk, amint fejével
Sésa mellkasára dőlve pihen. Sésa az anyagi világon túli Okozati-óceánban lakik,
és Visnut azzal szolgálja, hogy tekervényei által kényelmes
"kígyóágyat" képez számára. Erre lepihenve Visnu megteremti az
univerzumokat, beindítva a teremtés bonyolult folyamatát. Sésa ez idő alatt sok
száz fejének csuklyájával védőernyőt alkot Visnu feje fölött.
Bordó királyi ruhát visel, és
gyöngysor díszíti. Egy drágaköves palotában (Mani Mandapában) lakik.
Szankarsannak és Anantadévának is nevezik. Mivel valójában Sésa az Úr Visnu
kiterjedése, formája, úgy tekintik, hogy nem különbözik magától Visnutól.
Ananta Sésa fő feladata az, hogy
elpusztítsa ezt az anyagi teremtést. Amikor eljön a pusztulás ideje, Anantadéva
két szemöldöke közül megjelenik a háromszemű Siva, aki háromágú szigonyt tart a
kezében. Siva ezután tizenegy Rudra (üvöltő) formában nyilvánul meg, amelyek
együtt pusztítják el az egész univerzumot.
Az univerzumot irányító
félistenek
Indra
Indra az irányító félistenek
vezetője és a mennyei bolygók királya. Ő az ég, az eső, a villámlás és a vihar
ura. Indra egy fehér elefánton, az elefántok királyán, Ajrávatán vagy néha
lovak húzta aranyszínű szekéren utazik. Kettő vagy négy karral ábrázolják.
Kezében általában legfontosabb fegyverét, a villámot (vadzsrát) tartja, de
láthatunk nála íjat és nyilakat, kagylókürtöt, hálót vagy horgot is.
Indra a keleti égtáj istensége.
Teste arany- vagy vöröses színű. Oda és akkor küld zivatart, ahová és amikor
csak akar. Szahaszráksának vagy "ezerszeműnek" is nevezik. Néha egész
testét szemekkel borítva ábrázolják. A mennyei bolygókon lévő Indra-Pura nevű
városban lakik.
A Védák gyakran írnak
cselekedeteiről. Gyakran harcba száll a démonokkal, s néha el is veszíti a
csatákat, s ilyenkor az Úr Visnuhoz kell fordulnia segítségért.
A templomokban nem imádják
közvetlenül, de gyakran látható a Visnu templomokban faragványokon, amint
elefántján ül.
Felesége Indrání, akit Aindrínek
vagy Paulomínak is neveznek. Ő az ég istennője, akinek csodálatos aranyszínű
bőre van. Indrání az eszményi indiai nő, aki rendkívül odaadó a férje iránt, s
gyönyörű szép.
Szúrja
Szúrja a Nap félistene, aki hét
vörös ló húzta szekéren utazik keresztül az égboltozaton. Kocsihajtója Aruna, a
hajnal istensége, aki ostort tart kezében. Aruna Garudának, az Úr Visnu
hordozójának a bátyja. Szúrjának kettő vagy négy karja lehet, s a kezeiben néha
lótuszt, harci korongot vagy kagylókürtöt tart, negyedik keze pedig védelmező
helyzetben áll. Ha két karral ábrázolják, akkor mindkét kezében lótuszvirágot
tart.
Szúrja fia Vajvaszvatá, az ő fia
pedig Iksváku. Az Asvini-kumárák, akik ikerfiai, saját aranyszínű szekerükön
utaznak előtte. Szúrja saját fővárosában, Vivaszvatiban lakik.
Mivel ő a Nap félistene, s ő
befolyásolja a fényt és a hőt, nagy hatása van a mezőgazdaságra. Ezért egész
Indiában nagy tisztelettel imádják őt. A bráhmanák a titkos Gáyatrí-mantrával dicsőítik
nap mint nap.
Szúrját a védikus irodalom
gyakorta megemlíti. A félistenek között az egyik legfontosabb helyet foglalja
el. Őt ábrázoló képeket és szobrokat más isteneknek szentelt templomokban is
láthatunk, de ismert néhány saját temploma is Dél-Indiában. E Nap-templomok,
amelyek közül a legfontosabbak Orisszában és Konarkban vannak, kívülről nézve
Szúrja szekerét ábrázolják (szekértemplomok).
Szóma
Szóma a holdisten, akit
Csandrának is hívnak. Két karja van, melyek közül az egyikben buzogányt tart, a
másik pedig védelmező helyzetben áll. Teste rézszínű, s egy háromkerekű
szekéren utazik. A három vagy tíz ló által húzott szekerét vörös zászló
díszíti. Azt mondják, hogy Atri Risi és felesége, Anaszúja gyermekeként
született. A Hold-dinasztiát tőle származtatják, s őt tartják a hétfő
istenségének is. Hatása nagyon kedvező lehet az ember életére.
Első felesége Rohiní, Daksa
lánya, később azonban Daksa másik huszonhét lányát is elvette feleségül. Mivel
jobban szerette Rohinít, a többi lány panaszt tett ellene apjuknál, mire Daksa
megátkozta Szómát, hogy váljon leprássá. Feleségei úgy érezték, hogy ez
túlságosan súlyos büntetés, és megkérték apjukat, hogy semmisítse meg az átkot.
Daksa erre már nem volt képes, azonban módosítani tudta az átkot, amely azóta
is a hold elfogyását majd újbóli megtelését eredményezi.
Agni
Agni a tűz istene, akinek teste
vörös színű. Egy vagy két feje van, s vörös szemekkel, három lábbal s kettő-hét
karral ábrázolják. Azt mondják, azért van hét karja, hogy elérje a hét világot,
három lába pedig az ember életében oly fontos három tüzet - az áldozati tüzet,
a házassági tüzet és a halotti máglyát - jelképezi. A kezében legyezőt,
lándzsát, poharat, kanalat, valamint olyan tárgyakat tart, melyeket a
tűzáldozatoknál használnak. Agni nagy pocakjával egy koson közlekedik. A
szájából lángnyelvek törnek elő, amelyekkel elfogyasztja azt a tisztított
vajat, amelyet a pap felajánl az áldozati tűzbe. Úgy tartják, hogy az áldozati
tűz Visnu nyelve, hiszen ő minden áldozat végső élvezője. Így asszisztál Agni
félistenként Visnunak.
Amikor tüzet gyújtanak - különösen
áldozati tüzet -, az Agni születését jelenti. Feleségét Szváhának hívják.
Az ember életének végén az
ideiglenes anyagi testet Agni a temetési tűzön keresztül emészti el. Azt
tartják, hogy lángjaival mindent megtisztít, amivel kapcsolatba kerül.
Kámadéva
Kámadéva a szerelem istene. Káma
azt jelenti: "szerelem" (kéj), déva pedig azt jelenti:
"isten". Jóképű, világos testszínű félisten. Cukornádból készült íjat
tart a kezében, amely zümmögő méhekkel van felhúrozva. Ebből az íjból lövi ki
nyilait, melyeknek öt virágból álló szárnya van vágyméhekkel körbelengve.
Papagájon vagy páván utazik. Felesége Rati (a szenvedély), barátja pedig
Vaszanta (a tavasz). Az ő segítségükkel választja ki, hogy melyik nyilát lője
éppen kiszemelt áldozatának szívébe. A földet járja s különösen tavasszal
gyakran lövi ki nyilait bölcsekre, fiatal lányokra és férjes asszonyokra.
Egyszer Kámadéva megzavarta az Úr
Siva meditációját, aki a harmadik szeméből kitörő tűzzel hamuvá égette őt. Úgy
mondják, hogy Kámadéva nyila ennek ellenére célba ért, hiszen Siva később
feleségül vette Párvatít. Ez idő alatt Kámadéva halott volt, s a szerelem
eltűnt a földről. Végül Kámadéva Krisna fiaként Pradyumna néven született újjá.
Varuna
Varuna az óceánok istene. Teste
világos színű, s kettő vagy négy karja van. Egyik jobb kezében egy nágapasa
nevű hurkot tart, amellyel a bűnösöket és a hazugokat kötözi meg. Hordozó
állata egy krokodilszerű szörnyeteg, amelyet Makarának neveznek, s amelynek
feje és lábai olyanok, mint az antilopé. Varuna egy gyémántból készült trónuson
ül, s a folyók és tavak különböző istenségei veszik őt körül. Aditi fiaként
született, s feleségét Varunínak hívják. Királyságát Szukhának (boldogságnak)
vagy Puspagirinek (virághegynek) neve-zik. Ő a nyugati irány felett uralkodik.
Váju
Váju a szél és a mindenkinek
életet adó lélegzet istensége. Úgy tekintik, hogy ő az életfolyamatokat
irányító félistenek közül a legfőbb, hiszen minden újszülöttnek először
lélegzetvételre van szüksége. Lehet kettő vagy négy karja is, s kezeiben kereket
vagy ösztökét tart. A Védák csak ritkán tesznek említést róla. Ő Bhíma apja a
Mahábháratában, s Hanumán apja a Rámájanában. Az északnyugati irányt felügyeli.
Két vörös vagy bíborszínű ló vagy
őz húzta szekéren utazik, de szekerét akár negyvenkilenc vagy ezer ló is
húzhatja. Néha úgy is ábrázolják, amint egy őzön lovagol, s fehér zászlót tart
a kezében.
Visvakarmá
Visvakarmá a félistenek, illetve
a mennyei bolygók építésze, s a mesteremberek imádott istensége. Általában négy
karja van, s kezeiben könyvet, hurkot, vizesedényt vagy buzogányt, illetve
szerszámokat tart. Lánya Szandzsaná, aki Szúrjához, a napistenhez ment
feleségül.
Visvakarmá építette a félistenek
díszes lakhelyeit, szekereit, és ő készítette a különböző fegyvereiket. Ő
alkotta Dváraká városát Krisna, Lanka városát pedig Rávana számára. Ő mutatta
be a Szatapatja Védát, ami az építészet tudományát elmagyarázó kiegészítő
védikus írás.
Jamarádzsa
Jamarádzsa a halál ura, s ő ítéli
meg az élőlényeket, amikor elhagyják testüket. Zöld színű, s vörös ruhát visel.
Kettő vagy négy karral ábrázolják, amelyek közül egyik kezében buzogányt, a
másikban pedig egy hurkot tart, mellyel elkapja áldozatait. Egy fekete bivaly a
hordozója.
Amikor az emberek meghalnak,
akkor Jamarádzsa és Csitragupta (Jamarádzsa jegyzője) elé viszik őket.
Csitragupta feljegyezte az ember életének minden tevékenységét. Akik jámboran
cselekedtek, azok a mennyei bolyók boldogságát élvezhetik, akik pedig bűnös
tevékenységeket végeztek, azok a pokoli régiókba kerülnek. Jamarádzsa a jámbor
emberek számára olyannak tűnik, mint Visnu, lótuszhoz hasonló, mosolygó arccal.
A bűnösök azonban szörnyű, elborzasztó ítélőbírának látják, rendkívül hosszú
hajjal s mély kúthoz hasonló szemekkel. Azt mondják, hogy a halál után a
léleknek négy órát és negyven percet vesz igénybe, hogy elérjen Jamarádzsa
birodalmába.
Az emberek többsége fél
Jamarádzsától, mert ő mindenkit megbüntet a gonosz tettekért. Úgy tartják
azonban, hogy a Legfelsőbb Úr híveinek nem kell félniük tőle. Az ő számukra
Jamarádzsa kedves barát, a gonosztevők számára pedig maga a megszemélyesült
félelem.
Jamarádzsáról azt mondják, ő volt
az első halandó, aki meghalt, s mivel megtalálta az utat a másik világba, most
ő irányít másokat a haláluk után. Két vad kutyájának fejenként négy szeme van.
Ők őrzik a Jamarádzsa lakhelyére vezető utat.
Brahmá megkérte Visvakarmát, a
félistenek építészét, hogy építsen egy ideális lakhelyet Jamarádzsának, ahol
zavartalanul gyakorolhatja ítélőbírói szolgálatát. Azt mondják, ennek a helynek
tökéletes az éghajlata, ahol az embert nem háborgatják még a teste, az elméje s
az ellenségei által okozott szenvedések sem.
A hét napjainak istenségei
Szam-vár (hétfő)
A hét első napja a Hold bolygó
(Szóma) hatása alatt áll. Szóma fehér színű, s buzogányt tart a kezében.
Háromkerekű, három ló által húzott szekéren utazik. Ezen a napon jó koplalni és
fehér ruhát viselni. Aki Szóma hatása alatt született, az tiszteletreméltó,
gazdag és hatalmas lesz, sok baráttal fog rendelkezni, s nagy megbecsülésnek
örvend majd a társadalomban.
Mangal-vár (kedd)
E nap istensége Mangala, vagyis a
Mars. Teste vörös színű, s négy karja van, amelyekben buzogányt és háromágú
szigonyt tarthat. Ahogy említettük, általában egy koson vagy szekéren
közlekedik. Aki e bolygó hatása alatt áll, az általában hajlik arra, hogy
szenvedjen, hogy balesetek érjék, hogy kirabolják, megtámadják, vagy börtönbe
zárják, s jó hírnevét tönkretegyék. Ez a bolygó általában káros, s gyakran
azért imádják, hogy megszabaduljanak negatív hatásaitól. Azt mondják, az ember
viselhet vörös színű ruhát, hogy ellensúlyozza e bolygó kedvezőtlen hatását. Ha
egy király ezen a napon kezd el háborút, akkor győzni fog. A keddi nap nem
alkalmas kedvező tevékenységek elkezdésére. Mangala istenség jelképe a réz
háromszög.
Budha-vár (szerda)
Ez a Merkúr félistenének,
Budhának a napja. E Budha nem azonos az isteni inkarnációk között felsorolt és
a buddhizmus alapítójaként ismert Buddhával. Teste világossárga színű, és sárga
ruhát, valamint sárga füzért is hord. Ha négy karral ábrázolják, akkor
buzogányt, kardot és pajzsot is tarthat a kezében. Budha befolyása általában
nem is kedvező, és nem is kedvezőtlen. Leginkább más bolygókkal való
kapcsolatában terjeszti ki hatását. Ezen a napon különösen kedvezőnek tekintik
azt, ha valaki megeteti a bráhmanákat. Budha apja Szóma, a holdisten, anyja
pedig Tara.
Brihaszpati-vár (csütörtök)
Brihaszpati a félistenek papja, s
emiatt egyszerűen Gurunak is nevezik. Négy karja van, amelyekben imafüzért,
buzogányt és egy labdát tarthat. Teste aranyszínű, s általában lótuszon ülve
vagy egy nyolc ló által húzott szekéren utazva ábrázolják. Úgy tartják, hogy
aki Brihaszpati hatása alatt áll, az nagyon gazdag lesz.
Sukra-vár (péntek)
Sukra a Vénusz bolygó irányító
istensége, s a démonok tanítója. Tudása által képes a holtakat visszahozni az
életbe. Teste fehér színű, s általában négy karral ábrázolják. Két kezében
buzogányt és imafüzért tart, miközben a másik két keze védelmező és áldásosztó
helyzetben van. Általában lótuszon ülve ábrázolják, de néha nyolc ló által
húzott szekéren utazik, amelyet sok zászló díszít. Jelképe az ezüst négyzet.
A Vénusz a legkedvezőbb bolygó. A
befolyása alatt álló személyt mindenhol tisztelni fogják, s magas hivatalba
jut.
Szani-vár (szombat)
Szani a Szaturnusz bolygót irányító
és megszemélyesítő félisten. Befolyása nagyon kedvezőtlen az ember életében.
Azt mondják, ha ez a bolygó rossz helyen van az ember horoszkópjában, akkor az
nagy szerencsétlenséget hozhat rá, például szegénységet vagy szeretteinek az
elvesztését. Szani fekete színű, és négy karral látható, amelyekben háromágú
szigonyt, íjat és nyilat vagy imafüzért tart. Egyik keze ajándékosztó
helyzetben is lehet. Sakálon vagy egy vasszekéren utazik. Szúrja és felesége,
Csaja fiaként született.
India-szerte számos Szani-szentély
található más istenek templomaiban. A hagyomány szerint Szanit (lehetőleg a
szombati napon) imádva az ember megszabadulhat a Szaturnusz bolygó okozta
kedvezőtlen hatásoktól, szerencsétlenségektől.
Felesége átka miatt bárkinek a
pusztulását okozhatja pusztán azzal, hogy ránéz valakire. Ezért gyakran arcával
lefelé tekintve ábrázolják, hogy semmiben és senkiben ne tegyen kárt.
Ravi-vár (vasárnap)
A hét utolsó napját a Nap
befolyásolja. Ravi Szúrjának, a napistennek egy másik neve. Teste piros színű,
s úgy tartják, hogy ezen a napon kedvező piros ruhát hordani. Egykerekű
szekéren utazik, amelyet hét ló húz. Kettő vagy négy karja van, amelyekben két
lótuszvirágot vagy egy kagylókürtöt és egy harcikorongot tart. Vasárnap a
legjobb nap arra, hogy egy új erőfeszítést kezdjünk el. A Ravi általában
kedvezőtlen bolygó az asztrológiában.
Ráhu
Ráhu befolyása az ember
horoszkópjában általában bajt jelent. Ez az a bolygó, amely a nap- és
holdfogyatkozást okozza, valamint a meteorok irányítója. Eredetileg szörnyűséges
démonként ábrázolják. Sárkányfeje van, s farka olyan, mint egy üstökös.
Időnként felfalja a Napot és a Holdat, nap- és holdfogyatkozást idézve elő
ezzel. Nyolc fekete ló által húzott szekéren utazik.
Amikor Mohiní a halhatatlanság
nektárját osztotta a félisteneknek, Ráhu démon felvette egy félisten formáját,
s elkezdte inni a nektárt. A Nap és a Hold azonban rájöttek, hogy mi történik,
s megmondták Visnunak, aki azonnal levágta Ráhu fejét. Mivel Ráhu ivott a
nektárból - azonban az csak a nyakáig ért el, a testébe már nem -, a teste
meghalt, a feje pedig élve maradt. Felemelkedve a bolygók közé, bosszúból
minden hónapban megtámadja a Holdat, s időnként napfogyatkozást is okoz.
Ásrama
Lakhely egy templomban vagy egy
szent helyen. E szó magányos kunyhóra is utalhat, ahol egy szent ember vagy
bölcs lakik. A bölcsek gyakran az ásramjukban végzik személyes meditációjukat,
s tanítványaikat is ott oktatják. Ez általában nagyon egyszerű hely, de néha
lehet nagyon nagy, templomból és vendégházakból, valamint oktatóhelyiségekből
stb. álló épületegyüttes. Az ásrama általában nagyon békés és nyugodt hely.
Tökéletesen alkalmas az Istenről és az önvalóról való meditációra.
Az ásrama szó másik jelentésében
a védikus társadalmi rendszer szerinti élet négy lelki rendjére utal. Ez
magában foglalja a brahmacsári, vagyis tanuló, a grihasztha, vagyis háztartó, a
vánaprasztha, vagyis visszavonult, valamint a szannyásza, a lemondott
életrendet.
Astánga-jóga
A jóga folyamatának nyolc
lépcsőfoka van ("jóga-létra"). Ezek a jama, a nijama, az ászana, a
pránájáma, a pratyáhára, a dháraná, a dhjána és a szamádhi. Ezek a gyakorlatok
azért ajánlottak, hogy az ember lelki fejlődése érdekében megtanulja irányítani
az érzékeit. E folyamatot a híres Patandzsali nevű bölcs tanította, s
filozófiájának alapelveit könyvében, a Jóga-szútrában összegezte. A
Patandzsali-féle jógarendszer megtanítja az embert arra, hogy mechanikus úton
irányítsa a test életlevegőinek működéseit úgy, hogy ez végül a léleknek az
anyagi ragaszkodásoktól való megtisztulásához vezessen. E folyamat szerint a
végső cél az érzékek visszavonása az érzéktárgyaktól, s az anyagi tevékenységek
megszüntetése.
A jama a bűnös cselekedetek
feladását jelenti, amellyel az ember tisztává teszi az életét. A nijama pedig
kizárólag a tiszta tevékenységek végzésére utal. E két lépcsőfok eredményezi a
test tisztaságát. Az ászana a jógahelyzetek gyakorlását jelenti, amelyek
különböző hatha-jóga gyakorlatokból állnak. A nyugaton általában ismert
jógaklubok kínálata gyakran csupán e gyakorlatokból áll, amelyek valójában az
egész folyamatnak csupán töredék részei.
A pránájáma a testben áramló
életlevegők irányítását foglalja magába. E levegők áramlásirányának
megfordításával bizonyos élettani változásokat lehet előidézni. A pránájáma
folyamatát végző jógi gyakorlata során ellenkező hatást fejt ki a levegők
áramlására addig, amíg az áramlatok egyensúlyba nem kerülnek. A kifelé áramló
levegőt a belélegzett levegőbe ajánlják. Amikor mindkét légáramlat teljesen
megáll, akkor azt mondják, hogy a jógi kumbhaka-jógában van. A kumbhaka-jóga
gyakorlásával az ember növelheti élettartamát annak érdekében, hogy legyen
ideje a lelki tökéletesség megvalósítására.
A pratyáhára azt jelenti, hogy az
ember visszavonja érzékeit az érzéktárgyaktól, ugyanúgy, ahogyan a teknős húzza
vissza végtagjait páncéljának menedékébe. A dháraná koncentráció, az elmének
egyetlen tárgyra való rögzítése. A dhjána folyamatos meditációt jelent.
A jóga utolsó lépcsőfoka a
szamádhi vagy transz. Ezen állapotban az ember transzcendentális elméjén és
intelligenciáján keresztül megvalósítja a szívében lakozó Felsőlelket. Mindezt
anélkül a félreértés nélkül teszi, hogy az egyéni önvalót a Legfelsőbb
Önvalóval, a Felsőlélekkel azonosítaná. Ezen a ponton az embernek nincs többé
vágya a világi örömökre, hiszen transzcendentálissá válik hozzájuk képest.
Ekkor az élőlény az önvalóból merít vég nélküli boldogságot. E szint tehát a
jóga tökéletessége, amely nem érhető el azok számára, akiket az anyagi, érzéki
élvezet érdekel. Ha a jógi nem éri el ezt a helyzetet, akkor életének minden
erőfeszítése hiábavaló volt.
Átman
Az átman a lélek egyik neve.
Örökkévaló, tehát mentes a születéstől és a haláltól. Méretét a hajszál végének
tízezred részéhez hasonlítják, amely olyan parányi, hogy közönséges felfogással
nem is lehet érzékelni. Amikor a test meghalt, a lélek túléli azt. Életben
maradva egy másik testbe költözik, amelyben előző életének karmája szerinti
boldogságban és szenvedésben van része.
Aum (Om)
Az Om vagy pránava a
transzcendentális megvalósítás lényege. Három transzcendentális betűből (a-u-m)
áll, amelyet vibrálva, illetve énekelve bárki képes lehet az anyag fogságába
került elméjét irányítása alá vonni. Az Om a lényege minden transzcendentális
hangnak, mely képes elhozni az elme és az érzékek olyannyira óhajtott, kedvező
változását. Az Om a Legfelsőbb Abszolút Igazság, Isten közvetlen
hangképviselője. Éneklésével és a légzőfolyamatok irányításával bárki képes
lehet elérni a pránájáma végső állapotát, és megszilárdulhat a szamádhiban, vagyis
a transzban.
Az Om hangot öröknek tartják,
amely túlmutat bármely időfelfogáson. Orrhang végződéssel ejtik ki, amely az N
és az M között helyezkedik el. Általában áldozatok, meditáció, ima és
jógagyakorlatok előtt szokták alkalmazni.
A Bhagavad-gítá szerint: "A
teremtés kezdetétől ez a három szótag, az "om-tat-sat" a Legfelsőbb
Abszolút Igazság megjelölésére szolgált". E három szimbolikus szót
használják a bráhmanák, mialatt a Védák himnuszait énekelve áldozatokat
mutatnak be a Legfelsőbb Úr elégedettségére.
Ájurvéda
Az Ájurvéda az Atharva Véda
kiegészítő részeként ismeretes. Azt mondják, hogy e körülbelül ötezer verset
tartalmazó művet Brahmá írta le, még jóval a teremtés előtt. Az Ájurvéda
szerint a testben három fő elem van, amelyek fenntartják és befolyásolják az
anyagi test fiziológiai állapotát. Ezek az elemek a vata, vagyis levegő, a
pitta, vagyis a tűzelem és a kapha, a földelem. E három elem egyensúlya
biztosítja a test egészséges állapotát. Az embereket általában a három elem
valamelyike uralja, bizonyos típusokra osztva őket. Az Ájurvéda ezeket a
típusokat figyelembe véve kezeli a betegségeket.
A vata a test mozgását és az
izmok működését irányítja. Azok az emberek, akikre ez az elem gyakorol uralkodó
hatást, általában nyugtalanok, tevékenyek, s viszonylag gyorsan tudnak
gondolkodni. Hajlamosak a magas vérnyomásra, általában soványak.
A pitta irányítja az emésztést, a
hőt és a tápanyagok átalakulását. Azok az emberek, akikre ez az elem gyakorol
uralkodó hatást, hevesek, könnyen ingerültté válnak, és viszonylag
intelligensek. Testsúlyuk normális, alkatuk általában izmos.
A kapha a test felépítését és
stabilitását irányítja. A kapha által uralt személyek általában zömök
felépítésűek, lassan tanulnak, ugyanakkor nehezen felejtenek. Természetük alapjában
véve kiegyensúlyozott.
Az ájurvédikus gyógymódok szerint
az étrend szabályozásával és különböző gyógyfüvekből készült gyógyszerek,
illetve főzetek fogyasztásával a legtöbb betegséget meg lehet gyógyítani, vagy
el lehet kerülni. A jó egészség fenntartásához hozzájárul még a masszázs, a
különleges testgyakorlatok és a meditáció is. Az Ájurvéda diagnosztizálja a
test kiegyensúlyozatlanságait, s módszerei nemcsak a betegség tüneteit
gyógyítják meg, hanem annak okát is.
A hinduizmus alapfilozófiája
Kétféle élőlény van, a Legfelsőbb
Irányító (Ísvara) és az egyéni lélek, vagyis az irányított élőlény (dzsíva). Az
élőlény a Legfelsőbb szerves része, aki saját "én"-nel,
személyiséggel rendelkezik. A vaisnava iskolák szerint egy élőlény bármilyen hatalmas
is legyen, sohasem válhat egyenlővé a Legfelsőbb Úrral. A személytelen iskola
szerint azonban az egyéni lélek az önmegvalósítás egy bizonyos pontján eggyé
válhat Istennel.
A hinduizmus filozófiai
iskoláinak közös megértése az, hogy az élőlények nem azonosak az anyagi
testükkel. Természetük szerint örök, változatlan és személyiséggel rendelkező
egyedek, akik valójában sohasem pusztulnak el. Az örök léleknek e felsorolt
transzcendentális tulajdonságai az anyagi természet hatására befedődnek, s a
szentírások ennek az anyagi illúziónak, feledékenységnek a szertefoszlatá-sát
szorgalmazzák a különböző lelki folyamatok révén.
Az anyagi világ természete az,
hogy automatikusan problémák támadnak benne anélkül, hogy vágynánk rájuk. Olyan
ez, mint az erdőtűz, amely valahogy fellobban, anélkül, hogy bárki meggyújtotta
volna. Senki sem akarja a tüzet, mégis meggyullad, zavart okozva ezzel az
élőlényeknek. A Védák kijelentik, hogy az anyagi világ szenvedései közepette
megzavarodott élőlénynek egy hiteles tanítványi láncolathoz tartozó lelki
tanítómesterhez kell fordulnia annak érdekében, hogy megérthesse az
önmegvalósítás tudományát.
A Bhagavad-gítá
A Bhagavad-gítát India
Bibliájának tartják. Ez az egyik legnépszerűbb szentírás, amely nemcsak a
hinduk körében, de az egész világon rendkívüli tiszteletnek és érdeklődésnek
örvend. E könyv a Mahábhárata című óind eposz legfontosabb része, amely a
védikus szentírások lényegi tanításainak összefoglalása. A 18 fejezetből és 700
versből álló művet filozófusok, irodalmárok, történészek és az abszolút tudás
után kutató emberek sokasága tanulmányozza. Cselekményének keretéül az ötezer
évvel ezelőtt lezajlott kuruksetrai csata szolgál, amely a Pándava- és a
Kaurava-dinasztiák között dúlt. A hagyomány szerint a tizennyolc napig tartó
csatában mintegy 64 millió ember pusztult el. Bár a modern tudomány e csatát
pusztán allegorikusnak, jelképesnek tekinti, a védikus kultúra követői úgy
tartják, hogy valódi történelmi eseményről van szó.
A Bhagavad-gítában Ardzsuna, a
kiváló harcos lelki tanítómesterének fogadja el Krisnát, az Istenség Legfelsőbb
Személyiségét. Beszélgetésük a csata előkészületei közepette zajlik, miközben a
két hadsereg harcra vágyva felsorakozott már a csatamezőn. Ardzsuna az ellenség
táborában barátait és rokonait látva hirtelen elveszti harci kedvét, s
megzavarodik kötelességét illetően. Ekkor Krsna elmondja nagyszerű tanításait,
amelyek a védikus tudás végső következtetései.
Első tanításában rámutat, hogy az
élőlény nem azonos anyagi testével, hanem örök lélek, aki csupán átmenetileg
került az anyagi test börtönébe. Krsna elmondja Ardzsunának, hogy az élet
tökéletessége a Legfelsőbb Úr előtti teljes meghódolás, s arra ösztönzi őt,
hogy: "Gondolj mindig Rám, légy a bhaktám, imádj Engem, ajánld hódolatodat
Előttem! Így kétségtelenül eljutsz Hozzám. Ezt megígérem neked, mert nagyon
kedves barátom vagy."
A Bhagavad-gíta a védikus tudás
lényege, s úgy mondják, ha valaki a hiteles tanítványi láncolaton keresztül
sajátítja el a benne rejlő transzcendentális tudást, tökéletessé teheti az
életét.
Bhakti
A bhakti a szeretet, a szolgálat
és az odaadás kifejezése a személyes Isten iránt. A Bhagavad-gítá által
ajánlott út a bhakti-jóga, amelyben Ardzsunát arra kérik, hogy szolgálja az
Istenség Legfelsőbb Személyiségét, Srí Krsnát. A bhakti-jóga szemben áll azzal
az elképzeléssel, mely szerint az ember eggyé válhat a Legfelsőbb Úrral. A
bhakti-jógában úgy tartják, hogy Isten szolgálata örökkévaló, s az egyéni lélek
sohasem válik eggyé Istennel. India nagy bölcsei, mint például Csaitanja
Maháprabhu, Rámánudzsácsárja és Madhvácsárja azt tanították, hogy Isten
megvalósítását, megismerését a bhakti, vagyis az odaadó szolgálat útján lehet
elérni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése