A hinduk istenségnek tekintenek egyes folyókat,
hegyeket is. A Gangesz
a mellékfolyóival együtt a leginkább tisztelt szent folyó, amelynek vízében a
hívő megtisztul bűneitől. Az ősök partján, Váránasziban
(Benáresz)
végzett szertartás képes arra, hogy megszabadítsa az ősöket az újraszületések
körforgásából (szanszára). Nem csak a Gangeszt tekintik szentnek, hanem India
szinte minden nagyobb folyóját, így szent a Brahmaputra,
Narmada,
Mahánadi,
Godavári,
Krishna, Kaveri
és a Tungabhadra
is.
A Himalája
Visnu lakóhelye, ezért szentnek tekintik. De az isteneknek India-szerte
számtalan hegy-megtestesülése van.
A pantheon lakói folyamatosan bővülnek. A
tanítómestereket tisztelői isteni rangra emelhetik, akár úgy, hogy tudásával és
példás életével kiérdemli a rangot, akár úgy, hogy hitük szerint valamely istenség
közvetlen reinkarnációjának tekintik őket. Az advaitavédanta szerint az
emberek az isten tükörképei, ezért az isteni megtestesülések száma folyamatosan
bővül.
A hinduizmus azonban nem csak ember, állat,
növény vagy hegy isteneket ismer, hanem absztrakt formákat, szimbólumokat is. A
legfontosabb ezek közül az „Om” (Aum) szócska, a
misztikus hang, amely az A, U, M betűk összetételéből származik. Az „A” jelenti
a világmindenség keletkezését, az „U” a megtartását, az „M” pedig a
pusztulását. De jelenti azokat az istenségeket is, amelyek e folyamatokat
előidézik, tehát Brahmát, Visnut és Sivát is. Az „Om” az egész világmindenség
esszenciája, megelőzi még a Védákat is, így az upanisadokat, a szertartásokat
és a vallási műveket is. A Védák ezzel a hanggal kezdődnek. Jelentősége olyan
nagy, hogy a hinduizmus szimbólumaként ennek a hangnak a szanszkrit írásképét
használják.
A mantra isteni eredetű mondat, szótag,
esetleg vers, amely az ember kapcsolatát erősíti Istennel. Folyamatos ismétlése
átlényegíti a hétköznapi ember tudatát isteni, transzcendentális állapotba, így
Istennel való kapcsolata közvetlenné válik. A hinduk mellett a buddhisták
is széles körben használják meditációs gyakorlataik közben (om
mani padme hum). A mantrát többnyire a hindu a gurujától kapja, sokszor
személyre szabottan. Ezt meghatározott helyen, időben és módon kell
gyakorolnia. Az egyik legfontosabb, a bráhmanák által naponta háromszor végzett
mantra a Gájatri
mantra. A tantrikusok úgy tartják, hogy az istenek és a világ bizonyos
hangokon alapulnak, így a világ harmóniájának megbomlása a hangok által helyre
is hozható. Ezek a hangok nem egyszerű hangzók vagy betűk. Mágikus, isteni
lényeggel telítettek, függetlenül attól, hogy jelentenek-e valami konkrét
létezőt.
A mandala szó
jelentése „kör”. Ez egy körökből és vonalakból álló, geometrikus beosztású
színes ábra, amely egy központi mag (bindi) körül helyezkedik el. A mandalát
pontos számítások alapján készítik, ennek megfelelően más és más hatást
tulajdonítanak neki. A mandaláról elmondhatjuk, hogy a mantra geometrikus
megfelelője.
Jelképek
Svasztika egy hindu
kisfiú fején
A hindu vallás rendkívül gazdag jelképrendszere a
mindennapi élet eseményeiben, a vallási és rituális élet díszítéseiben, a
divatban, vagy a művészetek területén játszik jelentős szerepet. Ezek közül
néhányat érdemes kiemelni, mint a nyugati kultúra szempontjából furcsa, vagy
szokatlan elemeket:
- A svasztika a "szvaszti= jólét, boldogság" szóból származik. A kereszt önmagában sok kultúrában a dinamikus együtthatások szimbóluma. A végükön jobbra vagy balra hajló, megtört keresztek az állandó mozgást jelképezik. A napisten, Szúrja jeleként értelmezik és az ajtófélfára festve az ártó szellemek elűzésében tulajdonítanak neki szerepet. A jobbra tört svasztika Visnu és Ganésa jelképei és a négy életcélt, illetve a szerencsét jelenti. A balra hajló svasztika szerencsétlenséget, romlást jelképez.
- A bindi egy festett, vagy bársonyból készült, kb. fél-egy centiméter átmérőjű pontszerű alakzat, eredetileg a férjezett (nem özvegy) nők jelképe, amelyet a homlokuk közepén hordanak. A színe változhat, sokszor a ruházattal összhangban. A különböző társadalmi eseményeken az alkalomhoz illő színű bindit viselnek, így például temetésen fehéret, esküvői ünnepeken pirosat. Manapság mint divatcikket fiatal hajadon lányok is felteszik, sőt az Indiában élő mohamedán nők is hordják.
A szantálfapasztával, kurkumával vagy szent
hamuval húzott három sáv, az Y vagy U-alakú jel, a hindu szekták és kasztok
jelölésére szolgál, többek között a Siva hívők és a Visnu követők
megkülönböztetésére.
- A mudrá bizonyos kéztartás, amelynek jelképes, sokszor mágikus jelentése van. Az istenszobrok nagy többsége valamely mudrá szerint tartja a kezét, melynek a hinduk számára ismert és fontos jelentéstartománya van. A legismertebb mudrá az ú.n. abhaja-mudrá, a félelemnélküliség (abhaja) kéztartása.
- A hetes szám: a hetes számnak különösen kiemelt szerepe van a hinduizmusban. Hét szent indiai város van (amik emiatt zarándoklatok célállomásai): Váránaszi (Sivával kapcsolják össze), Haridvar (a Gangesz itt ömlik a síkságra a Himalájából), Ajodja (Ráma születési helye), Dvarka (Krisna legendás fővárosa, valahol a gudzsaráti partoknál), Mathura (Krisna születési helye), Kancsipuram (történelmi Siva templomok helye) és Udzsain (a 12 évente megtartott Kumbh Mela találkozóhelye).
- A hét szent folyó: Gangesz (Ganga), Szaraszvati (földalatti folyónak gondolják), Jamuna, Indus, Narmada, Godavari és Cauvery.
A rituális élet eseményei és a papság
A hívők, életük során, életkoruknak és kasztjuknak
megfelelő, kötelező liturgikus eseményeken esnek át, amelyet a papok
(brahmanák) szolgáltatnak ki.
A hinduknak életük során célkitűzéseket
(purusárthák) kell megfogalmazniuk. Ezek a célkitűzések a vallás és a
társadalmi elvárások alapján szigorúan szabályozottak.
- Dharma, az igazságosság elmélete. A tetteknek igazságosaknak és erőszakmentesnek kell lenniük, a szakrális törvények előírásainak megfelelően.
- Az anyagi jólétre való törekvés (artha). Ez a célkitűzés eltökéltségre és arra tanít, hogy az embernek nem szabad meghátrálnia a nehézségek előtt, önmaga és családja boldogulását kell szem előtt tartania.
- A vágyak kielégítése (káma), beleértve a szexualitást is.
- A megváltás (moksa) elérése, azaz az újjászületések körforgásából való megszabadulás akarása.
Ez a négy életcél a hinduk szinte valamennyi
szertartásában központi szerepet játszik. Bár kezdetben a három felső kasztra
vonatkoztak ezek az előírások, de minden kasztra érvényes a dharma, a lopás
elkerülése, az erőszakmentesség, a tisztaság és az érzékszervek feletti uralom
törvénye.
Az életcélok megvalósításához megfelelő
életmód szükséges, amely a felső három kaszt számára kötelező. Ezek az
életmóddal kapcsolatos előírások a következők:
- Bráhmacsarja - a tanulás évei. A Védák, a sasztrák (tudományok), a vidják (művészetek) tanulmányozása mellett, valamely szakma elsajátítását írja elő egy guru (személyes tanító) útmutatásai alapján. A tanuló a guruhoz költözik, és köteles őt és annak családját szolgálni. Meg kell tartóztatnia magát az élvezetektől, a luxustól, többek között nem ehet húst és mézet. Ez az időszak 8-36 éves korig tarthat.
- Grihaszta - családalapítás. Az ember életének második szakasza a családalapításról, gyermeknemzésről, a politikai és társadalmi életben való részvételről szól. Ebben a szakaszban kell megalapozni azt az anyagi jólétet és biztonságot, amely a család hosszú távú túlélését biztosítja az élet viszontagságai között.
- Vánaprasztha - "erdőbe indulás". Amikor az ember az első két korszakon túljutott, a család révbe ért, a gyerekek már nem szorulnak gondoskodásra és fokozatosan átveszik a szülők feladatait. A hívő már elég érett ahhoz, hogy eddigi életét kellő távlatokba helyezze, és világi tapasztalatait önnön belső vizsgálódásaival gazdagítsa. Ezt az időszakot a zarándoklatok, a világtól való elvonulás jellemez.
- Szannjásza - a világról való lemondás. Miután az ember valamennyi korszakot átélte, megérett az idő arra, hogy szembenézzen élete utolsó állomásával. Erényes élete jutalmaképpen derűsen várja a halált, amely után magasabb létformában születhet újjá. A végső cél természetesen a megváltás, a moksa, az újjászületések körforgásától való megszabadulás elérése.
Templomlátkép
Bangkokban
Templombelső
Szertartásaikat gazdagon faragott templomaikban
végzik, a fő helyen az általuk elsőként tisztelt isten szobrával, akinek
ételeket, virágokat, illatosítószereket, gyertyákat és keneteket ajánlanak fel.
Az istenek számtalan cselekedetét és megnyilvánulását ünneplik, gazdag rítusok
sorozatát építve ki a hívők körében. Az élet maga is szent megnyilvánulás, így
természetesnek veszik, hogy a vallási áhítat annak minden percében jelen van.
Azonban a brahmanáktól kiszolgáltatott 16 szentség (szanszkára) kötelezően csak a magasabb kasztok férfi tagjaira vonatkozik: névadás, első szilárd étel fogyasztása, első kimenetel a házból, első hajvágás. Rituálé keretében viszik el a brahmana tanítómesterhez, hogy a védákat tanulmányozhassa, majd onnan a hazatérés szentségével távozik a világi életbe. A házasság szentsége, és azt követően a férfiutódok biztosítása újabb szentség felvételét jelenti, majd a terhesség alatt a magzatot óvó szertartások következnek. A végső szentség felvétele a hindu temetés, a hamvasztás alatt történik. A szertartások azonban itt nem érnek véget. A holtak szellemének felajánlott áldozatokkal biztosítják az elhunyt bejutását az ősök nagy szellemi közösségébe, majd a gyászév letelte után évente mutatnak be áldozatokat a felmenőknek, a dédapáig bezárólag. A hamvasztás után önmaguk rituális megtisztításáról is gondoskodnak.
Azonban a brahmanáktól kiszolgáltatott 16 szentség (szanszkára) kötelezően csak a magasabb kasztok férfi tagjaira vonatkozik: névadás, első szilárd étel fogyasztása, első kimenetel a házból, első hajvágás. Rituálé keretében viszik el a brahmana tanítómesterhez, hogy a védákat tanulmányozhassa, majd onnan a hazatérés szentségével távozik a világi életbe. A házasság szentsége, és azt követően a férfiutódok biztosítása újabb szentség felvételét jelenti, majd a terhesség alatt a magzatot óvó szertartások következnek. A végső szentség felvétele a hindu temetés, a hamvasztás alatt történik. A szertartások azonban itt nem érnek véget. A holtak szellemének felajánlott áldozatokkal biztosítják az elhunyt bejutását az ősök nagy szellemi közösségébe, majd a gyászév letelte után évente mutatnak be áldozatokat a felmenőknek, a dédapáig bezárólag. A hamvasztás után önmaguk rituális megtisztításáról is gondoskodnak.
A szertartások tisztaságának megőrzése és pontos
lefolytatása érdekében papok (brahmanák) jelenlétére van szükség, akiket
mindezen szolgáltatások igénybevételekor gazdagon megjutalmaznak,
megvendégelnek. Ennek is köszönhető, hogy az idők folyamán hatalmukat rendkívüli
módon megszilárdították. A brahmanák szigorú jelenléte a társadalmi élet minden
szintjén - a falusi kisközösségektől a királyi udvarig - magában hordozta
egyrészt a társadalmi szerkezet nagyfokú ismeretét, amelyet a kasztrendszer
kifejlődése csak elősegített, másrészt a manipulatív szándékot a hatalmi
pozíciók megragadására. A szektás vagy ősi vallások beolvasztásával a brahmanák
befolyásuk alá tudták vonni a különböző, a széles néprétegek között felbukkanó
vallási áramlatokat, így ennek is köszönhető a hindu vallásrendszer rendkívüli
gazdagsága. A brahmanák hatalmát és öröklődő előjogait azonban tekintélyük
ellenére, időről időre bizonyos szellemi mozgalmak megkérdőjelezték (dzsainizmus,
buddhizmus).
A kasztrendszer és a rendkívüli hagyománytisztelet megkönnyítette a brahmanák
harcát ezekkel a törekvésekkel szemben, így ez a kaszt a mai napig az indiai
társadalom legbefolyásosabb rétege.
Aszkéták - szádhuk
Aszkéta Haridvarban
(India)
Az aszkéták átmenetet képeznek a szentek és az
egyszerű halandók között, de nem abban az értelemben, hogy valamikor ők is
szentekké válnak (bár szentként tisztelhetik őket), hanem mert az emberi
létezés anyagi és misztikus transzcendentális határán léteznek.
Legfőbb céljuk a megszabadulás (moksa) és
a szellemi megvilágosodás elérése. Ez a lemondások és a jóga útján érhető
el. A védák és bölcsek leírásából tudjuk, hogy már a korai aszkéták külső
megjelenése is hasonlított a ma ismert aszkéták (szádhuk)
megjelenéséhez: meztelenek voltak, testüket sárral vagy hamuval kenték be,
jeleket festettek az arcukra és a településektől távoli erdőkben, pusztákon
éltek. A mítoszok szerint lemondásaikkal - mint ahogy a Mahábhárata,
vagy a Ramajána
eposzok is utalnak
rá - hihetetlen energiák mozgósítására képesek, amelyek akár megbonthatják a
világrend egységét is. Az istenek is féltek hatalmuktól, bár az aszkétákat úgy
az isteni, mint az emberi társadalmak hatalmi kérdései nem foglalkoztatták.
Tekintélyük felül emelte őket a kasztrendszeren.
Mircea
Eliade [19]
az aszketizmust két nagy csoportra osztja: megkülönbözteti a tiszta aszkétákat (tapasa)
és a dialektikusokat (paribbajaka). A dialektikusok két további
csoportja az annatitthiya és a brahmana paribbajaka. Az előbbiek
főleg transzcendentális problémákkal foglalkoztak, míg az utóbbiak az anyagi
világ valóságosságának kérdésével.
Gyakori a „jobbkezes” (samayin) és
„balkezes” (kaula) utat járó aszkéták megkülönböztetése. A „jobbkezes”
aszkéták a tiszta, lemondó életet választók, akik vegetáriánusok
és cölibátusban
élnek. A „balkezes” aszkéták tantrikus gyakorlatokat végeznek. A
számtalan aszkéta irányzat közül - a tantrikus irányzatokon kívül - három
aszkéta szekta vált jelentőssé: a Śakyamuni Gautama által alapított „buddhista”
szekta, a Mahavíra alapította dzsaina szekta, és a Mahavíra
tanítványa Makkhali Gosala létrehozott ajívika szekta. A későbbi
aszkéta irányzatok, egy vallási vezetőtől (guru) eredő tanítványi
láncolat alapján, Siva vagy Visnu imádata köré csoportosíthatók.
A dzsainizmus a legaszketikusabb vallás Indiában.
Aszketizmusuk célja a tökéletesség elérése az
anyagi világ fokozatos elhagyásával. A dzsainizmus legfőbb lényege a „nem
ártás” (ahimszá). Az erőszakmentesség a dzsainák mindennapi életében
folyamatosan jelen van. Ez igen nagy újítás a harcias tantrikus szektákkal
szemben. A léptükre is vigyáznak, nehogy élőlényekre tapossanak, még az
erőszakos beszédtől és gondolattól is tartózkodnak. Az ételt és italt
megvizsgálják, nehogy valami élőt fogyasszanak. Az dzsain aszkéták seprővel
járnak, hogy útjukból elhessegessék a rovarokat, arcukon állandóan maszkot
hordanak, hogy be ne lélegezzenek parányi élő szervezeteket. Az ételt nem
szabad megfőzniük, az ivóvizet pedig fogyasztás előtt meg kell szűrniük.
A dzsain aszkéta beavatási szertartás
legismertebb része az, amikor a jelölt kitépi haját, hogy ezzel is jelképezze
az önsanyargatást és a szexualitásról való lemondást. Bár a leírások szerint a
meztelen szerzetesek csomókban tépték ki a hajukat, a beavatandók manapság már
előbb leborotválják, s csak néhány tincset hagynak meg, hogy könnyebb legyen
kitépni.[20]
A Rigvéda így ír az aszkétákról:
„Az aszkéták széllel ékesítve, barna sárba öltöznek.A szél útját járják, miután az istenek beléjük költöznek.
»Megmámorosodva a lemondásainktól magasabb szintre szálltunk.
A halandók csak testünket látják.«
Az aszkéta átjárja az eget megvilágítva minden alsó formát.
Szent gyakorlataival az összes isten társa.
A levegő az egyetlen étel az isten-vezette számára,
az aszkéta mindkét világban otthon van; az anyagi és szellemi világban.”[21]
A világmindenség és az élet eredete
A hindu kozmológia alapja az a szánkhjából
származó tanítás, hogy az anyag az ősanyagból (prakriti) jött
létre. Eltérések vannak azonban abban a kérdésben, hogy az ősanyag Isten
mellett párhuzamosan létezik, azt az Isten bocsátotta-e ki magából, vagy a
prakriti maga a világprincípium.
Szintén a szánkhja tanítása szerint, az anyagi
létezéstől függetlenül jelen van az univerzumban a tiszta tudat (purusa),
melynek legfőbb feladata a felismerés. Mivel nem képes hatni, feladata a
megfigyelésre korlátozódik, mintegy tanúként vesz részt a további eseményekben.
Többféle purusa is létezik. Örökkévalók és változatlanok.
Brahmá élete végén, az általános pusztulást
követően az ősanyag nyugalomban van, egy olyan sajátságosan letisztult
formában, amely három alkotórészből (guna →Dharma)
áll:
- Szattva - világos, könnyű, örömteli
- Radzsasz - mozgékony, ösztönző, fájdalmat okozó
- Tamasz - sötét, nehéz, gátló hatású.
E három alkotórész kezdetben egyensúlyban van, ám
a teremtés folyamatának kezdetén ez a harmónia megbomlik, ahogy a purusa
egyesül a prakritivel, és különböző anyagi minőségek jönnek létre.
Először a finom, majd a durva anyag, azt követően az alapvető elemek: tűz, víz,
éter, levegő, föld. Ezek a létrejövő „világtojás” alkotórészei. Ezután
kibocsátja magából Brahmát,
a teremtőt, aki dharmájának megfelelően az emlékezetében őrzött
régebbi világrend szerint elrendezi az alkotóelemeket. Ezzel lehetőséget ad a
szunnyadó lelkeknek, hogy karmájuk alapján elfoglalják az őket megillető helyeket, mint
emberek, növények, állatok vagy istenek, szellemek, démonok.
Megváltás
A tiszta tudat (purusa) és az ősanyag (prakriti)
egyesülése során „szellem” költözik az anyagba. Az öntudatlan, de dinamikus anyag, és a statikus,
de mindent megfigyelni kész tudat különös kapcsolata tehát új minőséget hoz létre. Mivel
egymásra nem lehetnek hatással, hiszen alapvetően eltérő szubsztanciák,
ezt a kapcsolatot a szánkhja filozófusai a tudat tévedésével
magyarázzák. Szerintük a tudatnak egy illúziója, káprázata (májá) az,
hogy ő irányítja a testet, vagy ő maga a test. Ez a tévképzet a tényleges oka a
tudat szenvedésének.
A valódi megváltás akkor jön létre, amikor a tudat megszabadul ettől az
illúziótól, és ráébred valódi természetére. Néhány darsana, így a jóga filozófusai
úgy gondolják, hogy a valódi megszabadulást az ember csak isten (Isvára)
segítségével érheti el. Isten itt egy felsőbb tudatként, felsőbb purusaként
jelenik meg.A nem dualista iskolák nem tesznek különbséget anyag és szellem között, sőt azt vallják, hogy a káprázat forrása éppen az, hogy különbséget teszünk e két minőség között. Szerintük a megváltás az a felismerés, hogy a mindenség a világlélek, az egyetemes tudat (Brahman) kivetülése. Az egyes purusák tehát lényegében azonosak Istennel.
Az ujjászületési ciklusoktól való végső megszabadulás eléréséhez és az egyetemes tudattal történő egyesüléshez tisztelnünk és imádnunk kell Istent (vagy isteneket). Jótéteményeket kell tennünk, és a dharma szerinti helyes életet kell élnünk (mindenki a saját kasztja és életfázisa alapján). Ezen túlmenően el kell zarándokolni az Indiában lévő szent helyekre és elmélkedés, jóga, valamint egy mester segítségével meg kell ismernünk az igazi természetünket, azaz a Brahman-nal való egységünket.
Életünk utolsó szakaszában aszketikus, önmegtagadó életmód ajánlatos. Egyes hinduk hiszik, hogy a megváltás a megbocsátó Isten kegyelmi adománya.
Történeti áttekintés
Az indusvölgyi civilizácó kezdetei
Királyszobor a
mohendzsodaroi ásatásokból (A „papkirály”)
Az ásatások során, az Indiai szubkontinens
északnyugati részén hat kiemelkedően fejlett várost azonosítottak, melyeknek
létrejöttét i.e. 2500-1800
körülire tették. Ezek a városok (Harappa,
Mohendzsodaro,
Cshanhudaro,
Lothal,
Kálibángán,
Banawáli)
kiemelkedtek a bronzkor hasonló létesítményei közül mind szervezettség, mind a
leletanyagok gazdagsága szempontjából. A rendkívül fejlett közigazgatási és
állami élet eseményei mellett, vallási szereplők különböző ábrázolásai kerültek
elő, amelyek közül sokat Siva, Durgá, Jama, vagy az istenként tisztelt szikomorfa
korai ábrázolásával azonosítottak. A leletek között találhatók a sivalinga
szobrai is, amelyek a mai napig Siva templomaiban található kultikus
tárgyak legfontosabb elemei. A szvasztika, mint a nap szimbólumának ábrázolása is erre a
korra vezethető vissza, amely a mai napig megtalálható a dzsainista,
hinduista, buddhista
jelképek között.
I.e. 1800
körül a természeti környezet változása, az árja
törzsek sorozatos betörése a végét jelentette ennek a civilizációnak.
I.e. 1800-tól az indoárják betelepülése
nem csak a termelési és gazdasági rendszert, hanem a vallási életet is
alapjaiban változtatta meg. Az eredendően állattenyésztő, írásbeliséggel nem
rendelkező, nomád népek magukkal hozták isteneiket, mítoszaikat, melyek között
a legfontosabb a szájhagyomány útján terjesztett Védák, himnuszok
gyűjteménye. Alapvetően ezek alapozták meg a később brahmanizmusnak nevezett vallási
világnézetet, és amelyeket később a bráhmanákkal,
upanisadokkal,
aranjakákkal[23]
egészítettek ki. Az árják istenei között jelenik meg Indra,
Varuna,
Szúrja,
Rudra,
Visnu és Agni (→ Hindu pantheon).
Az istenekkel a papok a tűz imádatával,
tűzszertartásokon (jádzsnyák) keresztül tartották a misztikus
kapcsolatot. Ennek pontos, előírásszerű végrehajtása rendkívüli jelentősége
volt, módozatát csak tanult szakértők, a bráhmanák
ismerhették. Ebben az időszakban erősödött meg a papság társadalmi, gazdasági
befolyása. A védikus korszak kezdetén a társadalom szakmai tagoltsága
folyamatosan megmerevedett, és az i.sz.
5. századig kialakultak a jelenlegi kasztrendszer biztos
körvonalai.
A tűzszertartást a Védák elszavalása és különböző
mantrák
elmondása mellett végzik. A mantrák többsége a Védákból származik, a
legjelentősebb ezek közül a Gájatrí-mantra. Az Om szócska mint önálló,
absztrakt istenség minden mantra kezdetekor elhangzik. A vallásgyakorlat nyelve
a szanszkrit.
Már i.e. 1000
körül kialakult a nomádok által behozott védizmussal szemben egyfajta
elégedetlenség. A tűzszertartások eredménytelensége, az imák és mantrák -
amelyeket nagyobb termés és jobb élet reményében végeztek - nem kecsegtettek
egyértelmű sikerrel. Sokan gondolták, hogy az emberi létezés értelme nem
egyenlő az anyagi javak gyarapodásával, vallásos érdeklődésüket a filozófia
nagy kérdései kötötték le. Ekkor születtek a Védánták (a védák vége, a
végső filozófia tanai), amelyek gondolatvilága az élet célja, a születés és
halál, a világ keletkezése, az ember és az istenek lényege körül forogtak. Az upanisadok
megjelenése a metafizikai mélységek megismerése felé terelte a hindu
hitéletet, bevezetve a brahman mint világszellem fogalmát, egyúttal tágabb
összefüggésekben vizsgálta az átman, a karma, a dzsánya,
az újjászületés és a meditáció szerepét.
Klasszikus korszak
Az upanisadok tehát a tiszta védizmussal szemben
(elsősorban tűzszertartások, áldozatok, rituálék) fogalmaztak meg
valláskritikát, azonban a teljes védikus vallásrendszer társadalmi átalakulása
már elkerülhetetlen volt. Az i.e. 6. századtól már több, mint 60 szekta
működött a hitéleten belül, amelyek közül a legfontosabbak az adzsivakák,
csárvakák, dzsainisták és a buddhisták. Közös jellemzőjükként
említhetjük az ateizmusra
való hajlamukat, illetve a Védák tekintélyének elutasítását.
A buddhizmus és a dzsainizmus
logikus világnézeti felépítése, a bráhmanák és a kasztrendszer szerepének
tagadása, e két irányzatot hamar népszerűvé tette India szerte. A hinduizmus
megújítása elkerülhetetlen volt. Évezredes hagyományainak megfelelően sikeresen
integrálta a két fő konkurens világnézet haladó vonásait, azaz az
erőszakmentességet, az önmegvalósítás szabadságát és a vallási tolerancia
eszményét.[24]
Néhány istent kiemeltek, tisztázták azok szerepét, másokat a perifériára
helyeztek, nagyobb szerepet kaptak az istennők, kialakultak velük kapcsolatos
kultuszok, isteni attribútumok.[25]
Ekkor emelkedett ki a számtalan isten, félisten közül a hindu trinitás, a
trimúrti: Brahma, Visnu, Siva alakja is.
Látható tehát, hogy a hinduizmus sokféleségével,
nyitottságával, rugalmasságával és legfőképp vallási toleranciájával
könnyűszerrel leküzdötte a keleti kultúrában gyökerező rivális vallási tanok
kihívásait, illetve saját szektás „elhajlásait”, ám a rendkívül erőszakosan
terjeszkedő iszlám
támadásaival szemben tehetetlen volt.
Az iszlám befolyás
Szikh guru a tanítványaival
Az iszlám, jellegénél fogva térítő vallás, a
hívőknek kötelessége Mohamed tanait terjeszteni, hitüket védelmezni.
Ugyanakkor Allah szeme előtt minden hívő egyenlő, nincsenek kasztok, a
társadalmi ranglétrán elvileg mindenki szabadon mozoghat. A iszlámhoz nem lehet
részben csatlakozni, a hitélet teljes elfogadásával lehet csak áttérni.
Közvetlenül a szubkontinens északi területeinek leigázása után (i.sz. 711-től)
még nem beszélhetünk muszlim vallási befolyásról, hiszen betörésük az indiai
szubkontinensre kezdetben rablóhadjáratokra, templomok és vallási kegyhelyek
kifosztására korlátozódott.
A Próféta
vallási eszmevilága a muszlim birodalmak alapításával egyidőben kezdett
beszivárogni a hindu hitéletbe, a 15.
század elején. Az erőszakos térítések miatt ez a befolyás azonban az eddigi
történeti tapasztalatokkal ellentétben nem egyfajta szintézis irányába hatott,
hanem ellenkezőleg, a hindu szellemiség sajátos önvédelmi rendszert hozott
létre, amely sokszor harcos, erőszakos ellenállásban nyilvánult meg. Ez a
vallásos harciasság a hinduizmusra eddig nem volt jellemző.
A hindu filozófiai rendszerek ebben az időszakban
a klasszikus korszak eredményeit fejlesztették tovább, összességében új és
eredeti megnyilvánulások nélkül. Jellemző volt a korszakra újabb szekták
megjelenése, illetve a vaisnavák és saivák vallási vitái.
A vaisnavák filozófusa Rámánudzsa
[27]
az egyéni lelkeket és magát az anyagot is isten testének tekintette, míg Madhva
[28]
viszont ezeket istentől különállóknak. Vaisnavák között azonban eltérés
mutatkozott abban, hogy a legfőbb istent, Visnut, valamennyi alakjában
tiszteljék, vagy elsősorban Rama, illetve Krisnakénti inkarnációját.
A sivaiták a világ felépítésének
alapjaként három szubsztanciát képzeltek el, ezek a Pati (Úr, azaz
Siva), a pasuk (állatok, vagyis egyéni lelkek) és a pása (a karma
nem ismeretének és az anyagnak béklyója). Ettől a béklyótól csak isten
szabadíthat meg. A saivák között a lingájatok (akik Sivát fallosz
alakjában tisztelték) számos bráhmanista elképzelést elvetettek, önálló
liturgikus rendszert építettek ki.
Összességében elmondható, hogy bár a szektásodás
a hinduizmusra különösen az első ezredforduló után volt jellemző, ezekhez a
szektákhoz a hinduk igen kis része csatlakozott kizárólagosan. Ezzel együtt a
hinduizmus mentes volt a nyugati értelemben vett eretneküldözésektől.
A muszlimok uralkodásának időszakaiban, a harcias, térítő
jelleg mellett megnyilvánult némi toleráns magatartás is, így a muszlim
uralkodók lefordíttattak vallási témájú műveket a hindu hitéletből és
mítoszokból. A hindu misztikusok egy része ezzel egyidőben igyekezett a Próféta
tanait a hindu világnézet speciális megnyilvánulásaként értelmezni. Vallási
közösségek jöttek létre, amelyek képtisztelet nélküli monoteista elképzeléseket
hirdettek.
A legjelentősebb muszlim-hindu szintetizáló
törekvéssel fellépő közösség a szikhek (a.m. tanítványok) közössége, amelyet Nának
alapított a 14. században. A szekta önálló vallássá fejlődött,
jelenleg mintegy 23 millió tagot számlál.
Bár az 1500-as évek óta India a nyugati
gyarmatosító törekvések első számú célpontja volt, jelentős európai befolyásról
csak a 18.
század végétől beszélhetünk, amikor a Brit Kelet-Indiai Társaság megszerezte
versenytársaival szemben a szubkontinens feletti teljes körű ellenőrzést. Ekkor
a nyugati vallási és társadalmi formák megjelenése a hinduizmust eszmevilágának
újabb reformjára késztette. Ennek élharcosa Rádzsá
Rámmohan Roj, aki 1828-ban, Kalkuttában központot szervezett a modernizált hinduizmus
megteremtésére. A visnuita, sivaita és ortodox rendszerek egyaránt a nyugati
filozófiai és természettudományos világ felé fordultak, próbálva szintézist
teremteni a védák által kinyilatkoztatott ősi tudás és az emberiség más
vallásoktól átitatott eszmetörténeti öröksége között.
Neohinduizmus
A keresztény missziók mintájára, a védánták
tanulmányozása céljából hozta létre 1897-ben Swami
Vivekanda a Ramakrishna
missziót. Tanára, Ramakrishna azon a nézeten volt, hogy a világ vallásai
ugyanazt az igazságot hirdetik, azok sokfélesége csupán látszat. A vallások
világkonferenciáján 1893-ban,[29]
Vivekanda beszéde volt az első alkalom, hogy a hinduizmust mint univerzális
világvallást, Indián kívül mutatták be.
Mahátma Gandhi függetlenségi mozgalma
és erőszakmentes ellenállása világszerte nagy érdeklődést váltott ki a hindu
tradíciók és világnézet iránt. Mahátma Gandhi szerint: A hinduizmus nem
exkluzív vallás. Jut benne hely a világ összes prófétáinak tisztelete számára.
A hinduizmus mindenkinek lehetővé teszi, hogy istent saját hite, saját dharmája
szerint imádja, éppen ezért békében él minden vallással. [30]
1947-ben India kettészakadt muszlim (Pakisztán)
és hindu (India) államokra, amelyet a vallási fanatizmus rendkívül durva
megnyilvánulásai kísértek. A vallási türelem "prófétáját", Gandhit
1948-ban meggyilkolták, így kitűnt, hogy a hindu eszmevilág az új, megváltozott
globális környezetben egyre nehezebben tudja megőrizni toleráns szellemiségét
sőt fanatikus megnyilvánulásokra is képes.
A független India 1950-ben deklarálta
demokratikus, szekuláris államformáját, ám a kasztrendszert lényegében nem
törölte el. Ez ugyanis a vallásszabadsággal ellentétes lenne. Ezzel szemben
minden ember egyenlőségét hirdeti és tiltja az érinthetetlenség gyakorlatát.
Különösen a vaisnavákra jellemző az a nagymértékű
nyitási politika, amely a hindu tanokat a bhakti segítségével a
hatvanas-hetvenes évek óta folyamatosan exportálja a nyugati világba. Ezt
elősegítették az akkori időkben ébredő, keleti világra nyitott hippimozgalmak, és az
azóta is folyamatosan bővülő ezoterikus művek iránti igény. A Krisna-tudatú hívők a
világ csaknem minden táján jelen vannak szellemiségükkel, templomaikkal és
jelentős karitatív tevékenységükkel.
Szekták és áramlatok
A Tantra
A védizmussal szembeni elégedetlenség a
hinduizmuson belül különböző áramlatokat generált. A legfontosabb ezek közül a
tantrikus hagyományokhoz való visszatérés, a tulajdonképpeni tantra, illetve a
bhaktizmus.
A tantrán belül is megkülönböztetünk teista (tulajdonképpeni hindu) vagy ateista (buddhista) tantrát. A teista áramlaton belül, attól függően, hogy melyik istent helyezik középpontba, létezik Saiva, Vaisnava, Sákta, Gánapatja és Szaura ág. A legáltalánosabb a Sákta-tantra, így a tantra tanításait ezen keresztül célszerű bemutatni.
A tantrán belül is megkülönböztetünk teista (tulajdonképpeni hindu) vagy ateista (buddhista) tantrát. A teista áramlaton belül, attól függően, hogy melyik istent helyezik középpontba, létezik Saiva, Vaisnava, Sákta, Gánapatja és Szaura ág. A legáltalánosabb a Sákta-tantra, így a tantra tanításait ezen keresztül célszerű bemutatni.
A tantra eredetileg a tudás közvetítésére
szolgáló irodalom, akárcsak a védák, puránák vagy dharmasásztrák.
Eredetileg hét területtel foglalkozik: a világ teremtése, illetve elpusztítása, az istenségek tisztelete, spirituális gyakorlatok, előkészítő szertartások, meditáció és a természetfeletti erők feletti uralom praktikái.
Tartalmazza továbbá az alkímiai tudás számos elemét: a gyógyítást, a jóslást és a különböző előjelek magyarázatát is.Többnyire jellemző, hogy felfogásában valamely misztikus rituálé segítségével próbál transzcendentális extázist elérni. Maga a tantra szó azt jelenti, hogy "kiterjedni".
Eredetileg hét területtel foglalkozik: a világ teremtése, illetve elpusztítása, az istenségek tisztelete, spirituális gyakorlatok, előkészítő szertartások, meditáció és a természetfeletti erők feletti uralom praktikái.
Tartalmazza továbbá az alkímiai tudás számos elemét: a gyógyítást, a jóslást és a különböző előjelek magyarázatát is.Többnyire jellemző, hogy felfogásában valamely misztikus rituálé segítségével próbál transzcendentális extázist elérni. Maga a tantra szó azt jelenti, hogy "kiterjedni".
A tantrikus mantrák valaha titkosak voltak és
csak a tanítómesteren (guru) keresztül lehetett elsajátítani őket. Gurukra ma
is szükség van, mivel a mantra megtanulása mellett, annak sikere a guru
kegyelmétől is függ. A guru a közvetítő, amelyen keresztül az isteni erő
átáramlik a tanítványba, mintegy megtermékenyítve azt a transzcendens tudással.
A tantrizmus érdeme, hogy a hindu pantheonban a nők egyenjogú istenekként
szerepelnek, így egyes tanítók tantrikus szövegeiben például Párvati, férjének
Sivának a tanítómestere. A nők is lehetnek guruk, sőt ebben a tevékenységükben
a tantrikusok szerint hatékonyabbak is lehetnek a férfiaknál. A tantrikus
rituálé általában Dévíre (Párvatí), Siva feleségére irányul. Úgy tartják, hogy
ő Siva különleges energiája (sakti), amelyre szükség van a mágikus
szertartásokhoz.
A tantrizmus a kasztok egyenlőségét hirdeti, egyúttal támogatja a tantrizmus terjesztését az érinthetetlenek, sőt a külföldiek között is. A védizmussal ellentétben, amely társadalmi ügy volt a hindu közösségekben, a tantrizmus merőben ezoterikus. A védizmussal való szakítása azonban nem radikális. Azonosak az istenek, a szertartásossága és a karmamárga is ugyanaz. A pantheon tantrikus értelmezése azonban merőben eltérő. Ősi isteneket emel be és ruház fel erős hatalommal (Bhairava, Vírabhadra, Bhairavi, Bagalamukhi, Cshinnamaszta).
A tantrizmus a kasztok egyenlőségét hirdeti, egyúttal támogatja a tantrizmus terjesztését az érinthetetlenek, sőt a külföldiek között is. A védizmussal ellentétben, amely társadalmi ügy volt a hindu közösségekben, a tantrizmus merőben ezoterikus. A védizmussal való szakítása azonban nem radikális. Azonosak az istenek, a szertartásossága és a karmamárga is ugyanaz. A pantheon tantrikus értelmezése azonban merőben eltérő. Ősi isteneket emel be és ruház fel erős hatalommal (Bhairava, Vírabhadra, Bhairavi, Bagalamukhi, Cshinnamaszta).
A tantrikus nem nyugszik bele az istenek által
létrehozott, vagy a szanszára során kialakult körülményekbe, hanem mágikus,
transzcendens tudásával aktívan befolyásolja annak kimenetelét. Ezekhez
eszközül elsősorban a mantrákat és a jantrákat használja. A jantra (vagy
csakra), a mandalához hasonló, isteni erőt ábrázoló geometrikus jel, amelyet
többnyire kis fémlapokra karcolnak, de ismertek háromdimenziós jantrák is.
Céljuk a mágikus isteni erő megjelenítése. A mantrákkal kívánják felébreszteni
a szunnyadó isteni erőket, a sziddhiket. Akinek ez sikerül, az a sziddha.
A tantra felfogásában a test az istenek lakhelye,
így a vágyak és élvezetek az istenekhez vezető út spirituális állomásai. A
tantrikus felfogás a legtöbb vallás alapvető spirituális elvárásainak
ellentmond, köztük a hinduizmus fő áramlatainak is. A vallások többsége az
önmegtartóztatást, a vágyak elnyomását, sőt az aszketizmust erénynek tartja. A
tantrizmus ezzel szemben azt hirdeti, hogy a test az istenek lakhelye, a test
vágyainak kielégítése tehát istennek tetsző cselekedet. A tantrizmust tehát
meglehetősen szabados, helyenként erkölcstelen vallási szektaként értelmezik.
A tantrikus szertartásokhoz öt dologra (makara)
van szükség. Ezek a hús (mámsza), a hal (matszja), az alkohol (madja), a
szexuális egyesülés (maithuna) és a misztikus gesztusok (mudrák). Saktit néhány
imádója Umáként és Gauríként imádja, mások pedig Kálíként vagy Durgáként
csoportos nemi rituálék, orgiák közben.
Ez a felfogás az ortodox hindukra
megbotránkoztató hatású, hiszen közülük sokan még a tojás fogyasztásától is
tartózkodnak, és a szigorú szabályoknak megfelelő nemi élet erény. A tantrikus
azonban nem követeli meg az ortodox hindutól, hogy felfogása ellen cselekedjen,
csupán lehetőséget biztosít számára, hogy a lusta (pasu) emberből, hős (víra)
vagy isteni (divja) válhasson. A hős típusú ember az élvezeti cikkek
ellenőrzött fogyasztásával legyőzheti állati hajlamait. Számára az alkohol
fogyasztása (madja) Bráhma mámorító megismerésévé lényegül, a hús (mámsza)
Bráhma cselekedeteinek értelmezésébe vezet be, a hal (matszja) az élőlények
iránti együttérzést szimbolizálja . A nemi kapcsolat során nyilvánul meg a hős
(víra) típusú ember számára az az erő, amely képes egyesülni a fejében
található "ezerszirmú csakrával".
A bhakti
Krisna megmutatja
isteni lényegét Ardzsunának
A bhakti Isten feltétlen és odaadó szeretete, egy
különösen személyes vonzalom, amelyben minden más anyagi és szellemi
viszonyrendszer a háttérbe szorul. Lényegét Patandzsali (i.e. II. sz.) említi a
spiritualitásról írt művében, a Jógaszútrában: Az Isten iránti odaadás
és összpontosítás. A bhakti tanítása szerint nem számít a pénz, a
hatalom, a műveltség, a vallási ismeret, a tanultság és a mantrák pontos
kiejtése, vagy az Istennek szentelt ajándékok értéke. A családi kötelékek ehhez
a viszonyhoz képest másodlagosak.
A bhakti az abszolút szeretet (parama prema
rúpá). A hívő hátat fordít a világnak, a családnak és életét Isten
szeretetének (nem megismerésének vagy a hit vizsgálatának) szenteli. Számára
Isten a legfőbb szeretni való. A bhakti-viszonyok egyike a prema, amely
Istent tartja, mintegy az egyetlen férfinak, és minden más női attribútummal
rendelkezik. A másik viszonyrendszer a szúta, amely szülő-gyermek
kapcsolatra hasonlít. Istenben megnyilvánulhat az anyakép, a mátá, vagy az
apakép, a pita is. Lehet barátság, azaz szuhrit is, mint a pándava hős Ardzsuna
esetében, aki Krisnában a jóbarátot látta. A bhakti ugyanakkor kölcsönös
függőség. A hívő sem létezhet Isten nélkül, és fordítva.
Filozófiai felfogását tekintve egyszerre dualista
és teista. Különbséget tesz teremtő és teremtés között, a világ és a lélek
dolgait tekintve egyaránt. A megváltás a praszáda , vagyis Isten
kegyelme által érhető el. A megváltás után a lélek önállósága megmarad, amely
boldogsággal telítődik Isten közelségének tudatában (szánnidhja). Már az
i.e. 2. században megjelent és a középkorban számos filozófiai, vallási iskola
alapját képezte. Mozgalomként terjedt és fő célja a mechanikus ember-isten
viszony helyett, Isten "esztétikus", bensőséges és érzelmi alapokon
nyugvó megközelítése. Amíg a hinduizmus nagy áramlatai csak emberi alakjában
jelenítették meg Istent, a bhakták az isteni alakot ruházták fel emberi
érzelmekkel.
Istennek három alapvető attribútuma van: az
igazság (szatjam), a jóság (sivam) és a szépség (szundaram).
A bhakti a hívek valamennyi istenhez való viszonyában megjelenhet, de fogalma
legerőteljesebben mégis Visnu kultuszához kapcsolódik. Már Visnu hetedik
avatárája, Ráma iránt is határtalan szeretet nyilvánult meg népe körében.
Krisna, Visnu nyolcadik inkarnációja iránt a szeretet oly mértékű volt, hogy
megjelenésével mindenkit elhomályosított a környezetében. Máig számos költő,
énekes, táncos és festő művének témája Krisna, akibe Vrádzsa tartomány (ma
Észak-India) valamennyi tehénpásztor-lánykája beleszeretett és szerelmében
egyesülni akart vele.
Mivel a bhakti alapvető tanítása Isten
egyedülvalósága, azaz Ő az egyetlen úr, a vallási tanítások szerepe, a
társadalmi hierarchia és a kasztrendszer, valamint a vagyoni viszonyok a hitnek
ebben a megnyilvánulási formájában háttérbe szorultak. Ebben a tekintetben a
bakhti-mozgalom, bizonyos mértékig, reformer irányzatnak tekinthető, akárcsak a
tantrikus változatok, vagy az önálló vallásként továbbfejlődő buddhizmus
és dzsainizmus.
A bhakti hívei nem utasították el a védákat,
mint a buddhisták és a dzsainisták, és nem kezelték azt lenézően, mint ahogy a
tantrikusok tették, hanem a vallás teljes felszabadítására törekedtek.
Igyekeztek a hinduizmus tanításait az alsóbb kasztok számára is mind szélesebb
körben hozzáférhetővé tenni. Isten "egyetlen férfiként"
való értelmezése felszabadító hatással volt a nők helyzetére, elismertséget
hozva olyan szent életű asszonyoknak, mint Mira Bai, Mella, Szakku Bai,
vagy Godadévi.
Ezzel együtt bizonyos sikert könyvelhetett el a buddhisták, vagy a dzsainisták
„visszatérítésében” is. A bhakti-mozgalom összességében friss szemlélettel
oltotta be a hinduizmus rendkívül szerteágazó, de helyenként megmerevedett
áramlatait. Reformtörekvése azonban sikertelen maradt, mivel a vallási,
társadalmi rendszerek (pl. a kasztrendszer)
reformját nem alapjaiban képzelte el, hanem megelégedett azzal, hogy
alacsonyabb kasztok tagjai is felemelkedhessenek a magasabb, akár a papi
kasztokba is. Az évszázadok folyamán a bhakti hatása mégis tartós maradt, és ez
alól a hatás alól a szigorú hindu ortodoxia sem tudta kivonni magát.
Krisna-tudat
A Krisna-tudat teológiáját a 15.
századi bhaktanta-jógi, a már életében Krisna avatárjaként tisztelt Srí Caitanya
által hirdetett eksztatikus vaisnavizmusból származtatják. Kiteljesedése a 20.
században, az 1886-ban Abhay Charan De néven született Swami Prahubpada nevéhez
fűződik, akit hasonlóan India más szellemi vezetőihez, szentként tisztelnek
hívei. Hetvenéves korában, 1965-ben elhagyta Indiát és az Egyesült Államokba utazott, ahol 1969-ben San
Franciscóban megalapította az ISKCON-t, a Krisna- tudat Nemzetközi
Szervezetét. Mintegy ötven könyvét megközelítőleg tízmillió példányban adták
ki.
A Krisna-Tudat Nemzetközi Szervezete (ISKCON),
vagy ismertebb nevén a „Hare Krisnások” a nagyvárosi utcák ismerős
alakjai világszerte. A könyveket ajánló fiatalok dobkísérettel, énekkel
dicsőítik Krisnát igaz bhaktákhoz méltóan.
Swami Prahubpada tanításaiban a bhakti útját
követte: teljes áhítatot hirdetett Krisna iránt, tanítása szerint az
önmegtartóztatás és a szeretet megnyitja a lelket a Krisna-tudat előtt. A
védikus bölcsesség szerint a tisztaság, a lemondás, az igazmondás és a
kegyesség a vallás négy egyetemes alapelve. Ezek következetes alkalmazása a
vallási gyakorlatok végzésével együtt biztosítja az ember lelki felemelkedését,
elutasításuk pedig erkölcsi és lelki hanyatláshoz vezet. Az erkölcsi alapelvek
szellemében a Krisna-hívők négy szabály követését tartják különösen fontosnak:
- a húsevés beszüntetése könyörületesség az állatok iránt, ugyanakkor fejleszti az együttérzésre való képességet,
- a kábító- és mámorítószerektől való tartózkodás a lemondásnak, a mértékletes életmódnak kedvez,
- a korlátozatlan nemi élet elkerülése biztosítja a belső tisztaságot,
- a szerencsejátékok és a pénzügyi spekuláció elkerülése pedig abban segít az embernek, hogy igazmondó és becsületes maradjon.
Megjegyzések
- ↑
szanszkrit:
Szindhu, óperzsa:
Hindus, görög: Indos. „A Hindu név először Dareiosznak,
Hüsztaszpész fiának két feliratában fordul elő mint a perzsa birodalom
egyik határ menti tartományának és e tartomány lakóinak elnevezése.” Schrader,
F.O.: Die religion Geschichte und Gegenwart. 2. kiad. 2. kötet. 104 hasáb.
- ↑
Mohenjo
Daro feltárásai, a harappai ásatások eredményei, Siva imádata, phallos
kultusz
- ↑
(i.e. 8.sz.?)
- ↑
2009 január
- ↑
Nem az egykori Buddha-hívők
leszármazottai, hanem többségükben az 1950. évi alkotmány után tértek át.
Forrás:[1]
- ↑
A természetfölötti (Dharma) személytelen jelenlétében való hit, a
hinduizmus minden megnyilvánulási formáját tekintve vallássá teszi. A
tágabb értelemben vett ateizmustól eltérően itt, és a szócikk további
részében a megszemélyesített Istenek hiányáról van szó.
- ↑
Helmut Glasenapp, i.m.
- ↑
Leszámítva azokat az eseteket, amikor egész néptörzseket vettek fel
megtisztító szertartásokkal külön kasztként, hogy ezzel részesei
lehessenek a hindu hierarchiának - de személyes „betérés” valójában nem
létezik, bármennyire is követi a kaszton kívüli a hindu előírásokat és
vallja magáénak a hitet.
- ↑
Bádarája alkotása
- ↑
A látnok Kapilának tulajdonított alkotás
- ↑
Patandzsali műve, i.sz. 1. század
- ↑
Gótama alkotása, (i.sz. I.század)
- ↑
Kanáda, i.e. 1. század.
- ↑
Glasenapp: Az öt világvallás, Gondolat-Tálentum 1992, 67.o.
- ↑
Ādi Śaṅkara, (i.sz. 788 - 820)
- ↑
Srí Ganésája namah = tisztelet a fenséges Ganésának imakezdet vállalkozások
indítása előtt
- ↑
A Ramajana eposz legfőbb gonosza Rávana Brahmá ükunokája, és Visnu
hűséges szolgája volt.
- ↑
„ (óm bhúr bhuvah szvah)/ tat szavitur varénjam / bhargó dévaszja dhímahi
/ dhijó jó nah pracsódaját / Jelentése: ( óm föld, levegő, ég) „Az isteni
Szavitar fényén elmélkedünk, ő világosítsa meg elménket” (Kingsland-2000
p.70)
- ↑
Mircea Eliade: A jóga: halhatatlanság és szabadság (→forrásjegyzék)
- ↑
Waterstone; 1995: 40 - idézi Tarr Dániel: Aszkéták
és remeték
- ↑
Hosszúhajú Bölcs Himnusza (Rigvéda 10.136) idézi Tarr Dániel: Aszkéták
és remeték
- ↑
Siva isten falloszát ábrázoló kegytárgy
- ↑
védikus erdei áldozatokkal összefüggő meditációk, mantrák
- ↑
például Buddhát beemelte Visnu avatárjai közé
- ↑
hátasállatok, gyermekeik, családi élet
- ↑
az északnyugati Szindh tartomány
- ↑
11.sz
- ↑
XV.sz
- ↑
Chicago
- ↑
Young India c. folyóirat, 1928. idézi H. Glasenapp Az öt világvallás
Gondolat 1993, 55. o.
- ↑
"…svara prnidhhánádvá" (I.23)
- ↑
Narada Muni tanítása
- ↑
→Mahabharáta
- ↑
A legtitkosabb tanításokat, pl. a Gájatrí-mantrát Rámánudzsa
templomtoronyból prédikálta a 11. században.
- ↑
A filozófus Sanjkarácsárja Anyaistennőt dicsőítő beszédei
Források
- dr.Baktay Ervin: India Bölcsessége - Szanátana Dharma: Az Örök Törvény (ISBN 963-9302-45-7)
- Helmuth von Glasenapp: Az öt világvallás (1993) (ISBN 963-282-685-X)
- Vanamali Gunturu: Hinduizmus (Bioenergetic 2005) (ISBN 963-9569-77-1)
- Mircea Eliade: A jóga: halhatatlanság és szabadság (1996). (ISBN 963-07-5265-4)
- Tasi István: Kérdések és válaszok a Krisna- tudatról ISBN 978-963-204-481-1
Lásd még
- Akhara
- Ind filozófia
- Hindu Vaisnava Egyház
- Kasztrendszer a hinduizmusban
- Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közössége
Külső hivatkozások
Keress rá a(z) hinduizmus címszóra
a Wikiszótárban!
- Hinduizmus e-könyvtár (szent szövegek)
- Hindu istenek
- Hinduizmus.lapozz.hu
- hinduizmus.lap.hu
- Hinduizmus
- A hindu pantheon
- Hindu, hindí, indus és egyebek
- Hindu időszámítás
- Videogyűjtemény
- krisna.lap.hu
- www.freebsd.nfo.sk/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése