Yli Jumala

The Book of the Sri Joakim, Sri Joakim Matias Gosvami Gautama Räikkönen Náráyáná Buddha, Ja Jumaluus Ylin Henkilöt!

Kimi Räikkönen Transcendent full name: Sri Joakim Matias Gosvámi Gautama Räikkönen Náráyáná Buddha Supreme Personality of Godhead!

SRI JOAKIM MATIAS GÓSVÁMI GAUTAMA RäIKKÖNEN NÁRÁYÁNA BUDDHA IS LORD OF THE UNIVERSE!

Sziddharta Gautama Buddha, Sri Joakim Räikkönen Buddha és Perlita

Translate

2014. január 18., szombat

I. RÉSZ - 4.) Fejezet - A Hindu vallás és filozófia - Az önmegvalósítás és a tökéletesség hindu útja - 3


12

Valahogy idehoztál engem, óh, Uram, hogy beszéljek Rólad. Most Tőled függ, sikert érek-e el vagy elbukom — ahogy Te akarod.

13

Óh, minden világ tanítómestere! Csak ismételni tudom a Te üzenetedet, ezért ha Te is úgy akarod, tudsz erőt adni, hogy úgy beszéljek, hogy megértsék azt.

14

Csak indokolatlan kegyed által tisztulnak meg a szavaim. Biztos vagyok benne, hogy amikor ez a transzcendentális üzenet átjárja a szívüket, örömet fognak érezni, s így megszabadulnak az élet minden boldogtalan körülményétől.

15

Óh, Uram, olyan vagyok, akár egy báb a Te kezeidben. Ha idehoztál, hogy táncoljak, akkor táncoltass engem, táncoltass engem! Óh, Uram, táncoltass engem, ahogy Te akarod!

16

Nincs odaadásom, tudásom sincs, de erős hitem van Krsna szent nevében. Bhaktivedántának neveznek, s most, ha úgy akarod, beteljesítheted a Bhaktivedánta igazi jelentését.

Ez az emberi létforma valójában fejlett tudatot jelent, ezért nem szabad elvesztegetnünk az életünket, mint kutyák, macskák és szamarak. Ez a parancs. Bár ez a test halandó, akár egy kutya vagy egy macska teste, mégis különbözik tőlük abban, hogy az ember el tudja érni az élet legtökéletesebb szintjét. Mi Isten szerves részei vagyunk, de valahogy beleestünk ebbe az anyagi létezésbe; most úgy kell fejlődnünk, hogy haza tudjunk menni, vissza az Istenséghez. Ez a legmagasabb szintű tökéletesség. Van egy másik világ, a lelki világ. Ahogy a Bhagavad-gitá (8.20) is mondja:

paras tasmát tu bhávo 'nyo
'vyakto 'vyaktát sanátanah
yah sa sarvesu bhútesu
nasyatsu na vinasyati

„Ám létezik egy másik természet is, amely ehhez a megnyilvánult és megnyilvánulatlan anyaghoz képest örök, transzcendentális, páratlan és sohasem semmisül meg. Az a világ még akkor is megőrzi eredeti létét, amikor ebben a világban már minden megsemmisült.”

Az egész kozmikus megnyilvánulás, az anyagi világ gigantikus formája szintén e folyamat szerint működik. Egy bizonyos ponton keletkezik, fejlődik, fennmarad, s egy bizonyos ponton megsemmisül. Ez az anyagi világ természete. Egy bizonyos időre megnyilvánul, aztán újra eltűnik (bhútvá bhútvá praliyate).
A bháva szó jelentése: „természet”. Van egy másik természet, amely sohasem semmisül meg, ami örök. Mint jivák, lelkek, mi is örökkévalóak vagyunk. Ezt megerősíti a Bhagavad-gitá (2.20):

na jáyate mriyate vá kadácin
náyam bhútvá bhavitá vá na bhúyah
ajo nityah sásvato 'yam puráno
na hanyate hanyamáne sarire

„A lélek nem ismer sem születést, sem halált; ha már létezett, többé meg nem szűnhet; nemszületett, örökkévaló, mindig-létező, halhatatlan és ősi, s ha a testet meg is ölik, ő meg nem ölhető.”

Amikor valaki megérti, hogy aham brahmásmi, hogy „Én nem ez a test vagyok; lélek vagyok, a Legfelsőbb Brahman szerves része”, akkor eléri azt, amit Brahman megvalósításnak neveznek. Ahogy elérte a Brahman megvalósítást, az ember boldoggá válik. Így amikor valaki Brahman megvalósítottá, lelkileg megvalósítottá válik, akkor nem vágyakozik semmire, és nem sajnálkozik semmi miatt.
Ha megértjük, hogy az Istenség Legfelsőbb Személyisége (Parabrahman) szerves részei vagyunk, s hogy Brahman vagyunk, akkor túl fogunk lépni ezen a vágyakozáson és siránkozáson.

Ha eljutunk a lelki szintre, vagyis a Brahman megvalósítás szintjére akkor érezni fogjuk Sri Krsna jelenlétét. A Brahman megvalósítás az emberi élet célja.

A Brahman megvalósítás arra szolgál, hogy megértsem: „Nem tartozom ehhez az anyagi világhoz. Lélek vagyok és örök, de valahogy beleestem a születés, öregkor, betegség és halál feltételekhez kötött életébe.” Az emberi élet arra való, hogy megoldást találjunk erre a négy szenvedésre — a születésre, az öregségre, a betegségre és a halálra.

Azok az emberek, akik nem hisznek a lélekben, a legszerencsétlenebb helyzetben vannak. Nem tudják, honnan jöttek, sem azt, hogy hová mennek. A lélekről szóló tudás a legfontosabb tudás, mégsem beszélnek róla egyetlen egyetemen sem. De miből áll ez a test? Mi a test helyzete és mi az értéke? Jelenleg senki sem tanulmányozza ezeket, a kérdéseket, de mi megpróbáljuk úgy tanítani az embereket a Krsna-tudat mozgalmán keresztül, hogy képesek legyenek megérteni, hogy nem azonosak a testükkel: lelkek ők. Az emberi élet lényege más, mint a macskáké és a kutyáké. Ez az én üzenetem.

Van lehetőség az örök életre. Ha megteszünk minden tőlünk telhetőt ebben az emberi életben, akkor következő életünkben lelki testet kaphatunk. A lelki test már bennünk van, és ki fog fejlődni azonnal, ahogy megszabadulunk az anyagi létezés szennyeződésétől. Ez az emberi élet célja.



Az örök élet elérésének folyamata nagyon könnyű és ugyanakkor mégis nagyon nehéz. Nehéz, mert kezdetben az emberek nem hisznek a lélekvándorlás tényében. De ha a hiteles tudást alkalmazzuk, a folyamat nagyon egyszerűvé válik. A mi Krsna-tudatunk azt jelenti, hogy Krsnától, a legtökéletesebb lénytől fogadjuk el a tudást, nem pedig egy közönséges lénytől, aki az anyagi természet törvényei alatt áll. A feltételekhez kötött lénytől származó tudás minden bizonnyal tökéletlen. Melyek a feltételekhez kötött élőlény hibái? Biztos, hogy hibákat követ el, biztos, hogy illúzióban van, biztos, hogy becsap másokat és biztos, hogy tökéletlenek az érzékei. Nem érhetünk el tökéletes tudást, mert be akarunk csapni másokat és az érzékeink tökéletlenek. Bár az érzékeink tökéletlenek, nagyon büszkék vagyunk a szemünkre, és látni akarunk mindent. Ezért van olyan, aki megkérdezi: „Meg tudod nekem mutatni Istent?” A válasz az, hogy igen. Miért nem látod Istent minden pillanatban?

Krsna azt mondja: raso 'ham apsu kaunteya — „Én vagyok a víz íze.” Tehát ha úgy gondolunk erre az ízre, mint Istenre, akkor elkezdtük Isten megvalósításának folyamatát. Krsna azt is mondja, hogy prabhásmi sasi-súryayoh: „Én vagyok a Nap és a Hold fénye.” Mindannyian naponta látjuk a napfényt és a holdfényt, s ha arra gondolunk, hogy van az, hogy a Nap és a Holdsugárzó fény, akkor végül el fogjuk érni Istent. Nagyon sok hasonló példa van. Ha valaki Isten-tudatos akar lenni és meg akarja valósítani Istent, ez nem túlságosan nehéz. Egyszerűen csak követnie kell az előírt módszereket. Ahogy a Bhagavad-gitá (18.55) is mondja: tato mám tattvato jńátvá. Csak meg kell próbálnunk igazából megismerni Istent, megérteni megjelenését, eltűnését és cselekedeteit. Amikor valóban megértjük Őt, rögtön belépünk Isten királyságába. Az a személy, aki érti Istent, Krsnát, teste elhagyása után nem jön vissza újra, hogy elfogadjon egy másik anyagi testet. Krsna azt mondja, mám eti: „Hozzám jön ő.”

Tény az, hogy nincs olyan ember, aki tulajdonos lenne. A tulajdonos Isten.

isávásyam idam sarvam
yat kim ca jagatyám jagat
tena tyaktena bhuńjithá
má grdhah kasya svid dhanam

„A világegyetemen belül az Úr gyakorol hatalmat minden élő és élettelen felett, Ő a birtokosa mindennek. Ezért az embernek csak azon szükségszerű dolgokat szabad elfogadnia, melyek az ő számára vannak félretéve, s minden mást kerülnie kell, jól tudván, hogy azok kihez tartoznak.” (Ísopanisad 1)

A Bhagavad-gitá (3.21) azt mondja:

yad yad ácarati sresthas
tat tad evetaro janah
sa yat pramánam kurute
lokas tad anuvartate

„Bármit is tegyen egy nagy egyéniség, a közönséges emberek nyomdokába lépnek; és bármilyen irányadó mértéket szabjon is meg saját példájával, az egész világ követi őt.”

Most Isten szent nevének dicsőítéséről fogok beszélni Önöknek. Ugyanerről beszélgetett Pariksit Mahárája és Sukadeva Gosvámi egy elesett helyzetű brámanával kapcsolatban, aki nagyon ragaszkodott különféle bűnös cselekedeteihez, de a szent név vibrálása megmentette őt. A leírás Srimad-Bhágavatam Hatodik Énekében található.

A Srimad-Bhágavatam Ötödik Éneke nagyon szépen elmagyarázza az univerzális bolygórendszereket. Ebben az univerzumban van néhány pokoli bolygó. Nemcsak a Bhágavatam, hanem más vallásos írások is tartalmaznak leírást a pokolról és a mennyországról. A Srimad-Bhágavatamban megtalálhatják, hogy hol vannak ezek a pokolbolygók, milyen messze vannak ettől a bolygótól, éppúgy, ahogy a modern asztrológiától kaphatnak információt. A csillagászok kiszámították, hogy milyen messze van innen a Hold, és hogy mekkora a távolság bolygónk és a Nap között — hasonlóan ír a Bhágavatam a pokolbolygókról.

Miután Pariksit Mahárája meghallgatta Sukadeva Gosvámi leírását a pokolbolygókról, így szólt:

adhuneha mahá-bhága
yathaiva narakán narah
nánogra-yátanán neyát
tan me vyákhyátum arhasi

„Uram, most már hallottam tőled a pokolbolygókról. A nagyon bűnös emberek kerülnek azokra a bolygókra.” (Srimad-Bhágavatam 6.1.6) Pariksit Mahárája Vaisnava (hívő) volt, és egy Vaisnava mindig könyörületességet érez mások szenvedése láttán. Nagyon szomorúvá teszi mások nyomorúsága. 

Vaisnava, minden hívő — bárki, aki Istentudatos vagyis Krsna-tudatos — ugyanígy könyörületes. Ezért nagy sértés egy Vaisnavát, Isten dicsőségének prédikálóját kritizálni. Krsna — Isten — sohasem elnéző a Vaisnavák lótuszlábai ellen elkövetett sértésekkel szemben. A lelki világban van egy fa, amelyet kívánságteljesítő fának neveznek. Az anyagi világban egy bizonyos fáról egy bizonyos fajta gyümölcsöt szedhetünk, de Krsnalokán és a Vaikuntha bolygókon minden fa lelki, s teljesíti minden vágyunkat. A Vaisnavákat mahá-bhágának nevezik, ami azt jelenti: „szerencsés”. Aki Vaisnavává válik és Istentudatos lesz, azt nagyon szerencsésnek kell tekinteni.

Caitanya Maháprabhu elmagyarázta, hogy az élőlények különböző életfajokon, különböző bolygórendszereken keresztül vándorolnak az egész univerzumon át. Egy élőlény bárhová eljuthat — a pokolba vagy a mennyországba, ahová csak szeretne, s ahová felkészül elmenni. Számtalan mennyei bolygó van, számtalan pokolbolygó és számtalan létforma. Nyolcmillió-négyszázezer életforma van. Az élőlény vándorol, s jelen élete mentalitása szerint megy keresztül ezeken, a fajokon és a teremtett testek formáin. Ki mint vet, úgy arat. Caitanya Maháprabhu azt mondja, hogy a számtalan élőlény közül, akik az anyagi világban utaznak, nem mindenki, csupán egy-egy lélek a szerencsés. Ha mindenki szerencsés lenne, mindenki elfogadta volna a Krsna-tudatot — ez mindenhol ingyenes. De miért nem fogadják el az emberek? Azért, mert szerencsétlenek. Ezért Caitanya Maháprabhu azt mondja, hogy csak azoknak lesz reményteljes, boldog, tudással teli életük, akik elég szerencsések ahhoz, hogy elfogadják a Krsna-tudatot. Egy Vaisnavának az a kötelessége, hogy ajtóról ajtóra menjen, és szerencséssé tegye a szerencsétlen embereket. Egy Vaisnava mindig arra gondol, hogy „Hogyan lehet ezeket, az embereket kiemelni pokoli helyzetükből?” Eziránt tudakozódott Pariksit Mahárája is. „Uram — szólt —, elmondtad, hogy bűnös cselekedetei eredményeképpen az ember pokoli körülmények közé vagy a pokol bolygórendszerébe kerül. De mi a módja annak, hogy egy ilyen ember megmeneküljön?” Ez a kérdés. Amikor egy Vaisnava jön, amikor Isten Maga jön, amikor Isten fia vagy bizalmas hívője jön, egyetlen missziójuk az, hogy megmentsék a bűnös embereket, akik szenvednek. Nekik van tudásuk arról, hogyan kell ezt csinálni.

„Ha elmegyek prédikálni, mások társaságában visszaeshetek, és vége a megvalósításomnak.” Ezért ők nem prédikálnak. Csak a Vaisnavák prédikálnak, még a visszaesést is megkockáztatva — de ők nem esnek vissza. Ők még a pokolba is elmehetnek, hogy felvilágosítsák a feltételekhez kötött lelkeket. Ez Prahláda Mahárája missziója. Naivodvije — mondja: „Nem nagyon érdekel ez az élet itt az anyagi világban.”
Prahláda Mahárája később így szól: „Nem aggódom magam miatt, mert valamilyen ok folytán képzett vagyok arra, hogy mindig Krsna-tudatú legyek.” Mivel ő Krsna-tudatos, biztos benne, hogy következő életében Krsnához megy. A Bhagavad-gitá azt állítja, hogy ha valaki pontosan tartja magát a Krsna-tudatos szabályozó elvekhez, akkor biztos, hogy következő életében eléri a legfelsőbb célt.
Prahláda Mahárája folytatja: „Számomra egyetlen forrása van az aggodalomnak.” Nézzük csak meg: bár nem aggódik önmaga miatt, mégis van aggodalom a számára. Soce tato vimukha-cetasah — mondja: „Aggódom azokért, akik nem Krsna-tudatúak. Ez az aggodalmam. Nem magamra gondolok, hanem azok miatt aggódom, akik nem Krsna-tudatúak.”

A védikus civilizáció azt ajánlja, hogy az ember szabaduljon meg az anyagi élettől, lépjen a sannyási rendbe, az élet lemondott rendjébe, és minden aggodalomtól mentesen élje a lelki életet. Ha valaki a családi életben végzi a Krsna-tudatot, az nagyon jó.

Prahláda Mahárája azt mondja: „Megtanultam annak a művészetét, hogy hogyan maradjak mindig Krsna-tudatban.”

Krsna cselekedetei hősiesek. Krsna neve, híre, cselekedetei, társai és minden más dolog, ami kapcsolatban van Vele, hősies. Prahláda Mahárája azt mondja ezzel kapcsolatban: „Bárhová is megyek, tudom dicsőíteni hősies cselekedeteidet, és így biztonságban vagyok. Nem fordulhat elő, hogy visszaesem. Csak azokért az emberekért aggódom, akik létrehoztak egy ilyen civilizációt, amelyben örökké csak keményen dolgoznak. Rájuk gondolok.”

Prahláda Mahárája azt mondja, naitán viháya krpanán vimumuksa ekah: „Uram, nekem nem kell, hogy egyedül szabaduljak fel. Ha nem vihetem magammal ezeket, az ostobákat, én sem megyek.” Visszautasítja, hogy Isten királyságába menjen, ha nem viheti magával az összes elesett lelket. Ilyen egy Vaisnava. Nányam tvad asya saranam bhramato 'nupasye: „Csak azt akarom megtanítani nekik, hogyan hódoljanak meg Előtted. Ez minden. Ez a célom.”
Egy Vaisnava tudja, hogy amint valaki meghódol, az ösvény tisztává válik előtte. Naivodvije para duratyaya-vaitaranyás tvad-virya-gáyana-mahámrta-magna-cittah: „Csak valahogy boruljanak le Krsna előtt.” Ez egy egyszerű módszer. Nem kell mást tennünk, mint hittel leborulnunk Krsna előtt, és azt mondani: „Úr Krsna, nagyon sokáig, sok életen keresztül elfeledkeztem Rólad. Most tudatomra ébredtem; kérlek, fogadj el engem!” Ennyi az egész. Ha az ember megtanulja ezt a módszert, és őszintén meghódol az Úr előtt, akkor az út azonnal nyitva áll előtte. Ezek egy Vaisnava filozofikus gondolatai. Egy Vaisnava mindig azon gondolkodik, hogyan lehet felvilágosítani az elesett, feltételekhez kötött lelkeket. Mindig ilyen tervek készítésével foglalkozik, éppen úgy, mint a Gosvámik. Mi volt a dolga Vrndávana hat Gosvámijának, az Úr Caitanya közvetlen tanítványainak?

„A hat Gosvámi, név szerint Sri Sanátana Gosvámi, Sri Rúpa Gosvámi, Sri Raghunátha Bhatta Gosvámi, Sri Raghunátha dása Gosvámi, Sri Jiva Gosvámi, Sri Gopála Bhatta Gosvámi, nagyon jártas a kinyilvánított Írások alapos tanulmányozásában. Ezzel az a céljuk, hogy az összes emberi lény hasznára megalapozzák az örök vallásos elveket. Mindig olyan hangulatban vannak, mint a gopik, s örökké Rádhá és Krsna transzcendentális szerető szolgálatában foglalják le magukat.” (Sad-gosvámy-astaka 2)

Az emberek nem hisznek a következő életben, mert el akarják kerülni ezt a kényelmetlenséget. Pedig nem tudják elkerülni. A törvény szerint kell cselekedniük, különben büntetést kapnak. Hasonlóképp, nem lehet elkerülni Isten törvényét sem. Nem lehetséges. Becsaphatok másokat, lophatok, elrejtőzhetek, így megvédve magam az állam törvényeinek büntetésétől, de nem tudom megvédeni magam a legfelsőbb törvénytől, a természet törvényétől. Ez nagyon nehéz. Nagyon sok tanú van. Tanú a napfény, tanú a holdfény, és Krsna a legfelsőbb tanú. Nem mondhatja senki: „Elkövetem ezt a bűnt, de senki sem lát!”

Krsna, a legfelsőbb tanú, a szívünkben van. Feljegyzi, amit gondolunk, amit csinálunk. Lehetőséget is ad. Ha Krsnát akarjuk, akkor Ő meg fogja adni a lehetőséget, hogy megkapjuk Őt, és ha nem akarjuk Krsnát, megadja a lehetőséget, hogy elfelejtkezzünk Róla. Ha úgy akarja valaki élvezni az életet, hogy elfeledkezik Krsnáról, elfeledkezik Istenről, akkor Krsna meg fog adni neki minden lehetőséget, hogy elfelejtse Őt. De ha valaki Krsna-tudatban akarja élvezni az életet, akkor Krsna meg fogja adni a lehetőséget, hogy fejlődjön a Krsna-tudatban. Csak rajtunk múlik.

Arjunának, Krsna azt mondta: „Mindent elmagyaráztam neked. Tégy úgy, ahogy jónak látod.” Arjuna azonnal azt válaszolta, hogy karisye vacanam tava: „Utasításaid szerint cselekszem.” Ez a Krsna-tudat.

Krsna a Bhagavad-gitában  elmondja:

janma karma ca me divyam
evam yo vetti tattvatah
tyaktvá dehám punar janma
naiti mám eti so 'rjuna
(Bg. 4.9)


„Mindannyian minden pillanatban haldoklunk. A haldoklás utolsó fázisát halálnak hívják. De Krsna azt mondja: „Aki ismeri megjelenésem és eltűnésem — nem felületesen, hanem valójában —, az teste elhagyása után nem fogad el újra anyagi testet.”
Mi történik egy ilyen személlyel? Mám eti — visszatér Krsnához. Ha vissza akarunk menni Krsnához, elő kell készítenünk a lelki testet. Ez a Krsna-tudat. Ha Krsna-tudatban maradunk, akkor fokozatosan előkészítjük következő testünket, a lelki testet, ami rögtön Krsnalokára visz bennünket, Krsna lakhelyére, és boldogok leszünk. Ott boldogan és örökké fogunk élni.

bahúnám janmanám ante
jńánaván mám prapadyate
vásudevah sarvam iti
sa mahátmá sudurlabhah

„Sok-sok születés és halál után az igaz bölcs átadja magát Nekem, mert tudja, hogy Én vagyok minden ok oka. Az ilyen nagy lélek bizony ritka.” (Bg. 7.1) Krsna megint a mahátmá, „nagy lélek” szót használja.

Ezért magasabb szintű tudás után kutatnak — valami jobb után, s amikor megtalálják Krsnát és meghódolnak Neki, akkor tudással rendelkező mahátmákká válnak. Ez az anyagi világ olyan, mint egy börtön, egy büntetőhely, ami azért van, hogy elvigyen bennünket addig a pontig, ahol megundorodunk, és végül meghódolunk Krsnának, visszatérve eredeti természetünkhöz, az örök élethez, amely boldogsággal és tudással teli.

Krsnának meghódolva az ember megtalálja azt a végső dolgot, amibe belefektetheti szeretetét: Istent. Az Isten iránti szeretet mindenkiben benne van, mint ahogy a tűz a meggyújtatlan gyufában, csak épp be van fedve. De ha valahogy kifejlesztjük szunnyadó Istenszeretetünket, és Krsna lesz imádatunk legfelsőbb célja, a legfelsőbb barát, a legfelsőbb mester vagy a legfelsőbb szerető, akkor soha többé nem leszünk csalódottak vagy boldogtalanok.

„Az a hívő, aki életével meghódolt Krsna előtt, mindig „nagy elégedettséget és örömet” élvez, mindig felvilágosult, mindig pozitív, nem pedig negatív, ahogy Ön mondja. (Bg. 10.9)

A Krsna-tudat fejlettebb szintjének leírása, ahová a hívő a megalapozott tudás fejlődése során jut el. Jelenleg sok tanulónk fiatal fiú. Fokozatosan tanulnak, és a folyamat olyan hatásos, biztos és hiteles, hogy ha ragaszkodnak hozzá, eljutnak a megfelelő szintig, a szeretetig.

De már csupán azáltal is, hogy valaki felavatást nyer, mint Krsna hívője, az emberi társadalom legmagasabb osztályába kerül. Sa buddhimán manusyesu sa yuktah krtsna-karma-krt: „Az ő helyzete még akkor is transzcendentális, ha mindenféle tettet végez.” És bár lehet, hogy ezek a hívők fejlődésük során még nem érték el a lelki megértés legmagasabb fokát, mégis legmagasabb szinten állónak kell tekinteni őket, minden átmeneti gyarlóságuk ellenére is.

„Még ha valaki a legszörnyűbb tettet követi is el, ha odaadó szolgálatot végez, szentnek kell tekinteni, mert a helyes utat járja.” (Bg. 9.30).

A legnagyobb dolog az, hogy ők mindent, még az életüket is Krsnának adták — és ez sohasem hiba.

„Aki teljesen az odaadó szolgálattal foglalja le magát, és nem esik vissza semmilyen körülmények között, az egyszeriben túllép az anyagi természet kötőerőin, s így elér a lelki szintre.” (Bhagavad-gitá 14.25)

A nevünk lehet különböző, de nem ez számít. A minőségnek kell egynek lennie. Ez szükséges. Amikor elérjük Krsna minőségét, akkor a különböző nevek ellenére béke lesz. Ezt hívják so 'hamnak.
Különbségek lehetnek, de ha a minőség azonos, akkor az egy-egység, brahma-bhúta.

brahma-bhútah prasannátmá
na socati na kánksati
samah sarvesu bhútesu
mad-bhaktim labhate parám

„Aki ilyenformán eljutott a transzcendentális síkra, az egyszerre megvalósítja a Legfelsőbb Brahmant. Sohasem bánkódik, és nem is vágyik semmire, egyenlő minden élőlénnyel szemben. Ebben az állapotban tiszta odaadó szolgálatot ér el Énirántam.” (Bg. 18.54)

Ez a világ nyomorúságos az anyagilag megfertőzött ember számára, de egy bhakta számára az egész világ éppen olyan jó, mint Vaikuntha. Az imperszonalisták számára a Brahman-szint elérése, az Abszolúttal való eggyé válás az utolsó szó.

Mi nem vagyunk abszolútak. Amikor az abszolút szinten helyezkedünk el, akkor vagyunk abszolútak. Azonban most a relatív világban vagyunk. Az Abszolút Igazság is itt van, de az érzékeink nem elég magas szintűek ahhoz, hogy megértsük az Abszolút Igazságot. Amíg az idő ellenőrzése alatt állunk, addig szó sincs abszolúttá válásunkról.

Ezt a Bhagavad-g¦t§ mondja (4.9):

janma karma ca me divyam
evam yo vetti tattvatah
tyaktvá deham punar janma
naiti mám eti so 'rjuna

„Aki ismeri megjelenésem és cselekedeteim transzcendentális természetét, az teste elhagyása után nem születik meg újra ebben az anyagi világban, hanem eléri az Én örök tartózkodási helyemet.”



Ez abszolút — hazamenni, vissza Istenhez. Amíg itt vagyunk az anyagi világban és azonosítjuk magunkat a testünkkel, addig vándorolunk egyik testből a másikba. Ez nem abszolút. Ezt Krsna világosan elmondja itt. Amikor valaki visszamegy a lelki világba, akkor eléri az abszolút helyzetet.

Mindketten emberi lények vagyunk. Az ilyen felfogás, mint „ír”, „angol”, „protestáns”, „katolikus” és így tovább, nem más, mint különböző ruhák. Az embernek mentesnek kell lennie ezektől, a megjelölésektől. Amikor az ember így szabad, akkor megtisztul.

Amikor az embernek megtisztulnak az érzékei, és ezeket a megtisztult érzékeket az érzékek ura, Krsna szolgálatában foglalja le, akkor tökéletessé tette az életét. Ez a kettősségektől való mentesség, és ez abszolút.

Ez a Krsna-tudatban lehetséges. A lótuszvirág a vízben él, de sohasem érinti a vizet.

Bármilyen szempontból nézzük, Krsna képes megoldani minden problémát.
Minden problémát. Ezt úgy hívják, hogy egység a különbözőségben.

Igen, az Isten-tudatosság magában foglalja az önvalóról való tudatosságot, de az önvalóról való tudatosság nem feltétlenül Istentudat.
Napfény nélkül, Istentudat nélkül az önvalóról szóló tudás nem teljes. Az Istentudattal pedig tudatosak lehetünk az önvalóról is.
Afelé próbáljuk irányítani őket, hogy egyfajta tudatosságot nyerjenek arról, ami a legjobb, leggyönyörűbb, és ami a lelkileg a legtáplálóbb körülöttük a világon — vagyis csak annyira, amennyire a rendszer megengedi.
Ezért a Védák utasítanak: tad-vijńánártham sa gurum evábhigacchet. Ahhoz, hogy az összes ilyen kérdésekre választ találjon, az embernek egy hiteles lelki tanítómesterhez kell fordulnia.

A hiteles lelki tanítómesternek el kell érnie egy kívánt szintet. Csak egy sorát hallotta a versnek. Ki a lelki tanítómester? Ez a következő sor: srotriyam brahma-nistham. A srotriyam szó egy olyan valakire vonatkozik, aki egy másik hiteles forrástól hallott. A lelki tanítómester az, aki egy másik képzett lelki tanítómestertől kapta a tudását.
Hasonlóan, a hiteles lelki tanítómesternek az egymást követő lelki tanítómesterekkel kell kapcsolatban lennie. Az eredeti lelki tanítómester Isten.
Valaki, aki Istentől hallott, elmondja ugyanazt az üzenetet az ő tanítványainak.
Ha egy tanítvány nem változtatja meg az üzenetet, akkor ő egy hiteles lelki tanítómester. Ez az a folyamat, amelyet mi követünk. Krsnától, Istentől hallunk, így tanulunk, és általa értjük meg, hogy ki tökéletes. Vagy egy képviselőjétől hallunk, aki nem mond ellent Krsnának, és aki megvalósította az üzenetét. Ez nem úgy van, hogy beszélünk valamiről és közben mindenféle ostobaságot, teszünk. Aki így tesz, az nem lelki tanítómester.

Először is az a kérdés, hogy ki Isten? Aztán megkérdezhetjük, hogy ki tanította Istent. A Vedánta-sútra azt mondja: atháto brahma-jijńásá: Érdeklődnünk kell arról, hogy ki Isten. Anélkül hogy tudnánk, hogy ki Isten, hogyan tehetjük fel azt a kérdést, hogy ki tanította Istent? Ha nem tudjuk, hogy ki Isten, nem merül fel az a kérdés, hogy ki tanította Istent. Nem így van?


Hogy ki Isten, azt a Brahma-sútra magyarázza el. Janmády asya yatah: Isten az, akitől minden származik. Ez Isten: a Legfelsőbb Lény, akitől minden származik. Most pedig: milyen a természete ennek a Legfelsőbb Lénynek? Halott kő vagy élőlény? Erre is kapunk magyarázatot. Janmády asya yato 'nvayád itaratas cárthesv abhijńah svarát (Srimad-Bhágavatam 1.1.1): a Legfelsőbb Lénynek mindig tudomása van mindenről, közvetlenül vagy közvetve. Hacsak nem teljesen tudatos mindenről, nem lehet Isten. Aztán következik az a kérdés, amelyet ön tett fel, hogy ki tanította Istent. Erre szintén van válasz. Svarát: Ő teljesen független. Nem kell senkitől tanulnia. Isten ilyen. Ha valakinek tanulnia kell másoktól, akkor ő nem Isten. Krsna elmondta a Bhagavad-gitát, és nem kellett senkitől megtanulnia. Nekem a lelki tanítómesteremtől kell tanulnom, de Krsnának senkitől sem kell ezt tanulnia. Az, akinek nem kell másoktól tanulnia, az Isten.

Minden Istentől jön. Mivel Isten szerves részei vagyunk, azért nyilvánul meg a részleges szeretet bennünk, mert az eredeti szeretet Benne van. Semmi sem létezhet, ha nincs meg Istenben; ezért a szeretet is megvan Istenben.

Mi Istent abszolút kifejezésekben határozzuk meg. Janmády asya yatah. Isten az, akiből minden ered. A harcra való hajlam is jelen van Istenben, de az Ő harca és szeretete abszolút. Az anyagi világban azt tapasztaljuk, hogy a harc éppen a szeretet ellentéte, de Istenben a harcra való hajlam és a szeretetre való hajlam egy és ugyanaz. Ez az „abszolút” jelentése.

Lehetséges az, hogy egyedül jussunk el oda, hogy így megértsük Istent?

Nem. Ezért idéztük ezt a verset: tad-vijńánártham sa gurum evábhigacchet. Az abhigacchet szó azt jelenti: „kell”. Egyedül nem lehetséges. A szanszkrit nyelvtanban ezt az ige vidhilin formájának nevezik, és ezt a formát akkor használják, ha nincs választási lehetőség. Az abhigacchet szó azt jelenti, hogy az embernek egy guruhoz kell fordulnia. Ez a védikus módszer. Ezért a Bhagavad-gitában láthatjuk, hogy Arjuna beszélgetett Krsnával, de amikor látta, hogy a dolgok nem oldódnak meg, akkor meghódolt Krsnának, és gurujaként fogadta el.

Úgyanígy fogadtam el lelki tanítómesteremnek és gurumnak Sri Joakim Matias Gosvámi Gautama Räikkönent, mert tudatában vagyok annak, hogy Sri Joakim, Sri Krsna hiteles és abszolút módon reinkarnáltja és avatára vagy másnéven megjelenési formája itt a Földön a mai jelenkorunkban. Miután ez megtörtént az életem gyökeresen megváltozott és lelki értelemben véve pozitív hatást gyakorolt az egész lényemre. Az a gyönyört és csodálatot le sem lehet írni, és meg sem lehet fogalmazni, ami az által ért, hogy elfogadtam és meghódoltam Sri Joakim elött.

„Most zavarban vagyok kötelességemet illetően, és gyengeségem miatt elvesztettem a lélekjelenlétem. Ebben a helyzetben kérlek Téged, mondd meg világosan, mi a legjobb számomra! A tanítványod vagyok, egy lélek, aki meghódolt Előtted. Kérlek, oktass engem!” (Bg. 2.7)

Igen, a lelki tanítómester az, aki minden zavarodottságot megold. Ha a lelki tanítómester nem képes megmenteni tanítványát a zavarodottságból, akkor ő nem lelki tanítómester. Ez a próba.

Ez a képesség nem a mi kezünkben van, hanem Isten kegyétől függ. Tehát az emberi társadalom zavaros helyzetben van, és nem találja a megoldást. A lelki tanítómester az, aki megkapta Isten kegyét, és meg tudja világítani a megoldást a megzavarodott embereknek. Az, aki megkapta Isten kegyét, lelki tanítómester lehet, és átadhatja ezt a kegyet másoknak.

A probléma az, hogy hogyan találjuk meg ezt a lelki tanítómestert.

A probléma nem ez. A probléma az, hogy őszinték vagyunk-e. Vannak problémáink, de Isten benne van a szívünkben. Ísvarah sarva-bhútánám. Isten nincs messze. Ha valaki őszinte, Isten küld neki lelki tanítómestert. Ezért hívják Istent caitya-gurunak is, a szívben lévő lelki tanítómesternek. Isten belülről és kívülről is segít. A Bhagavad-gitá mindent így ír le. Ez az anyagi test olyan, mint egy gép, de a szívünkben ott a lélek, és a lélekkel ott a Felsőlélek, Krsna, aki utasításokat ad. Az Úr azt mondja: „Ezt akartad csinálni, most itt a lehetőség. Menj és csináld ezt!” Ha az ember őszinte, azt mondja: „Isten, most Téged akarlak.” Akkor Ő utasítást fog neki adni: „Igen, most gyere, és így megkapsz engem.” Ez az Ő kegyessége. Ha mást akarunk, az is rendben van. Megkaphatjuk. Isten nagyon kegyes. Amikor akarok valamit, Ő ott van a szívemben és utasít, megmondja nekem, hogyan kaphatom meg. Miért ne adna utasítást arra, hogy hogyan kaphatok lelki tanítómestert? Először is vágynunk kell arra, hogy felélesszük Istentudatunkat. Akkor Isten ad nekünk lelki tanítómestert, saját személyében.

Akik értenek hozzá, azoknak szól ez az utasítás: kötelességük, hogy a Legfelsőbb Lény dicsőítésével tegyék tökéletessé hivatásukat.

Istennel való kapcsolatunk és ennek felismerése végső soron az emberi élet önmegvalósítása. A meditáció egy olyan folyamat, amely a szívet tisztítja. A meditáció azt jelenti, hogy megpróbáljuk megérteni kapcsolatunkat a Legfelsőbbel.
Tehát amikor valaki tagadja Isten létezését, vagy nem tudja tisztázni Istennel való kapcsolatát, az azt jelenti, hogy hiányos a tudása. Nem azt jelenti, hogy nincs Isten.
Istennek háromféle energiája van. A Visnuu Purána leírja a Legfelsőbb Úr energiáját.

Szükségünk van a mantrázásnak erre a folyamatára, hogy megtisztítsuk a szívünket. Fogadd el a Hare Krsna mantra vibrálásának egyszerű folyamatát! Így a családodban, klubodban, az otthonodban, az úton — mindenhol vibráld a Hare Krsnát, és ez a sötétség, amely beborítja a szíved — beborítja valódi helyzetedet —, el fog tűnni. Akkor megérted valódi, állandó helyzeted.

És most egy megdöbbentő tény: Ha a Hare Krsna mantrát alkalmazza valaki és tisza őszinte szívvel, kinyitja a lelkét Krsna előtt az egyben Sri Joakim előtt nyitja ki a szívét és el fog tudni jutni hozzá és meg fogja tudni érteni, hogy miért Sri Joakim Krsna reinkarnáltja. Ezt tapasztalatból tudom és létezik ez a falyta folyamat.
Különböző folyamatok vannak a szív tisztítására — a jńána folyamata, a yoga folyamata, a meditáció folyamata, a jámbor cselekedetek. A karma szintén tisztítja a szívet. Ha valaki jámboran cselekszik, fokozatosan megtisztul a szíve. A meditáció szintén ajánlott módszer.

Amikor az ember ezt az „ént” keresi, ez a meditáció. Az igazi meditáció az, amikor minden érzéket így összpontosítunk. De a meditációs folyamat nagyon nehéz. Az embernek kontrollálnia kell az érzékeit. Az érzékeink kifelé rángatnak bennünket, és nekünk befelé kell fordítanunk őket ahhoz, hogy önmagunkba tekinthessünk. Ezért a yoga rendszernek nyolc folyamata van. (Pont annyi amennyi Sri Joakim születési karmaszáma)
Az első az, hogy az érzékeinket a szabályozó elvekkel ellenőrzés alatt kell tartanunk.
Aztán az ülőhelyzetek következnek, amelyek az elmét segítik ellenőrzés alatt tartani. Ha valaki hajlottan ül, az nem segít, egyenesen kell ülni. Aztán a légzés ellenőrzése következik, azután a meditáció, aztán a samádhi. De ezek ma nagyon, nagyon nehéz folyamatok. Senki sem tudja azonnal végezni őket. Az úgynevezett yoga folyamatok töredékesek — csak ülőhelyzeteket és néhány légzőgyakorlatot hajtanak végre. De ez senkit sem emel a tökéletes szintre. A valódi yoga folyamat — bár egy ajánlott védikus folyamat — nagyon nehéz ebben a korszakban. Hasonlóképp az ember megpróbálhat tudást szerezni a spekulációs filozófiai folyamattal. „Ez Brahman, ez nem Brahman, tehát mi Brahman? Mi a szellemi lélek?” Az ilyen empirikus filozófiai vita szintén ajánlott, de ebben a korszakban nem használható.

Az életünk problémáit sem lehet anyagi folyamatokkal megoldani.

Az Istenség Legfelsőbb Abszolút Személyisége, vagyis az Abszolút Igazság örök. Isten örök és a mi létünk szintén örök. De a Védák elmondják, hogy Ő a legfelsőbb élő teremtmény. Isten nem halott.

A Bhagavad-gitában Krsna azt mondja: „A dolgok az Én felügyeletem alatt történnek.”

Ahogy valaki megérti az azonosságát, Istennel való kapcsolatát, rögtön boldoggá válik. Azért vagyunk telve nyomorúsággal, mert az anyagi világgal azonosítottuk magunkat. Ezért vagyunk boldogtalanok. Az aggodalmaink, a félelmeink annak köszönhetőek, hogy — helytelenül — az anyagi világgal azonosítjuk magunkat.
A szív tisztítása azt jelenti, hogy az ember megérti, hogy nem tartozik ehhez az anyagi világhoz. Aham brahmásmi: lélek vagyok.

Alaposan kell ismernünk azonosságunkat. Caitanya Mah§prabhu azt mondja, hogy minden élőlény valódi azonossága az, hogy Isten örök szolgája. Ha valaki így gondolkodik — „Nem vagyok senki más szolgája; az én dolgom az, hogy Istent szolgáljam” —, akkor felszabadult. A szíve teljesen megtisztult, ő pedig felszabadult. Miután valaki elérte ezt, a világon minden gondja és aggodalma szertefoszlik, mert tudja, hogy „Isten szolgája vagyok. Isten megvéd engem.

A Védák azt is mondják, hogy az Istenség Legfelsőbb Személyisége ellátja az élőlényeket mindennel, amire szükségük van. Van nyolcmillió-négyszázezer létforma, melynek az emberi társadalom csak nagyon kicsi részét teszi ki.

Az emberi élet célja az, hogy megvalósítsuk Istent. Csak az a bráhmana, aki érti Brahmant, Istent, nem pedig mások. Ez az emberi létforma kötelessége.
A rendszer arra való, hogy megértsük Istent, és a Vele való kapcsolatunkat. Ennyi az egész. Az emberi lénynek kötelessége ez, és ha az emberi társadalomban ezt a kötelességet elhanyagolják, akkor az a társadalom állati társadalom.

Ezért a Bhagavad-gitá azt mondja, hogy akik nem használják ki ezt a lehetőséget, azok az „emberiség legalját” képezik. Megkapták az emberi létformát, nyolcmillió-négyszázezer születés után, és mégsem Isten megértésére hasznosítják, hanem állati hajlamokra. Ezért ők narádhamák, az emberiség legalja.
Valódi tudás azt jelenti, hogy tudjuk, mit jelent Isten és Istennel való kapcsolatunk. Ha valaki nem tudja ezt, akkor ez azt jelenti, hogy ezt a tudását máyá elvette.
A Bhagavad-gitá és más Védikus Írások is mindenhol azt mondják, hogy Isten hatalmas, és bár minőségileg egyek vagyunk Istennel, mi parányiak vagyunk.

De Isten sok millió bolygót tud teremteni, amelyek keringenek a levegőben. Ez Isten jellemzője. Mi nem tudunk egyetlen bolygót sem teremteni. Még ha tudnánk is egy bolygót teremteni, mi haszna lenne? Isten sok millió bolygót teremtett. De nekünk is van teremtőerőnk. Istennek van ereje és nekünk is, van erőnk. Ő azonban olyan hatalmas, hogy a mi erőnket nem lehet az Övéhez hasonlítani. Ha azt mondod, hogy te vagy Isten, ez ostobaság. Állíthatod, hogy te vagy Isten, de milyen különleges cselekedetet hajtottál végre, hogy azt állíthatod, hogy te vagy Isten? Ez tudatlanság. Aki azt gondolja magáról, hogy ő Isten, annak a tudását máyá varázsa elvette. Tehát a viszonyunk az, hogy Isten nagy, mi pedig parányiak vagyunk. A Bhagavad-gitában Krsna világosan elmondja: „Minden élőlény az Én szerves részem. Minőségileg egyek Velem, de mennyiségileg különböznek.” Tehát egyszerre egyek is vagyunk Istennel és különbözünk is Tőle. Ez a mi kapcsolatunk. Egyek vagyunk, mert ugyanolyan tulajdonságaink vannak, mint Istennek. Ha egy percig is vizsgáljuk magunkat, rájövünk, hogy bár ugyanolyan tulajdonságaink vannak, Isten nagyobb mennyiségben rendelkezik ezekkel, a tulajdonságokkal.

Nem lehet semmink, ami Istenben nincs meg. Ez nem lehetséges. Ezért a Vedánta-sútra azt mondja, hogy minden, amink van, Istenben is megtalálható, Istentől származik. Tehát Istennel való kapcsolatunk az, hogy mivel kicsik, aprók vagyunk, Isten örök szolgái vagyunk.

A mi Istennel való kapcsolatunk az, hogy Isten parányi részei vagyunk; ezért kötelességünk, hogy energiánkat összehangoljuk Vele és együttműködjünk. Ez a kapcsolatunk. Különben értéktelenek vagyunk.

Hasonlóan, amikor istentelenné válunk, elvágjuk Istennel való kapcsolatunkat és szenvedünk az anyagi világban. Ha megpróbálunk újra egyesülni a Legfelsőbb Úrral, akkor kapcsolatunk újjáéled.

Ha gondosan védjük az odaadó szolgálat zsenge növényét, akkor ezen az Isten iránti vegyítetlen szeretet gyümölcse fog megteremni. Az Isten iránti vegyítetlen szeretet azt a szeretetet jelenti, amelyet nem árnyékol az anyagi haszonra, a puszta filozófiai megértésre vagy a gyümölcsöző cselekedetekre irányuló vágy. A vegyítetlen szeretet azt jelenti, hogy tudjuk: „Isten nagy, én szerves része vagyok, s ezért Ő a szeretetem legfelsőbb tárgya.” Az ilyen tudat az emberi élet legmagasabb rendű tökéletessége és az önmegvalósítás minden módszerének végső célja.

Minden Krsna tudatu ember (lélek) aki szentül hiszi, hogy van újjászületés a halál után azok mind egy bizonyos bolygóra fognak visszatérni Krsnához. Ennek a bolygónak a neve pedig Krsnaloka (Krsna lakhelye). És most egy általam egyértelűnek mondott tényt közlök. Sri Joakim, mivel hiteles, de rejtett reinkarnáltja Sri Krsnának ezért ezt a bolygót úgy is hivják másnéven, hogy Joakimloka vagy Icemanloka.

De amíg az embernek egy kis ragaszkodása is van ehhez az anyagi világhoz, addig itt kell maradnia. Krsna nagyon szigorú. Senkit nem enged belépni a társaságába, ameddig bármiféle ragaszkodása van az élet anyagi felfogása iránt. A bhaktinak mentesnek kell lennie mindenféle anyagi ragaszkodástól. Ne gondoljuk azt, hogy „Nagyon művelt tudós vagyok, és elmebeli spekulációval ki fogom találni, hogy mi az Abszolút Igazság.” Ez ostobaság; az ember folytathatja a spekulálást, de sohasem fogja megtalálni minden forrás forrását.

A Brahma-samhita azt mondja:

„Az ember millió és millió évig spekulálhat az Abszolút Igazságról, az mégsem fog feltárulni előtte.” Az ember úgy, ahogy van, itt senyvedhet az anyagi világban és folytathatja a spekulálást, de ez nem a megfelelő folyamat. A folyamat a bhakti-yoga.

Végső soron és tényleges értelembe véve, nekem is a bhakti-yoga segített abban, hogy megtaláljam, Istent, Sri Joakim személyében. Egy igazi bhakti mindig Istent szolgálja, meghódol Előtte és Neki és kérdés nélkül elfogadja Őt, mint az Istenség Legfelsőbb Személyiségét. Javaslom mindenkinek ezt a folyamatot, ha rá szeretne lelni Istenre. Márpediglen, aki nem ezt tatja az emberi önmegvalósításnak végső céljának az, hiába ember akkor is alantas kasztba fog sorolódni és soha sem jut el Krsnalokára, azaz Joakimlokára.

Ha valaki valóban akarja a boldogságot, akkor itt a folyamat: az embernek el kell érnie az Isten iránti szeretetet.

Caitanya Maháprabhu leírja, hogy a Krsna iránti vegyítetlen szeretet eléréséhez odaadó szolgálatot, vagyis Krsna-tudatot kell végeznünk. Az embernek kizárólagosan le kell foglalnia magát Krsna szolgálatában. A vegyítetlen odaadás legfelsőbb, tökéletes szintje azt jelenti, hogy mentesek vagyunk minden anyagi vágytól, minden elmebeli spekulációtól és minden gyümölcsöző cselekedettől. A vegyítetlen odaadás alaptétele az, hogy az embernek ne legyen más vágya, mint az, hogy teljesen Krsna-tudatossá váljon. Még ha valaki tudja is, hogy Isten minden más formája szintén Krsna, akkor sem szabad semmilyen más formát imádnia, hanem Krsna formájára kell összpontosítania. Krsnának számtalan formája van, de Krsna fuvolás formáját kell imádnunk, mint Rádhá-Krsna múrtit. Csak koncentráljunk erre a formára, és az, minden elmebeli spekulációnak és gyümölcsöző cselekedetnek véget fog vetni! Kedvezően kell gyakorolnunk a Krsna-tudatot, és ez azt jelenti, hogy olyan szolgálatot végzünk, amivel Krsnát elégedetté tesszük. A Krsna-tudatot nem lehet úgy elérni, hogy saját módszereket találunk ki. Lehet, hogy azt hiszem, hogy Krsna-tudatban csinálok valamit, de ki hagyta ezt jóvá ? A Bhagavad-gitában Arjuna bizonyos erkölcsi okok miatt habozott harcolni, de ő a gyümölcsöző cselekedetek szintjéről nézte a helyzetet. Ezen a szinten az ember vagy élvezheti az eredményeket, vagy el kell szenvednie azokat. Arjuna úgy vélte, hogy ha megölné családtagjait, akkor túl sok visszahatásnak lenne kitéve. De ezt a következtetést Krsna nem hagyta jóvá. Az anyagi világban a hatás-visszahatás törvényét karmának hívják, de az odaadó szolgálat túllép a karmán.

A vegyítetlen szeretetnek mentesnek kell lennie a gyümölcsöző cselekedetek (karma), az elmebeli spekuláció és az anyagi vágy minden árnyalatától. Ennek a tiszta odaadó szolgálatnak kedvezően kell Krsnán nyugodnia. „Kedvezően” azt jelenti, hogy az Ő vágyai szerint. Krsna arra vágyott, hogy a Kuruksetrai Csata megtörténjen; ezt Ő rendezte el. Arjunának megmondta: „Úgy gondolkodsz, ahogyan akarsz, de ha nem is harcolsz, a többiek megteszik, mert Én rendeztem el. Az összegyűlt harcosok közül senki sem megy vissza otthonába. Megölik őket itt. Ez már el van rendezve.” Isten vágya olyan, hogy nem tudjuk megváltoztatni. Krsnának van két tulajdonsága: meg tud védeni és meg tud ölni bárkit. Nincs olyan erő a világon, amely meg tudná védeni azt, akit Ő meg akar ölni, és nincs olyan erő a világon, amely képes lenne megölni azt, akit Ő védelmez. Krsna vágya a legfelsőbb. Ezért össze kell hangolnunk vágyainkat Krsna vágyaival. Amire Krsna vágyik, senki sem tudja semmissé tenni, mert Ő a Legfelsőbb Úr. Ezért az a kötelességünk, hogy összehangoljuk cselekedeteinket Krsna vágyaival, és nem pedig az, hogy cselekedjünk, utána pedig kijelentsük: „Ezt a cselekedetet Krsna-tudatban végzem.” Nagyon gondosan meg kell bizonyosodnunk arról, hogy Krsna valóban akarja-e. Ilyen hiteles tudást Krsna képviselője tanít. A lelki tanítómesternek szóló dicsőítő imánkban ezt énekeljük minden nap: „Ha a lelki tanítómester elégedett, akkor Isten is elégedett. Ha valaki elégedetlenné teszi a lelki tanítómestert, akkor nincs lehetősége arra, hogy örömet szerezzen Krsnának.”

Ezért amennyire csak lehetséges, végre kell hajtanunk a lelki tanítómester utasítását.

A kötelességemet teljesítettem, ha képes vagyok átadni, amit hallottam a lelkitanítómesteremtől. Ezt nevezik a Krsna-tudat kedvező végzésének.
Azoknak, akik komolyak, úgy kell elfogadniuk Krsna utasításait, amelyek képviselőjén keresztül jönnek, mint egész életüket és lelküket. Aki ragaszkodik ehhez a szabályhoz, biztos, hogy fejlődni fog.

A lelki tanítómester közvetítő eszköze nélkül nem tudunk semmit sem tenni. Ahogy a rossz szem nem lát a szemüveg közvetítő eszköze nélkül, ugyanúgy nem tudjuk elérni a Legfelsőbb Urat a lelki tanítómester átlátszó közvetítő eszköze nélkül. Az „átlátszó” azt jelenti, hogy a közvetítő eszköznek mentesnek kell lennie minden szennyeződéstől.

Istennek van formája. De Caitanya Maháprabhu azt mondja, hogy Istennek nemcsak hogy formája van, de szexuális élete is. Ez Caitanya Maháprabhu legnagyszerűbb adománya.
A Legfelsőbb Urat különböző kapcsolatokban lehet szolgálni, de az anyagi világban ezeknek, a kapcsolatoknak csupán elferdített tükröződései léteznek.

Ezért amikor az ember Krsnával foglalja le az érzékeit, e kapcsolat tizenkét fajta lehet, amelyből öt fajta közvetlen és hét közvetett kapcsolat.

Amikor Krsna megjelent Kamsa arénájában, sok nagytermetű birkózó készült arra, hogy megölje Őt. Valójában azért hívták meg, hogy megöljék. Ellensége, Kamsa azt gondolta: „Hamarosan jönnek a fiúk. Tizenhat éve próbáljuk megölni őket, de ezt a fiút, Krsnát, nem tudtuk megölni.


Minden élőlény feltételekhez kötött, csak Krsna nem.

Caitanya Maháprabhu a tiszta odaadó szolgálatot ajánlja. Nem szabad arra vágynunk, hogy teljesüljenek anyagi vágyaink, nem szabad arra törekednünk, hogy experimentális filozófia segítségével értsük meg Krsnát, és nem szabad gyümölcsöző cselekedeteket végeznünk azért, hogy anyagi hasznot kapjunk Krsnától. Az egyetlen vágyunk az kell, hogy legyen, hogy kedvezően szolgálhassuk Őt, úgy, ahogyan Ő akarja. Ha Krsna akar valamit, nekünk meg kell tennünk. Tegyük fel, hogy megkérek egy tanítványt, hogy adjon nekem egy pohár vizet. Akkor az ő kötelessége az, hogy adjon nekem egy pohár vizet. Ha azt gondolja, hogy „Prabhupáda szeretne egy pohár vizet, de miért ne adjunk neki valami jobbat? Miért ne adjak inkább egy pohárforró tejet?”, akkor az nem szolgálat. A felfogása szerint a forró tej nagyon finom és jobb, mint a víz, de mégis, mivel vizet kértem, vizet kell adnia nekem, nem tejet. Ez a kedvező szolgálat. Meg kell értenünk, hogy Krsna mit akar. Amikor ilyen bensőséges a kapcsolat, akkor szolgálhatjuk Krsnát a legkedvezőbben. Ameddig nincs meg ez a bensőséges kapcsolat, addig a lelki tanítómester átlátszó közvetítő eszközén keresztül kell tudakozódnunk az iránt, hogy mit akar Krsna.

Egy Vaisnava sohasem gondolja, hogy közvetlen kapcsolata van Krsnával. Az Úr Caitanya azt mondja: „Én Krsna szolgája szolgájának a szolgája — százszor a szolgája szolgájának a szolgája vagyok.” Bele kell egyeznünk, hogy a szolga szolgájának szolgái legyünk. Ez a tanítványi lánc folyamata, és ha valaki Isten igazi transzcendentális szeretetét akarja, akkor el kell fogadnia ezt a folyamatot. Mivel az emberek nem fogadják el ezt a folyamatot, nem fejlesztenek ki igazi szeretetet Isten iránt. Beszélnek Istenről, de valójában nem szeretik Istent, és mivel nem gyakorolják a tiszta odaadó szolgálatot, ezért a kutyákat szeretik.

A yoga meditáció azt jelenti, hogy az ember a Felsőlélekre összpontosítja az elméjét. A Felsőlélek Krsna képviselője, négykarú Náráyana formában. Még Patańjali is, aki a yoga rendszer hiteles forrása, Visnun való meditációt ír elő.

A Nárada-pańcarátra azonban azt mondja: hrsikena hrsikesa-sevanam — az embernek nem csak elméjét, hanem érzékeit is le kell foglalnia. Foglald le érzékeidet az érzékek mestere szolgálatában! Ez a három szanszkrit szó nagyon jelentős. Hrsikesa azt jelenti: „az érzékek ura”. Tehát a bhakti-yoga azt jelenti, hogy érzékeinkkel szolgáljuk az érzékek urát. Az érzékek ura Krsna.

Amikor az ember érzékei már nem hajlanak az anyagi érzékkielégítés felé, azt az állapotot nevezik tiszta odaadásnak.

Krsna az érzékek mestere és tulajdonosa. Így, mivel a Legfelsőbb Úr szerves részei vagyunk, az érzékeinket Tőle vettük kölcsön. Az a legjobb, ha az érzékeinket az Ő érzékkielégítésére használjuk, és nem saját magunkra gondolunk. Ez a folyamat a tiszta Krsna-tudat.

Az Úr Caitanya a Srimad-Bhágavatamból hoz példát a tiszta odaadásra: a Bhágavatam azt mondja, hogy Krsna mindenki szívében jelen van. A folyók természetes iránya az, hogy elérjék a tengert, ugyanígy amint az ember hall az Úr dicsőségéről, a lélek rögtön vonzódni kezd a Legfelsőbb Úrhoz. Ez a tiszta odaadó szolgálat kezdete. Ahogy vibráljuk a Hare Krsna mantrát, Krsna neve, a Krsnát körülvevő dolgok, Krsna híre, Krsna lakhelye, Krsna társai — minden — azonnal megnyilvánulnak belül, mert Ő jelen van ebben a vibrációban. Ez az ember Krsna-tudatának kezdete. Az, hogy egy utalás segítségével emlékezni lehet a szövegösszefüggésre, annyit jelent, hogy amint az ember meghallja a kód egy szavát, rögtön emlékszik a kód mögötti minden információra. Hasonlóan, amikor elménk Krsna tulajdonságainak dicsőítését hallotta, s ezáltal vonzódni kezd Krsnához és mindenhez, ami Krsnát körülveszi, ez a tiszta Krsna-tudat kezdete. Akkor nincs több gati, nem mozog többé az elme.

Purusottama azt jelenti, hogy Krsna. A purusa szó azt jelenti, hogy „élvezet”. A feltételekhez kötött élőlények hamis élvezők, utánzó élvezők. Itt az anyagi világban minden élőlény purusaként cselekszik. A purusa szó pontosabb jelentése az, hogy „férfi”. A férfit tekintik az élvezőnek, és a nőt az élvezet tárgyának. Az anyagi világban, függetlenül attól, hogy női vagy férfi teste van, mindenki hajlik arra, hogy élvezzen, ezért mindenkit puru˘ának hívnak. De valójában az egyetlen purusa a Legfelsőbb Úr. Mi, élőlények, az energiája vagyunk, s Ő a legfelsőbb élvező. Mi nem vagyunk purusák. Az energiát élvezetre használják fel — és mi energia vagyunk, a Legfelsőbb Úr eszközei. Ezért Purusottama a legfelsőbb transzcendentális személy, Krsna. Amikor tiszta odaadással fordulunk az Istenség Legfelsőbb Személyisége felé, és nincs akadály, nincs semmi, ami gátolhatna, az a tiszta Krsna-tudat jele.

A tiszta Krsna-tudatban nincs becsvágy és nincs törekvés. Minden más transzcendentális kötelességnél vagy imádatnál a háttérben motiváció van: van, aki felszabadulást akar, van, aki anyagi tulajdont, van, aki magasabb bolygóra akar jutni, van, aki Krsnalokára akar jutni. Ezeknek, a törekvéseknek nem szabadna ott lenniük. A tiszta bhaktának nincs ilyen törekvése. A tiszta bhakta arra sem vágyik, hogy Krsna legfelsőbb lakhelyére menjen. Természetesen megy, de nem vágyik erre. Csak Krsna szolgálatában akarja teljesen lefoglalni magát.

Többféle felszabadulás van. Van sálokya felszabadulás, egy bolygón élni a Legfelsőbb Úrral. AVaikuntha bolygók lakói ugyanazon a bolygón élnek, mint az Istenség Legfelsőbb Személyisége. A sársti felszabadulás azt jelenti, hogy majdnem ugyanolyan gazdagságuk van, mint Náráyanának. A felszabadult egyéni lélek meg tud jelenni, mint Náráyana, négy kézzel, négy jelképpel, majdnem ugyanolyan testi vonásokkal, ugyanolyan gazdagsággal, ugyanolyan ékszerekkel, ugyanolyan épületekkel, mindennel. Sárúpya azt jelenti, hogy ugyanolyan formában lenni, ugyanolyan vonásokkal rendelkezni. Sámipya azt jelenti, hogy sohasem lenni távol, hanem mindig társulni a Legfelsőbb Úrral. Például úgy, ahogy mi együtt ülünk, úgy társulhat az ember az Úrral. Ezt hívják sámipya-muktinak, a közeli tartózkodás felszabadulásának. A tiszta bhakták mégsem fogadják el a felszabadulásnak ezen különböző formáit. Csak Krsna szolgálatában akarják lefoglalni magukat. Nem törődnek semmiféle felszabadulással. Azok, akik igazán Krsna-tudatosak, a Legfelsőbb Úr társaságát érik el, de nem vágynak erre; egyetlen törekvésük, hogy az Úr transzcendentális szolgálatában foglalják le magukat. Az odaadó szolgálat, vagyis a Krsna-tudat legmagasabb tökéletessége akkor mutatkozik meg, amikor egy bhakta visszautasít minden hasznot, amit kaphatna a Legfelsőbb Úrtól. A Legfelsőbb Úr felajánlott mindent Prahl§da Mahárájának, amit csak szeretett volna, csak kérnie kellett, de ő azt mondta: „Uram, én örök szolgád vagyok. Kötelességem, hogy szolgáljalak, tehát hogyan is fogadhatnék el bármilyen hasznot Tőled? Akkor nem a szolgád lennék, hanem kereskedő.” Így válaszolt — ez egy tiszta személy jellemzője. Krsna olyan kegyes, hogy bhaktája minden vágyát teljesíti, még akkor is, ha anyagi javakat akar. Ha a bhakta szíve mélyén van valami vágy, azt is teljesíti. Ő ilyen kegyes. De a bhakti-yoga vagyis az odaadó szolgálat magasabb helyzete az, hogy egy tiszta bhakta nem fogad el különböző felszabadulásokat, még ha a Legfelsőbb Úr ajánlja is. Ha valakinek anyagi vágyai vagy motivációi vannak, és ezeknek a vágyaknak a teljesítéséért foglalja le magát az odaadó szolgálatban, az eredmény az lesz, hogy sohasem éri el az Isten iránti tiszta szeretetet. Ha valaki úgy gondolkodik, hogy „Lefoglaltam magam a Krsna-tudatban, Krsna odaadó szolgálatában, mert ilyen vagy olyan gazdagságot akarok.”

Ez a vágy teljesülhet, de sohasem fog olyan vegyítetlen szeretetet érezni Krsna iránt, mint amilyet a gopik éreztek. Ha valakinek motivációja van, még ha végzi is odaadó kötelességét, akkor sem lesz képes az Isten iránti tiszta szeretet szintjét elérni. A Bhakti-rasámrta-sindhu egyik versében azt mondja Rúpa Gosvámi: „Amíg valaki anyagi haszonra (bhuktira) vágyik, vagy ha felszabadulást (muktit) akar, addig meg is fogja kapni ezeket, a szörnyűséges dolgokat.” Amíg máyá a szívében él, hogyan élvezheti az ember a lelki örömet, amely az Isten iránti tiszta szeretetből árad? Más szóval, ha az embernek anyagi vágyai vannak, még ha csak felszabadulásra vágyik is, nem érheti el a tiszta Istenszeretetet. A tiszta odaadás mentes minden vágytól — ez egyszerűen az odaadó szolgálat végzése, csak az odaadó szolgálat kedvéért.

Rúpa Gosvámi élete nagyon szép példa. Rúpa Gosvámi és bátyja, Sanátana Gosvámi elkülönülten éltek Vrndávanában, és végezték bhajanájukat, odaadó szolgálatukat. Rúpa az erdőben élt, ahol nem volt lehetőség finom ételek főzésére, vagy arra, hogy a faluban egy capátit kolduljon. Rúpa Gosvámi, a fiatalabb testvér azt gondolta: „Ha tudnék szerezni valamilyen élelmiszert, akkor finom ételeket tudnék főzni, felajánlanám őket Krsnának és meghívnám a bátyámat.” Ez volt a vágya. A következő pillanatban egy csodálatos, tizenkét év körüli lány lépett hozzá, és rengeteg ennivalót hozott neki — tejet, lisztet, gít, stb. Ez a védikus rendszer: néha a háztartók élelmiszereket adtak koldusoknak és bölcseknek, akik az élet lemondott rendjében éltek. Rúpa Gosvámi nagyon örült, hogy Krsna ilyen sok dolgot küldött neki, és most tud lakomát készíteni. Elkészítette a lakomát és meghívta a bátyját.

Sanátana Gosvámi ekkor így szólt: „Az a szép lány Rádháráni volt. Rádháráni, az Úr örök társa tett szolgálatot neked. Ez nagy hiba.” Ez az ő filozófiájuk. Nem fogadnak el szolgálatot az Úrtól. Csak szolgálni akarnak. De Krsna olyan furfangos, hogy Ő is akarja szolgálni a bhaktáját. Keresi az alkalmat, hogy szolgálhassa bhaktáját. Ez lelki versengés. Egy tiszta bhakta nem akar semmit Krsnától; egyszerűen csak szolgálni akarja. És Krsna is keresi az alkalmat, hogy szolgálhassa a bhaktáját. Krsna mindig az után sóvárog, hogy örömet szerezzen bhaktájának, ahogyan a bhakta is sóvárog, hogy Krsnának örömet szerezzen.

Sri Joakim és az én esetemben ez úgy valósul meg, hogy Sri Joakim szolgál azzal, ha a kellő időben és helyen nyer egy futamot, de nem szükséges ahhoz mindig nyernie, hogy Sri Joakim szolgálhasson engem, mert az eredményességi mutatójának minden egyes megnyilvánulása és számszaki értéke végső soron engem szolgál. Minden egyes szám bizonyíték arra vonatkozóan, hogy Sri Joakimnak ki az eleve elrendelt karmikus elsőszámú bhakti társa. Sri Joakim úgyanugy jelen van az én életemben, úgyanugy ahogyan én is jelen valagyok az Ővében. És ennél nagyobb ajándék, kegy és megtiszteltetés már nem is kell nekem ebben a Földi életben.

Ez a transzcendentális világ. Abszolút szinten nem használja ki senki a másikat. Mindenki szolgálni akar; senki sem akar szolgálatot elfogadni. A transzcendentális világban mindenki szolgálni akar. Te szolgálni akarsz engem, és én szolgálni akarlak téged. Ez nagyon szép viselkedés. Az anyagi világ azt jelenti, hogy én ki akarlak zsebelni téged, és te ki akarsz zsebelni engem. Ennyi az egész. Ez az anyagi világ. Meg kell próbálnunk megérteni ezt. Az anyagi világban mindenki ki akarja használni a barátját, anyját, mindenkit. A transzcendentális világban azonban mindenki szolgálni akar. Mindenkinél Krsna a szolgálat központja, és minden bhakta, a barátok, szolgák, szülők, szeretők, mind szolgálni akarják Őt. Ugyanakkor Krsna szintén szolgálni akarja őket. Ez transzcendentális kapcsolat; a lényege a szolgálat, bár nincs szükség a szolgálatra, mert mindenki elégedett. Nincs éhség, nincs szükségevésre, mégis mindenki finom dolgokat ajánl fel, hogy mások megegyék. Ez a transzcendentális világ. Hacsak el nem érjük Krsna vagy bhaktája egyszerű szolgálatának szintjét, nem ízlelhetjük meg a szolgálat transzcendentális örömét. Ha van valami motivációnk, akkor ez az érzés sohasem ébred fel. Motiváció, személyes érzékkielégítésre való vágy nélkül kell szolgálatot végeznünk a Legfelsőbb Úrnak és bhaktáinak.

A fejezet befejezéseképpen kifejteném az önmegvalósítás tudományának végső célját — a Legfelsőbb Önvaló, Krsna teljes megvalósítását. Az önmegvalósítás azzal kezdődik, hogy megértjük: az önvaló nem anyagi — nem a fizikai test, hanem tiszta lelki energia. A következő lépés annak megvalósítása, hogy a tiszta lelki önvaló a Legfelsőbb Önvaló, Krsna örök szerves része. Végül megtudjuk, hogyan élhetünk abban az örök, boldog, transzcendentális kapcsolatban. Aki elérte ezt a szintet, az elérte az élet legmagasabb szintű tökéletességét.

„Krsna a legfelsőbb kontrolláló, akinek teste tudással, boldogsággal és örökkévalósággal teli.” Vrndávana lakói keveset tudtak Krsna hatalmáról, arról, hogy Ő a végső kontrolláló, valamint minden félisten mestere. Figyelemre méltó, hogy Iránta érzett szeretetük nem volt ilyen szempontoknak alávetve.

Ahogy Vrndávana lakói feltétel nélkül szerették Krsnát, hasonlóan Krsna is feltétel nélkül szerette őket. Vraja-jana-vallabha giri-vara-dhári. Amikor Vrndávana lakói nem folytatták az Úr Indrának, a mennyek félistenének szánt áldozatokat, nagy veszélybe sodorták magukat. Indra nagyon mérges lett és hatalmas felhőket küldött, amelyekből hét napon keresztül szakadatlanul hullott az eső Vrndávanára. Az egész területet elöntötte a víz, és a lakosok között nagy zavar támadt. Bár csak hét éves volt, Krsna úgy mentette meg Vrndávana lakóit, hogy felemelte a Govardhana hegyet és ernyőként tartotta, hogy megvédje a falut. Az Úr Krsna így arra tanította Indra félistent, hogy zavargását a kisujjával is meg tudja állítani. Ennek láttán Indra leborult Krsna lábai előtt.

Mivel Ő Isten, Ő mindenható — még gyerekként is. Úgy játszott, mint egy gyerek, úgy viselkedett másokkal, mint egy gyerek, de amikor szükség volt rá, megnyilvánult, mint a Mindenható Isten. Ez Krsna vagyis Isten természete: nem kell meditációt gyakorolnia vagy valamilyen yoga rendszert követnie ahhoz, hogy Isten legyen. Ő nem egy létrehozott Isten, hanem Ő mindörökké Isten. Bár Ő Isten, szeretetteljes kapcsolata van bhaktáival, és azért, hogy elégedetté tegye a bhaktáit, gyakran vesz fel alárendelt szerepet.

Krsna szeret egy bhakta gyereke lenni, így lett Yasodá szeretett gyermeke, Yasodá-nandana. Mivel Ő Isten, mindenki imádja Őt és senki, sem szidja meg. Krsna mégis szereti, ha bhakta-anyja vagy -apja megszidja, és mivel Krsna örömet talál abban, ha megszidják, a bhakta is felveszi ezt a szerepet, és azt mondja: „Rendben van, leszek az apád és meg foglak szidni.” Hasonlóképp, amikor Krsna harcolni akar, egyik bhaktája Hiranyakasipu démonná válik és harcol Vele. Így Krsna minden cselekedete kapcsolatban van bhaktáival. Ha arra vágyunk, hogy Krsna ilyen társai legyünk, Krsna-tudatot, Krsnáról való tudatosságot kell kifejlesztenünk.

Yamuná-tira-vana-cári: Krsna, az Istenség Legfelsőbb Személyisége, a Yamuná partján sétál, hogy örömet szerezzen a gopiknak, a tehénpásztorfiúknak, a madaraknak, a méheknek, a teheneknek és a borjaknak.
A Krsna-tudat mindenkit képessé tesz arra, hogy elmenjen Krsnalokára és Krsna barátja, szolgája, apja vagy anyja legyen. Krsna beleegyezik, hogy felvegye bármelyik szerepet a bhaktáival való kapcsolatban.

A hat Gosvámi azt tanította, hogy ha az ember belemerül a krsna-kirtanába, vagyis Krsna szent neveinek vibrálásába, akkor Krsna szeretetének óceánjába merül. Ahogy Krsna nevének hangjait vibrálja, az ember képes belemerülni a szeretet óceánjába. Ez a tiszta odaadás jele. Így a kirtanákon a hat Gosvámi azonnal belemerült az Istenszeretet óceánjába.

A tiszta bhaktának nincs ellensége, mivel nem irigy. A tiszta bhakta mindig nyitott mindenki számára, és nem tesz olyan megkülönböztetést, hogy ennek az embernek meg lehet engedni, hogy vibrálja a Hare Krsnát, de annak az embernek nem. Az anyagi szinten, ami a kettősségek szintje, vannak különbségek magas és alacsony, férfi és nő, ez vagy az között, de lelki szinten nincs ilyen megkülönböztetés. A tiszta bhakta mindent egyenlő elmével lát, ezért nem irigy. Mivel nem irigy, ezért imádandó. Tulajdonképpen azt is lehet mondani, hogy egy személy imádandó, ha nem irigy, mert ez csak lelki szinten lehetséges. Ez a Bhagavad-gitá véleménye is (5.18-19):

„A szerény bölcs igaz tudása által egyenlőnek látja a tanult és alázatos bráhmanát, a tehenet, az elefántot, a kutyát és a kutyaevőt. Akiknek elméje megállapodott a változatlanságban és az egyensúlyban, azok már legyőzték a születést és halált. Hibátlanok ők, mint Brahman, s így már Őbenne vannak.”

Krsna tiszta bhaktáját azonban nem az érdekli, hogyan lehet kihasználni másokat, hanem hogy hogyan segítheti az embereket, és ezért minden bolygón imádják őt. Cánakya Pandita azt is mondta, hogy egy gazdag embert és egy tanult embert össze sem lehet hasonlítani, mert a gazdag embert tisztelhetik a saját országában vagy a saját bolygóján, de a tanult embert, Isten bhaktáját, bárhová is megy, tisztelik.

Egy bhakta számára nincs különbség mennyország és pokol között, mert Krsna vele van mindkét helyen. Ahol jelen van Krsna, ott szó sincs pokolról, minden hely Vaikuntha.

Ez egy tiszta bhakta ereje: nem kell elmennie Jagannáthoz, Jagannátha jön hozzá. Az Úr Caitanya Maháprabhu naponta meglátogatta Haridását, amikor a tengerhez ment fürödni. Az Úr belépett Haridása házába és megkérdezte: „Haridása, mit csinálsz?” Haridása pedig válaszolt: „Kérlek, gyere be, Uram!” Ez egy bhakta valódi helyzete. Ezért Krsna azt mondja, hogy bhaktáit imádni értékesebb, mint ha Őt, saját Magát imádjuk. Egy bhakta képes arra, hogy átadja nekünk Krsnát, mert ismeri a Krsna-tudat tudományát és a tudományt arról, hogy hogyan kell Krsna szavait hallani, prasádát enni és élvezni Krsnát.

A Krsna iránti szeretet szikráját a lelki tanítómester, egy tiszta bhakta gyújtja meg — ahogyan nekem is lelki tanítómesterem, Sri Joakim Matias Gosvámi Gautama Räikkönen gyújtotta meg: azt az utasítást adta, hogy vállaljam azt a felelősséget, hogy amíg nem tölti be a 36.-ik életévét addig a vele kapcsolatos információkat hallgassam el. Ellenkező esetben nem fog beteljesülni a nírvána. Lelkemre kötötte, hogy a tényt magát közölhetem a kellő időben, de a miértre nem adhatok tényleges és abszolút választ.

Minden Krsna és a lelki tanítómester egyesített kegyéből történik. A Caitanya-caritámrta azt mondja, hogy Krsna és a guru kegye egyesített. Ez a Krsna-tudat titka.

Intelligencia nélkül senki sem tud fejlődni, és ezt az intelligenciát Krsna adja. A Bhagavad-gitában azt mondja Krsna, hogy Ő mindenki szívében benne van, mint Felsőlélek, az Ő akarata által emlékszik az ember és az Ő akarata által felejt. Krsna adja meg az emlékezést és a feledést az élőlény vágya szerint. Ha el akarjuk felejteni Krsnát és élvezni, akarjuk az anyagi világot, meg fogja adni a szükséges intelligenciát, hogy örökre elfelejthessük Őt.
Még ha ki is érdemeljük a gyönyöröket, sok-sok szenvedés és áldozat árán érdemeljük ki, és bármilyen élvezetet kapunk, az csak ideiglenes, mert az anyagi világban nincs olyan gyönyör, amely folytonos és vég nélküli élvezetet adna. Azt csak Krsna adhatja meg.

Krsna még azt is elmondja, hogy ha valaki meghódol Neki, Ő megvédi minden bűnös visszahatástól, de az emberek annyira ragaszkodóak, hogy nem képesek megtenni ezt. De Krsna olyan kegyes, hogy, még ha el is vesz valamit, ezerszeresen jutalmaz meg bennünket.

A lelki tanítómester olyan kegyes, hogy ajtóról ajtóra, országról országra, városról városra járva könyörög: „Kedves hölgyeim, uraim, kedves fiúk és lányok, kérem, fogadják el a Krsna-tudatot!” Így nagyon bensőséges szolgálatot végez Krsnának. Krsna a Legfelsőbb Úr, aki utasításokat ad, a lelki tanítómester pedig végrehajtja ezeket, az utasításokat. Ezért a lelki tanítómester nagyon kedves Krsnának. Krsna akár a mennyországba, akár a pokolba küldi, számára nem jelent különbséget. A lelki tanítómester számára, mivel tiszta bhakta, a mennyország és a pokol ugyanaz, ha ott nincs Krsna-tudat. A pokolban sokféleképpen szenvednek az emberek, és a mennyországban sokféleképpen elégítik ki az érzékeiket, de az Úr tiszta bhaktája bárhol élhet, ahol van Krsna-tudat, és mivel magával hordja ezt a tudatot, mindig önmagában elégedett. Ha a pokolba küldik őt, a Hare Krsna vibrálása akkor is elégedetté teszi. Valójában nem a pokolban hisz, hanem Krsnában. Hasonlóan, ha a mennyországba kerül, ahol nagyon sok lehetőség van az érzékkielégítésre, akkor is távoltartja magát, mert az ő érzékeit Krsna Maga elégíti ki. Így az Úr szolgálatáért a bhakta készen áll arra, hogy bárhová elmenjen, ezért olyan kedves Krsnának.

Következésképpen, ha a bhakták találkoznak valahol, ahol nincs Krsna-tudat, nincs baj, mert kapnak az alkalmon, hogy vibrálják a Hare Krsnát és megtöltik a helyet Krsna-tudattal. Ezt az alkalmat mindig ki kell használni. Az nem igaz, hogy az embernek be kell zárkóznia egy szobába, és egyedül kell vibrálnia a Hare Krsna mantrát. A nagy szent, Nárada, egy űrember, aki utazik mindenhol az univerzumban. Bár lakhat a legmagasabb bolygókon, néha elmegy a pokolba, és ott prédikál. Ez Isten szolgájának a gyönyörűsége — ő mindig Krsna és az Ő szerves részei iránti szeretetből cselekszik.

Az odadó szolgálat alapszabálya a Krsna iránti tiszta szeretet. Függetlenül a bhakta helyzetétől — hogy barátja, szolgája, szülője vagy szeretője-e Krsnának —, szolgálata feltétel nélküli, mert maga a Krsna-tudat nem függ semmilyen anyagi feltételtől. Ez transzcendentális, nincs semmi köze az anyagi természet kötőerőihez. Egy bhakta nem fél elmenni sehová, mert minden anyagi feltételt egyenlőnek lát. Ebben a világban mondhatjuk, hogy itt jó lenni, ez pedig egy rossz hely, de — ahogy az előbb kiemeltük — a bhakta nem eshet áldozatul az ilyen elmebeli spekulációknak. Számára az anyagi lét rossz, mert az anyagi létezés azt jelenti, hogy elfeledkezünk Krsnáról.

Az odaadás semleges szintjén lehet, hogy valaki nagyobb fontosságot tulajdonít az Úr személytelen sugárzásának és a szíven belüli Felsőléleknek, de Krsna-tudata fejlődik, ha azt gondolja: „Krsna a bensőséges kapcsolatok bensőséges mestere.” Kezdetben természetesen a személytelen megvalósítás és a Felsőlélek megvalósítása részei a Krsna-tudatnak. Isten részleges megvalósításai, a személytelen kiterjedés és a Felsőlélek kiterjedés képessé teszi az embert, hogy tiszteletet fejleszen ki az Úr iránt, de amikor az ember bensőséges kapcsolatban van Krsnával, mint barátja, mestere, fia vagy szeretője, akkor ez a tisztelet eltűnik. A személyes kapcsolat szintje minden bizonnyal magasabb, mint az imperszonalista szint vagy a Felsőlélek, Paramátmá megvalósítás szintje. A semleges felfogásban az ember megérti, hogy ő és az Abszolút Igazság minőségileg egy, vagy megérti, hogy ő a Legfelsőbb szerves része. Ennyi az egész. Ez minden bizonnyal tudás, hiszen amikor az ember személyes kapcsolatot fejleszt ki Krsnával mint szolga, akkor elkezdi értékelni a Legfelsőbb Úr teljes gazdagságát. Az, aki megérti, hogy Isten teljes a hat gazdagságban, elkezd odaadó szolgálatot végezni. Amint az ember tudatossá válik Krsna nagyságáról és megérti Krsna felsőbbrendűségét, akkor elkezdődik a szolgálata. Az Isten nagyságáról való tudatosság növekszik az odaadó szolgálat végzése közben. Az, aki azért szolgálja az Urat, hogy az Úr érzékeit kielégítse, ő maga is elégedetté válik, mert Krsna a Felsőlélek, s az egyéni élőlény az Ő szerves része. Amikor Ő elégedett, akkor az élőlény is elégedett.


A Krsna-tudatos személy mindig megpróbálja elégedetté tenni Krsnát, és ez a Krsna-tudat kezdete. Mivel a személytelen felfogás szerint Istennek nincs formája, ezért nincs lehetőség, hogy kielégítsék érzékeit. Mégis, aki mesterének tekinti Krsnát, képes arra, hogy szolgálatot végezzen. A Bhagavad-gitában Krsnát Hrsikesának nevezik, vagyis az érzékek mesterének. Amikor megértjük, hogy az Abszolút Igazság az érzékek mestere, és azt, hogy a mi érzékeink az Ő érzékeinek termékei, és azt, hogy ezeket az Ő érzékeinek kielégítésére kell használnunk, akkor a Krsna-tudat, amely mindenkiben ott szunnyad, felébred.

Krsna és az élőlény között a mester-szolga kapcsolat a magasabb szintű. Amikor valaki barátságot ér el Krsnával, még egy transzcendentális tulajdonság adódik hozzá. Akkor megértettük, hogy Isten nagy, és hogy szolgálatot kell végeznünk Neki. De van még egy érzés: Krsna a barátom. Ezért úgy kell bánnom Vele, hogy boldog legyen. Az ilyen kapcsolatban egyenlőség van, mert Krsna és a bhakta egyenlő viszonyban vannak. Azok a bhakták, akik ilyen helyzetben vannak, elfelejtik Krsna felsőbbrendűségét.

A bhakta egyetlen vágya, hogy örömet szerezzen Krsnának, Krsna pedig felveszi vállára barátait, hogy örömet kapjon tőlük.

A Krsna-tudat és a Krsnával való kapcsolat egész alapját Magának Krsnának a gyönyörenergiája képezi. Azok, akik Krsna-tudatban vannak, felfedezik a gyönyörenergiát Krsnában és egész környezetében — barátaiban, szolgáiban, apjában, anyjában és feleségeiben. Minden Krsnával való kapcsolat, amelynek Krsna érzékeinek a kielégítése a célja, Krsna gyönyörenergiájának a kiterjedése.

Az egyéni lelkek szerves részei a gyönyörenergiának, Magának a gyönyör forrásának. Mégis, az anyagi energiával való kapcsolatának köszönhetően a lélek elfelejtette valódi helyzetét, és az egyik testből a másikba való vándorlás evolúciós folyamatának csapdájába esett. Ezért keményen küzdünk a létezésért. Most ki kell szabadítanunk magunkat a küzdelem szenvedéseiből, a számtalan testcseréből, amely arra kényszerít bennünket, hogy elszenvedjük a születés, öregség, betegség és halál nyomorúságát, és el kell jutnunk az örök életünkig a Krsna-tudatban. Ez az örök élet lehetséges. Ha ebben az emberi életformában mindent megteszünk, ami tőlünk telik, akkor következő életünkben lelki testet kapunk. A lelki test már benne van a durva anyagi testben, és azonnal kifejlődik, ahogy az ember megszabadul az anyagi lét szennyeződéseitől. Ez az emberi élet célja és minden ember valódi érdeke. Az érdekünk az, hogy valójában megértsük, hogy „Isten szerves része vagyok. Vissza kell térnem Isten királyságába, és csatlakoznom kell Hozzá.” Ahogy itt van társasági élet, Istennek is van társasági élete a lelki királyságban, és ott Vele lehetünk. Az nem igaz, hogy miután elhagyjuk ezt az anyagi testet, üressé válunk. A Bhagavad-gitában (2.12) Krsna azt mondja Arjunának: „Nem volt olyan idő, amikor Én nem léteztem, s öröktől fogva vagy te és ezek a királyok is. Sohasem fog megszűnni létünk.” Ezért létezésünk örök, a születés és halál változásai csak az ideiglenes anyagi testek változásai.

De a Krsnától kapott tudás képessé tesz minket arra, hogy lássuk Krsnát.

„Igen. Isten minden pillanatban látható.” Krsna azt mondja: raso 'ham apsu kaunteya — „Én vagyok a víz íze.” Mindennap iszunk vizet és a víz íze jelen, van, tehát ha úgy gondolunk az ízre, mint Krsnára, akkor megvalósítjuk Istent. A Bhagavad-gitában ezután azt mondja Krsna: prabhásmi sasi-súryayoh — „Én vagyok a Nap és a Hold fénye”. Mindannap kapunk napfényt és éjszaka holdfényt, tehát ha ezeknek, a sugárzásoknak az eredetére gondolunk, végül is Istentudatossá válunk. Nagyon sok hasonló példa van a Bhagavad-gitában erre, mert Krsna az összes megnyilvánulás kezdete, közepe és vége. Ha tudatossá akarunk válni Istenről és meg akarjuk érteni saját lényegünket, ez nem nehéz. Csak igazán meg kell értenünk Istent — hogyan jelenik meg, hogyan tűnik el, mi az Ő szerepe — és akkor alkalmasak leszünk arra, hogy belépjünk Isten királyságába. Miután elhagyja ezt az anyagi testet, az a személy, aki érti Istent, Krsnát, nem tér vissza a Földre, hogy elfogadjon egy másik anyagi testet. Hová megy? Krsna azt mondja: mám eti: „Hozzám jön ő.” Ennek kell minden intelligens emberi lény céljának lennie.

Az okos embert az érdekli, hogyan vessen véget a születésnek, az öregségnek, a betegségnek és a halálnak, valamint hogyan éljen örökkévalósággal, boldogsággal és tudással teli lelki életet. A bhakti-jogi tudja, hogy az ilyen életet a Krsna-tudat gyakorlása teszi lehetővé, valamint az, ha a halál pillanatában Krsnára emlékezünk.

„Óh, Prthá fia, aki eltérés nélkül szüntelenül Rám gondol, az szakadatlan odaadó szolgálata miatt könnyen elérhet Engem.” (Bg. 8.14)

Aki állandóan Krsnára gondol, és mindig Krsna-tudatban tevékenykedik, az a legkiválóbb yogi. Számára csak egy folyamat van: Krsna.

A Krsna-tudatos bhaktát semmi sem zavarja meg, mert elméje mindig Krsnára összpontosít. A satatam szó azt jelenti, hogy mindig és mindenhol Krsnára gondol. Amikor Krsna alászállt a Földre, Vrndávanában jelent meg. Biztos Magyaországon élek, lakhelyem mégis Vrndávanában van, mert Krsnára gondolok. Lehet, hogy egy magyaroszági lakásban vagy házban vagyok, a tudatom azonban Vrndávanában van, és ez ugyanolyan, mintha ott lennék.
A Krsna-tudat azt jelent, hogy mindig Krsnával élünk lelki bolygóján. Mivel Krsna-tudatosak vagyunk, máris Vele élünk. Csupán meg kell várnunk, míg elhagyjuk ezt at anyagi testet, és odamegyünk. Aki rendíthetetlenül mindig Krsnára emlékezik, az könnyen elérheti Őt. Az, aki követni kezdi a Krsna-tudatot, nagyon könnyen megkaphatja a legértékesebb dolgot is. Mivel a bhakti-yogát gyakorolja, Krsna könnyen elérhetővé válik számára.

Mindenható lévén Krsna valójában legyőzhetetlen, de az írások szerint a tiszta odaadó szolgálaton keresztül nemcsak megkaphatjuk, de le is győzhetjük Őt. Korábban már megállapítottuk, hogy az Istenség Legfelsőbb Személyiségét általában rendkívül nehéz megvalósítani, ezért egyik neve AJITA, ami azt jelenti, hogy „akit senki sem győzhet le”.

A Srimad-Bhágavatamban (10.14.3) az Úr Brahman AJITÁHOZ imádkozik:


„Drága Uram AJITA! Azoknak a bhaktáknak, akik minden személytelen felfogást elvetnek az Abszolút Igazságot illetően, és akik ezért felhagytak az empirikus filozófiai igazságok megvitatásával, az önmegvalósított bhaktáktól kell hallaniuk szent nevedről, formádról, kedvteléseidről és tulajdonságaidról. Maradéktalanul követnünk kell az odaadó szolgálat elveit, és távol kell tartanunk magunkat a törvénytelen nemi élettől, a szerencsejátéktól, a mámorítószerek használatától és az állatmészárlástól. Testükkel, szavaikkal és elméjükkel teljesen meghódolva élhetnek bármelyik ásramában vagy társadalmi rendben, s valójában legyőznek Téged, noha Te mindig legyőzhetetlen vagy”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése